Gå til innhold

Fortsettelse:"Hentelappen (sms) kommer "alltid" ...."


Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på hva som er tema for denne tilbakemeldingen. Men for å svare angående rolleblanding/hatteproblematikk så er det slik at moderatorene er både brukere og moderatorer. Hatten går av og på. Fordelen med dette er mange, det ble diskutert tidligere (ha to kontoer, evt forholde seg nøytrale) og den gang begrunnet jeg det slik (det var før jeg ble admin):

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=7990363

 

Det finnes selvfølgelig ulemper. En moderator skal være forsiktig med å moderere i en diskusjon man er aktiv i som bruker. Det må også komme klarr frem når man snakker som bruker og når man snakker som moderator. Moderatorene er ikke nektet retten til å si sin mening på forumet :)

 

Jeg hadde egentlig gjort meg ferdig med dette forumet.

Det er mulig at du, Dotten, Super8, Jankee og Alastor er omforente, men dessverre leser jeg ikke det.

"Det må også komme klarr frem når man snakker som bruker og når man snakker som moderator."

Dette har jeg ment, men dine kolleger synes ikke å ha gitt uttrykk for det samme synet. "Det var bl. a. det jeg mente med politimanneksemplet (hvilken rolle må gis tilkjenne)

 

Det du skriver Dotten, forstår jeg, men er ikke enig. Det er vel i og for seg greit, men ikke at du innleder ditt innlegg med "Jeg er litt usikker på hva som er tema for denne tilbakemeldingen." Hvor langt har du lest i denne tråden eller har du bare hoppet opp i ... innleggene #1, 3 og 7 burde gi et bra bakgrunn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ang. det med dobbeltrolle. Det burde være mulig å implimentere slik at man ikke kan svare/behandle på rapporter om seg selv som moderator. Om en moderator blir rapportert for regelbrudd synes jeg det er naturlig at en annen moderator tar seg av den rapporten og ser på saken. På den måten blir det ingen dobbeltrolle.

Forøvrig så kjenner jeg ikke til noen tilfeller der det er snakk om misbruk av moderatormakten. Hvertfall ikke i mine øyne. Hadde det funnet sted tror jeg at vedkommende hadde mistet sin status ganske så fort.

Det skjer titt og ofte at moderatorer rapporterer enten seg selv eller andre ting som andre moderatorer må ta seg av fordi de stiller seg selv inhabil i saken, og jeg tror det skal godt gjøres som moderator å skjule 'justismord' fra forumstyret da brukerne har et eget klageapparat man kan benytte når man er misfornøyd eller uenig i moderering: https://www.diskusjon.no/om-forumet/moderator-r9/#uenig

Lenke til kommentar
Det er mulig at du, Dotten, Super8, Jankee og Alastor er omforente, men dessverre leser jeg ikke det.

"Det må også komme klarr frem når man snakker som bruker og når man snakker som moderator."

Dette kan umogeleg være så vanskeleg. Om ein moderator skriv noko som er relevant for tråden er det som brukar, om moderatoren informerer om retningslinjer, innlegg som er fjerna, dårleg emnefelt og liknande er det som moderator. Har aldri sett på dette som noko problem.

Det du skriver Dotten, forstår jeg, men er ikke enig. Det er vel i og for seg greit, men ikke at du innleder ditt innlegg med "Jeg er litt usikker på hva som er tema for denne tilbakemeldingen." Hvor langt har du lest i denne tråden eller har du bare hoppet opp i ... innleggene #1, 3 og 7 burde gi et bra bakgrunn?

Eg har lese heile tråden utan å finne ei problemstilling eller eit spørsmål.

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på hva som er tema for denne tilbakemeldingen. Men for å svare angående rolleblanding/hatteproblematikk så er det slik at moderatorene er både brukere og moderatorer. Hatten går av og på. Fordelen med dette er mange, det ble diskutert tidligere (ha to kontoer, evt forholde seg nøytrale) og den gang begrunnet jeg det slik (det var før jeg ble admin):

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=7990363

 

Det finnes selvfølgelig ulemper. En moderator skal være forsiktig med å moderere i en diskusjon man er aktiv i som bruker. Det må også komme klarr frem når man snakker som bruker og når man snakker som moderator. Moderatorene er ikke nektet retten til å si sin mening på forumet :)

 

Jeg hadde egentlig gjort meg ferdig med dette forumet.

Det er mulig at du, Dotten, Super8, Jankee og Alastor er omforente, men dessverre leser jeg ikke det.

"Det må også komme klarr frem når man snakker som bruker og når man snakker som moderator."

