Gå til innhold

Anbefaling: Dette er de beste ultraportable PC-ene


Anbefalte innlegg

Ikke til noen? Den har da ytelse som er innefor segmentet som mange klarer seg med? Dvs ihvertfall mange kjøper.

 

AtW

 

Selvfølgelig, den gruppen som ellers kjøper typiske 15" <3500 kr vil kunne få sammenlignbar ytelse med AB9L, dog med raskere oppstart. Jeg tror ikke det er denne kundegruppen som kjøper AB9L. Problemet blir den store prisforskjellen.

 

Jeg tror de færreste kundene som ellers kjøper i en slik prisklasse ønsker å øke prisen såpass kun pga størrelse og design. Jeg tror de aller fleste som kjøper denne ikke på forhånd forstår at såpass stor del av prisen går til størrelse og design, og jeg tror de aller fleste hadde hatt langt mer glede av en bittelitt tykkere, bittelitt tyngre og bittelitt eldre maskin, f.eks. med forrige generasjon i5 og snurredisk med 16gb expresscache.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ikke til noen? Den har da ytelse som er innefor segmentet som mange klarer seg med? Dvs ihvertfall mange kjøper.

 

AtW

 

Selvfølgelig, den gruppen som ellers kjøper typiske 15" <3500 kr vil kunne få sammenlignbar ytelse med AB9L, dog med raskere oppstart. Jeg tror ikke det er denne kundegruppen som kjøper AB9L. Problemet blir den store prisforskjellen.

 

Jeg tror de færreste kundene som ellers kjøper i en slik prisklasse ønsker å øke prisen såpass kun pga størrelse og design. Jeg tror de aller fleste som kjøper denne ikke på forhånd forstår at såpass stor del av prisen går til størrelse og design, og jeg tror de aller fleste hadde hatt langt mer glede av en bittelitt tykkere, bittelitt tyngre og bittelitt eldre maskin, f.eks. med forrige generasjon i5 og snurredisk med 16gb expresscache.

 

 

Det kan så være at mange som kjøper den burde kjøpt noe annet, men det er ett stykke fra det til utsagnet jeg kommenterte, nemlig at man ikke ville anbefalt det til noen, samt å insinuere at ytelsen er ubrukelig lav.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg fikk min Samsung ATIV-9 (900X3E) for 7000 kroner på tilbud. Det tilbudet slår definitivt knockout på alt annet. Ivy Bridge-prosesor ja, men så får du også en 1,13 kg laptop med full HD IPS skjerm, 128GB SSD og de mest kompakte rammene på markedet. Per nå er imidlertid Asus ZenBook UX32A det nærmeste en kommer i samme prisklasse. Går en opp i pris bør en heller kikke på hybridmodellene, da de dyrere Zenbook alternativene ligner ganske mye på nevnte UX32A når det kommer til stykket.

Lenke til kommentar

 

Vil ikke anbefale Samsung Ativ Book 9 Lite til noen.. Den AMD CPU-en er så skrall at prisen blir jo helt hinsides om den er aldri så tynn og har SSD.. Har vært borti en del av de maskinene og bare det å kjøre Skype kveler jo tilnærmet all prosessorkraften du har å gå på så det blir jo komplett ubrukelig.

 

Ikke til noen? Den har da ytelse som er innefor segmentet som mange klarer seg med? Dvs ihvertfall mange kjøper.

 

AtW

 

 

Er det ikke ganske åpenbart? Denne maskinen har så dårlig ytelse at jeg ikke kan anbefale den, den er rett og slett for dyr og har en for dårlig kombinasjon av komponenter til sin prisklasse at jeg egentlig ikke kan anbefale den til noen som helst. Skal du ha en ultraportabel så skaff heller en med tradisjonell HDD og mer oppegående prosessor, du vil faktisk få et bedre resultat ut av det. Er ikke størrelse så viktig så kan du finne maskiner til lavere pris som ikke har en like håpløs prosessor.

 

Problemet med Samsung Ativ Book 9 Lite er at den har en prosessor som ikke hører noe sted hjemme i annet enn maskiner til under 3'000kr, noe som gjør at en pris på 5'500kr+ er helt absurd. Det er ikke snakk om hvorvidt enkelte brukere der ute kanskje klarer seg med en såpass begredelig prosessor eller ikke for da trenger de ikke å punge ut med såpass mye penger for såpass håpløs ytelse i utgangspunktet.

