Gå til innhold

Artikkel: Bedre dualboot med ireboot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, kan egentlig være greit. Om jeg skal reboote opp i noe annet, må jeg trykke reboot, så vente på at OSet avslutter (noe som kan ta tid om jeg skal installere oppdateringer), så må biosen kjøre POST, og så først da kan jeg velge hvilket OS jeg vil starte.

Som regel følger jeg ikke med, og den booter opp i noe annet enn jeg ønsker.

Lenke til kommentar

Verken utifra artikkelen eller hjemmesiden til produktet klarte jeg å finne ut hvilke bootloadere dette kan konfigurere. Har et enkelt script jeg skrev til Debian som gjør at jeg kan velge å sette Windows som default valg i GRUB, og deretter reboote automatisk til Windows, men for å komme tilbake igjen må jeg da velge Linux manuelt.

 

Støtter dette programmet GRUB?!

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Vente på OS-valget? Det dukker opp akkurat som ''Safemode'' osv dukker opp, så velger du OS'et. Er enda enklere og raskere enn det programmet.

 

For noen ja, personlig har jeg mange maskiner som bare står på nett der jeg ikke har lett tilgang til hverken skjerm eller tastatur på denne maskinen. Når man styrer en maskin remote er slikt veldig greit.

 

AtW

Lenke til kommentar

Verken utifra artikkelen eller hjemmesiden til produktet klarte jeg å finne ut hvilke bootloadere dette kan konfigurere.

Artikkelen fra How-to Geek viser vel relativt klart at iReboot fungerer sammen med Windows Bootloader.

 

Uten å ha prøvd det selv vil jeg tippe at man (f.eks.) kan sette opp et multi-boot system med EasyBCD (også fra NeoSmart) og så bruke iReboot for å velge mellom de ulike OS'ene man har i boot-menyen.

 

Hvis GRUB er din primære bootloader vil dette neppe fungere. (Jeg vet ikke om Windows Bootloader kan linke til GRUB eller om dette i det hele tatt er en mulighet som er verdt noe i praksis.)

Lenke til kommentar

Det virker som et kjekt program, men det bør jo installere seg selv på alle de OSene man har i OS-menyen slik at man får velge fra alle OSene.

Mulig jeg misforsto, men slik jeg forsto artikkelen, må man installere i Windows. Men når det først er installert, vil det fungere i alle OS man har.

Lenke til kommentar

Slik jeg forsto artikkelen lar det seg kun installere i noen utgaver av Windows (XP, Vista, 7) og det vil kun installere seg på det aktive OSet.

 

Programmet vil gjengjenne (lage menylinjer) for de ulike støttede OSene, deriblant de nevnte Windows-utgavene, andre Windows-utgaver, Linux og muligens mer. Det vil også kunne starte opp hvilket som helst av disse OSene, men ingen av de andre vil ha programmet installert. Hvis man f.eks installerer det i Vista og har dualboot med 7 så vil du ikke få opp ireboot-menyen i 7. Vil du ha det må du manuelt installere programmet i 7 også.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

En annen fordel er naturligvis at man ikke trenger sitte klar ved tastaturet under reboot, men kan ta seg et glass melk mens maskinen klargjør neste session.

Jepp. Hos meg har jeg satt ventetiden i bootloaderen ganske kort, slik at jeg slipper å vente irriterende lenge hver gang PC-en restartes. Ulempen med det er at en må sitte parat med hånden på tastaturet når en ønsker å bytte til et annet OS. Løsningen artikkelen skriver om virker mye mer brukervennlig.

 

Slik jeg forsto artikkelen lar det seg kun installere i noen utgaver av Windows (XP, Vista, 7) og det vil kun installere seg på det aktive OSet.

 

Programmet vil gjengjenne (lage menylinjer) for de ulike støttede OSene, deriblant de nevnte Windows-utgavene, andre Windows-utgaver, Linux og muligens mer. Det vil også kunne starte opp hvilket som helst av disse OSene, men ingen av de andre vil ha programmet installert. Hvis man f.eks installerer det i Vista og har dualboot med 7 så vil du ikke få opp ireboot-menyen i 7. Vil du ha det må du manuelt installere programmet i 7 også.

Dersom dette programmet automatisk skulle ha installert seg på samtlige OS en har kjørende, ville jeg nesten kalle det en mirakel-programm. Tror ikke noe slik vil være fysisk gjennomførbart.

Endret av i_karantene
Lenke til kommentar

Dersom dette programmet automatisk skulle ha installert seg på samtlige OS en har kjørende, ville jeg nesten kalle det en mirakel-programm. Tror ikke noe slik vil være fysisk gjennomførbart.

Du? Det er på denne måten mange Open Source-prosjekter starter ...

 

Akkurat nå, et eller annet sted, sitter det en Linux-hacker med en neve pinner og en bunt ståltråd og prøver å bygge det du sier ikke er fysisk gjennomførbart.

Lenke til kommentar

i_karantene: Fysikkens lover setter selvsagt ingen sånne begrensninger. Ei heller kan mirakler oppheve fysikkens lover. :) Med andre ord lar det seg løse om noen vil løse det. Men jeg skjønner poenget ditt (lukket kildekode, sikkerhetsproblemer etc). Poenget mitt er: vanskelig, men ikke umulig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...