Gå til innhold

Er Sony så godt som døde?


Birkin

Anbefalte innlegg

Det kan fort snu med den eksklusive japan lanseringa til FF XIII… Sony har skuffet de siste årene på E3. Microsoft har sterke kort også dette året, så Sony bør få opp tempoet. Microsoft har allerede E3 stoff til nedlasting på LIVE, ingenting i PSstore. Og den nye menyen til Xbox? Veldi bra. Kanskje det er ute før Home?? I så fall, ett nytt slag for Sony etter min mening. Har begge konsollene og har hatt både PS1 og PS2, så jeg er ingen Xbox fanboy. (Har vel vært PS fanboy), men det er ikke vanskeli å se hvem som er mest spennende og har det beste tilbudet. Håper att Sony kommer med noen store og positive overaskelser i morgen, for de har litt å ta igjen.

Vet du hva? Jeg tror du husker feil. 2005 lanserte de PS3 (bra konferanse). 2006 hadde de masse spill og bra nyheter. 2007 var masse nye spill, priskutt osv. Husker at hvertfall i fjor var det flertall i avstemninger om at sony hadde den beste konferansen.

 

Hvordan det blir i år er jeg usikker på for MS imponerte egentlig, selv om det var en del skuffelser (ingenting alan wake, som er ca det eneste spillet jeg er interessert i på 360 for tida).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men det er på langt nær like stort som f.eks. GTA, MGS, Halo for å nevne noen.

 

Er du helt døv?

Final Fantasy serien har solgt over 85 millioner eksemplarer, ifølge Yoichi Wada idag.

Grand Theft Auto serien har solgt litt over 70, altså MINDRE enn Final Fantasy serien. Så samme hva du sier da så er den jo ikke større. Faktisk er GTA serien da ca 15 millioner mindre.

 

Halo trilogien har solgt litt over 20 millioner, noe som er mindre enn én fjerdedel av hva Final Fantasy serien har solgt. Slutt å kom med påstander når du ikke har PEILING på hva sannheten er.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Er litt ille egentlig...at en må installere spillet på X360 for å slippe det forferdelige bråket fra selve dvd drevet.

 

Man får også raskere ladetider fordi HELE spillet installeres. Og alt er valgfritt i motsetning til PS3 hvor man ofte blir tvunget og ikke hjelper det særlig på ladetidene heller virker det som.

Lenke til kommentar
men det er på langt nær like stort som f.eks. GTA, MGS, Halo for å nevne noen.

 

Er du helt døv?

Final Fantasy serien har solgt over 85 millioner eksemplarer, ifølge Yoichi Wada idag.

Grand Theft Auto serien har solgt litt over 70, altså MINDRE enn Final Fantasy serien. Så samme hva du sier da så er den jo ikke større. Faktisk er GTA serien da ca 15 millioner mindre.

 

Halo trilogien har solgt litt over 20 millioner, noe som er mindre enn én fjerdedel av hva Final Fantasy serien har solgt. Slutt å kom med påstander når du ikke har PEILING på hva sannheten er.

 

Fyttikatta. Du må være den største dusten/fanboyen på forumet her. Ikke skjønte du posten min heller om hvorfor bluray vant pga PS3.

 

De seneste FF spillene har ikke solgt i nærheten av hva de siste GTA/Halo spillene har gjort.

 

Om alle de ørten FF spillene har solgt 80 millioner til sammen er UVESENTLIG.

 

FF13 kommer GARANTERT til å selge mye mindre enn GTA4 og Halo 3.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke denne avtalen gjør at Sony mister så mye spillere. Jeg tror heller ikke at Microsoft med dette klarer å komme seg inn på det japanske markedet.

 

Men samtidig er det en liten ripe i pianolakken til Sony, at de spilleseriene som har stått for selve fundamentet i Playstation-leiren forsvinner en etter en.

 

Nå skal vi heller ikke glemme at Sony har en konferanse i morgen. Og at Wii tar rotta på begge to.

Lenke til kommentar

Tror Sony topper MS på sin press conference. RPGs seller ikke godt på xbox og i Japan der FF er enormt er FF13 fortsatt ps3 eksklusiv.

 

Om Sony går under tror jeg ikke i det hele tatt.

