Gå til innhold

Trådløs strøm til PC-en


Anbefalte innlegg

Det finnes industrielle produkter i salg med wireless power (dette er et resonant system)

 

Beskrivelsen litt ut i videoen er ganske bra så får man heller overse at det er laget for markedsføring.

 

Systemet kan dekke ganske store volumer, opp mot 50m3 eller noe sånt, men overført effekt er ikke veldig stor på litt avstand, nære sløyfene er det mye effekt tilgjengelig.

 

Finnes noen whitepapers om systemet også ... (google)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med tanke på hvor paranoide folk er når det kommer til få watts effekt på basestasjoner for mobiler kan det bli mycket svårt å overbevise folk om at 60 watts felter rundt omkring i hele huset ikke er kreftfremkallende, ikke gir dårligere spermkvalitet, ikke hodepine og lignende.

 

Folk er jo ikke rasjonelle når det gjelder dette, folk har jo tilsyenlatende ikke noe problem med induksjonsovner som har enormt kraftige felt. Det virker jo litt tilfeldig hva folk bekymrer seg over av slike ting.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå tror jeg dere misforstår.

Det er ikke snakk om å overføre strøm trådløst.

Det er snakk om å overføre energien trådløs, for så å konvertere denne til strøm igjen.

 

Omtrent på samme måte man ikke overfører strøm over fiberoptiske linjer.

 

Når man snakker om å overføre støm trådløst, så er det jo ganske åpenbart at man snakker om å gjøre det via en annen energiform, det er bare tungvindt å til enhver tid spesifisere dette.

 

AtW

Lenke til kommentar

Utrolig at det kommer artikler med så lite konkret. Jeg satt og håpet at HW ikke ville ta med denne saken etter å ha lest de andre nyhetskildene.

 

I nåværende form er det et ekstremt energitap og veldig lite praktisk. Mottakeren skal ikke flyttes mye før tapet blir ennå større.

 

Det varer nok ikke lenge før folk stiller spørsmål om helseskade ved dette også.

Lenke til kommentar
Hvordan vil slik overføring stråle? Akkurat når det kommer til små enheter har jeg egentlig større tro på teknologien som lades av den minste bevegelse, som om man har mobilen i lomme lades den. Husker ikke hva teknologien het.
Kinetic energy.

 

Godeste Nikola Tesla lagde systemer som overførte energi gjennom bakken og ved spesielle spoler kunne han hente denne energien tilbake og gi strøm til hvem som helst. Han mente også at man kunne hente denne energien rett ut av bakken med riktige spoler uten noen som helst tilførsel(generert fra jordens indre kretsløp) og gi hvem som helst mer energi enn personen ville ha bruk for, og dette energi som ellers bare går tapt.

 

Det sies at han ble stoppet av den tids olje og energispekulanter som ikke var særlig begeistrert for gratis energi til folket.

 

"Desverre" skapte Nikola Tesla sitt eget elektrotekniske fagspråk som ingen i dag har klart å tyde og dermed har man fått lite ut av de notatene han etterlot seg. Mange har jobbet med det og mange jobber fortsatt med de.

 

Tesla hadde en unik og naturlig forståelse av disse elementene som ingen har klart å måle seg med senere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Godeste Nikola Tesla lagde systemer som overførte energi gjennom bakken og ved spesielle spoler kunne han hente denne energien tilbake og gi strøm til hvem som helst. Han mente også at man kunne hente denne energien rett ut av bakken med riktige spoler uten noen som helst tilførsel(generert fra jordens indre kretsløp) og gi hvem som helst mer energi enn personen ville ha bruk for, og dette energi som ellers bare går tapt.

 

Det sies at han ble stoppet av den tids olje og energispekulanter som ikke var særlig begeistrert for gratis energi til folket.

 

"Desverre" skapte Nikola Tesla sitt eget elektrotekniske fagspråk som ingen i dag har klart å tyde og dermed har man fått lite ut av de notatene han etterlot seg. Mange har jobbet med det og mange jobber fortsatt med de.

Er dette(hele sitatet) på noen måte sant eller er dette nok en konspirasjonsteori?

Den uthevede skriften: Gjerne gi en link teknisk forklaring på hvordan dette kan være mulig.

Jeg har ikke ofret så mye energi på å finne ut dette temaet, men jeg har observert at "mange" hevder dette. Jeg synest forklaringen virker rar og ulogisk, men jeg avviser den ikke helt ennå. Jeg har ikke lest noen bøker om Nikola ennå, men om påstanden har rot i sannheten så må vel det være rikelig med kilder om dette? Forøvrig er det rart at ingen andre har løst mysteriet selv.

Lenke til kommentar

Det skal også merkes mens vi diskuterer Tesla at han i ettertid har fått mer eller mindre ikon status. Noen opphøyer han kanskje til noe større enn hva han var.

 

Nå er ikke wikipedia noe komplett liste, men man kan jo f.eks sammenligne antall referanser i "popular culture" til Tesla mot f.eks Edison:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla_in_popular_culture

http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Edison...popular_culture

Lenke til kommentar

Godt poeng.

