Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Da mener du altså at når indexen har gått opp eller ned ca 1%, så er toppen nådd de fleste dagene? Har du gjort tlsvarende analyse av norske indexer? Tror du at det er noen forskjell her?

 

Ikke prosent. Jeg nevnte poeng over eller under åpningsprisen.

 

Indeksen kan for eksempel åpne 2% ned og den betingelsen gjelder fortsatt. Prosentvis endring blir et annet parameter.

 

Men ja, det er riktig at hvis markedet er et gitt antall poeng over eller under åpningsprisen, så kan man da anta at man har dagens topp- eller bunnotering i det området. 

 

Jeg kjenner kun ett marked. S&P 500. Aner ikke noe om norske indekser, men som Sheasy sier er jo dette ekstremt åpenbar informasjon og lett tilgjengelig, så burde være enkelt å teste. :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Da mener du altså at når indexen har gått opp eller ned ca 1%, så er toppen nådd de fleste dagene? Har du gjort tlsvarende analyse av norske indexer? Tror du at det er noen forskjell her?

 

Ikke prosent. Jeg nevnte poeng over eller under åpningsprisen.

 

Indeksen kan for eksempel åpne 2% ned og den betingelsen gjelder fortsatt. Prosentvis endring blir et annet parameter.

 

Men ja, det er riktig at hvis markedet er et gitt antall poeng over eller under åpningsprisen, så kan man da anta at man har dagens topp- eller bunnotering i det området. 

 

Jeg kjenner kun ett marked. S&P 500. Aner ikke noe om norske indekser, men som Sheasy sier er jo dette ekstremt åpenbar informasjon og lett tilgjengelig, så burde være enkelt å teste. :)

 

Siden SP500 står litt over 2000-nivået og du nevnte 20 poeng, så antok jeg at ca. 1% var referanse-nivået du siktet til.

 

Det blir vel en enkel sak for deg å laste ned historie fra osebx på oslo børs sine sider og legge inn disse i regnearket for å se om det er noen likhet. Jeg antar at mange her på forumet kan være interessert i å vite litt mer om dette.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Da mener du altså at når indexen har gått opp eller ned ca 1%, så er toppen nådd de fleste dagene? Har du gjort tlsvarende analyse av norske indexer? Tror du at det er noen forskjell her?

 

Ikke prosent. Jeg nevnte poeng over eller under åpningsprisen.

 

Indeksen kan for eksempel åpne 2% ned og den betingelsen gjelder fortsatt. Prosentvis endring blir et annet parameter.

 

Men ja, det er riktig at hvis markedet er et gitt antall poeng over eller under åpningsprisen, så kan man da anta at man har dagens topp- eller bunnotering i det området. 

 

Jeg kjenner kun ett marked. S&P 500. Aner ikke noe om norske indekser, men som Sheasy sier er jo dette ekstremt åpenbar informasjon og lett tilgjengelig, så burde være enkelt å teste. :)

 

Siden SP500 står litt over 2000-nivået og du nevnte 20 poeng, så antok jeg at ca. 1% var referanse-nivået du siktet til.

 

Det blir vel en enkel sak for deg å laste ned historie fra osebx på oslo børs sine sider og legge inn disse i regnearket for å se om det er noen likhet. Jeg antar at mange her på forumet kan være interessert i å vite litt mer om dette.

 

 

Det eneste som er relevant for min del er hvor mye prisen beveger seg vekk fra et gitt referansenivå. S&P kan stå i 2000 eller 1500 og dagen kan være opp eller ned 2% uten at det endrer noe. Hver eneste dag vil markedet bevege seg opp eller ned fra åpningsprisen. Det er mitt utgangspunkt.

 

Jeg kan ikke uten videre legge inn prisdata fra Oslo Børs da jeg bruker data som har et annet format. Det burde dog være enkelt for andre å teste dette selv. :) 

Lenke til kommentar

Hei, hå.

 

Tenkte litt for moroskyld å kjøpe aksjer for 20.000 kroner. Har ikke mye peiling på aksjer men min strategi er noe ala dette:

 

Langsiktig invistering fordelt på tre selskap som jeg mener det er god vekstpotensiale i. Henholdsvis Nordic Semiconductors, REC silicon og Borregaard. Selge unna hvis verdien synker med 10%. Selge halvparten hvis verdien øker med 100%, la resten ri ut bølgen.

 

Tenkte det kunne være litt artig å ha noen selskap jeg kan følge litt med på.

 

Dette er selvfølgelig i tillegg til vanlig sparing i BSU og fond.

 

Vad tycks? God idé? Eller burde jeg bare holde meg til indeksfond? 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Selge unna hvis verdien synker med 10%. Selge halvparten hvis verdien øker med 100%, la resten ri ut bølgen.

