Gå til innhold

Microsoft kan slå sammen to Windows-versjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Microsoft burde fikse opp i dagens rot før de kommer med store ord om fremtiden. (ref. September)



De brurde gå vekk i fra Windows-navnet som de nå har dratt ned i gjørmen.



Tiles-crappety-crap-crap-shitty-shit-RT kan det heller hete.



Regner med de drar av en classic "kutt støtten på alle ikke-dags-ferske-nyheter" når dette omsider blir lansert.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Tja. Det var aldri RT som holdt meg borte fra Surface, men en kombinasjon av lave specs og få apps. Når jeg prøvde nettbrettet ble jeg egentlig veldig overrasket over hvor bra det fungerte, til tross for de mindre kvasse spesifikasjonene.

 

Nå som ultrabookene er så tynne som de har blitt, er jeg derimot usikker på om det noen gang blir et nettbrett på meg igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft burde fikse opp i dagens rot før de kommer med store ord om fremtiden. (ref. September)

 

De brurde gå vekk i fra Windows-navnet som de nå har dratt ned i gjørmen.

 

Tiles-crappety-crap-crap-shitty-shit-RT kan det heller hete.

 

Regner med de drar av en classic "kutt støtten på alle ikke-dags-ferske-nyheter" når dette omsider blir lansert.

 

Microsoft har vel ikke kommet med et eneste ord om fremtiden. Derimot har en russisk hacker gjort det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Faktisk er MS *veldig* gode til å støtte deres eldre plattformer langt frem i tid, så om de drar en "klassisk" kan vi regne med at dagens systemer fungerer svært lenge.

 

Ikke på mobile enheter, tvert imot.

 

AtW

Det er jo ikke RT som blir borte, det er Phone.

 

Slå sammen Phone med RT, så får du samme økosystem på mobil, tablet OG DESKTOP, siden desktop allerede har RT-kjerna som grunnstein for ModernUI.

 

Samme økosystem, som i den samme stygge overlayen? Det er ikke likt nok for min del.

 

AtW

Lenke til kommentar

På tide! Windows RT var jo berre ein dårligare versjon av vanleg Windows, ikkje so rart det ikkje tok av.

 

Det var aldri meningen at RT skulle sammenlignes med Windows 7/8, men med android og iOS. Den deler imidlertid Interface og noen av funksjonaliteten til storebror Windows 8, eller for å snu det rundt, alt du kan på RT kan du også på W8.

 

Det du sier er i praksis at iOS ikke burde være populært fordi OSX har flere funksjoner.

 

Jeg har enda ikke funnet noen som i praksis etter å ha kjøpt et Windows RT brett forventer samme funksjonalitet som en vanlig datamaskin.

 

For min del er det også en fordel at RT deler funksjonalitet og applikasjoner med W8, og for brukere av W8 er det ingen ulempe å kjøpe RT for å si det sånn.

 

Etter å ha brukt plattformen inngående det siste året mener jeg personlig at mye av problematikken med RT vs 8 er oppkonstruert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Microsoft har vel ikke kommet med et eneste ord om fremtiden. Derimot har en russisk hacker gjort det...


Derav referanse til September - når det er ventet informasjon.

Blir ikke sjokkert om Microsoft gjør som ryktene sier (kommer med store ord) - men jeg mener de burde fikse dagens produkter først.

 

Faktisk er MS *veldig* gode til å støtte deres eldre plattformer langt frem i tid, så om de drar en "klassisk" kan vi regne med at dagens systemer fungerer svært lenge.


Faktisk er det her snakk om RT og Phone plattformene. Har du erfart at MS er veldig gode til å støtte disse plattformene langt frem i tid? Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om jeg kjøper meg ett x86-program, hvordan får jeg kjørt det i det "felles økosystemet" som er Windows phone og RT slått sammen?

Akkurat på samme måten som du i dag kan kjøre x86-programmer i de separate Windows Phone- og Windows RT-økosystemene.

 

Dvs. ikke i det hele tatt. Problemstillingen din er feil. Du kan like gjerne spørre hvordan du kan kjøre et x86-program på baderomsspeilet ditt. Det går bare ikke.

Lenke til kommentar

 

Om jeg kjøper meg ett x86-program, hvordan får jeg kjørt det i det "felles økosystemet" som er Windows phone og RT slått sammen?

