Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

ett av de fire sifrene kan være 3: altså 4 kombinasjoner

neste tall har 9 muligheter da ingen er sifrene er like og 3 er brukt: 9

så blir det 8 kombinasjoner på nest siste: 8

og 7 kombinasjoner på siste: 7

dvs

3*9*8*7 = 2016

3*9*8*7 = 1512.

Men jeg fant det ut:

1*9*8*7 som må ganges med 4 fordi 3 kan stå på fire plasser = 2016

Endret av ilPrincipino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Fordi chart?cht=tx&chl= $ \sqrt{x^2} = \pm x $

 

chart?cht=tx&chl=$\sqrt{x^2+3x} = \pm x\sqrt{1+\frac{3}{x}}$

Dette er feil. Kvadratrotfunksjonen er definert til alltid å gi positive resultater for ethvert reelt tall.

 

Med andre ord; chart?cht=tx&chl=\sqrt{x^2} = |x|

 

 

Å påstå at det er feil blir litt vel kverulant, spør du meg, men det er korrekt det du sier.

 

Skulle kanskje skrevet chart?cht=tx&chl=\sqrt{x^2} = |x|, der chart?cht=tx&chl= x = \pm a

 

 

Ja, det har du rett i. Beklager hvis jeg virka pedantisk, det var ikke meninga! :)

Lenke til kommentar

Noen som kan noe om Taylorpolynom? :p Tror ikke jeg har forstått det helt..

 

Har en oppgave der man skal finne Taylorpolynomet til funksjonen f(x)= ((x-4)^9) i orden 10, i punktet x=4.

Da må jeg altså derivere funksjonen 10 ganger?

x=a=4, men f(a)= (4-4)^9 =0

Det samme er f'(a), f''(a) og f'''(a) osv. helt opp til f niende derivert der man vil få 9!. Den 10'ende deriverte vil vel også bli 0. Alle leddene i rekka vil derfor falle bort med unntak av det niende?

Hvorfor er ikke svaret da 9!((x-4)^10)/9! = (x-4)^10 ?

Lenke til kommentar

Noen som kan noe om Taylorpolynom? :p Tror ikke jeg har forstått det helt..

 

Har en oppgave der man skal finne Taylorpolynomet til funksjonen f(x)= ((x-4)^9) i orden 10, i punktet x=4.

Da må jeg altså derivere funksjonen 10 ganger?

x=a=4, men f(a)= (4-4)^9 =0

Det samme er f'(a), f''(a) og f'''(a) osv. helt opp til f niende derivert der man vil få 9!. Den 10'ende deriverte vil vel også bli 0. Alle leddene i rekka vil derfor falle bort med unntak av det niende?

Hvorfor er ikke svaret da 9!((x-4)^10)/9! = (x-4)^10 ?

 

Du har nesten riktig. Husk at for den niende-deriverte må du gange med (x-a)^9, ikke 10.

 

Edit: Dette viser for øvrig noe interessant, nemlig at Taylorpolynomet av n-te og høyere grad til et n-tegradspolynom er polynomet selv.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med disse? Arb.krav til imorra :cry::no:

 

1) Seether plc wants to issue new 20-years bonds for some much-needed expansion projects. The company currently has 8 per cent coupon bonds on the market that sells for £93000 with a par value of £100000, make semi-annual payments, and mature in 20 years. What coupon rate should the company set on its new bonds if it wants them to sell at par?

 

2)

Metallica Bearings plc is a young start-up company. No dividends will be paid on the equity over the next nine years, because the firm needs to plough back its earnings to fuel growth. The company will pay £1 per share in dividend in 10-years, and will increase the dividend by 5 per cent per year thereafter. If the required return on the this equity is 16 per cent, what is the current share price?

 

3) For the following cash flows, what is the NPV if the discount rate is zero per cent? If it is 5 per cent? If it is 15 per cent? If it is 25 per cent?

 

Year: Cash Flow (£):

0 -19500

1 9800

2 10300

3 8600

Lenke til kommentar

Spørsmål 1 og 2 er vanskelig å svare på uten formlene foran meg. Om du ikke får de til selv etter å ha lest de relevante kapitlene, kan du prøve i BI-tråden, eller en annen passende tråd for finans-spørsmål.

 

Spørsmål 3 bør være veldig grei om du har hatt noen andre økonomifag tidligere. NPV står for net present value, altså nåverdi. Discount rate er diskonteringsrente/avkastningskrav. Hva er NPV om renta er 0%? Om du ikke får til den er du nødt til å lese deg opp på emnet.

 

E: skrivefeil.

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

Hei, kan noen hjelpe meg med denne?

I flere år røykte Mona omtrent 500 sigaretter i måneden. Nyttårsaften 2006 bestemte hun seg for å slutte å røyke i løpet av 2007. Mona reduserte forbruket sitt slik at hun hver måned fra og med januar 2007 røykte 60 sigaretter færre enn måneden før.

I hvilken måned ble Mona røykfri?

Jeg tenkte at a1= 440, d= -60 og a(slutt) = 0, men jeg får ikke riktig svar :/

Hadde satt veldig pris på hjelp :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har funnet ut at vanntankens radius er 1m.

Tankens totale volum = 15708dm3 = 15,708m3

 

Påfølgende spørsmål er:

Hvor stor del av tanken er fylt med vann når bredden på vannoverflaten er 1,5m og tanken er liggende vannrett?

 

 

 

ao9l03.png

http://i57.tinypic.com/ao9l03.png

 

 

Takk :roll:

Lager ett tversnitt gjennom sylinder'n. Hvor z er avstanden vannet står over bunnen. Og lager en trekant, egentlig 2 rettvinkla trekanter. Finner halve bredden (y) av vannstanden vha Pytagoras.

 

chart?cht=tx&chl=1^2=y^2+(1-z)^2

chart?cht=tx&chl=y=\sqrt{2z-z^2

 

arealet av vannspeilet er:

 

chart?cht=tx&chl=A=L*2y = 10y

så volumet er:

 

chart?cht=tx&chl=V=10\int \sqrt{2z-z^2}\,dz

 

så må du finne riktig integrasjonsgrense fra 0 til høyde z (eller noe), der bredden er 1,5 m.

Lenke til kommentar

Holder på med en oppgave som omhandler feilestimat for taylorpolynom for six(x), og har kokt det ned følgende uttrykk, hvor jeg skal finne ut hvor mange ledd 'n' som kreves for å få et feilestimat innenfor toleransenivået:

1000)

 

Spørsmålet mitt er hvordan jeg skal få n på den ene siden av ulikheten? Hvordan behandler jeg faktorialer?

Endret av Balder987
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...