Gå til innhold

Kulturo: Death Note 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kun 9/10? :hmm: Anime-utgaven av denne serien er utvilsomt noe av det beste som har blitt produsert. Har ikke lest mangaen, og hvis jeg gjør det, blir det ihvertfall ikke på norsk. Dreper liksom litt av stemningen.

 

Skal du lese mangaen på japansk da? Bør vel ikke ha noe å si om du leser den på norsk eller engelsk viss begge er direkte oversatt fra japansk.

Lenke til kommentar
Animen er genial over hele serien imo. Den er best i starten ja, ville gitt starten 10/10 og resten 9/10 etter noe skjer som jeg ikke skal spoile her.

Helt enig, første sesongen (om man kan kalle den det) av animen fortjener helt klart 10/10, beste skjønnliterære verket jeg har sett av noe slag. Jeg er imponert over hvor komplekst og bra de har klart å lage den. Resten av anime serien fortjener 9/10. Har ikke lest mangaen, men jeg regner med det samme gjelder der.

Uansett: IKKE SE REAL-LIFE FILMEN!!! Det er en nedtur av dimmensjoner, handlinga er forandra og Light er en tulling.

Lenke til kommentar

Det henger en sånn ide om at engelsk er mye bedre enn norsk i denne sammenhengen; kanskje er vokabulæret noe mer imponerende, men man skal være sabla flink med språket om man skal forstå virkelig dyp engelsk uten problemer. Death Note på norsk er en direkte oversettelse fra den japanske versjonen, så dermed står engelsk- og norskutgaven likt. Han som har oversatt denne er meget flink i sitt yrke - en av de beste faktisk. Folk som har lest alle tre versjonene (norsk, engelsk og japansk) kan konstantere at norskoversettelsen er bedre en engelskoversettelsen.

 

Slutten er noe annerledes i mangaen, og flyten er litt bedre overall, så jeg syns ikke folk som kun har sett animeen skal si så mye alt for objektivt om saken.

 

9/10 er en veldig god karakter, så det er ikke så mye å sutre over.

Lenke til kommentar

Dette er kun den første delen av Death Note og omfatter ikke det dere snakker om at toner ned serien. Derfor ble jeg litt overrasket over karakten 9 av 10, siden at jeg mener at den faktisk fortjener litt bedre. Den andre delen i anime'en ville jeg gitt 8 eller 9/10. Den dabber av fra å være et mesterverk til å være eksepsjonelt bra.

 

EDIT: Har dere anmeldt serier som Full Metal Alchemist, Code Geass og Bleach enda? De to førstnevnte er komplette mesterverk, mens Bleach starter som noe av det beste jeg har sett, men dabber av kraftig etter hvert.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...