Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere problemer .... (ikke min dag, ser det ut til).

 

Jeg fikk en BSOD (Bugcheck code: 0x1000007E - SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M - samsungrapiddiskfltr.sys).

Googlet litt og ser at det er andre som også har fått BSOD. Har derfor slått av Rapid Mode for min Samsung 850 PRO

 

Noen som har erfaring med Samsung SSD og Rapid Mode?
Lenke til kommentar

 

Hvor stor er mappa?

 

Lag en torrent av den, så kan jeg laste den ned fra deg :)

 

På den måten skal vi nok finne ut av dritten :p

 

Mappa er ca 30GB med 166000 filer.

 

Dette er dokumenter (kravspek.) relatert til prosjekter jeg har jobbet på de siste 15 årene (ørten versjoner, backup, osv.).

Kan dessverre ikke legge ut disse på nettet. Ikke mye hemmelig her, men arbeidsgiver er litt forsiktig (og jeg har tross alt brukt et par timer på å lage dette :roll: )

Lenke til kommentar

Det har jo alltid vært slik at mange små filer gir drit lav hastighet når overføringen må startes på nytt hele tiden, med en større fil så kan man oppnå jevnt stor hastighet, blir litt som å laste ned noe på nettet, det tar noen sekunder å oppnå maks hastighet og før du gjør det så er estimert tid veldig høy/lang tid.

Dette burde jo være rimelig kjent.

Lenke til kommentar

@helsten2

Hva får du i hastighet dersom du overfører til/fra 850 pro?

 

Du kan jo enkelt se på detaljer på mappa og få en gjennomsnittlig filstørrelse, men etter rask hoderegning skulle det bli en relativt liten filstørrelse, og flaskehalsen skulle da bli lesehastighet. At du får snitt skrivehastighet på HDD på 20mb/s på så små filer er urealistisk, at mye blir lagt i RAM/cache og hjelper de første minuttene på HDD er en ting, men skulle droppe relativt raskt, ikke se deg blind på mb/s i wincopy(hinsides unøyaktig), ta tiden selv.

 

Har du gått inn i Enhetsbehandling->Diskstasjoner->Egenskaper på SSD520/910->Policyer og huket på "Aktiver skrivehurtigbuffer? RW 4K ser svært svak ut til å være SSD520 Raid-0, selv med Windows SW-raid, og er under halvparten av hva jeg får med SSD520 3G Intel Raid-0.. Win SW raid er relativt greit på sekvensiellt, på random småfiler ville jeg heller hatt SSD'ene som singel...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

@helsten2

Hva får du i hastighet dersom du overfører til/fra 850 pro?

 

Kjørte en test med Rapid Mode aktivert, men den kræsjet halveis (BSOD - se tidligere post). Skal prøve på nytt nå ...

@helsten2

Har du gått inn i Enhetsbehandling->Diskstasjoner->Egenskaper på SSD520/910->Policyer og huket på "Aktiver skrivehurtigbuffer? RW 4K ser svært svak ut til å være SSD520 Raid-0, selv med Windows SW-raid, og er under halvparten av hva jeg får med SSD520 3G Intel Raid-0.. Win SW raid er relativt greit på sekvensiellt, på random småfiler ville jeg heller hatt SSD'ene som singel...

"Write caching" (som det heter på norsk) er aktivert på alle enheter, ja ...

Lenke til kommentar

Resultatet av massekopieringen ligger i nivået på det 4K read resultat i as ssd og anvil.

Er det drøssevis av filer på slik størrelse ligger forklaringen sannsynligvis der.

 

Ligger også litt i "average responstime" Det skiller de virkelige bra ssdene mot de mindre bra. Her er Samsung 850PRO og Sandisk Extreme pro meget bra. Skal man enda ett nivå, så blir det Intel NVMe p3700/3600, men det er det bare tullinger som kjøper :p

Lenke til kommentar

 

Kanskje det er iastor driveren som er synderen (bruker samme driver selv forresten).

Googlet litt og sjekket diverse tester. Alle ser ut til å bruke denne driveren.

Hadde du en spesiell driver i tankene som jeg kunne teste?

 

 

Nei i grunn ikke. Av en eller annen grunn funker det ikke å installere nyere iastor driver for X99 kort... Prøvd nyeste fra Stationdrivers, men de funker ikke (selv om disk kontrolleren står at skal være støttet). Go figure... :blink:

Lenke til kommentar

 

Kanskje det er iastor driveren som er synderen (bruker samme driver selv forresten).

Googlet litt og sjekket diverse tester. Alle ser ut til å bruke denne driveren.

Hadde du en spesiell driver i tankene som jeg kunne teste?

 

Guru3d brukte samme driveren og samme størrelse på ssd. Men under deres test blir skåren bedre. Skal det være så stor forskjell da ? Merkelig ! http://www.guru3d.com/articles_pages/samsung_850_pro_ssd_review,19.html Endret av papusan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...