Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Gang med den inverse til 0,448/0,894 på begge sider og trekk fra Fb på begge sider? Del på det du har igjen av faktor foran Fb, så står den alene.

Hvis jeg trekker fra Fb på begge sider står jeg ikke igjen med ingen ukjente da?

 

 

Nei, fordi det er ikke nøyaktig én Fb på venstre siden av ligningen etter at du har ganget med chart?cht=tx&chl= \frac{0.894}{0.448} på begge sider.

 

Husk forøvrig at

 

chart?cht=tx&chl= \frac{a+b+c}{X} = \frac{a+b}{X} + \frac{c}{X}

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Gang med den inverse til 0,448/0,894 på begge sider og trekk fra Fb på begge sider? Del på det du har igjen av faktor foran Fb, så står den alene.

Hvis jeg trekker fra Fb på begge sider står jeg ikke igjen med ingen ukjente da?

 

 

Nei, fordi det er ikke nøyaktig én Fb på venstre siden av ligningen etter at du har ganget med chart?cht=tx&chl= \frac{0.894}{0.448} på begge sider.

 

Husk forøvrig at

 

chart?cht=tx&chl= \frac{a+b+c}{X} = \frac{a+b}{X} + \frac{c}{X}

 

så da får jeg noe slikt da?

 

Men du har ikke noe svar på hvorfor jeg kan si 1/0,894*(0,448fb+8,75)??

 

Forresten hjertelig takk nå forstod jeg faktisk hva jeg gjorde.

post-361680-0-28595300-1410988142_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål om formulering av spørsmål, og tilhørende svar.

 

Det er ei venninne som jeg hjelper med matematikkleksene, og hun fikk en oppgave om å finne den største mulige verdien av chart?cht=tx&chl=x som tilfredsstiller en ulikhet. For å gi et trivielt eksempel så tenk på denne:

 

chart?cht=tx&chl=x < 1

 

Siden det er en ulikhet hvor relasjonen er mindre enn (chart?cht=tx&chl=<) og ikke mindre enn eller lik (chart?cht=tx&chl=\leq) så er det ikke et enkelt tall som tilfredsstiller denne ulikheten. Hvis man foreslår en løsning, e.g. chart?cht=tx&chl=x_{L1} = 0,999, så vil man alltid kunne finne en ny løsning som er nærmere chart?cht=tx&chl=1 ved for eksempel å ta chart?cht=tx&chl=x_{L2} = \frac{x_{L1} + 1}{2}.

 

Vi vet også at chart?cht=tx&chl=x_{L} = 0,\bar{9} ikke er gyldig, da det er det samme som chart?cht=tx&chl=1.

 

Så spørsmålet er da følgende: Er det nå slik at problemet ikke har en unik løsning, eller er det bare jeg som kverulerer overdrevent mye på spørsmålsformuleringen?

Lenke til kommentar

 

Du kunne jo alltids satt det opp som en grenseverdi, f.eks. 1- lim(n->uendelig) 1/n

Hmm, kan ikke se hvordan funker. Ja, det gir oss en øvre skranke for chart?cht=tx&chl=x, men denne øvre skranken er fortsatt ikke en gyldig verdi for chart?cht=tx&chl=x.

 

 

Når du begynner med skrankesnakk så skal jeg ikke overprøve deg :p det var bare et forslag, så helt greit at det blir nedsablet hvis det ikke er korrekt :)

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Eksempel: chart?cht=tx&chl=f(x)=x^{2}

 

Hva kjennetegner denne funksjonen?

 

Hint:

 

 

Den speiler om y-asken, hvilket betyr at funksjonen har den samme verdien for positive og negative x-verdier.

 

 

Edit: Jeg ser nå at du skriver "for hvilke verdier av x[..]". Spørsmålet er igrunnen meningsløst før man definerer funksjonen ift. x, slik jeg kan se. Er dette den fulle oppgaveteksten, eller om den eventuelt er formulert annerledes?

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Hadde satt pris på hjelp med denne. Burde vært en smal sak, men får det bare ikke til å stemme.

 

Vis at:

chart?cht=tx&chl=\tan \alpha=\2 \tan \beta kan skrives som chart?cht=tx&chl=\cos \beta=\frac{\2\cos \alpha}{\sqrt{1+3 \cos^2 \alpha}}

 

ved å utnytte

 

chart?cht=tx&chl=\tan x=\frac{\sin x}{\cos x} og chart?cht=tx&chl=\sin^2x + \cos^2x = 1

 

Har prøvd forskjellig, men nærmeste jeg kommer er:

 

chart?cht=tx&chl=\cos^2 \beta=\frac{\4\sin^2 \beta \cos^2 \alpha}{\sin^2 \alpha}

Okay, så du ser i svaret her at du ikke ønsker å ha chart?cht=tx&chl=\sin \beta eller chart?cht=tx&chl=\sin \alpha som noen faktorer. Så la oss kvitte oss med dem, og se hvor vi ender. Vi får da

 

chart?cht=tx&chl=\cos^2 \beta = \frac{ \4 ( \1 - \cos^2 \beta ) \cos^2 \alpha}{\1 - \cos^2 \alpha}

 

Hvis min hoderegning etter fem-seks øl litt før 2 på natta er korrekt, så skal du få svaret du er ute etter når du løser den likningen for chart?cht=tx&chl=\cos^2 \beta.

Lenke til kommentar

Hadde satt pris på hjelp med denne. Burde vært en smal sak, men får det bare ikke til å stemme.

 

Vis at:

chart?cht=tx&chl=\tan \alpha=\2 \tan \beta kan skrives som chart?cht=tx&chl=\cos \beta=\frac{\2\cos \alpha}{\sqrt{1+3 \cos^2 \alpha}}

 

ved å utnytte

 

chart?cht=tx&chl=\tan x=\frac{\sin x}{\cos x} og chart?cht=tx&chl=\sin^2x + \cos^2x = 1

 

Har prøvd forskjellig, men nærmeste jeg kommer er:

 

chart?cht=tx&chl=\cos^2 \beta=\frac{\4\sin^2 \beta \cos^2 \alpha}{\sin^2 \alpha}

Sett inn chart?cht=tx&chl=1-\cos^2(\beta) for chart?cht=tx&chl=\sin^2(\beta), så løser du med hensyn på chart?cht=tx&chl=\cos(\beta).

 

Edit: Noen kom meg visst i forkjøpet.

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar

Eksempel: chart?cht=tx&chl=f(x)=x^{2}

 

Hva kjennetegner denne funksjonen?

 

Hint:

 

 

Den speiler om y-asken, hvilket betyr at funksjonen har den samme verdien for positive og negative x-verdier.

 

 

Edit: Jeg ser nå at du skriver "for hvilke verdier av x[..]". Spørsmålet er igrunnen meningsløst før man definerer funksjonen ift. x, slik jeg kan se. Er dette den fulle oppgaveteksten, eller om den eventuelt er formulert annerledes?

Det er den fulle oppgaveteksten.

Lenke til kommentar

Eksempel: chart?cht=tx&chl=f(x)=x^{2}

 

Hva kjennetegner denne funksjonen?

 

Hint:

 

 

Den speiler om y-asken, hvilket betyr at funksjonen har den samme verdien for positive og negative x-verdier.

 

 

Edit: Jeg ser nå at du skriver "for hvilke verdier av x[..]". Spørsmålet er igrunnen meningsløst før man definerer funksjonen ift. x, slik jeg kan se. Er dette den fulle oppgaveteksten, eller om den eventuelt er formulert annerledes?

Det er den fulle oppgaveteksten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...