Gå til innhold

Endelig er den her (nesten)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har ventet lenge på det digitale mellomformatkameraet fra Pentax. Nå er det offisielt lansert.

 

<a href="http://www.akam.no/artikler/endelig_er_den_her_nesten/75358" title="Endelig er den her (nesten)">Les mer</a>

 

 

Dere kunne jo ha brukt ferske bilder i artikkelen og ikke gamle. Kameraet som kommer i salg ser ikke slik ut som dere presenterer det.

 

Det har du helt rett i. Det var bare ikke så lett å vite i går, da jeg fikk tilsendt disse bildene fra den norske importøren. Men jeg jobber med å få tak i nye bilder, og legger dem ut så fort de dukker opp her.

Lenke til kommentar
Kameraet får en CCD-brikke på 44 x 33mm og en oppløsning på 39,5 megapiksler. Med en brikke som altså er ca 1,7x større enn en fullformatbrikke tilsvarer dette samme pikseltetthet som på en fullformatbrikke med 23,5 megapiksler. Det betyr at det ikke er enormt store piksler, men det bør kunne gi svært høy bildekvalitet med et enormt detaljnivå. Brikken gir en crop-faktor (i forhold til vanlig 35mm fullformat) på 0,79x

 

Hva blir forholdt mellom 35mm på denne vs 35mm på Nikon/Canon fullformat?

35mm på Pentax645 gir samme utsnitt som en 28mm på fullformat. 44mm linse på Pentaxen tilsvarer samme utsnitt som en 35mm på fullformat.

På samme måte som vi får en "teleforsterkning" på APS-C sensorer, får vi en tilsvarende forsterkning av vidvinkelen da sensoren er ganske mye større enn en sensor i fullformats Canon/Nikon.

Lenke til kommentar

Er det sagt noe om bildesirkel på D FA 645-serien kontra FA 645, 645AF og 645A -seriene?

Grunnen til at jeg spør er at hvis bildesirkelen på den nye D FA 645-serien akkurat dekker sensoren på kameraet så kan vi nesten utelukke framtidige modeller med ennå større sensor.

Lenke til kommentar

ozone: Mellomformat er ikke en definert størrelse, men et intervall. Alt mellom 135-film (småbildeformat) og 4*5 tommer (storformat) er mellomformat.

 

Medium format has traditionally referred to a film format in still photography and the related cameras and equipment that use this film. Generally, the term applies to film and cameras used to produce images larger than the 24 by 36 mm of 135 film, but smaller than the 4”×5” size, which is considered to be large format.

http://en.wikipedia.org/wiki/Medium_format_%28film%29

 

Mange mellomformater baserer seg på 60mm bred film og har formater som 60*45, 60*60, 60*70 og 60*90 mm, men det er ikke noen fast regel at mellomformater MÅ ha 60mm langs den ene sidekanten.

 

Digitale mellomformatsensorer er som regel fra 33*44 til 40*54 mm. (Jeg synes å ha lest om en 60*45 mm sensor også, men klarer ikke å finne noe dokumentasjon på den nå i farta)

 

Storformat starter på 4*5 tommer, men finnes også i større størrelser.

Lenke til kommentar
Samtidig med lanseringen av kameraet slapp Pentax også et nytt normalobjektiv med autofokus. Objektivet bærer det velklingende navnet smc PENTAX-D FA 645 55mmF2.8 AL[iF] SDM AW, og er altså et 55mm f/2.8. Dette er ganske eksakt brennvidde for normalobjektiv på kameraer med denne brikkestørrelsen. Objektivet vil antakelig fungere dårlig på analog 645.

 

Stemmer dette, då? D-FA-objektiva på småbildeformat er vel "digitaliserte" FA-objektiv, og kan dermed brukast også på analoge kamera. Det same er vel tilfelle med mellomformatobjektiva?

