Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Guru3d brukte samme driveren og samme størrelse på ssd. Men under deres test blir skåren bedre. Skal det være så stor forskjell da ? Merkelig ! http://www.guru3d.com/articles_pages/samsung_850_pro_ssd_review,19.html

 

Resultatene varierer litt fra gang til gang. Her er dagens (litt bedre enn igår):

attachicon.gifSamsung SSD 850 PRO 1TB SCSI Disk Device_1024GB_1GB-20141102-1404.png

 

Hei!

 

Her er mitt resultat for Samsung SSD 850 pro 128 GB med en annen storage driver.

post-327028-0-49106300-1414945491_thumb.png

Lenke til kommentar

Anvil-ytelsen ser ut til å være sånn helt ok helsten2. http://www.tweaktown.com/reviews/6628/samsung-850-pro-512gb-ssd-review/index6.html

 

 

 

 

Guru3d brukte samme driveren og samme størrelse på ssd. Men under deres test blir skåren bedre. Skal det være så stor forskjell da ? Merkelig ! http://www.guru3d.com/articles_pages/samsung_850_pro_ssd_review,19.html

 

Resultatene varierer litt fra gang til gang. Her er dagens (litt bedre enn igår):

attachicon.gifSamsung SSD 850 PRO 1TB SCSI Disk Device_1024GB_1GB-20141102-1404.png

 

Hei!

 

Her er mitt resultat for Samsung SSD 850 pro 128 GB med en annen storage driver.

 

Hva i all verden er det der? :p

Det der må være med RAPID elns, for aldri livet om det finnes en så kjapp SSD.

194 MB/s ved 4K, og 2,2 GB/s ved sekvensiell les, det er ikke noe SATA-bussen takler (maks 0,56GB/s), og beste 4K ytelsen jeg har sett på en SSD ligger vel på rundt 45-50 MB/s.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Ligger også litt i "average responstime" Det skiller de virkelige bra ssdene mot de mindre bra. Her er Samsung 850PRO og Sandisk Extreme pro meget bra. Skal man enda ett nivå, så blir det Intel NVMe p3700/3600, men det er det bare tullinger som kjøper :p

 

 

 

Er ikke M.2 bedre enn SATA på latency ? :hmm:

 

Isåfall blir det vel kanskje noe sånt :

 

 

Ligger også litt i "average responstime" Det skiller de virkelige bra ssdene mot de mindre bra. Her er Samsung 850PRO og Sandisk Extreme pro meget bra. Skal man enda ett nivå, så blir det Samsung XP 941 - Plextor M6e og deretter Intel NVMe p3700/3600,

 

 

:)

Endret av johome
Lenke til kommentar

OS SSD'en begynner å fylle seg opp (Samsung 840) og tenker å få kjøpt meg en ny for å sette sammen i Raid0, men hva burde jeg kjøpe?

Har jeg forstått at Mx100 er tingen å satse på?

 

Min nåværende virker forresten til å ha en latterlig dårlig skrivehastighet i forhold til hva dere andre poster her?

 

post-292596-0-13270600-1415116985_thumb.jpg

Lenke til kommentar

840 venter på en fix (840 EVO var også rammet og har fått sin fix allerede), som fikser opp i ytelsesproblemene 840'en får når den eldres.

 

Ellers gjelder de vanlige kjørereglene også, som å sjekke at man er koblet til Intel kontrolleren, og har på AHCI (selv om sistnevnte begynner å bli unormalt å ikke ha på som standard).

 

Med mindre du er ute etter maks sekvensiell ytelse, så ville jeg heller gått for en high-end SSD enn to billige.

F.eks Samsung 850 Pro, eller Sandisk extreme 2.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Kyrre S : Gå for en Samsung 850 PRO i den kapasiteten du trenger til ditt behov. Trenger du mer ytelse kan du jo kjøpe en til senere. Er jo RW 4K QD 1-4 som er viktigst for de fleste + accesstid og her er 850 PRO bra. Trenger du bedre må du opp på enterprise saken til Intel (Intel P3700 NVMe).

Lenke til kommentar

840 venter på en fix (840 EVO var også rammet og har fått sin fix allerede), som fikser opp i ytelsesproblemene 840'en får når den eldres.

 

Ellers gjelder de vanlige kjørereglene også, som å sjekke at man er koblet til Intel kontrolleren, og har på AHCI (selv om sistnevnte begynner å bli unormalt å ikke ha på som standard).

 

Med mindre du er ute etter maks sekvensiell ytelse, så ville jeg heller gått for en high-end SSD enn to billige.

F.eks Samsung 850 Pro, eller Sandisk extreme 2 PRO. :dremel:

Lenke til kommentar

10 år reklamasjon på 850 PRO jo. Takket være Sandisk tror jeg, de skulle ha 10 år og da "måtte" Samsung også opp på det ..

 

Tror jeg går for 3*256 GB 850 Pro :hmm: (Litt over the top kanskje ift båndbredde)

 

(Nizzen har egentlig hjulpet med med dette før, men det ble aldri noe handel den gang da, så beklager den).

Lenke til kommentar

PCH'en har vel en båndbredde på 2GB/s (?) aka. PCI-e 4x , som den så deler med USB, Ethernet, lyd og SATA. Så 1,5 GB/s er nok som Nizzen sier å forvente ja, da de andre ikke trekker så mye. Men kan vel raskt begrense seg om du f.eks skal kopiere fra en rekke USB 3.0 disker elns.

 

Dog litt usikker på hvordan det blir i praksis, for det er jo full duplex, aka. 2GB/s i hver retning samtidig.

 

Altså, at du kan f.eks overføre fra en rekke eksterne USB 3.0 disker og så få 1,5 GB/s fra USB-diskene og 1,5GB/s ut til SSDene, samtidig?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...