Gå til innhold

Test: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså ingen grunn å skifte ut våre i7 ennå ?

 

Kommer an på bruk/behov og akkurat hvilken i7 du sitter på. Programmer som drar stor nytte av flere kjerner vil jo tjene på to ekstra kjerner, men du skal ha ganske spesielle behov hvis ikke en i7 holder mål.

 

Synes ellers dette virker som en veldig god og spennende CPU til prisen. AMD faller mer og mer i smak :)

Lenke til kommentar

Dobbelkjerner klarer fremdeles å hevde seg blant fire- og sekskjerner til spillbruk (3dmark er kunstige tester).

Men turbo-modus kan nok være fint for spill der ferre raskere kjerner som regel er en fordel. Jeg håper det raskt kommer modeller som har ennå raskere turbo-modus i forhold til vanlig klokkefrekvens.

 

olehh:

Se i "CPU support list" her

Skjermkortet skal passe.

Lenke til kommentar

Dere glemte å legge til Intel sin 980 over cpu'er som er med i testen. Den finnes i grafene med ikke i test specs.

 

Ser ingen grunn til å bytte fra Intel helt enda.

Håper bare på at en eller annen produsent lager et AM3 mini-itx hovedkort med 6x sata porter så jeg får bygd meg nas/htpc med amd innhold.

Lenke til kommentar

Ubrukelige spilltester på lave innstillinger. For at spilltester skal være relevante må man kjøre med høye oppløsninger og innstillinger på max. Da vil nok skjermkortet stoppe først, men da viser det i hvert fall om prosessoren klarer å utnytte skjermkortet maksimalt, som jo er hele poenget!

 

Det som da hadde vært interessant var en test med flere skjermkort. For det er først da at en ser tydelig forskjell på prosessorene. Feks 5870 i CF med ulike prosessorer. Kan vi vente oss noe slikt HW.no?

Lenke til kommentar

G: Den prosessoren koster mer enn to stk Phenom II X6 1055T og over 1000 kr mer enn 1090T. Joda, man kan finne bedre multiprosessering enn 1090T, men det er ikke gratis.

 

Jeg synes 1055T og 1090T er røverkjøp i sine prisklasser til det de er ment for (multiprosessering). Skal man stort sett spille (kjøre 1-2 kjerner effektivt) så bør man se på prosessorer med 2-4 kjerner, ikke de med 6 kjerner.

 

Det virker som folk ikke helt skjønner at en 6-kjerneprosessor egner seg bedre for multiprosessering enn for 1-2 tråder. Det virker også som mange ikke skjønner konseptet ytelse per krone. Det blir for komplisert for mange med to variable samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere glemte å legge til Intel sin 980 over cpu'er som er med i testen. Den finnes i grafene med ikke i test specs.

Takker, fikset!

 

 

 

 

Snip

 

Jepp, spilldelen av testen er langt fra optimal. Planen er å få tatt en skikkelig oppdatering av testprosedyrene for prosessorer, men kan ikke love når dette blir gjort.

Lenke til kommentar

Sikker på dere kunne fått til noe lavere vcore ved 4GHz men men..

 

AMD har en sikker vinner her ja.. Utrolig hva dem har oppnådd her. At dem har klart TDP på 125W er ganske så imponerende.

 

Minnekontrolleren klokkes faktisk lekenes lett opp til 3GHz, noe som gjør at man kan øke min og avg FPS i multi GPU oppsett med opptil 20%, noe som sender den rett i strupen på de aller kraftigste i7's.

 

 

AMD har virkelig gjort en enorm forbedring med denne revisjonen og den er en sann fryd og klokke!

Lenke til kommentar
Med 6 kjerner og turbo-teknologi leverer prosessoren god ytelse, som kan måle seg med ytelsen til enkelte prosessorer i Intels Core i7-serie.
Det er en konklusjon som gjør at jeg ville tenkt meg om flere ganger før jeg kjøpte denne.

 

En god og billig i7 er en 4C/8T CPU og man skal ha rimelig spesiell programvare for å utnytte 6C/6T noe spesielt bedre enn 4C/8T.

 

Å snakke om spill i disse sammenhengene er uansett skivebom. Det jeg kunne tenkt meg å se er hvordan i7ere og denne yter mot hverandre på typisk webservere, ESX servere, database servere osv. Eller multirolle servere.

 

Synd dere ikke utfører slike testoppsett, men hwb.no ble vel lagt ned av en årsak. Dog er det ikke uvanlig å kjøre litt "kraftigere" servere også hjemme i dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...