Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

  

40 stemmer

  1. 1. Er Abort drap?

    • Ja, jeg tror at vesenet i mors mage er et fullverdig menneskeliv.
      9
    • Nei, jeg anser vesenet i mors mage for ingenting.
      26
    • Ja, men ikke alltid
      0
    • Nei, men noen ganger så er det drap
      5


Anbefalte innlegg

Ettersom jeg ikke fant noen annen tråd som tar dette temaet opp, så lagde jeg denne tråden. Her kan dere si deres mening om abort, er det drap?
Jeg mener abort er et brutalt mord og en stansing av befolkningsveksten.

Fakta:
I Norge blir det drept flere en 15000 barn vært år.
Det er drept flere barn i abort i Norge enn i første og andre verdenskrig til sammen.
1 av 67 av alle dødsårsaker i verden er en amerikansk abort.
1 av 4 dødsårsaker i amerika er en amerikansk abort.
Halvparten av alle dødsfall i verden er fra en abort.
Amerika mistet 589 soldater på ett år i den irakiske krigen, så mange blir drept i abort på 6 minutter.

Det var fakta, nå over til om abort er drap eller ikke.
Et fosters hjerte begynner å slå etter 3 uker.
de fleste aborter blir tatt etter uke 9, da har fosteret allerede armer og ben med fingre og tær.
Foster smiler allerede i mors liv.
Bilder av aborterte fostre(advarsel: kan virke sterke):

*bildene har blitt fjernet av administrator*


Abort fåregår på en slik måte at det ville vært det samme som:
la oss si: jeg er en lege og en mor ringer meg: "Jeg vil abortere mitt barn." så kommer jeg og tar med beskjeringssaksa og kutter og skjærer i hennes barn på 3 år.

Døm selv! er abort drap?

Endret av medlem-230551
Unødvendige bilder av abortofre. Endring av ordlyd.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at abort er en måte å hindre befolkningsveksten. Det burde vel heller være et argument for abort enn mot ut i fra at den siste tiden har vært snakk om at vi må leve enklere for å ikke ødelegge hele planeten nå som vi blir flere og flere.

 

Men når du sier at du er mot abort, er det da helt uten unntak? Hva med voldtekstofre? Ofre for Incest?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Døm selv! er abort drap?

Ja, det er drap. Men spørsmålet er heller om det er galt å drepe.

 

Kan du heller ikke fortelle meg hvorfor det er galt å tilintetgjøre ting som har negativ økonomisk verdi, som i denne situasjonen kan antas er fosteret som er mindre verdt for moren foruten enn med?

Lenke til kommentar

Et foster vil uansett ikke ha noen opplevelse av det. Det kan ikke ta vare på seg selv, det har ikke bevissthet på det stadiet som du snakker om. I slike tilfeller synes jeg moren og faren skal ta en vurdering om barnet heller får vente til de kan gi det bedre vekstvilkår eller om de av "egoistiske" grunner velger å ta abort fordi de ikke ønsker barn.

 

Nå vet jeg ikke helt hvordan reglene for abort er i Norge, men jeg mener at abort som utføres simpelthen for å få et annet kjønn på barnet, er helt forkastelig. Dessuten ville jeg nok hatt mye imot at et barn som kunne faktisk overlevd utenfor livmoren, skulle blitt abortert.

 

Dessuten kan man jo spørre seg selv om ikke også fisken og kua og grisen skal fredes. Til og med disse "laverestående" dyrene har en mye større grad av bevissthet og opplevelse av verden enn et barn i mors mage. De burde jo da ha like stor, eller større rett til å leve enn et lite barn som fremdeles ikke kan se, tenke, spise, osv. Men så finnes det jo nyanser ved en slik betraktning, selvsagt: kua og grisen blir slaktet for å gi oss mat, og det samme kan vel ikke akkurat sies om fosteret. Dessuten tilhører menneskefosteret vår egen rase, er det ikke naturlig å akte det høyere enn grisen, fisken og kua?

Endret av Dohvakiin
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt hvordan reglene for abort er i Norge.

 

Abortloven (lov om svangerskapsavbrudd), da spesielt § 2, setter krav til når en abort kan utføres:

 

Finner kvinnen, etter at hun har fått tilbud om informasjon m.v. som nevnt og veiledning etter § 5 annet ledd første punktum, at hun likevel ikke kan gjennomføre svangerskapet, tar hun selv den endelige avgjørelse om svangerskapsavbrudd
såfremt inngrepet kan skje før utgangen av tolvte svangerskapsuke
og tungtveiende medisinske grunner ikke taler mot det.