 

Vad tycks? God idé? Eller burde jeg bare holde meg til indeksfond? 

 

Om det er risikopenger som du kan tape, så hvorfor ikke? 

 

Jeg aner ingenting om de selskapene du nevner, så kan ikke uttale meg på grunnlag av det. Problemet til folk flest er at de ikke greier å selge når aksjen har gått ned 10%, mens på den andre siden tar de profitt altfor tidlig.

 

Om du gjør dette, så anbefaler jeg deg å legge inn forhåndsdefinert stop-loss som blir trigget intradag slik at du ikke selv kan overstyre din forhåndsdefinerte plan. 

Lenke til kommentar

Hei, hå.

 

Tenkte litt for moroskyld å kjøpe aksjer for 20.000 kroner. Har ikke mye peiling på aksjer men min strategi er noe ala dette:

 

Langsiktig invistering fordelt på tre selskap som jeg mener det er god vekstpotensiale i. Henholdsvis Nordic Semiconductors, REC silicon og Borregaard. Selge unna hvis verdien synker med 10%. Selge halvparten hvis verdien øker med 100%, la resten ri ut bølgen.

 

Tenkte det kunne være litt artig å ha noen selskap jeg kan følge litt med på.

 

Dette er selvfølgelig i tillegg til vanlig sparing i BSU og fond.

 

Vad tycks? God idé? Eller burde jeg bare holde meg til indeksfond?

Mener du at det er selskapene, eller aksjekursene til selskapene som har vekstpotensiale?

 

Hvis det er aksjekursene, hvorfor? Hvis det er selskapene, har du større tro på selskapet enn det folk med peiling og penger har?

Lenke til kommentar

Dette er altså penger jeg har "råd" til å skusle bort, men vil jo så klart ikke det ...

 

Angående dine spm Sheasy så må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har noe bedre svar en at jeg har en tro på at det er vekstpotensiale i de tekonologiene disse selskapene fører. Jeg baserer det litt løst på artikler jeg har lest om ny teknologi som kommer og skumlest gjennom noen analyser. Og en heller generell følelse om at det er framtidsrettet teknologi de driver med.

 

Hvorvidt jeg har større tro på veksten en de som har peiling og penger har jeg ikke egentlig gjort meg noen formening om. Hva er eventuelt konsekvensene av det? 

 

Er det slik at du mener at vekstpotensialet er innlemmet i verdien av aksjene? Så hvis jeg evt. skulle tjene på å kjøpe aksjer så må veksten overstige det potensialet som er innbakt i aksjeverdien? 

 

Jeg spør fordi jeg ikke vet.

 

Kanskje jeg burde justere ned investeringen min, og hvis jeg bare skal ha det for moro skyld så kanskje jeg bare skal investere en slant i et selskap? Er det gambling hvis jeg velger å kjøpe aksjer? Hum hum.

Lenke til kommentar

Er det slik at du mener at vekstpotensialet er innlemmet i verdien av aksjene? Så hvis jeg evt. skulle tjene på å kjøpe aksjer så må veksten overstige det potensialet som er innbakt i aksjeverdien? 

 

Jeg spør fordi jeg ikke vet.

 

Kanskje jeg burde justere ned investeringen min, og hvis jeg bare skal ha det for moro skyld så kanskje jeg bare skal investere en slant i et selskap? Er det gambling hvis jeg velger å kjøpe aksjer? Hum hum.

JA! Det er det klassiske som amatører ikke forstår. Aksjeprisen gjenspeiler verdien av alle fremtidige kontantstrømmer til eieren justert for risiko og til dagens verdi. De lærde strides jo om hva disse kontantstrømmene vil være, men aksjeprisen gjenspeiler da snittet av dette sånn ca. For å gjøre det bedre enn markedet må du derfor være smartere enn snittet av alle smarte analytikere/investorer i markedet. Eller du kan bare ha flaks / ta større risiko.

 

Ja, det er gambling. Ca det samme som for en amatør å satse på hest. Men det er gøy, og du lærer mye. Hvis du satser mye lærer du mest sannsynlig mer siden du vil bli mer interessert og følge mer med.

 

Det eneste jeg har å si noe på er den regelen om -10%. Du sier du har tro på disse selskapene. Implisitt betyr det at du tror aksjen er underpriset. Dette kan du basere på f.eks. multipler som P/E(pris delt på inntjening), P/B(pris delt på bokført verdi) i forhold til peers (lignende selskaper i samme bransje) eller en kontantstrømanalyse hvor du neddiskonterer fremtidige kontantstrømmer til dagens verdi (penger i dag er verdt mer enn penger i morgen). Dersom aksjen går ned med 10%, alt annet likt, burde du derfor kjøpe mer. Selskapet blir billigere. Du må derfor se på hvorfor prisen går ned. Har inntjeningspotensialet gått ned? Er det noen makroøkonomiske forhold som har gjort det? Selve prisen er jo bare et tall som ikke forteller noe særlig. Du må da heller gå tilbake til dine argumenter for å kjøpe og se om disse har blitt svekket eller ikke. Hvis de ikke har svekket seg har du ikke noen grunn for å selge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Gitt et effisient marked, ja. Men er markedet effisient? Til syvende og sist blir verdipapir priset basert på tilbud og etterspørsel, noe som ikke alltid har en sammenheng med "riktig" prising. Dessuten kan analysene til disse ekspertene også sprike ganske kraftig.

