Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får satse på det. Flere tråder med brukere og mye rare forklaringer om folk som ventet på BIOS-oppdatering på selv z97 platformen for å få støtte for en helt spesiell "UEFI boot" eller noe i den duren.

 

Ikke satt meg inn i det, men når jeg prøvde å finne testresultater for noen uker siden så rotet jeg meg bort i en boot-problematikk. Men sikkert ikke noe problem lengre, om det ikke er mer utbredt problem.

Lenke til kommentar

Har to 240GB Intel 520 SSD (SATA 6 Gbit/s - Raid 0 via software) og en 800GB Intel 910 (PCIe - Raid 0 via software).

 

AS SSD resultater:

post-206045-0-18546600-1414782293_thumb.png

post-206045-0-88186200-1414782314_thumb.png

 

Syns jeg får dårlig hastighet ved kopiering:

post-206045-0-38088700-1414782360_thumb.png

 

Mesteparten er små-filer 5-100K (Office dokumenter) samt endel bilder og PDFer på 2-10MB.

 

Er resultatet over som forventet?

Lenke til kommentar

Hmm, virket ganske dårlig.. :hmm:

 

Bare som en test så tok jeg å kopierte opp en mengde dokumenter, småfiler og noen småbilder, deriblandt pdf'er, .xls og .txt og docx. Lagde ca. 7.9 GB med dette (8500 filer), og det kopierte med 800-900 MB/s de første sekundene, og de siste sekundene så falt det ned mot 350 MB/s.

 

Altså kopiert fra et sted til et annet på samme "enhet" (to Samsung 840 Pro i Raid 0). post-79251-0-42026500-1414785534_thumb.png

 

Men hvis jeg satte på tilbakeskriving på hurtigbuffermodus i Intel RST, og fikk vesentlig bedre skriveytelse:

post-79251-0-86149900-1414785534_thumb.png

 

Men dette på, så gikk skriveytelsen av filene unna med ca. 650-700 MB/s i snitt.

post-79251-0-74962500-1414785947_thumb.png

 

Hva skjer om du kopierer det fra samme enheten til et annet sted? Og da teste dette med begge to. Altså for å se om det er 910-SSDen eller 520 som gir den labre ytelsen...

 

Men på tilbakeskriving så har jeg av en eller annen grunn 10 ganger så lav responstid på skriving, og 2-2,5 ganger så mye på 4K skriving... Det vil kanskje ha mye å si?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har to 240GB Intel 520 SSD (SATA 6 Gbit/s - Raid 0 via software) og en 800GB Intel 910 (PCIe - Raid 0 via software).

 

AS SSD resultater:

attachicon.gifas-ssd-bench INTEL SSDSC2CW24 23.09.2014 23-49-32.png

attachicon.gifas-ssd-bench INTEL® SSD 910 29.10.2014 18-37-31.png

 

Syns jeg får dårlig hastighet ved kopiering:

attachicon.gifCopySSD.png

 

Mesteparten er små-filer 5-100K (Office dokumenter) samt endel bilder og PDFer på 2-10MB.

 

Er resultatet over som forventet?

 

Det er umulig å svare på dette spørsmålet, alt blir liksom synsing når vi ikkje vet helt hva som blir kopiert. Hadde jeg hatt den samme mappa som deg, så kunne jeg ha reprodusert akkurat ditt scenario, og kommet med en fasit. Assd resultatet viser at alt er i orden ;)

Lenke til kommentar

Det er jo sant. det er vanskelig å reprodusere, og har vært borti ekstremt små filer i visse registre som har meget lav ytelse. Dog, AS SSD er jo ganske grovt måleverktøy, og burde om man er usikker, teste litt flere tester. Anvil?

 

Dog, med litt fiksing i Intel RST så kan man potensielt forbedre skriveytelsen betraktelig. I bytte mot mindre sikkerhet ved strømtap.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja, som du ser fra bilde nr 1 og bilde nr 2 i AS SSD hos meg, så ble skriveytelsen noe bedre.

 

Du trenger selvsagt Intel RST (som du laster ned fra intel sine sider, om du ikke har det fra før), og du har da sikkert også koblet SSDene på Intel sin kontroller Sata-kontroller på HKet?

 

Inne i Intel RST så går du på ytelse og aktiver "skrivehurtigbuffertømming", samt setter på tilbakeskriving. Se røde sirkler.
post-79251-0-95182400-1414788206_thumb.png

 

Går ganske raskt, og du rekekr garantert å sette på det før skavland er ferdig. ^^

 

Problemet er at som du ser av advarselen, at bufret data kan bli korrupt om strømmen går/PCen skrur seg plutselig av. Tror det er slik at den umiddelbart går videre til å skrive ny data, i steden for å vente på bekreftelse at filen/dataene er skrevet til SSDen. Eller noe i den duren.

Under overklokkingsesjoner så var det en dum sak å ha på, da det skjedde flere ganger at jeg måtte reparere OSet (det reparerte seg selv) om jeg fikk blåskjerm. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hmmm... din meny ser helt annerledes enn min. Her kan jeg velge masse som navn på raidet, type Raid osv...

 

Menyen din ser ut som på harddisken, om jeg velger den. Hva hvis du velger system-SSDen fra menyen til høyre på bildet?

 

Og hvordan er raidet satt opp? Er det RAID i BIOS, og så satt opp via UEFI, eller er det rent windows-RAID? Og er du sikker på at du har den gjeldende SSDen koblet til Intel-kontroller?

Lenke til kommentar

Merkverdig. Harddisker har som regel ikke problem før du begynner å nærme deg 100-tallet. Og SÅ tunge filer (altså veldig små) kan det ikke være om selv HDDen ikke blir flaskehals. :ohmy:

For der hvor SSDene sliter så har alltid HDDene vært 10 ganger svakere.

Tror det er noe galt der et sted... :hmm:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...