 

@Simen1/ozone: Mellomformatet er jo eit eksempel på kor lite fleksibelt det digitale mediet eigentleg er, sånn formatmessig. Av analoge mellomformatkamera finst det jo alle mulige format, frå det "tradisjonelle" 60 x 45 og opp til 60 x 170. Eit 6x7-kamera begrensar seg ikkje nødvendigvis til berre 60 x 70-formatet, men gir også 60 x 60 og 60 x 45. alt etter kva bakstykke du har. Enkelte MF-kamera tar også 135-film.

 

 

Lenke til kommentar

Asbjeurn: Det tyder på at D-FA 645-objektivene har mindre bildesirkel enn de analoge FA 645-objektivene. Putter man det nye D-FA 645 på et analogt 645-kamera så vil man trolig få ekstrem vignettering i hjørnene og kanskje helt mørke hjørner.

 

Redigert: I følge pressemeldingen til Hoya skal D-FA 645 ha en bildesirkel som er kompatibel med analoge 645-kameraer.

 

.. also provides an image circle covering the image area of existing 645-format film SLR cameras.
Image circle covering the image area of 645-format film SLR cameras.

 

Dermed er ikke dette noe hinder for fremtidige økninger av sensorstørrelsen opp til minst 60x45 mm.

 

Redigert: Prisen skal også være indikert nå:

The camera will initially be available only in the Japanese market at a suggested retail price of ¥850,000 (~ US $9,400) from May 2010.

Noe som kan regnes om til ca 55 600 norske kroner i skrivende øyeblikk.

 

Noe jeg mener er svært rimelig til å være mellomformat. Jeg trodde først prisanslaget i artikkelen var litt for optimistisk, men anslaget treffer jo blink. Reelle lave nettpriser blir vel som vanlig en god del lavere enn veiledende/villedende priser. Jeg tipper vi får se den i prislista på norske nettbutikker til 45 000 kr til sommeren, med ubekreftet dato.

 

55mm objektivet tipper jeg får en norsk prislapp på rundt 5500 kr kjøpt løst og ca 3000 kr solgt i kit med kameraet.

 

Dette tror jeg har potensiale til å spise litt av fullformatmarkedet.

Lenke til kommentar
Mange mellomformater baserer seg på 60mm bred film og har formater som 60*45, 60*60, 60*70 og 60*90 mm, men det er ikke noen fast regel at mellomformater MÅ ha 60mm langs den ene sidekanten.

 

Digitale mellomformatsensorer er som regel fra 33*44 til 40*54 mm. (Jeg synes å ha lest om en 60*45 mm sensor også, men klarer ikke å finne noe dokumentasjon på den nå i farta)

Strengt tatt er det selve filmen som er 60mm, så billedruten er noe mindre. F.eks. er nominell størrelse for 6x4,5-formatet 56mm*41,5mm, i følge Wikipedias artikkel om 120-film. Og da er 40*54mm ganske nær.

Lenke til kommentar

Strengt tatt er det selve filmen som er 60mm, så billedruten er noe mindre. F.eks. er nominell størrelse for 6x4,5-formatet 56mm*41,5mm, i følge Wikipedias artikkel om 120-film. Og da er 40*54mm ganske nær.

Ser vi på bildene som DeViSoR linket til, og ser på sensorenheten, ser det ut som er plass til en noe større sensor. F.eks 41.5x56cm?

 

Jeg vil tro at optikken er designet for "fullt" 645 format.

Lenke til kommentar
Ellers liker jeg formen på Leica S2 bedre.

Har ikke studert det nøye, men slik som bildene av 645'en viser bl.a. hjul både fremme og bak, som på andre Pentax modeller, ser jeg for meg at brukervennligheten jeg er vant med er inkorporert. Det er kanskje litt viktigere ...

 

Forøvrig synes jeg den litt bråe avslutningen på nedre del av S2 ser noe rar — litt brutal ut. Men det står sikkert veldig støtt. 8o)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...