Gå til innhold

Megapikselracet er over...


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte LX-2 i februar ifjor, et kamera jeg har vært MEGET fornøyd med til ca.3800,- som da var ca tusenlappen rimeligere enn tilsvarende Leicamodell (100% samma kamera om man ser bort ifra fargeprofiler)

 

Det skal også sies at kameraet var omtrent umulig å få tak på dette tidspunktet i da det var så stor etterspørsel..

 

Det jeg skal frem til, er at jeg tviler på at det kommer ned mot 3000,-

Bedre å forberede seg på at det koster 4000,- og bli positivt overrasket, en motsatt;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som enkelte nevner er det viktigere med god optikk enn høy oppløsning. Bildet må være av god kvalitet. Det er alt for mange som er opphengt i oppløsning.

 

Jo, men om man f.eks. har to Canon kameraer: Canon 1D III og Canon Mark 1Ds III, og benytter samme objektiver på begge, så vil filene fra 1Ds kunne printes i et mye større format uten kvalitetstap enn filene fra 1D. Om en forholder seg til kvalitetsopptikk og kvalitetskameraer, er det vel kun antall MP som har noe å si på print-str. når alt kommer til stykket?

 

Muligens litt off-topic dette, men reagerer på utsagnet i artikkelen om den "sinnsvake utviklingen".

Lenke til kommentar
Om en forholder seg til kvalitetsopptikk og kvalitetskameraer, er det vel kun antall MP som har noe å si på print-str. når alt kommer til stykket?

Jo større utskrift man har jo større er som regel betraktningsavstanden. Jo større betraktningsavstanden er jo større kan punktavstanden på utskriften være uten at det er negativt.

 

Et 10*15 foto holder man gjerne 30cm foran øynene mens en A3 stiller man seg helst over en meter unna og en big board stiller man seg gjerne 5-10 meter unna når man skal studere bildet.

Lenke til kommentar

Ja, utviklingen har vært sinnsvak. Nye kompaktkameraer i dag har en oppløsning som overhodet ikke er hensiktsmessig, og som ikke bidrar til å øke bildekvaliteten.

 

Det virker som om mange forvirrer oppløsning med detaljgjengivelse, men det er imidlertid slik at høyere oppløsning ikke nødvendigvis medfører bedre detaljgjengivelse. For eksempel har det jeg anser som det kompaktkameraet med best detaljgjengivelse i nyere tid, Fujifilm F31fd bare seks megapiksler, men i detaljgjengivelse kan det hamle opp med et hvilket som helst kamera med 8 megapiksler, og mange med både ti og tolv megapiksler. Det er mer å tjene på å gi kameraene bedre optikk og større piksler, enn å stadig vekk øke megapikselantallet. All den tid så godt som alle bilder som tas med kompaktkamera i dag enten vises på en eller annen form for skjerm, eller skrives ut i størrelser som A4 (max A3, men det er bare et fåtall) har det ingen som helst hensikt å pælme på med megapiksler. Seks til åtte duger i lange baner, tar opp mindre plass på minnekortene og tar mindre tid å prosessere, og gjør at man kan beholde en pikselstørrelse som gir muligheter til å forbedre ting som dynamisk omfang, ytelse ved høy ISO, og så videre.

Lenke til kommentar
LX3 høres faktisk interessant ut. Det eneste var at 24-60mm er litt lite i tele-enden. Men 24mm i den andre enden, det er snadder :)
Ja, den høres veldig interessant ut... Håper Panasonic har brukt tiden godt, og at vi endelig har et skikkelig entusiastkamera tilgjengelig, som er "kompromissløst" (det er jo som nevnt litt lite tele, men dersom det fungerer greit på alt annet, er det til å leve med...
Lenke til kommentar

Når G9 nevnes må jeg få skyte inn hvor utrolig mange av dem jeg så på sommerens byferie. De var sterkt overrepresentert både i London, Paris og Sør-Frankrike både ved turistfeller og ellers. Håper kameraprodusentene finner prestisje i å klemme ut litt fler kvalitetsmodeller i dette segmentet, gjerne med fokus på brukbar kvalitet til ISO400-800, billedstabilisering, rask optikk og rask/avansert betjening. Hvis LX-3 er brukbar på 400 i sorthvitt fra RAW om ikke annet, er den helt klart et alternativ.

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar

Selv jeg vil ha et G9. Her om dagen dekket jeg en konsert, og den tidligere redaktøren for avisen min, forøvrig en seriøs fotograf, knipset av gårde med 20D og 70-200. Lurte på om han ikke savnet vidvinkel, og han tok frem et G9. De kameraene er rett og slett nydelige.

 

Spørsmålet er vel om jeg hadde foretrukket G9 foran E-4x0 med 25/2.8, dog.

Lenke til kommentar

Jeg brukte G9 en del i Kenya i høst, og ble skuffet over at det selv på ISO 80 var tydelig støy i ren blå himmel.

 

Det kompaktkameraet jeg hittil har vært mest fornøyd med var Fujifilm F31fd, men det har jeg nå gitt til min mor. Selv har jeg bestilt meg en Olympus E-420 med et 25mm f2.8 pancake-objektiv for å fylle kompakt-nisjen min.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg støynivået er bra opp til iso 200, og akseptabelt på iso 400.

 

Jeg husker forresten langtesten av G7 som Kay Thon skrev på digit.no. I sin første test gav han kamera ganske laber kritikk, men etter å ha brukt det i et halvt år (?) så gikk han tilbake på sine egne påstander. Ærlig og i full offentlighet.

 

Men det er klart at Olympus E-420 med 25mm er det beste valget i "kompaktklassen" mht bildekvalitet. Men det ville ikke fullt samme behov som G9 for min del. G9 kunne lett blitt min eneste zoom for å si det slik. Men i Simons tilfelle så er det vel mest nærliggende å kjøpe en 25mm til det kameraet han allerede har.

Lenke til kommentar
Hvis dette blir noe i nærheten av akseptabelt for de gangene man virkelig må tyne ISO-en for å få noe bilde i det hele tatt så blir jeg mektig imponert. Ut i fra det jeg har lest til nå så blir jeg trolig det.

Jeg tviler!

Jeg har gang på gang blitt skuffet over kompaktkamera jeg har kjøpt tidlig etter å ha lest produsentens reklamefloskler. (Senest Panasonic TZ2 med sin "intelligent ISO" som ikke fungerer overhodet, farge-"smearing" på alt over 100 ISO, og en JPG-komprimering på beste kvalitet som gir store ensfargede flater, f.eks. sjø, et mosaikkpreg)

Jeg tror jeg denne gangen venter til noen tester heller litt kaldt vann i blodet på oss...

 

 

 

EDIT: tabbe :)

Endret av ozone
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...