Gå til innhold

Inngår forlik med antipirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig synd at han feiget ut. Her hadde det absolutt vært på sin plass å samle inn penger slik at mannen kunne få hjelp til å ta opp saken (advokater og lignende). Jo lenger denne saken hadde gått i rettsvesenet og jo mer oppmerksomhet den hadde fått, jo mer hadde det tjent kampen mot opphavsrettyranniet.

 

Hva om han hadde tapt?

Lenke til kommentar
Veldig synd at han feiget ut. Her hadde det absolutt vært på sin plass å samle inn penger slik at mannen kunne få hjelp til å ta opp saken (advokater og lignende). Jo lenger denne saken hadde gått i rettsvesenet og jo mer oppmerksomhet den hadde fått, jo mer hadde det tjent kampen mot opphavsrettyranniet.
Hva om han hadde tapt?

 

Han hadde ikke tapt, hvis han hadde er det et klart tegn på at all sunn fornuft er gått tapt

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Veldig synd at han feiget ut. Her hadde det absolutt vært på sin plass å samle inn penger slik at mannen kunne få hjelp til å ta opp saken (advokater og lignende). Jo lenger denne saken hadde gått i rettsvesenet og jo mer oppmerksomhet den hadde fått, jo mer hadde det tjent kampen mot opphavsrettyranniet.
Hva om han hadde tapt?
Han hadde ikke tapt, hvis han hadde er det et klart tegn på at all sunn fornuft er gått tapt

 

Se deg rundt, min venn. All fornuft er allerede borte.

Verden er et bedritent sted...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Veldig synd at han feiget ut. Her hadde det absolutt vært på sin plass å samle inn penger slik at mannen kunne få hjelp til å ta opp saken (advokater og lignende). Jo lenger denne saken hadde gått i rettsvesenet og jo mer oppmerksomhet den hadde fått, jo mer hadde det tjent kampen mot opphavsrettyranniet.

 

Regner med at han "feiget ut" ved tanken på at gjennom en rettsak kunne nermere undersøkelser avdekke at det ikke kun var et avbrutt forsøk på nedlasting av et barnealbum som var registrert på den IP-adressen.

 

Men uansett synd med slike "all-in" moves fra en overmektig motpart som har ingenting å tape økonomisk på en rettsak, mens den tiltalte kan havne i økonomisk ruin.

Lenke til kommentar

Regner med at han "feiget ut" ved tanken på at gjennom en rettsak kunne nermere undersøkelser avdekke at det ikke kun var et avbrutt forsøk på nedlasting av et barnealbum som var registrert på den IP-adressen.

 

Men uansett synd med slike "all-in" moves fra en overmektig motpart som har ingenting å tape økonomisk på en rettsak, mens den tiltalte kan havne i økonomisk ruin.

 

Godt mulig. Det blir uansett bare spekulasjon. Det kan like godt være at han ikke orket å gå gjennom en lang rettsak for å bevise sin uskyld (sukk) og valgte å svelge en liten bot i stedet.

Lenke til kommentar

Han "feiget" nok ut fordi at teknisk sett så har antipiratene retten på sin side. Ole Brumm maskin eller ikke så er det nettleier som er ansvarlig for all trafikk på sitt nett. Man er også økonomisk ansvarlig for hva egne unger gjør av skade..

 

Og som noen sa, han viste vel at det nok var mere å finne hvis det ble en rettsak.. Jeg tviler på at en niåring har satt opp bittorrent osv. på sin maskin på egenhånd...

 

Faktum er at hadde 90% av oss fått myndighetene på døren så hadde vi hatt et forlaringsproblem uansett hva vi måtte syns om nedlasting..

 

Selvfølgelig trist at man går så hardt ut.. Men saken er jo også blitt brukt for det den er verd i media.. Jeg tviler på at de som satte i gang saken hadde info om at det var en ole brumm maskin som det ble lastet ned fra..

 

 

Lenke til kommentar

Det viktigste med denne saken er at mannen ikke fant seg i å bli truet til stillhet. Metodene er kritikkverdige, og de er ikke mindre kritikkverdige fordi de virker. Her har TTVK fått søkelyset på seg, enten de vant eller ikke.

 

Det er tre ting TTVK og tilsvarende kan håpe på: skape presedens, skape frykt og få fortsette med det de driver på. Presedensen har de fått for lenge siden, frykten er vel der den kommer til å være, men når det blir satt fokus på deres virkemidler er det ikke sikkert de får fortsette.

 

Det virkelige problemet er ikke at fildelere blir tatt i forhold til hva som på et hvert tidspunkt er gjeldende lovgivning, selv fildelere under straffbar alder, det virkelige problemet er metodene og lobbyens konstante beleiring av lovgivende forsamling. Det man virkelig må sette fokus på er hvordan loven hele tiden endres og hvor skittent loven håndteres.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det er ganske tydelig hva disse "Anti Pirate" folk ønsker. De ønsker å skremme. De vet at det er nesten umulig å takle problemet der de må og bør - Opplastere og nettsteder som hoster torrents.

 

De kan ruinere vanlige familier (bøter, fengsel osv..), de kan ta datamaskinen til en million mennesker, men problemet vil fortsatt finnes. Det kommer til å bli ingen ende til disse type historiene. Stenger du et nettsted, åpner de et nyttet. Sende du Ola Nordmann til fengsel for å ha lastet ned "James Bond 2015", så blir det 4,000,000 andre personer rundt omkring i verden som også laster ned "James Bond 2015".

