Gå til innhold

– Spill eksperimenterer mest med historiefortelling (Linux, Mac, Windows)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Typisk at spill blir dissa av film-folket. Spill kan fint by på mykje meir enn film, spesiellt når det kommer til følelsemessige opplevelse.

 

Det er velfortjent dog, nå er ikke film særlig høyt på lista det heller når det kommer til slikt, men det er få spill som har en god historie, eller vekker sterke følelser (historiemessig)

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Morsomt hvordan to filmskapere som er helt ubrukelige på fortellerteknikk, sitter og kritiserer spillmediet basert på... ja, hva egentlig? Satt de seg ned og spilte Mario på SNES og konkluderte at spill fortsatt er slik i dag?

 

Ja, det er jo fascinerende å se hvem kritikken kommer fra.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke spesielt, bøker og TV-serier er bedre, filmer er for korte i mange tilfeller. Man blir ikke ordentlig tilknyttet karakterene osv.

 

AtW

 

Om det finnes enda bedre alternativer betyr ikke det at ikke film også fungerer svært bra. Nå er jeg ikke engang enig i at TV-serier eller bøker er bedre til å formidle følelser enn filmer, men la oss si det. Film er fortsatt i aller høyeste grad et uhyrlig sterkt medium for å formidle følelser og en historie, mener du noe annet har du ikke sett nok film, punktum.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Jeg er verdens største fan av spillmediet men vi må være ærlige nok til å innrømme at de aller fleste spill ikke har de helt store ambisjonene på den narrative biten. Altfor ofte koker det ned til at noen er snille og andre er slemme og sistnevnte skal få juling, uansett hvor kreativ innpakket det er. Nå er det heller ikke nødvendig med eksposisjon i mange spillsjangere og jeg skulle gjerne sett at man bare sløyfet det i enkelte tilfeller i stedet for å slenge sammen noe kleint og pinlig.

 

Nå er det stort sett resirkulering av klisjeer film- og bokbransjen driver med og, men andelen gode historier av totalen er nok langt større enn blant spill. Å liste opp film og bøker med en sterk historie tar lang tid, mens når det kommer til spill er det vanskelig å lage en liste på mer enn 10-20 titler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det finnes enda bedre alternativer betyr ikke det at ikke film også fungerer svært bra. Nå er jeg ikke engang enig i at TV-serier eller bøker er bedre til å formidle følelser enn filmer, men la oss si det. Film er fortsatt i aller høyeste grad et uhyrlig sterkt medium for å formidle følelser og en historie, mener du noe annet har du ikke sett nok film, punktum.

 

Når jeg snakker om hvor høyt det er på lista, så er det jo høyst relevant hvor bra alternativene har, fordi det er de man sammenlikner det med når man lager en liste.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lol ja nå har jeg hørt det også. Film er tydeligvis ikke et bra middel for å fortelle en historie, og vekke følelser.
Ikke spesielt, bøker og TV-serier er bedre, filmer er for korte i mange tilfeller. Man blir ikke ordentlig tilknyttet karakterene osv.AtW

 

Enig med deg.

 

Please, slutt å skriv "AtW" etter alt du skriver.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

– Det vil bli en stor hit, og som et resultat vil det bli spillmediets Titanic, og alle vil lure på hvor dét kom fra.

 

Spillmediets titanic, krasher og synker? :p

 

Jeg tror spill må slutte å prøve å være film, først da vil vi få de gode historiene. Veien 'Heavy rain'-lignende spill prøver å ta mediet er ett blindspor, og det sporet vil ikke bringe oss forbi det beste fra filmverden.

Lenke til kommentar

Feil vi trenger ikke ha empati i karakterene.

 

Hva med og heller fokusere på fuckings gameplay som de fleste AAA spill har glemt helt av.

 

Spill trenger ikke ha god historie, det som bringer fram følelser i et spill er mest musikken, og det visuelle uansett.

 

Visst settingen og verdenen er god kan man lage sin egen empati for karakteren, som Journey.

 

Problemet er at spill nå til dags bruker så mye budsjett på og få fram karakterene at de fullstendig glemmer av gameplay.

Og som regel feiler de og.

 

Hva med og gå tilbake til og lese tekster i rollespill,

i stedet for og høre dem, gir dem bedre materiell og drive med, som igjen gir bedre historie.

 

Jeg er så lei av all denne amerikanske bullshiten vi får nå, og nå har de voldtatt spillene våre og.

Er glad vi har selskaper som fortsatt klarer og fokusere på de viktige tingene som gjorde gaming så bra.

 

Hører alltid (now that we have the technology, we can do this)

Har som regel noe med bullshit bevegelser i fjeset som faller flat på realese dagen.

Lenke til kommentar

Hva med å ikke se så trangt på det? Spill som Minecraft trenger ikke lineær historiefortelling for å gjøre det til et godt spill. Derimot er The Walking Dead ikke særlig mye å skryte av, om man stripper vekk historiefortellingen, og teknologien som ligger bak hvordan denne utfoldes og forgreines ut.

 

For noen spill er historiefortelling svært viktig. Spesielt for såkalte "filmatiske" spill er dette viktig. For andre spill, derimot, har det ikke like mye å si som gameplay'et.

Lenke til kommentar

Hva med å ikke se så trangt på det? Spill som Minecraft trenger ikke lineær historiefortelling for å gjøre det til et godt spill. Derimot er The Walking Dead ikke særlig mye å skryte av, om man stripper vekk historiefortellingen, og teknologien som ligger bak hvordan denne utfoldes og forgreines ut.For noen spill er historiefortelling svært viktig. Spesielt for såkalte "filmatiske" spill er dette viktig. For andre spill, derimot, har det ikke like mye å si som gameplay'et.

 

Problemet er at mesteparten av filmatiske spill er bare noe dritt som er laget for og suge inn penger.

Lenke til kommentar

Synes 'The Last of Us' var et perfekt eksempel.

Hadde min sterkeste opplevelse når det kommer til spill i den første timen på 'The Last of Us'. Fortreffelig historie. Føler nærværet, og ikke minst empatien kommer inn. Var det som traff meg mest med spillet.

Regner med de regissørene det var snakk om mente på litt mer generiske spill som Call of Duty, Battlefield etc.

der det faktisk baserer seg rundt krig og skyting.

Der er jeg enig. Aldri følt mer enn "YES, HEADSHOT!" for slike spill.

Men igjen så er de nok neppe ment for noe mer heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...