Gå til innhold

Test: Windows 8


Anbefalte innlegg

Hvis man skal svare på tittelen til artikkelen tror jeg det er en mellomting. Det blir trolig ingen flopp på den måten at OSet er buggy på samme måte som Vista, men en revolusjon tror jeg heller ikke vi kan snakke om.

 

Er helt enig med artikkelforfatter med at de burde lagt inn litt mer valgfrihet. Bra på touch screens, ikke fullt så bra på PC med mus og tastatur.

 

M$ har sagt at startmenyen ikke kommer tilbake, men det er vel i bunn og grunn markedet som bestemmer? Det kommer jo ikke til å skje, men hvis ingen kjøpte W8 måtte de jo innsett at de hadde bommet.

 

Personlig er jeg ikke overbevist, og jeg føler litt som en lenger oppi tråden her, at det ser ut som Duplo-klosser og jeg liker ikke at man ikke kommer unna det nye grensesnittet. Aktiver for PC med touch screen. Deaktiver for PC med mus og tastatur, altså valgfrihet. Her kunne M$ ha valgt å gå for både og, men de har i stedet valgt å gå for 'tvang'

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Microsoft gjør det jævla vanskelig for oss som bygger en PC uten windows installert. Jeg vil ha en versjon av windows 8 jeg kan installere og aktivere så mange ganger som jeg vil, men bare på 1 pc om gangen selvfølgelig. Det gir ikke mye mening å måtte ut med 700kr ekstra på en ny lisens om man er så uheldig og måtte bytte hovedkort eller andre vitale komponenter.

 

Så frem til noe slikt skjer så kommer jeg til å benytte meg av piratkopiert windows, synd for dem, men jeg ser det som eneste løsning for øyeblikket.

 

http://www.zdnet.com/microsoft-radically-overhauls-license-agreements-for-windows-8-7000002866/

 

Ikke rart folk blir forvirret.

Endret av Apox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft gjør det jævla vanskelig for oss som bygger en PC uten windows installert. Jeg vil ha en versjon av windows 8 jeg kan installere og aktivere så mange ganger som jeg vil, men bare på 1 pc om gangen selvfølgelig. Det gir ikke mye mening å måtte ut med 700kr ekstra på en ny lisens om man er så uheldig og måtte bytte hovedkort eller andre vitale komponenter.

 

Det må du jo heller ikke, og har aldri måttet. - Det eneste du mister er muligheten for automatisk aktivering.

Lenke til kommentar

Microsoft gjør det jævla vanskelig for oss som bygger en PC uten windows installert. Jeg vil ha en versjon av windows 8 jeg kan installere og aktivere så mange ganger som jeg vil, men bare på 1 pc om gangen selvfølgelig. Det gir ikke mye mening å måtte ut med 700kr ekstra på en ny lisens om man er så uheldig og måtte bytte hovedkort eller andre vitale komponenter.

 

Så frem til noe slikt skjer så kommer jeg til å benytte meg av piratkopiert windows, synd for dem, men jeg ser det som eneste løsning for øyeblikket.

 

http://www.zdnet.com...s-8-7000002866/

 

Ikke rart folk blir forvirret.

 

Virkelig? Jeg stilte dette spørsmålet på forrige side, men det er ingen som har svart meg enda. Om man kun kan aktivere Windows én gang, så er det helt vanvittig. Det er utelukket at jeg betaler 700 kr hver gang jeg formaterer PCen, da blir det piratversjon på meg og. :confused:

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Det var snakk om at de har endra dette i Win8, og at du ikke får aktivert det flere ganger. Som sagt så er dette sabla uoversiktlig, med OEM lisenser, upgrades, fullversjoner osv.

 

At de ikke bare kan ha 1 normal og 1 pro versjon, uavhengig av om du kommer fra win7 eller ikke. Også burde de klare å tilby dette til en billig penge, og la lisensen følge personen, ikke PC'en, men aktivert på bare 1 PC om gangen.

Endret av Apox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft gjør det jævla vanskelig for oss som bygger en PC uten windows installert. Jeg vil ha en versjon av windows 8 jeg kan installere og aktivere så mange ganger som jeg vil, men bare på 1 pc om gangen selvfølgelig. Det gir ikke mye mening å måtte ut med 700kr ekstra på en ny lisens om man er så uheldig og måtte bytte hovedkort eller andre vitale komponenter.

 

Så frem til noe slikt skjer så kommer jeg til å benytte meg av piratkopiert windows, synd for dem, men jeg ser det som eneste løsning for øyeblikket.

 

http://www.zdnet.com...s-8-7000002866/

 

Ikke rart folk blir forvirret.

 

Virkelig? Jeg stilte dette spørsmålet på forrige side, men det er ingen som har svart meg enda. Om man kun kan aktivere Windows én gang, så er det helt vanvittig. Det er utelukket at jeg betaler 700 kr hver gang jeg formaterer PCen, da blir det piratversjon på meg og. :confused:

Hvorfor skal du formatere PCen? Når WIn 8 er installert og du mener du har behov for å reinstallere så velger du "Forny PC" så har du en "refomatert" og reinstallert PC på 5 minutter. Tidsbruken avhenger selvsagt av hva slags magnesium du har i bunn
Lenke til kommentar

Har utelukkende brukt Windows 8 Enterprise siden midten av august, både på jobb og hjemme og jeg fatter ikke at menyen i seg selv skal være så forvirrende som mange mener den er.

