Gå til innhold

Anbefaling: Dette er de beste ultraportable PC-ene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Batteritid: Ideelt sett skulle vi gjerne hatt batteritid nok for en hel dag med morsomme utfordringer, men slike maskiner finnes det ikke mange av.

Så hvorfor ikke ta med en som kan gi dere det da? Dell Venue 11 Pro har en batteritid med tastaturet tilkoblet som ingen av de andre kan måle seg med, og fremstår som et bedre valgt enn Surface Pro 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit å vite hva som er best når en skal anbefale noe til andre, Hardware. :)

 

Budsjett: Asus ZenBook UX32A (6800,-)

 

1652405.jpg

Ultrabook er en kategori PCer som tradisjonelt er nokså dyre. En finner modeller ned imot 5000 kroner, men disse har svakheter i konstruksjon og spesifikasjoner som gjør dem til dårlige kjøp. Første rimelige modell som holder en høy standard, er Asus ZenBook UX32A. Den har en strømgjerrig Ivy Bridge-prosessor, full HD, 24GB SSD cache og viktigst av alt - er kompakt og lett med sine 1,45 kg. Veldig solid konstruksjon.

 

Toppanbefaling: Dell XPS 12 (8690,-)

 

side_72470a.jpg

For i underkant av 2000 kroner mer får du en av dagens stiligste modeller med nyeste generasjon Intel-prosessor Haswell, touch-skjerm, 802.11ac nettverk og kraftig forbedret batteritid. Den har også tablet-funksjon.

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt trist med så slappe oppløsninger som noen av anbefalingene har. For kort tid siden søkte jeg etter en bærbar PC med følgende krav:

 

- minimum 13 tommer skjerm
- minimum FullHD oppløsning
- trykkfølsom skjerm
- maksimum 2 kg

Da endte jeg opp med disse to haswell-maskinene. Jeg synes spesifikasjonene er bedre enn de dere anbefaler i den prisklassen, men aner ikke noe om paneltype, byggekvalitet, batteritid, bloatware etc.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt trist med så slappe oppløsninger som noen av anbefalingene har. For kort tid siden søkte jeg etter en bærbar PC med følgende krav:

 

- minimum 13 tommer skjerm

- minimum FullHD oppløsning

- trykkfølsom skjerm

- maksimum 2 kg

 

Da endte jeg opp med disse to haswell-maskinene. Jeg synes spesifikasjonene er bedre enn de dere anbefaler i den prisklassen, men aner ikke noe om paneltype, byggekvalitet, batteritid, bloatware etc.

Hei,
I anbefalingen vår har vi vært veldig opptatt av at alle Ultrabook-ene skulle ha en SSD. Dette er fordi vi tror dette er viktigere for mange enn at maskinen kommer med berøringsskjerm eller har en litt sterkere prosessor.
Om en snurredisk gjør susen åpnes det for at en kan vurdere helt andre modeller selvsagt, også med full-HD-skjermer.
/ Anders :)
Lenke til kommentar

Aha, derfor. SSD kjøper jeg helst separat fordi jeg da får muligheten til å velge en skikkelig god en med akkurat den kapasiteten jeg ønsker, ikke bare godta den produsenten tilfeldigvis valgte.

 

Ram vurderer jeg også å oppgradere fra starten av. Særlig hvis det står f.eks 1+2 eller 2+4 GB i maskina og det er lett å bytte den minste modulen med en 4 eller 8 GB modul.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vent litt... om dette er ultra portabelt, hva er telefoner da? (Teite navn, hint hint)

Uansett så hadde jeg setti pris på en test i henhold til vordan alle disse modellene er å skrive på, lys styrken, og hvor lenge 1080p film kan vises på dem.

Grei artikkel uansett.