 

 

Dessuten ville jeg nok hatt mye imot at et barn som kunne faktisk overlevd utenfor livmoren, skulle blitt abortert.

 

Samme lov, og samme paragraf, forbyr abort hvis offeret kan antas å være levedyktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt hvordan reglene for abort er i Norge.

 

Abortloven (lov om svangerskapsavbrudd), da spesielt § 2, setter krav til når en abort kan utføres:

 

Finner kvinnen, etter at hun har fått tilbud om informasjon m.v. som nevnt og veiledning etter § 5 annet ledd første punktum, at hun likevel ikke kan gjennomføre svangerskapet, tar hun selv den endelige avgjørelse om svangerskapsavbrudd
såfremt inngrepet kan skje før utgangen av tolvte svangerskapsuke
og tungtveiende medisinske grunner ikke taler mot det.

 

 

Dessuten ville jeg nok hatt mye imot at et barn som kunne faktisk overlevd utenfor livmoren, skulle blitt abortert.

 

Samme lov, og samme paragraf, forbyr abort hvis offeret kan antas å være levedyktig.

 

Man kan få innvilget abort etter uke 12 av en nemnda dersom man har tugtveiende grunner for det. Det kan være mors helsetilstand (fysisk og psykisk), omstendighetene rundt graviditeten (feks. voldtekt) og mors ønske veier også tungt. Som Runar skriver kan det ikke innvilges abort dersom fosteret kan være levedyktig utenfor livmoren, eneste unntaket her er dersom det er fare for mors liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bra at det er slik, Runar! Jeg synes egentlig dette er rettferdige rammer å utføre abort innenfor. Man tar vare på sikkerheten til fostre som er blitt noe litt mer enn en vassen kjøttklump, samtidig som man gir moren, som faktisk bærer på en stor byrde og mye ansvar muligheten til å ivareta egen helse (fysisk og psykisk). Moren (og faren) får også beholde kontrollen på sitt eget liv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

[quote name=Lars :)' timestamp='1332192088' post='19070112]

Døm selv! er abort drap?

Ja, det er drap. Men spørsmålet er heller om det er galt å drepe.

 

Kan du heller ikke fortelle meg hvorfor det er galt å tilintetgjøre ting som har negativ økonomisk verdi, som i denne situasjonen kan antas er fosteret som er mindre verdt for moren foruten enn med?

 

Det er alltid galt å drepe mennesker.

Det du sier her er at en forelder burde kunne bestemme om barnet dems skal drepes fordi den blir for stor økonomisk belastning?

 

så ett barn er så mye mindre verdt enn moren at barnet er en eiendel.

 

OK, skulle min mor ringe til sykehuset og si at hun vil ha meg drept for så at 5-6 personer kommer og dreper meg? det er det samme.

 

Ett barn i mors mage er i konstant fare for å bli henrettet. tenk på det!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er flere grunner til å ta abort i abortloven.

 

§ 2. Fører et svangerskap til alvorlige vansker for en kvinne, skal hun tilbys informasjon og veiledning om den bistand som samfunnet kan tilby henne. Kvinnen har krav på råd for selv å kunne treffe det endelige valg.

Finner kvinnen, etter at hun har fått tilbud om informasjon m.v. som nevnt og veiledning etter § 5 annet ledd første punktum, at hun likevel ikke kan gjennomføre svangerskapet, tar hun selv den endelige avgjørelse om svangerskapsavbrudd såfremt inngrepet kan skje før utgangen av tolvte svangerskapsuke og tungtveiende medisinske grunner ikke taler mot det.

Etter utgangen av tolvte svangerskapsuke kan svangerskapsavbrudd skje når a) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan føre til urimelig belastning for kvinnens fysiske eller psykiske helse. Det skal tas hensyn til om hun har disposisjon for sykdom; b) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan sette kvinnen i en vanskelig livssituasjon; c) det er stor fare for at barnet kan få alvorlig sykdom, som følge av arvelige anlegg, sykdom eller skadelige påvirkninger under svangerskapet; d) hun ble gravid under forhold som nevnt i straffeloven §§ 197-199, eller svangerskapet er et resultat av omstendigheter som omtalt i straffeloven §§ 192-196 og § 199; eller e) hun er alvorlig sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet i betydelig grad.

