Gå til innhold

Nå kan du ringe gratis med Facebook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er interessant å se at mer og mer funksjonalitet går over til å gå på datatrafikk, men kjedelig at det blir såpass fragmentert og låst. Samme gjelder forsåvidt SMS, med det evige antallet "SMS"-apps til Android som krever at begge ender bruker det samme oppsettet, eller Apples iMessage.

Lenke til kommentar

Enig. Er jo løgn. "Nå kan du ringe gratis med Facebook" Kan JEG det? Nei det kan jeg ikke. Kanskje det sitter nordmenn i USA som leser dette, men å lage egne nyheter til disse er vel strengt tatt unødvendig da de nok ikke er mange.

 

Men dennen overskriften oser bitterhet. Eller den skal skape bitterhet i de som leser den. Det er det redaksjonelle poenget med en slik overskrift.

Lenke til kommentar

Dette blir jo akkurat det samme som Viber som sikkert de fleste har vært borti. Spent på om dette er noe bedre eller dårligere, er jo en genial løsning og ringe gratis over Wi-Fi når man er i utlandet for eksempel så gleder meg til å prøve det ut etterhvert :)

Lenke til kommentar
Du kan såvidt vi vet ikke ringe til vanlige telefonnummere

Dette er en enorm prinsippiell forskjell fra vanlig telefoni. Med vanlige telefoner kan man ringe over hele verden, uansett hvilken operatør kunden i andre enden har. Med ringeprogrammer kan man ofte bare ringe gratis til kunder som bruker samme ringeprogram. Man låses til en bestemt lukket protokoll som får monopol på dine samtaler og ditt kontaktnettverk. Facebook vil låse deg til sitt "økosystem". Google, Apple og Microsoft vil låse deg til sine lukkede økosystem. I det lange løp kan det bare bli én vinner. Enten er du med der eller så har du null kontakter i kontaktlista og sosialt satt ut i kulda. Deretter kan vinneren utnytte monopolet sitt til å få grep om deg på andre områder.

 

Hele denne tankegangen om erobring av majoriteten i sikte på fult monopol må stoppes av ny politikk og nye lover. Myndighetene MÅ kreve at disse ringenettverkene åpnes for konkurranse. At kommunikasjonsprotokollen er åpen for fri og sunn konkurranse fra andre som vil lage kompatibel programvare.

Lenke til kommentar

Hele denne tankegangen om erobring av majoriteten i sikte på fult monopol må stoppes av ny politikk og nye lover. Myndighetene MÅ kreve at disse ringenettverkene åpnes for konkurranse. At kommunikasjonsprotokollen er åpen for fri og sunn konkurranse fra andre som vil lage kompatibel programvare.

 

This.

 

Lurer på hvordan sikkerheten/privacy er med FB calls, er nok en backdoor inn for NSA. Tror jeg holder meg til Jitsi/Mumble for VoIP.

Endret av fenele
Lenke til kommentar

På høy tid at det blir langt mer vanlig med fri data bruk (og da mener jeg fri, ikke typ "bruk 1GB i måneden og vi struper hastigheten din selv om du ikke må betale for ekstra bruk", fri.)

 

90% av alle abonnementer du kan binde opp med telefoner henger ikke helt med i tiden, greit nok at de er komplette abonnementer som gir deg alt fra ringeminutter, sms og databruk men saken er jo at et abonnement med 200 ringeminutter, 200 sms og fri data bruk strengt tatt er mer relevant per dags dato enn abonnementer som gir deg 600, 400, 400 eller 500, 500, 500 osv.. Skal du ha fri data bruk så må du jo opp i abonnementer som koster skjorta og samtidig gir deg rundt 1000 eller mer ringeminutter og sms i tillegg...

 

 

Ikke kan du kombinere denne typen abonnementer med ekstra dataløsninger heller.. Den beste kombinasjonen jeg har funnet den siste tiden er å ha noe ala Telenor Prat 100 (100 ringeminutter) + SMS 100 (100 sms) og legge på Telenor Mobilt Bredbånd M eller L da har jeg endelig 10 eller 20GB i måneden som ikke blir strupet så fort jeg begynner å bruke det litt. Dette koster jo litt, er en veldig rotet løsning og du kan jo drømme om noen god binding med en telefon når du kjører Telenor Prat 100.

 

 

For meg så hadde det holdt lenge å kombinere Telenor Komplett Small med Mobilt Bredbånd M, det hadde hatt en relativt overkommelig pris, men det lar seg jo dessverre ikke gjøre. Eller hva med å enkelt og greit tilby dataløsninger som lar deg betale 100kr for ekstra 5GB, 200kr for ekstra 10GB og 300kr for ekstra 20GB i måneden til eksisterende Komplett abonnement? Hvor det er null struping involvert før du har brukt opp hele mengden.

 

 

 

Innen vi får slike løsninger på plass på de største og mest vanlige abonnementene i Norge så vil jo ting som samtaler over Skype, Facebook, Facetime osv over mobilnettet aldri ta helt av da det fort vil sluke opp din inkluderte datamengde på en, to, tre.

Lenke til kommentar

Problemet er at dette ikke er knyttet opp mot mobilnummeret, men er knyttet til en 3. arts tjeneste, på samme måte som chat og videosamtaler. Dette er bare tull.

 

Her kunne bransjen heller etablert en felles kryssplattform "protokoll" og integrert dette i samtlige mobiltelefoner uavhengig av produsent og 3. parter. På samme måte som man i dag kan foreta vanlige samtaler.

 

Løsninger som forutsetter at man er registrert som bruker på FB og tilsvarende, eller har en app, vil ALLTID ha huller, altså personer du ikke kan nå.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...