Nå skal det forøvrig nevnes at i omstride tema om politikk, religion/livssyn, teknologi og lignende så er ikke Wikipedia en pålitelig kilde, desverre, siden nesten hvem som helst kan påvirke innholdet. Så derfor etterlyser jeg bedre kilder som kan bekrefte eller eventuelt avkrefte påstandene.

Lenke til kommentar
Godt poeng.

Nå skal det forøvrig nevnes at i omstride tema om politikk, religion/livssyn, teknologi og lignende så er ikke Wikipedia en pålitelig kilde, desverre, siden nesten hvem som helst kan påvirke innholdet. Så derfor etterlyser jeg bedre kilder som kan bekrefte eller eventuelt avkrefte påstandene.

 

vel egentlig er jeg enig med deg, men i denne saken støtter egentli wikipedia's modell opp om min påstand. Den økte interessen blant brukere som sannsynligvis har ført til en mer komplett samling om Teslas fiktive opptredener, kan forklares med Teslas status. Personlig vil jeg påstå at denne statusen også skinner igjennom i Wikipedias artikkel om Tesla, men det er jo en vurderingssak og er sikkert anderledes etter hvilken innfalsvinkel du leser artikkelen fra.

Lenke til kommentar
Godt poeng.

Nå skal det forøvrig nevnes at i omstride tema om politikk, religion/livssyn, teknologi og lignende så er ikke Wikipedia en pålitelig kilde, desverre, siden nesten hvem som helst kan påvirke innholdet. Så derfor etterlyser jeg bedre kilder som kan bekrefte eller eventuelt avkrefte påstandene.

 

vel egentlig er jeg enig med deg, men i denne saken støtter egentli wikipedia's modell opp om min påstand. Den økte interessen blant brukere som sannsynligvis har ført til en mer komplett samling om Teslas fiktive opptredener, kan forklares med Teslas status. Personlig vil jeg påstå at denne statusen også skinner igjennom i Wikipedias artikkel om Tesla, men det er jo en vurderingssak og er sikkert anderledes etter hvilken innfalsvinkel du leser artikkelen fra.

Det var ingen motsigelse mot ditt poeng om Teslas status, men at det som står ellers om f.eks. han ikke nødvendigvis er helt korrekt;)
Lenke til kommentar

Utrolig hvor negative folk er. Alt for stort energitap, upraktisk, helseskadelig bla bla...

 

Det er en eksperimentell teknologi! Den er enda i starfasen så skjønner ikke hvorfor folk forventer 110% energi effektivitet. Det tar tid å optimaliserer teknologier... Atomenergi brukte også i starten mer enegi enn den lagde, men i dag er forholdet andre veien.

 

Det er bra noen forsker på dette. Med dagens samfund som går mot et mer å mer mobilt samfund er det helt utenkelig at vi skal være bundet til en stikkkontakt med ledning. Trådløs strøm er noe som må, og vil, komme.

Lenke til kommentar

Tesla demonstrerte trådløs energi i det herrens år 1891 ja :yes:

 

Gått noen år før det har blitt videreutviklet da.

 

Kan vel nevne at de gammle Egypterne brukte strøm også for noen tusen år siden :yes:

Den var ikke trådløs da, men nevner det som et eksempel siden mange i de yngre generasjonene trur det meste har blitt oppfunnet "de siste åra".

 

Hva Egypterne brukte strømen til får dere finne ut selv :p

Lenke til kommentar
Hvordan vil slik overføring stråle? Akkurat når det kommer til små enheter har jeg egentlig større tro på teknologien som lades av den minste bevegelse, som om man har mobilen i lomme lades den. Husker ikke hva teknologien het.
Kinetic energy.

 

Godeste Nikola Tesla lagde systemer som overførte energi gjennom bakken og ved spesielle spoler kunne han hente denne energien tilbake og gi strøm til hvem som helst. Han mente også at man kunne hente denne energien rett ut av bakken med riktige spoler uten noen som helst tilførsel(generert fra jordens indre kretsløp) og gi hvem som helst mer energi enn personen ville ha bruk for, og dette energi som ellers bare går tapt.

 

Det sies at han ble stoppet av den tids olje og energispekulanter som ikke var særlig begeistrert for gratis energi til folket.

 

"Desverre" skapte Nikola Tesla sitt eget elektrotekniske fagspråk som ingen i dag har klart å tyde og dermed har man fått lite ut av de notatene han etterlot seg. Mange har jobbet med det og mange jobber fortsatt med de.

 

Tesla hadde en unik og naturlig forståelse av disse elementene som ingen har klart å måle seg med senere.

 

Jeg fester lite lit til teorien om Teslas fortreffelige oppfinnelser, og grunnen til at de ikke har dukket opp som produkter, det har vært svaært mange svært smarte folk som har studert energiproduksjon etter Tesla, det er som oftest en god grunn til at slike ting ikke har kommet til et praktisk produkt, noe så revolusjonerende som energiprodusent lar seg ikke stoppe av oljespekulanter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...