 

God of War III, Killzone 2, Resistance 2, Nye Team ICO prosjektet(skaperne av ICO, Shadow of the Colossus), Final Fantasy versus XIII, White Knight Chronicles, LittleBigPlanet, Tekken 6, Yakuza +++

 

Det er bare spill på PS3 som vi vet er på veg. Du har også PSP som selger veldig bra for tiden spess i Japan. Home kommer sikkert snart. Kommende spill fra Naughty Dog f.eks. Uncharted 2 ++

 

Tror ikke det er noen fare.

Lenke til kommentar

Hvis harde fakta og tall ikke kan overbevise deg så nytter det ikke å diskutere. Det blir feil å si at en serie som selger 20 millioner eksemplarer, har solgt mer enn en annen som har solgt nærmere 100 millioner eksemplarer.

 

Final Fantasy XII solgte ikke 2.5 millioner totalt, men iløpet av de to første ukene i Japan. Iløpet av den første uka i amerika solgte spillet over 1.5 millioner eksemplarer. Da er vi allerede oppe i fire millioner eksemplarer, og dette er tall fra 2006, uten europeiske salgstall inkludert.

 

Fra wikipedia:

On the seventh anniversary of the PlayStation 2 in the U.S. (October 2007), Final Fantasy XII was listed as the tenth best selling game for the PS2.[107]

 

Jeg vil bare gjøre det helt klart her

 

85 millioner > 20 millioner

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
men det er på langt nær like stort som f.eks. GTA, MGS, Halo for å nevne noen.

 

Er du helt døv?

Final Fantasy serien har solgt over 85 millioner eksemplarer...

Selvsagt har en eldgammel serie som startet sine dager i 1987 med et trettitallsspill inkludert alskens spinoffs solgt mer enn de moderne seriene jeg nevnte, det skulle bare mangle.

 

Men du roter deg bort. Dette handler om hvilken serie som vil selge mest konsoller denne generasjonen. Som nevnt så kommer FFXIII til X360 bare ut i USA/Europa og i de territoriene er ikke Final Fantasy-serien superpopulær. Den er velkjent blant gamere, men ikke et type spill man ser køer for på lanseringsdagen á la Halo 3.

 

Tallenes tale er klar. Her har jeg sammenlignet FFXII-salget i USA/Europa med noen andre spillserier de senere årene:

 

GTA: San Andreas (PS2) 17 mill.

Halo 2 (Xbox) 8 mill.

Halo 3 (X360) 8 mill.

Call of Duty 4 (X360) 6 mill. - 10 mill. med PS3

GTA IV (X360) 6 mill. - 10 mill. med PS3

Super Mario Galaxy (Wii) 6 mill.

Gears of War (X360) 5 mill.

Guitar Hero 3 (PS2) 4 mill. - 12 mill. med PS3/Wii/X360

 

Final Fantasy XII (PS2) 2,7 mill.

 

2,7 mill. er et respektabelt tall, men det er ikke i nærheten av de mestselgende seriene. På topp 50 over de mest solgte spillene i USA/Europa de siste 3 årene er ingen FF-spill med. Både MotorStorm til PS3, Oblivion til X360, MGS3 til PS2 og Mario & Sonic at the Olympic Games til Wii har solgt klart flere eksemplarer enn FFXII i nevnte territorier.

 

Konklusjon: Denne FFXIII-dealen er ikke i nærheten så viktig som det legges opp til her ("Er Sony så godt som døde?"). Trenden for Sony er selvsagt ikke pen, men det var f.eks. et mye verre slag å miste GTA IV.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

"Buhu, favorittspillet mitt blir ikke eksklusivt til den konsollen jeg tilfeldigvis har. Nå får alle de andre jævlene også spille det gode spillet."

 

Folk som tenker slik, for det må jo være slik de tenker, bør stoppe opp litt og tenke over hvor infantil tankegangen er.

Lenke til kommentar
"Buhu, favorittspillet mitt blir ikke eksklusivt til den konsollen jeg tilfeldigvis har. Nå får alle de andre jævlene også spille det gode spillet."

 

Folk som tenker slik, for det må jo være slik de tenker, bør stoppe opp litt og tenke over hvor infantil tankegangen er.