 

I økonomisk teori ville da verdiinvestorer selge eller kjøpe en aksje som er overpriset eller underpriset, men de fleste vet vel at markedet ikke følger slike modeller til punkt og prikke i det virkelige liv. Plutselig er realrenten negativ og alle bestemmer seg for at det er smartere å kjøpe aksjer enn å sette de i banken.

 

Vedrørende stop-loss eller ikke, så tenker jeg det er avhengig av strategi og tidshorisont. Har en kamerat som er verdiinvestor og som kun kjøper aksjer som historisk sett har betalt årlig og stigende utbytte. Han gnir seg i hendene hver gang aksjene går ned slik han får kjøpt på 'billigsalg'. Og om han ikke har penger til å kjøpe nye aksjer, så bryr han seg ikke ettersom han skal eie aksjene i årevis uansett. Alt dette gir mening.

 

Men om strategien er trading hvor tidshorisonten er kortere og fokuset er på å fange en prisbevegelse (ikke nødvendigvis utbytte), så vil det være feil å kjøpe flere aksjer etter prisen har gått ned. Tradingideen din var feil og det er best å kapitulere. :) 

Lenke til kommentar

Hei, hå.

 

Tenkte litt for moroskyld å kjøpe aksjer for 20.000 kroner. Har ikke mye peiling på aksjer men min strategi er noe ala dette:

 

Langsiktig invistering fordelt på tre selskap som jeg mener det er god vekstpotensiale i. Henholdsvis Nordic Semiconductors, REC silicon og Borregaard. Selge unna hvis verdien synker med 10%. Selge halvparten hvis verdien øker med 100%, la resten ri ut bølgen.

 

Tenkte det kunne være litt artig å ha noen selskap jeg kan følge litt med på.

 

Dette er selvfølgelig i tillegg til vanlig sparing i BSU og fond.

 

Vad tycks? God idé? Eller burde jeg bare holde meg til indeksfond?

Hvorfor planlegger du å selge om de faller i pris med 10 %?

Lenke til kommentar

Er det bedre å putte penger i indeksfond enn å ha de i banken og få renter av de?

 

Har sett litt på indeksfond, men hvordan er det med avkastningen? Går Oslo Børs opp 5%, får jeg ca 5% avkastning dersom det er Oslo Børs indeks?

 

Et indeksfond følger den generelle avkastingen i aksjemarkedet. Så hvis du investerer i et norsk indeksfond så får du samme avkastning som hovedindeksen på Oslo Børs. Når du spør om indeksfond vs bankinnskudd, så er det viktig å huske på at aksjemarkedet svinger. Har du tenkt å putte penger indeksfond så bør du iallefall ha et langsiktig perspektiv. Dette er ikke penger du har behov for i morgen eller om et år. Over tid har det vist seg at avkastningen i aksjemarkedet er bedre enn om du har pengene i banken. Renter på bankinnskudd må du dessuten skatte av hvert år. 

 

Oslo børs er et ganske lite marked, og mer sårbart for svingninger. Har du tenkt å spare langsiktig i fond ville jeg heller valgt et globalt indeksfond, som feks DNB Global Indeks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hjelp! Kan ingenting om aksjer og er nå med i en konkurranse hvor den som finner et aksjefirma med størst prosentøkning innen 1 des. vinner alles innskudd (starter på 500 hver,-). Hva skal jeg investere i??

Én aksje? Du kan jo gamble på et farmasiselskap og håpe de finner en kur for kreft. Da vinner du hvertfall. Gå for høyrisiko hverfall.
Lenke til kommentar

 

Hjelp! Kan ingenting om aksjer og er nå med i en konkurranse hvor den som finner et aksjefirma med størst prosentøkning innen 1 des. vinner alles innskudd (starter på 500 hver,-). Hva skal jeg investere i??

Én aksje? Du kan jo gamble på et farmasiselskap og håpe de finner en kur for kreft. Da vinner du hvertfall. Gå for høyrisiko hverfall.

 

 

Altså, så mange aksjer jeg har råd til for 500,-. Ingen stor konkurranse mao, men hadde vært gøy å vunnet. Har du noen seriøse forslag? Må gi svar innen i morgen tidlig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...