 

Hvem i all verden betaler 5'500kr+ for en maskin med en prosessor som nærmest er på Intel Atom nivå når det kommer til ytelse? Da blir jo fordelene med SSD (selv om disse innehar kjipe varianter fra SanDisk) mer eller mindre ikke eksisterende når prosessoren gjør at maskinen vil slite med de simpleste av oppgaver.

Lenke til kommentar

 

 

Ikke til noen? Den har da ytelse som er innefor segmentet som mange klarer seg med? Dvs ihvertfall mange kjøper.

 

AtW

 

Selvfølgelig, den gruppen som ellers kjøper typiske 15" <3500 kr vil kunne få sammenlignbar ytelse med AB9L, dog med raskere oppstart. Jeg tror ikke det er denne kundegruppen som kjøper AB9L. Problemet blir den store prisforskjellen.

 

Jeg tror de færreste kundene som ellers kjøper i en slik prisklasse ønsker å øke prisen såpass kun pga størrelse og design. Jeg tror de aller fleste som kjøper denne ikke på forhånd forstår at såpass stor del av prisen går til størrelse og design, og jeg tror de aller fleste hadde hatt langt mer glede av en bittelitt tykkere, bittelitt tyngre og bittelitt eldre maskin, f.eks. med forrige generasjon i5 og snurredisk med 16gb expresscache.

 

 

Det kan så være at mange som kjøper den burde kjøpt noe annet, men det er ett stykke fra det til utsagnet jeg kommenterte, nemlig at man ikke ville anbefalt det til noen, samt å insinuere at ytelsen er ubrukelig lav.

 

AtW

 

 

 

Merkelig hvordan du kan mene dette? Om jeg mener at det er temmelig ubrukelig å kaste bort over fem tusen kroner på en maskin som yter på nivå med maskiner du kan plukke opp på billigsalg til 2'500kr på nærmeste Elkjøp og Expert så er vel det min sak? Hvordan du kan mene noe annet får bli din sak..

 

Virker ikke som du har mye erfaring med maskinen heller, det er tross alt en ytterst begredelig AMD CPU klokket til 1.0GHz.. Dette er for øvrig en "custom made" CPU lagd spesielt til Samsung, en CPU Samsung gir oss absolutt null og niks informasjon om annet enn at de kaller den en AMD Quad-Core 1,0GHz og er det i kjent AMD stil så betyr det vel en tokjerner CPU, med fire tråder på hele 1,0GHz. Har hatt så mange kunder som river av seg håret når det kommer til disse maskinene når som sagt bare det å kjøre Skype ser ut til å være nok til å få CPU til å kveles.

 

 

Kan du virkelig anbefale noe sånt til den nette sum av 5'500kr+?

 

 

EDIT:

 

Du finner tester på nettet hvor denne settes opp med maskiner uten SSD med en lavbudsjett Intel Atom Z2670 prosessor og den ser ut til å gjøre det dårligere jevnt over hele veien.. Det sier vel litt hvilken standard denne AMD CPUen faktisk legger seg på og det er helt absurd i maskin til denne prisen, spør du meg. Og derfor kan jeg ikke anbefale den til noen, enkelt og greit.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Syns det er rart at Sony ikke er med her. Er kanskje ikke av de billigste innenfor hva du får av spesifikasjoner, men byggekvaliteten er på topp. Eksempelvis på SONY WAIO Pro 11, (Nå med tilbud på prosessoropgradering vel å merke) til pr. dags dato 9719,- i7 prosessor, 8GB ram, 256 GB SSD mm. http://www.sony.no/buy/vaio-pro-11-13

Er også 13" til "omtrent" samme pris.

Rart at nesten ingen tar med waio i "sammenligningene" sine, med tanke på at det er veldig god byggekvalitet, og ikke noe spesielt dårlig pris i forhold til konkurrentene.

Lenke til kommentar

 

Og for dei som heller vil ha ein lett 15" PC som har god batteritid, er stillegåande og i kan spele på i motsetning til andre så anbefaler eg denne: https://www.komplett.no/acer-aspire-v5-573g-156-fhd-matt/803818

Aldri Acer igjen. Aldri.

