Gå til innhold

- Fremtiden for SSD er PCI Express


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, det fyrste som må skje då er at PCI Ex-kontrollane (?) faktisk klarar å handtere hastighetene.

Det var ikkje so kjekt å oppdage at det nye hovudkortet mitt skrur ned hastigheten på PCI Ex-slotane når eg har fleire kort ståande i, og om eg hadde kort i alle slotane so byrja den å deaktivere USB-portar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Muligens off-topic, men skulle likt å lese redaksjonens tanker rundt fokus på økt hastighet kontra alt annet som har like stor, om ikke større betydning, for generell ytelse, bare for å få en forståelse av om det er PR-avdelingen deres eller om det er de som faktisk jobber med utvikling som føler behovet sterkest. OCZ har fokus på hastighet men hvor befinner de på driftssikkerhetskalaen? Godt mulig jeg tar feil men det virker som man først og fremst selger megabyte per sekund fordi det er det "folket" tror de vil ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Muligens off-topic, men skulle likt å lese redaksjonens tanker rundt fokus på økt hastighet kontra alt annet som har like stor, om ikke større betydning, for generell ytelse...

 

Tanken er vel at det som i en vanlig datamaskin i dag tar lengst tid, er operasjoner mot harddisk/ssd, og at maskinen ikke kan bli bedre enn "svakeste ledd". Videre driver jo OCZ hovedsaklig med minne, så at de skulle slenge beina på bordet og si at de har gjort det de kan, og at videre utvikling nå må skje i f.eks. prosessorer virker jo litt tullete.

 

Men det kunne kanskje være en idé å ha nærmere integrasjon mellom RAM og SSD.

Lenke til kommentar

SSD er fint det, helt til man innser at man kan kjøre spill via ramdisk.

I dag har man kanskje bare plass til 1-4 spill i en ramdisk om gangen, avhengig om man bruker lokalt minne eller dedikert ram system disk i også pci-e slot, men på et tidspunkt vil vi bruke bruke lagringsmedium som er langt raskere enn SSD, som standard, og det blir fantastisk. Vel for hvermannsen vel å merke, har en nok penger kan en jo skaffe seg det meste før det er standard.

Lenke til kommentar

For å være ærlig tror jeg neppe Sata 4 (1200) er død ennå.

 

Godt mulig den vil se slik ut:

 

sata-hard-drive-power-cable-connector.jpg

Altså lik strømkabelen til sata bare den går til hovedkortet.

 

Kan jo godt være thounderbolt blir erstattet, men tviler på det, så jeg tror ikke sata er død.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kva med SAS?

SAS er også begrenset til 6Gb/s, ja du kunne brukt en 4 kanalers kabel men det blir litt dumt, spesielt for et system som er beregnet for profesjonel bruk.

 

Er vel hastighet som er viktigst for desktop da iops bør være høy nok alt.

 

En annen ting er at nye pcie ssd vil ha en rask kontroller og ikke den interne raid løsningen, tror dette vil øke stabiliet og kompabilitet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke den store troen på PCI Express. Den kunne nok vært spesifisert bedre i utgangspunktet, og som "fig00r" sier, flere PCI Express kort treger den ned. Og SATA er bakoverkompatibelt nesten så lenge vi kan huske. (hehe, vel...) Ønsker ikke OCZ å selge SSD'er til gamle maskiner ?

 

Dessuten, har ikke OCZ hørt om RAID ? Ved å bruke 2, 3 eller flere SSDer vil hastigheten øke med 6Gbit/sek. for hver SSD (om kontroller er bra nok!)

Og da selger jo OCZ enda flere SSDer, er det ikke det de lever av da ?

Lenke til kommentar

Vel, det fyrste som må skje då er at PCI Ex-kontrollane (?) faktisk klarar å handtere hastighetene.

 

Hvis man forsikrer seg at CPU takler antall PCI-E, og at man har plassert kortet i en 8x istedenfor 4x eller 1x (Har sett mennesker som har plassert skjermkortene sine i slikt), så ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
Vel, det fyrste som må skje då er at PCI Ex-kontrollane (?) faktisk klarar å handtere hastighetene.
Hvis man forsikrer seg at CPU takler antall PCI-E, og at man har plassert kortet i en 8x istedenfor 4x eller 1x (Har sett mennesker som har plassert skjermkortene sine i slikt), så ser jeg ikke problemet.