 

Den er riktig nok tilpasset touch, men det er 100% uproblematisk å bruke mus og tastatur. Hvis man tenker på uerfarne brukere er det til og med lettere å treffe et ikon som er større.

 

Problemet er IKKE metromenyen. Men jeg kan være med på at det å bruke metroapplikasjoner og x86 applikasjoner om hverandre ikke faller like naturlig da disse oppfører seg noe forskjellig, da spesielt i måten de kjører på, hvordan man skifter mellom dem (og x86 applikasjoner) og hvordan de lukkes etc. Her må man lære seg å bruke dette, og jeg ser at det for mange kan være forvirrende i starten.

 

Med det sakt, når man mestrer dette er det en del kule ting man kan gjøre, og jeg ser mange fordeler med å kunne kjøre metroapplikasjoner på en x86 datamaskin.

 

For de som kun ønsker å kjøre x86 er forskjellen utelukkende en ny meny, som jeg ikke ser kan være spesielt forvirrende. Men mulig jeg er smart.

 

Har for øvrig kjørt en test på noen brukere som ikke akkurat er powerbrukere, og mangelen på startknapp virker ikke å forvirre dem spesielt. De flytter musen ned dit de tror den skal være, det dukker opp en firkant, de klikker, ser ikonet til sitt program, og kunne ikke bry seg mindre. "Powerbrukerene" derimot henger seg opp i dette.

 

Jeg skjønner godt at MS bruker denne menyen på x86 maskiner. Det er ganske enkelt fordi en bruker som skal shoppe nettbrett skal kjenne igjen menybildet, og dermed lettere velge et WinRT nettbrett.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

No har eg ikkje brukt win8 noko særleg, men eg forstår ikkje dette enorme savnet av startmenyen. Er det noko som sjeldan ser dagens lys på min pc så er det den, anna en den umiddelbart første delen med "Datamaskin", "Nettverk" og så vidare, det må vel vere mogleg å få tilgang til desse like raskt i win8?

Lenke til kommentar

Har lett en del på nett og det ser ut som at hvis du kjøper Win8 System Builder så har du rett til å flytte lisensen til en ny PC du selv eier. Da blir det fort litt mer spiselig å punge ut for Windows allikevel.

 

http://personaluselicense.windows.com/en-US/default.aspx

 

Can I transfer the software to another computer or user? You may transfer the software to another computer that belongs to you. You may also transfer the software (together with the license) to a computer owned by someone else if a) you are the first licensed user of the software and b) the new user agrees to the terms of this agreement.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leser at win7 ikke kommer med noen flere servicepacks. Er vel en strategi for å "tvinge" svorne win7-brukere over til 8. Det mangler vel bare at de gjør directX12 eksklusiv for win8 slik som med tidligere versjoner.

 

Da blir det linux for første gang

 

Edit: Kilde

http://www.theregist..._windows_7_sp2/

 

Service pack..lol, jeg tror at for 90 % av forbrukerne fungerer Windows 7 plettfritt uannsett, og problemene de FAKTISK har skyldes andre ting trolig, så ser ikke behovet for servicepack uansett..

 

Forklar meg gjerne vitsen med de 200+ oppdateringene på win7 siden sp1? Neppe de siste man har sett.

/retorisk

Ved å utgi servicepacks føler forbrukeren at os'et er i live, men en mangel på sådanne kan trigge lysten hos forbrukeren til å hoppe videre til neste. Du kan lolle så mye du ønsker, men det er ikke en uhørt tanke.

 

"Føle" at OSet er i livet ja, nettopp..man bruker sinnsykt mye tid på å laste ned disse oppdateringene, også merker man ikke en dritt forskjell uannsett. Microsoft vil vel slippe kritiske oppdateringer uannsett, og det er vel strengt talt det eneste de fleste trenger..

Lenke til kommentar

Hva folk trenger er egentlig lite relevant når det kommer til techno-dingser etc. Følelser styrer mye av showet for geeks som oss. Se på mac/pc, android/iOS. Mye skrål og syting om ikke dingsen/softwaren har det aller aller siste selv om man knapt vet hva det kan brukes til. Om ikke oppdateringer skjer fort nok så ropes det temmelig høyt og folk går av skaftet i forum etc

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår virkelig ikke hvordan det er forvirrende å skille mellom Windows 8 RT og Windows 8. For mannen i gata vil han ikke en gang trenge å vite stort om forskjellen, da han ikke kan ende opp med å kjøpe Windows RT til PCen sin, da RT kun kommer forhåndsinnstallert på tablets.

 

Forvirringen er at det er noen (som du) som kaller den for Windows 8 RT - mens det bare heter Windows RT.

 

Det ville være som om Apple skulle kalt IOS for "OSX i" - vi kan vel være enige i at det kunne vært forvirrende....

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du formatere PCen? Når WIn 8 er installert og du mener du har behov for å reinstallere så velger du "Forny PC" så har du en "refomatert" og reinstallert PC på 5 minutter. Tidsbruken avhenger selvsagt av hva slags magnesium du har i bunn

 

Det var jeg ikke klar over. Vanligvis reformaterer jeg fordi jeg bytter harddisk eller PC, men noen ganger også bare for å løse softwarerelaterte problemer eller ganske enkelt "rydde opp". Det er ikke slik at jeg formaterer hver helg, men det blir gjerne en til to ganger i året. Jeg syntes likevel det er veldig merkelig dersom man ikke skal kunne slette og reinstallere software man har betalt penger for.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...