 

AtW

 

Du vil kjøpe x86-programvare. Microsoft synes det er bedre om du heller konsentrerer deg om å kjøpe "moderne" (som i ModernUI) RT-programvare. De får mange fordeler av det dersom du heller kjøper RT-programvare. For eksempel ser de for seg at de da kan få 30% av prisen hver gang du kjøper noe.

 

Dette er plattformen Microsoft vil ha på tvers av alle devices. De må bare få verden til å lage slik programvare først, sånn at de kan få også desktop-brukere over på RT.

 

Edit: (altså, om det ikke kom fram, jeg tror at de allerede lenge har jobbet seg mot felles app-plattform på tvers av ARM/x86 hardware, som en del av en langsiktig strategi som innebærer å droppe to av tre operativsystem på sikt.)

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor de splittet Windows RT og Windows Phone i utgangspunktet. Begge er jo mobile OS som kjører på ARM.

Windows RT og Windows Phone har jo aldri blitt splittet - de har to helt forskjellige opprinnelser, utviklet av to forskjellige team. Det ene jobbet med et smartphone OS, det andre jobbet med et PC/tablet OS som skulle være etterfølgeren til Windows 7.

 

Hvorfor de valgte å lage en ARM-basert versjon av Windows 8 (=Windows RT) for tablets, istedenfor å lage en versjon av Windows Phone som støtter større skjermstørrelser [- slik Apple gjorde -], det har nok mest med intern maktkamp i Microsoft å gjøre.

Lenke til kommentar

Akkurat på samme måten som du i dag kan kjøre x86-programmer i de separate Windows Phone- og Windows RT-økosystemene.

 

Dvs. ikke i det hele tatt. Problemstillingen din er feil. Du kan like gjerne spørre hvordan du kan kjøre et x86-program på baderomsspeilet ditt. Det går bare ikke.

 

Men så er det heller ingen som påstår at min windows-installasjon og baderomsspeilet mitt er "samme økosystem".

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Du vil kjøpe x86-programvare. Microsoft synes det er bedre om du heller konsentrerer deg om å kjøpe "moderne" (som i ModernUI) RT-programvare. De får mange fordeler av det dersom du heller kjøper RT-programvare. For eksempel ser de for seg at de da kan få 30% av prisen hver gang du kjøper noe.

 

Dette er plattformen Microsoft vil ha på tvers av alle devices. De må bare få verden til å lage slik programvare først, sånn at de kan få også desktop-brukere over på RT.

 

Edit: (altså, om det ikke kom fram, jeg tror at de allerede lenge har jobbet seg mot felles app-plattform på tvers av ARM/x86 hardware, som en del av en langsiktig strategi som innebærer å droppe to av tre operativsystem på sikt.)

 

Det kommer de ikke til å få til, og det er ikke "samme økosystem" hverken nå eller i overskuelig framtid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Med lederskapsskifte er det ikke engang sikkert de fortsetter strategien lenge nok til å finne ut om de får det til.

 

Men her har de altså begynt med å slå sammen de to første, ARM-platformene. Og operativsystemene Windows 8 og Windows RT brukes begge på tablets ned i 2500 kroner, med samme ModernUI på og de tar deg vel til samme Store når du lar deg lede til å kjøpe programvaren slik de vil det.

 

Den største forskjellen er, sånn jeg ser det, at desktoppen eksisterer på den ene, med all den vidunderlige x86-programvaren der, og du har valget til å la være å bruke resten, men også der vil de aller helst dra deg inn til Store'n, slik at du bidrar til deres lukkede øko(nomi)system.

 

I Windows 8.1 og framover vil de portere flere og flere deler av Microsofts egne applikasjoner til ModernUI. Noe av kritikken mot Windows 8 har jo også vært at funksjonene fra kontrollpanelet har vært fordelt litt tilfeldig mellom de to grensesnittene. De vil forsøke å få det til å framstå som hele desktoppen er som et kompabilitetsmodus å regne. Hørte allerede noen her si at desktoppen eksisterer "som en app du kan starte fra startsiden". Så feil det enn er, så sier det noe om hvordan produktet beveger seg over dit Microsoft vil ha det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...