 

problemet er at portene deler ressurser, så hvis du fyller opp med PCI-Ex kort, struper du inn muligheten til å bruke andre porter som USB, båndbredden på PCI-Ex sporene blir også senket jo flere som er i bruk. Det er også ikke CPUen som begrenser dette som du gir inntrykk av, men chipsettet på hovedkortet.

Endret av Quciceify
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vel, det fyrste som må skje då er at PCI Ex-kontrollane (?) faktisk klarar å handtere hastighetene.
Hvis man forsikrer seg at CPU takler antall PCI-E, og at man har plassert kortet i en 8x istedenfor 4x eller 1x (Har sett mennesker som har plassert skjermkortene sine i slikt), så ser jeg ikke problemet.
problemet er at portene deler ressurser, så hvis du fyller opp med PCI-Ex kort, struper du inn muligheten til å bruke andre porter som USB, båndbredden på PCI-Ex sporene blir også senket jo flere som er i bruk. Det er også ikke CPUen som begrenser dette som du gir inntrykk av, men chipsettet på hovedkortet.

Vet ikke hvor stort problemet med PCI-e resurser er, storspiseren av pcie er skjemkortet spesielt i SLI/ crossfire. når du spiller bruker du ikke disk så mye, samt at kraftige systemer har flere pcie kanaler.

Lenke til kommentar

Spørs vel om ikke PCIe er ute om ikke lenge også. For servere er PCIe SSD ugunstig pga problemer med redundans. En får ikke koblet en PCIe SSD til to eller flere servere kun ved bruk av PCIe. Derfor må en ha to eller flere og replikere i mellom, hvilket er negativt for både pris og ytelse. SAS 12G er allerede ute i begrenset omfang og IB 56G er et alternativ til PCIe.

 

Videre er det vel bare et spørsmål om tid før vi får CPU/APU/SoC med integrert SSD kontroller og flash eller andre non-volatile minne teknologier på DIMM eller SO-DIMM. Det vil i allefall være gunstig for bærbare.

 

Desktop er stort sett utdøende plattform so why bother. Kan sikkert nøye seg med PCIe SSD i noe år der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs vel om ikke PCIe er ute om ikke lenge også. For servere er PCIe SSD ugunstig pga problemer med redundans. En får ikke koblet en PCIe SSD til to eller flere servere kun ved bruk av PCIe. Derfor må en ha to eller flere og replikere i mellom, hvilket er negativt for både pris og ytelse. SAS 12G er allerede ute i begrenset omfang og IB 56G er et alternativ til PCIe.Videre er det vel bare et spørsmål om tid før vi får CPU/APU/SoC med integrert SSD kontroller og flash eller andre non-volatile minne teknologier på DIMM eller SO-DIMM. Det vil i allefall være gunstig for bærbare.Desktop er stort sett utdøende plattform so why bother. Kan sikkert nøye seg med PCIe SSD i noe år der.

 

".Desktop er stort sett utdøende plattform so why bother" ? Desktop er på ingen måte en utdøende "plattform", gaming kommer til å ta av i nærmeste framtid på nettopp "Desktop" Pc'er. Du kommer aldri til å gjør sikkelig arbeid på photoshop,video redigering etc uten en desktop i form av Apple eller Windows PC med bra CPU kombinert med en god GPU. På gaming siden så krever nemlig spillene mer og mer hardware over di neste årene (vist folk vil kjøre spillet nettopp på "ultra" settings). Så ditt utsagn at desktop er døende får bli på din egen regning.

Lenke til kommentar

Muligens off-topic, men skulle likt å lese redaksjonens tanker rundt fokus på økt hastighet kontra alt annet som har like stor, om ikke større betydning, for generell ytelse...

Videre driver jo OCZ hovedsaklig med minne, så at de skulle slenge beina på bordet og si at de har gjort det de kan, og at videre utvikling nå må skje i f.eks. prosessorer virker jo litt tullete.

Tenkte på firmware og generelt det SSDer har vært kjent for, som at ytelsen blir dårligere jo mer du bruker den. Hastighet fremstår mer som salgsargument om det fortsatt er mye å bedre på andre områder.

Lenke til kommentar

Problemet med PCI-Express baserte SSD-er er blant annet null mulighet for RAID-løsninger, du mister vell også muligheten for TRIM (?) og det er begrenset med PCI-Express spor i maskiner, jeg for min del har ett skjermkort som selv bruker ett spor, men samtidig dekker over det neste, så har jeg dedikert lydkort som bruker ett spor, så har jeg dedikert nettverkskort som bruker ett spor, så har jeg firewire 800 kontroller som bruker ett spor og jeg har dedikert RAID kontroller som bruker ett spor.