Jeg tror noen tenker sånn, men langt fra alle. Hadde det ikke vært NOEN bakdeler med å miste en eksklusiv tittel hadde det ikke vært noe problem. Saken er den at det betyr færre solgte PS3-konsoller, som fører til at det blir mindre attraktivt å lage spill til PS3, som da selvfølgelig igjen fører til færre spill på din konsoll. Det liker vel ingen. I tillegg må det sannsynligvis inngås premisser når man lager multiplattformspill.

Lenke til kommentar
I tillegg må det sannsynligvis inngås premisser når man lager multiplattformspill.

Som sagt så unner jeg 360'eiere FF, men akkurat den der bekymrer meg litt. Så lenge de ikke kutter ned på noe pga at det kommer til 360, feks at de presser det inn på en dual layer, så er det helt greit for meg. Får håpe de tar en Lost Odyssey og leverer det på fire discer. Bryr meg fint lite om det er eksklusivt eller ikke. Får jeg et topp produkt til min konsoll så gjør det fint lite.

 

Det kommer nok til å selge utrolig godt på PS3 uansett, så ser ikke helt hva som er så drama.

Så da holder vi hender, tenner noen lys og håper på at Sony kunngjør at Fable 2 blir multi i morgen. Amen.

 

:p

 

Edit: Eller i dag blir det vel.

Edit2: Eller er det i morgen.. jeg trenger en kalender.

Endret av Tiidus
Lenke til kommentar
"Buhu, favorittspillet mitt blir ikke eksklusivt til den konsollen jeg tilfeldigvis har. Nå får alle de andre jævlene også spille det gode spillet."

 

Folk som tenker slik, for det må jo være slik de tenker, bør stoppe opp litt og tenke over hvor infantil tankegangen er.

 

 

Problemet er ikke at de andre jævlene også får spille spillet.

 

Nå vet vi at FF må ta hensyn til både 360 sine begrensninger, i tillegg til PS3 sine begrensninger.

Også har Microsoft akkuratt annonsert en spillutsettelse, for oss PS3-eiere. :-/

Selvfølgelig blir mange irritert over dette. :)

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Problemet er ikke at de andre jævlene også får spille spillet.

 

Nå vet vi at FF må ta hensyn til både 360 sine begrensninger, i tillegg til PS3 sine begrensninger.

Også har Microsoft akkuratt annonsert en spillutsettelse, for oss PS3-eiere. :-/

Selvfølgelig blir mange irritert over dette. smile.gif

 

I følge presse eventet så skal spillet ferdigutvikles til ps3 først.. gis ut ekslusivt til ps3 i japan, også begynner utviklingen av 360 utgaven samtidig som spillet lokaliseres for Usa og europa. Så i prinsippet blir nok spillet kun utsatt for amerikanerne og oss. Som vel.. egentlig er det vi bryr oss om ;p

Lenke til kommentar

Ps3 og X360 er begge i høyeste grad i live og vil fortsette å være solide spillplatformer i de nærmeste årene. Ingen av de er døden nær, og å påstå noe annet er bare tull. Selv om de gjør det bra har de tilsynelatende ingen mulighet til å ta igjen Wii, men Sony og Microsoft vil fortsatt gjøre det bra da de tjener gode penger på godt spillsalg. At Final Fantasy XIII kommer til X360 i tillegg endrer ikke på dette. MS har franchiser som Halo, Gears of War, Fable, Viva Pinata, Forza, PGR og Banjo, mens Sony kan varte opp med GT, GoW, Mgs, Resistance, Motorstorm, Ratchet og Uncharted. Altså nok grunner til å eie begge konsollene og være fornøyd med spillbiblioteket som er tilgjengelig.

 

At noen kan bli sure og grinete fordi et spill blir multiplatform istedet for eksklusivt er latterlig IMHO. Kommer vi til å se en underskriftskampanje ala det vi fikk når DMC4 ble annonsert for X360? Det ville vel isåfall være nok et bevis på at hardcore fanboys er lengst nede på IQ stigen.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner dere tenker på ps3-sony, men husk at sony ikke bare er Sony Computer Entertainment(eller hva det heter :p) De har også TV, bærbare PCer, fotokamera og videokamera osv. Så Sony vil neppe dø ut med det første :)

 

Jeg tror at Sony vil vise fram noe kjempe stilig på konferansen, og hvis ikke har vi fortsatt LittleBigPlanet :D

Endret av Mindfreak92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...