 

Det er ikke bare hvis det kan være levedyktig.

 

Svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan sette kvinnen i en vanskelig situasjon. Det er hvorfor de fleste tar abort. Helt uavhengig av om barnet er levedyktig eller ikke.

Lenke til kommentar

[quote name=Lars :)' timestamp='1332192088' post='19070112]

[redigert bort]

[redigert bort]

 

Det er alltid galt å drepe mennesker.

Det du sier her er at en forelder burde kunne bestemme om barnet dems skal drepes fordi den blir for stor økonomisk belastning?

 

så ett barn er så mye mindre verdt enn moren at barnet er en eiendel.

 

OK, skulle min mor ringe til sykehuset og si at hun vil ha meg drept for så at 5-6 personer kommer og dreper meg? det er det samme.

 

Ett barn i mors mage er i konstant fare for å bli henrettet. tenk på det!!

 

Men er det virkelig alltid galt å drepe mennesker? Hvem sier det? Det finnes ikke noen universell moral som gjelder alle mennesker til alle tider.

 

Det virker som om du tenker veldig mye på det ufødte fosteret, men hva med moren som skal føde det? Hun har et stort ansvar og må gi veldig mye av seg selv for at barnet skal få vokse opp under gode omstendigheter. Det gjelder også faren. Det er tross alt en slags gave de gir, og den synes jeg foreldrene burde få bestemme om de er klare til å gi.

 

Tenk deg at du var en 18 år gammel kvinne, akkurat ferdig med videregående skole, og skal begynne på universitet til høsten. Du gleder deg som en unge til å ta f.eks. en mastergrad for så å gå ut i livet, skaffe deg fast inntekt og skape et livsgrunnlag for deg selv og eventuelt en unge. Men så sier det BANG, og du blir gruppevoldtatt på byen, og blir gravid med barnet til et ondskapsfullt menneske som faktisk voldtok deg. Kan du forestille deg skammen? Tenk deg hvordan det ville vært for kvinnen? Men du vil vel fremdeles at barnet skal fødes til en verden hvor det har ingen som kan gi det en trygg og sikker oppvekst, hvor det må bli adoptert eller tatt hånd om for jentas foreldre? Hun kan ikke ta utdanningen sin, hun mister alt. Jeg antar at du fremdeles ikke innser at det er best for kvinnen og barnet og alle rundt dem at hun tar abort? Hva hvis kvinnen blir så psykisk nedbrutt at hun for å drukne sin indre smerte, tar til å bruke narkotika? Hva om hun drikker seg sørpe full hver kveld? Hva tror du dette gjør med fosteret inni magen hennes? Fortjener dette fosteret fremdeles å bli født med misdannelser og sykdommer fordi hun ikke var i stand til å ta vare på seg selv, for ikke å snakke om et barn i magen?

 

Dette var et ganske drøyt eksempel, bare for å understreke at det faktisk finnes flere sider ved denne saken. Hvis du ikke ser det nå, så må jeg si at det ikke er noen vits for meg å diskutere her.

Det er ikke sånn at en kvinne mister alle sine rettigheter når hun blir gravid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har selv opprettet en tråd om økende abort av fostre med downs syndrom og som jeg har sagt i den tråden mener jeg det er en helt human og riktig handling å fjerne fostrene før de i det hele tatt blir født framfor å la dem bli født med et slikt psykisk handicap som vil prege dem hele livet.

 

Her hvor vi snakker om abort generelt er jeg heller ikke imot det. Det gjelder å se på årsaken som ligger bak. Om en jente/kvinne er blitt gravid ved voldtekt og ikke føler seg klar for å ta seg av et barn eller i det hele tatt ønsker det, er det da galt av henne å ta abort? Si at hun hadde samleie mens hun var spesielt full og ikke er klar for barn, er det da galt av henne å ta abort? Du kan finne mange eksempler.

 

I fattige land i Afrika hører du ofte om spebarn som har blitt dumpet på gaten eller i søppelfyllingen fordi foreldrene ikke kan ta seg av dem. I i-land som Norge derimot er vi så heldige å ha et tilbud som abort så fostrene kan fjernes mens de fremdeles bare er fostre og ikke engang har begynt på livet. Dette er et langt, langt bedre alternativ.

Endret av Glimti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...