 

Da er det plutselig ikke allverden som er igjen og våset som at SATA3 allerede er ferdigkjørt er jo bare tull, kanskje på sekvensiell ytelse ja men på tilfeldig les / skriv og IOPS så er det jo et hav av potensiale og optimalisering igjen som SSD produsenter kan gjøre noe med, problemet er vell heller det at det er sekvensielle tall som settes på esken og i spesifikasjonene så en tipling av tilfeldig les / skriv og IOPS som vil ha langt mer å si i 99% av alle systemer der ute kontra enda høyere sekvensiell ytelse ikke vil selge så bra ettersom brorparten av potensielle kjøpere egentlig ikke har peiling på hva de burde se etter ved kjøp av SSD.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ønsker ikke OCZ å selge SSD'er til gamle maskiner ?

De har både SATA og PCIe nå og de vil nok fortsette å tilby begge deler. Det de sier i artikkelen er ikke at de skal slutte med SATA, men at SATA i fremtiden hovedsaklig vil selges for bakoverkompatibilitet, mens de vil ha nye PCer over på PCIe.

 

alexsteh: Salgstallene for desktopp har lenge vært på vei ned og det er ingenting som tyder på at det vil snu. Tradisjonell type desktop er døende. Nye formfaktorer kan nok endre litt på det. F.eks tastatur med innebygget PC a la Amiga 500 og skjerm med integrert PC a la iMac, eller bare bedre dockingløsninger for bærbare. Ytelsemessig er det stadig mindre forbrukerprogramvare som ikke lar seg kjøre silkeglatt på bærbar PC. Det er også noe av grunnen til at stasjonære selger dårligere nå enn før. Den ytelsemessige utviklingen vil nok gjøre bærbare ennå mer kapable i framtida.

 

RamGuy: Går det ikke an å kjøre software Raid med PCIe-SSD? Software Raid mener jeg er undervurdert. Ellers så er det jo vanlig med intern Raid på PCIe-SSD.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Mener det er mye å hente sekvensielt og på IOPS. Jeg opplever jo disse som årsak til at hastigheten på noen programmer dukker ned i KB/s området. Programmene består av svært mange små tallfiler og kopiering mellom to stk. Intel 520 tar fremdeles ganske lang tid. Langt mer tid enn 6GB/s skulle tilsi. Uten hinder skulle en feks. kunne installere Windows på sekunder med slik hastighet. Derfor ser ikke jeg hastighetsbarriæren som det største hinderet for raskere SSD kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Vel, det fyrste som må skje då er at PCI Ex-kontrollane (?) faktisk klarar å handtere hastighetene.
Hvis man forsikrer seg at CPU takler antall PCI-E, og at man har plassert kortet i en 8x istedenfor 4x eller 1x (Har sett mennesker som har plassert skjermkortene sine i slikt), så ser jeg ikke problemet.

 

problemet er at portene deler ressurser, så hvis du fyller opp med PCI-Ex kort, struper du inn muligheten til å bruke andre porter som USB, båndbredden på PCI-Ex sporene blir også senket jo flere som er i bruk. Det er også ikke CPUen som begrenser dette som du gir inntrykk av, men chipsettet på hovedkortet.

Virkelig?

Siden LGA1156 har Intel hatt PCIe-kontrolleren på CPU og en liten PCH med 4x PCIe-spor med 2.0-hastighet som også styrer USB og SATA (Z77 har også 4x USB3,) man kjører derfor ekstra USB3-, LAN-, og lydkontrollere over denne x4-båndbredden til PCH. Den samme stien har AMD tatt med FM1-sokkelen sin, og om det kommer en arvtaker til den eldgamle AM*-sokkelen for desktop-maskiner vil den heller ikke ha Northbridge/Southbridge-konseptet.

 

Sannsynligvis vil også SATA-, LAN-, lyd- og USB-kontrollerne flyttes over til CPU i løpet av et par generasjoner, da blir det kun PCIe-grensesnitt til ekstra enheter i en maskin igjen.

 

Så det er absolutt prosessoren/plattformen som er flaskehalsen, om man ønsker seg masse PCIe-båndbredde må man kjøpe LGA2011.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...