Gå til innhold

? Verdens mest energieffektive lyspære


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utfordringen med å oppnå høy lysstyrke på LED er kjølebehovet som trengs for å gi god levetid. Det ser ikke ut som denne kjøler særlig godt og da regner jeg med den blir såpass varm at levetiden blir dårlig. Men for at jeg vet kan det sitte en kraftig vifte på innsiden og løse problemet. Det er bare det at støyende lyspærer ikke frister noe særlig.

 

Uansett, 1600 lumen / 12 Watt = 133 lumen/watt er veldig imponerende. Lurer på hvordan de har klart det. Eventuelt hvem som produserer de LEDene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

LED utvikler lite varme (watt) men levetiden er svært sårbar for høye temperaturer (grader celsius). En halogenpære kan fint være 2000 grader på glødetråden, men en LED som er 100 grader inni dør raskt. 100 grader intern temperatur i LED kan bety en ytre temperatur på f.eks lunkne 37 grader hvis varmeledningen er dårlig. En halogenpære kan være 200 grader utenpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slike lyspærer har du ikke sett før.

Jo, jeg har sett sånne før.

 

Jeg kjøpte LED "pære" for første gang i 2009. Det var en 3W 150 lumen varmhvit utgave med ca 40 LEDs for dempet belysning på soverom.

 

Siden jeg bor på studenthybel har jeg ikke hatt mulighet til å bytte om all belysning til LED, men jeg vil nok prøve å gå for utelukkende LED når jeg får meg egen leilighet.

 

 

Foreldrene mine har byttet om til hovedsaklig LED etter min anbefaling (ettersom pærer har ryke siden 2010), og er veldig fornøyd med å slippe å bytte pærer så ofte. Spesielt i inngangspartiet har de vært plaget med både gløde og (CF) sparepærer som har ryke ofte pga temperatursvingninger. Gammelt trehus med viberasjoner fra folk som går i 2. etage har også slite mye på glødetråd og sparepærer, men ser ikke ut til å være noe problem for LED.

 

 

133 lumen/Watt er imponerende, men tilsvarer neste steget i LED utviklingen og er en evolusjon snarere enn en revolusjon. Det spørs også litt på hvilken "temperatur" lyset holder, det er lettere å få høy lumen/Watt med kaldhvitt lys fra LED, mens man ofte vil ha varmhvitt lys til bakgrunnsbelysning.

 

EDIT:

Her er en LED "kubbe" som allerede er på markedet og leverer 1900 lumen fra 16.2W = 117 lumen/W, til ca 160kr (frakt inkludert).

Og her er en diger LED kubbe som leverer ca 4000 lumen fra 25W = 160 lumen/W. (til 430kr, men da må det vell gjennom toll?)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Skader ikke det akkurat. ;)

Har en 20W LED lyskilde/lyspære (ca 2000-2500 lumen) med hjemmelaget kjøling, og kunne fint kjørt på med noe mer. Godt arbeidslys er for meg og mange andre et must. :)

 

Som liten leselampe derimot, så er det nok rimelig overkill ja.

 

Som Simen1 har poengtert så er jeg mer intressert i å vite hvem som er produsent av LED'ene, og hvordan de klarer å kvitte seg med nesten 12W varme. Går ut fra en grei andel går ut som lys, så det vil i praksis bli noe lavere varmeeffekt i pæra.

 

Virket umiddelbart som et noe håpløst design, men skal ikke si noe. Utvalget LED-pærer og pris/ytelsen deres i vanlige butikker i dag er derimot så håpløst at noe slik som dette kan kalles en formidabel forbedring.

Lenke til kommentar
Som Simen1 har poengtert så er jeg mer intressert i å vite hvem som er produsent av LED'ene, og hvordan de klarer å kvitte seg med nesten 12W varme. Går ut fra en grei andel går ut som lys, så det vil i praksis bli noe lavere varmeeffekt i pæra.

Teoretisk maksimal virkningsgrad er 100%, noe som tilsvarer 683 lumen/W. Ut fra dette kan vi regne ut at denne pæra med 133 lumen/watt har en virkningsgrad på 19,47%. Det vil si at 12 watt forbruk kan deles inn i 2,34 Watt lysenergi og 9,66 watt varmetap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Artikkelpæra: 1600 lumen, 12 Watt, 133 lumen/watt, 432 kr inkl frakt*, mellomhvit (4000K), rundstrålende, ukjent fargekvalitet (CRI/RA-indeks), 30 000 timer, tilgjengelig i framtida.

 

PS.no: 820 lumen, 10 Watt, 82 lumen/watt, 99 kr/stk (ved kjøp av 5-pakk) + frakt, varmhvit (3000K), 130 graders lyskjegle, ganske høy fargekvalitet (CRI/RA-indeks over 80), 30 000 timer, tilgjengelig 6. februar.

 

* 45$ inkludert frakt * dollarkursen 5,55 + 25% mva + 120 kr fortollingsgebyr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...