 

Å laste ned filmer og musikk er ingen rett og det er tross alt stjeling, men å sende politiet på døra til helt vanlige folk som har lastet ned en film eller en MP3 fil er langt over streken. Den eneste måten vi kan håndtere slike saker på er å få opprettet lover som dekker disse type tyveri slik at privat organisasjoner må gå gjennom en statlig enhet slik at folk er behandlet på riktig måte.

 

Å si til noen at "Du må ikke fortelle noen, men vi har bøtelagt deg 400 Euro" er ikke sånn det fungerer i det virkelige liv. Hvis vi ikke får på plass lover som beskytter samfundet vårt blir det mer og mer folk utsatt for "Shadow games" av disse pirat folkene.

 

Man trenger å bare se på de siste årene for å se hvordan folk er blitt mishandlet på grunn av at de har delt eller lastet ned noe. Et godt eksempel er han gutten som grunnla et nettsted som viste folk hvor de kan se TV serier gratis på nett. USA vil ha ham utlevert fra UK til USA?

 

Please explain??

Endret av jackbrennan2008
  • Liker 2
Lenke til kommentar

dette er for dumt. faen ta antipirater. de legges så utrolig mye i å ta folk som laster ned mens ingenting gjøres for å stoppe idioter som lager virus og hacking(vet det gjøres noe men ikke i nærheten av så mye som gjøres mot pirater). enda virus skader samfunnet for betydelige manger ganger større summer mer enn piratvirksomhet har gjort..

 

Nei, faen ta myndigheter som lar seg bruke av disse aktørene. Private selskaper har ingenting å fare med uten beskyttelse fra de enkelte lands myndigheter. ;)

 

Jeg vil oppfordre folk til å "skyte" høyere opp i systemet. Kampen mot anti-pirat organisasjonene vil vi aldri vinne dersom vi ikke får overbevist byråkrater og myndigheter om galskapen i det de bedriver.

Endret av ancient_scars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stusser over det juridiske grunnlaget for at politiet innvolverer seg og går såpass hardt frem, dvs. med ransakelse og beslag, i slike "trivielle" saker (jfr. mye annen type hverdags lovbrudd)

 

For det første, skulle man tro at det hverken trengs ransaking/beslag, da selve "beviset" er logger som den fornærmede part kan fremvise. Man er vel strengt tatt ikke avhengig av å finne den aktuelle filen/filene på den mistenktes pc, så hva er egentlig motivet for at politiet lar seg bruke av en privat aktør på den måten? For riktig fremgangsmåte må vel heller være at anti-pirat firma evt. tar saken til vanlig domstolsbehandling? (hvis man ikke underveis har inngått forlik)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Tvert imot er det viktig for rettssikkerheten at det sikres denne type bevis nettopp fordi egengenererte logger ikke er bevis for noe som helst.

 

I såfall kunne (eller burde) det jo vært opp til den mistenke om hvorvidt han/hun ønsket nærmere undersøkelse av sin pc? At politi vaser inn i heimen til folk i reneste swat-team stil og endevender pga. ett musikkalbum, virker ikke som det er mannen-i-gata man har omsorg for.

 

Men nødvendigheten av tiltak er forsåvidt relatert til spørsmålet jeg stillte i forrige post som jeg egentlig lurer på:

 

-er saksøker/påtalemyndighet i slike "data-krim" saker helt avhengig av å finne fysiske spor på en harddisk om den omdiskuterte filen(ene) for å kunne bøtelegge/straffe/pådømme erstatning?

Lenke til kommentar

Det er påtalemyndighet som har interesse av å bevise. Om jeg har en logg som påstår at du har lasta ned bryllupsbilder fra min server, betyr det ikke at det er sant. Og i Norge er det stort sett også akseptert at selv om noen faktisk lasta ned bryllupsbilder fra min server til din IP, betyr det ikke at det var en av dine maskiner som gjorde det. Før påtalemyndigheten har rettferdiggjort at det faktisk er sånn, er du ikke bevist skyldig, og da er du i følge norsk lov uskyldig.

 

Altså skal de sikre bevis. Det er i din interesse at det må bevis til for å dømme deg. Måten de gjør det på, og i hvilke saker de gjør det, er derimot åpen for diskusjon.

 

Alternativet er å ha det som i Russland: om påtalemyndighetene sier at det finnes en logg som antyder at du har lastet ned bryllupsbilder fra min server, ja, da er du faktisk skyldig. Det er ikke i din interesse. Også i Storbritannia er det slik at du er skyldig inntil du kan bevise din uskyld. Men selv da ville det ikke hjulpet å sjekke dine maskiner. Det ville ikke vært bevis på uskyld at de ikke fant noe, det ville vært bevis på at de ikke klarte å finne noe, som ikke gjør deg uskyldig. Sånn vil vi ikke ha det.

 

 

 

-er saksøker/påtalemyndighet i slike "data-krim" saker helt avhengig av å finne fysiske spor på en harddisk om den omdiskuterte filen(ene) for å kunne bøtelegge/straffe/pådømme erstatning?

 

Dessverre er ikke svaret så klart som det burde være, spesielt ikke i en internasjonal setting. Imidlertid vet jeg at saken VIL bli henlagt om noen for eksempel sender trusler fra din IP. Dette fra en konkret sak der noen jeg kjenner ble kalt inn til forhør. Deres trådløsnettverk var [ikke bevist] hacket av naboen.

 

Ut fra mitt personlige moralske kompass er trusler adskillig mer alvorlig enn den nedlastingen jentungen gjorde her, så når politiet er et sånt tool for lobbybransjen som vi ser i denne saken, svekkes oppfatningen av rettsstaten veldig.

 

Det at de sikrer bevis er derimot et tegn på at man faktisk har en rettsstat og trenger bevis.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...