 

Det kunne eg og ha sagt for norkre år sidan, men så raskt som denne bransjen forandra seg frå år til år så er det ikkje så lurt å seie aldri.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ikke til noen? Den har da ytelse som er innefor segmentet som mange klarer seg med? Dvs ihvertfall mange kjøper.

 

AtW

 

Selvfølgelig, den gruppen som ellers kjøper typiske 15" <3500 kr vil kunne få sammenlignbar ytelse med AB9L, dog med raskere oppstart. Jeg tror ikke det er denne kundegruppen som kjøper AB9L. Problemet blir den store prisforskjellen.

 

Jeg tror de færreste kundene som ellers kjøper i en slik prisklasse ønsker å øke prisen såpass kun pga størrelse og design. Jeg tror de aller fleste som kjøper denne ikke på forhånd forstår at såpass stor del av prisen går til størrelse og design, og jeg tror de aller fleste hadde hatt langt mer glede av en bittelitt tykkere, bittelitt tyngre og bittelitt eldre maskin, f.eks. med forrige generasjon i5 og snurredisk med 16gb expresscache.

 

 

Det kan så være at mange som kjøper den burde kjøpt noe annet, men det er ett stykke fra det til utsagnet jeg kommenterte, nemlig at man ikke ville anbefalt det til noen, samt å insinuere at ytelsen er ubrukelig lav.

 

AtW

 

 

 

Merkelig hvordan du kan mene dette? Om jeg mener at det er temmelig ubrukelig å kaste bort over fem tusen kroner på en maskin som yter på nivå med maskiner du kan plukke opp på billigsalg til 2'500kr på nærmeste Elkjøp og Expert så er vel det min sak? Hvordan du kan mene noe annet får bli din sak..

 

Virker ikke som du har mye erfaring med maskinen heller, det er tross alt en ytterst begredelig AMD CPU klokket til 1.0GHz.. Dette er for øvrig en "custom made" CPU lagd spesielt til Samsung, en CPU Samsung gir oss absolutt null og niks informasjon om annet enn at de kaller den en AMD Quad-Core 1,0GHz og er det i kjent AMD stil så betyr det vel en tokjerner CPU, med fire tråder på hele 1,0GHz. Har hatt så mange kunder som river av seg håret når det kommer til disse maskinene når som sagt bare det å kjøre Skype ser ut til å være nok til å få CPU til å kveles.

 

 

Kan du virkelig anbefale noe sånt til den nette sum av 5'500kr+?

 

 

EDIT:

 

Du finner tester på nettet hvor denne settes opp med maskiner uten SSD med en lavbudsjett Intel Atom Z2670 prosessor og den ser ut til å gjøre det dårligere jevnt over hele veien.. Det sier vel litt hvilken standard denne AMD CPUen faktisk legger seg på og det er helt absurd i maskin til denne prisen, spør du meg. Og derfor kan jeg ikke anbefale den til noen, enkelt og greit.

 

 

Du skrev at ytelsen gjorde den ubrukelig, at du ikke mener det er verd pengene å betale så mye for en lavytende maskin fordi den er liten er greit nok, det er jeg enig i, men ytelsen ligger ikke på ett nivå som er ubrukelig for alle. Det er det du insinuerte med ditt innlegg, selv om du nå prøver å late som alt du sa var at den hadde dårlig ytelse per krone.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

At Vaio Pro 13 ikke er med synes jeg er snodig. I august i fjor ga jeg 8000 for I5 Haswell, 4GB minne, SSD med lesehastighet på oppunder 1Gb/S, full HD touch og alt sammen klokket inn på drøye kiloen. Den har også en veldig god batteritid.

 

Hvorfor er ikke denne presentert som et alternativ i mellomklassen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Og for dei som heller vil ha ein lett 15" PC som har god batteritid, er stillegåande og i kan spele på i motsetning til andre så anbefaler eg denne: https://www.komplett.no/acer-aspire-v5-573g-156-fhd-matt/803818

Aldri Acer igjen. Aldri.

 

Det kunne eg og ha sagt for norkre år sidan, men så raskt som denne bransjen forandra seg frå år til år så er det ikkje så lurt å seie aldri.

 

Hehe, liten utblåsning der. Du har nok rett. Jeg håper de en gang i tiden klarer å overbevise meg. Jeg har tross alt et åpent sinn, liker jeg å tro :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...