Gå til innhold

Megapikselracet er over...


Anbefalte innlegg

Jeg har gang på gang blitt skuffet over kompaktkamera jeg har kjøpt tidlig etter å ha lest produsentens reklamefloskler.
Denne gangen har i det minste Panasonic "alt" på sin side; god lysstyrke, samme oppløsning, større sensor og tid til å forbedre signalbehandlingen sin... Alt i alt er det mye som taler for at dette faktisk blir å holde - og at bildekvaliteten i hvert fall på ISO 400 og 800 bør være tilfredsstillende. Noe mer trenger ikke jeg i hvert fall - med f/2 og bildestabilisator (og bildestabilisering er noe Leica/Panasonic virkelig får til!).
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg brukte G9 en del i Kenya i høst, og ble skuffet over at det selv på ISO 80 var tydelig støy i ren blå himmel.

 

Det kompaktkameraet jeg hittil har vært mest fornøyd med var Fujifilm F31fd, men det har jeg nå gitt til min mor. Selv har jeg bestilt meg en Olympus E-420 med et 25mm f2.8 pancake-objektiv for å fylle kompakt-nisjen min.

Jeg tenker i samme baner, ja. G9 eller 25/2.8. Og jeg tror nok det blir et 25/2.8 om en tid. Men først tror jeg at jeg skal prioritere tele (50-200 sendes fra Oslo i morgen), E-3, HLD-4, 5D og EF 50/1.4. Sistnevnte setter jeg på vent til neste år, da burde brukt 5D mk1 koste veldig lite, mens min økonomiske posisjon bør være bedre.

Lenke til kommentar
Jeg har gang på gang blitt skuffet over kompaktkamera jeg har kjøpt tidlig etter å ha lest produsentens reklamefloskler.

Denne gangen har i det minste Panasonic "alt" på sin side; god lysstyrke, samme oppløsning, større sensor og tid til å forbedre signalbehandlingen sin... Alt i alt er det mye som taler for at dette faktisk blir å holde - og at bildekvaliteten i hvert fall på ISO 400 og 800 bør være tilfredsstillende. Noe mer trenger ikke jeg i hvert fall - med f/2 og bildestabilisator (og bildestabilisering er noe Leica/Panasonic virkelig får til!).

Enig! Det ser bra ut :)

 

Men kommentaren min var ment til Simens tro på at hans forventninger ville bli innfridd av Panasonics reklameutsagn: "...up to ISO 3200 at full resolution and even up to ISO 6400 when using the high sensitivity mode, sensitive enough to capture subjects in near-total darkness without using a flash."

 

Det er nok ikke tilfeldig at ingenting sies om hvilken støy man da får...

Kanskje man i tillegg til "near-total darkness" også får "near-total noise" :D

 

Håper jeg tar feil!

Lenke til kommentar
Hvis dette blir noe i nærheten av akseptabelt for de gangene man virkelig må tyne ISO-en for å få noe bilde i det hele tatt så blir jeg mektig imponert. Ut i fra det jeg har lest til nå så blir jeg trolig det.

Les: Hvis det duger i nødstilfelle så blir jeg imponert. Det å redusere oppløsningen til 1/3 - 1/5 er noe som vil redusere støyen dramatisk. Antagelig blir det en aning mindre støy på ISO 6400 enn på ISO 3200 med full oppløsning. Er det et nødstilfelle så kan man ofre mye, også oppløsning, for å få et bilde.

 

Jeg sier ikke at jeg tror blindt på "superior high sensitivity recording <..> in near-total darkness without using a flash.* (Litt sitat-graving, men men).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes at dette Megapixel racet har gått alt for langt. De burde ha stoppet på ca 6 MP. Og så kunne en heller ha konkurert om å få best mulig bildekvalitet. 6 MP er godt nok for de fleste og det er fullt mulig å skrive ut i A3+ med godt resultat.

 

Megapixel-racet har bare ført til at det er stadig mer støy på de nyere kameraene enn de gamle. Altså et tilbakeskritt etter min mening. 99% av de som bruker denne typen kameraer skriver i all hovedsak ut i 10cmx13cm eller 10cm x 15cm og da er det nok med 2 til 3 MP.

 

Utvalget av kameraer som har færre enn 10 MP krymper stadig inn. Håper at de seriøse kameraprodusentene kunne begynne å snakke om bildekvalitet istedenfor MegaPixler i sine reklamer og så burde de lage noen nye kameramodeller med f.eks 6MP for å dekke markedet for de som er kvalitetsbeviste. Fordi flere MP betyr ikke nødvendigvis at bildekvaliteten går opp.

 

mvh ØS

Lenke til kommentar

Enig!

 

Men det snakkes alltid om hvor stort man kan skrive ut med sånn og slik megapiksler...

Jeg synes det blir litt uinteressant, og uansett en avsporing i forhold til det som etter min mening burde være det viktigste spørsmålet produsenten burde stille seg: "Hvor stor oppløsning klarer objektivet på dette kameraet?"

 

INGEN kamera trenger større oppløsning på sensoren enn det objektivet klarer å gjengi!

Og den grensen er forbigått for lenge siden!

 

Ved å utstyre kamera med akkurat så mange megapiksler som det "trenger", vil man minimere sensorstøyen, og oppnå enda høyere bildekvalitet!

 

Dette vet produsentene utmerket godt, men markedet krever MER megapiksler, og det får vi :)

 

Dessverre.

 

Edit: trykkleif

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Tjo, du har et poeng. Men jeg tror faktisk de aller fleste vil være happy cats med croppede utskrifter i de fleste fall, da jeg mistenker at det er et ganske lite fåtall utskrifter som gjøres større enn A4.

 

Dessuten vil jo økt oppløsning på en gitt sensor føre til mer støy i en del tilfeller, og da er utskrift uansett begrenset av det.

 

Det blir alltid en mellomting.

Lenke til kommentar

Vi snakker ikke om dagens teknologiske stadie, vi snakker om fremtiden og hvordan det blir da. For meg kunne jeg tenkt at det stopper på rundt 16MP og så bare forbedrer ISO-egenskaper, men for reklamefolk er jo 50-90MP kjempebra som skal kle bygninger med bilder...

 

Dvs hasselblad...

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Mjo, du har selvfølgelig et poeng i det. Men et interessant spørsmål er følgende: Hvor rene filer ville et 6mp D3 produsere?

 

De som kjøper et D3 trenger ofte oppløsningen, men jeg vil bare understreke et poeng.

 

Og uansett snakket jeg ikke konkret om noen periodes teknologi, jeg snakker generelt. Jeg snakker om at ved et gitt tidspunkt innen teknologisk utvikling vil det ypperste en produsent kan yte med en sensor, gi bedre bilder på høy ISO med lav oppløsning enn det samme sensorteknologi og produksjonsmetoder kan gjøre med høyere oppløsning.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...