 

Det er da ikke et teit navn, det er en ultraportabel PC, til PC å være er de ultraportable (selv om noen beveger seg litt i grenseland, synes ikke helt macbook pro kvalifiserer feks)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt trist med så slappe oppløsninger som noen av anbefalingene har. For kort tid siden søkte jeg etter en bærbar PC med følgende krav:

 

- minimum 13 tommer skjerm

- minimum FullHD oppløsning

- trykkfølsom skjerm

- maksimum 2 kg

 

Da endte jeg opp med disse to haswell-maskinene. Jeg synes spesifikasjonene er bedre enn de dere anbefaler i den prisklassen, men aner ikke noe om paneltype, byggekvalitet, batteritid, bloatware etc.

Av de maskinene som anbefales her passer jo Asus T300 og Lenovo Yoga 2 Pro kravene dine. I tillegg har f.eks. Dell noen maskiner som passer kravene dine, deriblant XPS 13 og Latitude 7000-serien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale Samsung Ativ Book 9 Lite til noen.. Den AMD CPU-en er så skrall at prisen blir jo helt hinsides om den er aldri så tynn og har SSD.. Har vært borti en del av de maskinene og bare det å kjøre Skype kveler jo tilnærmet all prosessorkraften du har å gå på så det blir jo komplett ubrukelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale Samsung Ativ Book 9 Lite til noen.. Den AMD CPU-en er så skrall at prisen blir jo helt hinsides om den er aldri så tynn og har SSD.. Har vært borti en del av de maskinene og bare det å kjøre Skype kveler jo tilnærmet all prosessorkraften du har å gå på så det blir jo komplett ubrukelig.

Helt enig,

 

drøyt å anbefale denne maskinen hvis noe som helst annet enn utseendet teller. At den bruker en ikke-navngitt CPU sier vel litt om kraften innabords.

 

Dette er en maskin det er solgt mange av siden den kom. Dessverre enormt mange misfornøyde kunder.

 

Og hvordan i alle dager skal en SSD måle opp for en dårlig skjerm, eller omvendt? Snodig utsagn.

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale Samsung Ativ Book 9 Lite til noen.. Den AMD CPU-en er så skrall at prisen blir jo helt hinsides om den er aldri så tynn og har SSD.. Har vært borti en del av de maskinene og bare det å kjøre Skype kveler jo tilnærmet all prosessorkraften du har å gå på så det blir jo komplett ubrukelig.

 

Ikke til noen? Den har da ytelse som er innefor segmentet som mange klarer seg med? Dvs ihvertfall mange kjøper.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnet tilgjengelighet på tilleggsutstyr ville jeg heller anbefalt Dell Venue Pro 11 fremfor Surface. Docking til Surface kommer ikke til å lanserers i Norge (i overskuelig fremtid), samt at man på Dell-maskinen kan velge mellom tastatur av den typen man har på Surface, samt et med innebygd batteri som i praksis gjør den til en tradisjonell ultraportabel så lenge det er på.

Lenke til kommentar

Grunnet tilgjengelighet på tilleggsutstyr ville jeg heller anbefalt Dell Venue Pro 11 fremfor Surface. Docking til Surface kommer ikke til å lanserers i Norge (i overskuelig fremtid), samt at man på Dell-maskinen kan velge mellom tastatur av den typen man har på Surface, samt et med innebygd batteri som i praksis gjør den til en tradisjonell ultraportabel så lenge det er på.

 

Tradisjonell ultraportabel eller tradisjonell feitportabel? :)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Grunnet tilgjengelighet på tilleggsutstyr ville jeg heller anbefalt Dell Venue Pro 11 fremfor Surface. Docking til Surface kommer ikke til å lanserers i Norge (i overskuelig fremtid), samt at man på Dell-maskinen kan velge mellom tastatur av den typen man har på Surface, samt et med innebygd batteri som i praksis gjør den til en tradisjonell ultraportabel så lenge det er på.

 

Tradisjonell ultraportabel eller tradisjonell feitportabel? :)

 

AtW

 

Ja, nei, det blir et definisjonsspørsmål.

dellvenue11pro.jpg?w=480&h=320&crop=1

Personlig ville jeg ikke kalle denne feit ;)

Endret av serpentbane666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...