Dette har jeg ment, men dine kolleger synes ikke å ha gitt uttrykk for det samme synet. "Det var bl. a. det jeg mente med politimanneksemplet (hvilken rolle må gis tilkjenne)

 

Det du skriver Dotten, forstår jeg, men er ikke enig. Det er vel i og for seg greit, men ikke at du innleder ditt innlegg med "Jeg er litt usikker på hva som er tema for denne tilbakemeldingen." Hvor langt har du lest i denne tråden eller har du bare hoppet opp i ... innleggene #1, 3 og 7 burde gi et bra bakgrunn?

 

 

Jeg leste hele tråden jeg, men jeg må ta meg forbehold når du ikke lager noen problemstilling i førsteinnlegget. Det kan enkelt gjøres slik at alle som er interessert i problemstillingen slipper å lese gjennom 4 sider med innlegg i en tråd for å finne en pekepinn. Men gjort er nå gjort.

 

Bakgrunnen for hvorfor moderatorer får lov til å ytre seg på lik linje med alle andre er ganske enkelt at vi utnevner vanlige brukere til moderatorer. De gjør jobben gratis. Jeg tviler på at mange brukere sier ja til å bli moderator om det er en forutsetning at de slutter å diskutere på forumet. Det er ganske selvforklarende i så måte. Alternativet er at de får to kontoer, en moderatorkonto og en brukerkonto. Men da vil du med ett ikke vite at en bruker er moderator, noe du i dag vil være klar over. Du vil også ha anledning til å vite noe om de som modererer deg, da de ikke nektes å ytre seg.

 

Mer om moderatorer kan du lese her:

https://www.diskusjon.no/om-forumet/moderator-r9/

 

Der vil du også kunne lese om klagemulighet om du er uenig i en moderering eller er misfornøyd med en moderator. :)

Lenke til kommentar

Hvis det er lov, tillater jeg meg å henvende meg spesielt til:

 

Alastor

b-real

Dotten

Jankee

Skagen

Super8

Zeph… som er medlemmer av moderatoteamet

 

(opprinnelig tråd =oppr.t ; aktuel tråd = akt.t)

 

Denne tråden, som heter : Fortsettelse:"Hentelappen (sms) kommer "alltid" ...." er en oppfølging på https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=97986 som jeg skrev i #3 til Alastor(akt.t)

 

I den oppr.t gjør ’cheeba’ oppmerksom på et forhold han ikke forstår. Mitt innlegg #7 ble innledet med: Cheeba!--Jeg har klaget, det hjalp ikke.--Jeg bor i Søgne (15 km vest for Kristiansand) og opplever det du beskriver igjen og igjen.

 

Problemet er vel at forholdet eksisterer, men det ligger i problemet (sakens natur) å finne en løsning? I en nøtteskall er det gjengitt sitert i innlegg #30 i oppr. tråd.

 

Jeg hadde henvendt meg til lys levende mennesker, bl.a. postmesteren på postkontoret og like lite hjalp det. Det var mitt problem.

 

Kanskje jeg var frek da jeg skrev i #7 (oppr.t): ”PS. Jeg synes 'sofapotetene' burde holde inne med sitt, inntil de har spurt seg selv om de 'virkelig' har noe å bidra med.”, men likevel...

 

Mitt innlegg #24(oppr.t) til ’trusk’:

"Du skriver med en viss autoritet, dvs. kompetanse, men hvilken; jobber du også for Posten AS uten å opplyse det?

 

Jeg kan selv regne ut hvordan det vi snakker om er tiltenkt å fungere, det er at det ikke virker som tiltenkt, jeg ihvert fall prøver å påpeke. Jeg har tatt disse ting opp med ansatte og postmesteren som nevnt, uten hell."

 

Problemet ligger inne på det enkelte postkontoret. Det skjønte hverken 'orjang' eller 'trusk', selv om de har tilknyning til/jobber i Posten AS.

 

'tZar', et medlem siden 19/11-2001 kan rette dette til meg i #38 (opp.t) uten varsel?:

 

@arnakke:

Hvorfor angriper du alle og enhver som hjelper deg på dette forumet? Dette forumet er ikke ikke Posten sin kanal for hjelp, ta heller direkte kontakt med Posten. Vi på forumet kan ikke gjøre noe med at du ikke klarer å finne frem på posten.no

 

Det er utrolig til kverrulering på deg; feks. om man er vikar i en stilling i Posten, så er man jo like fullt ansatt av "Posten AS".

 

Og et lite tips til slutt; skal du avslutte med mange punktum, så gjør du det på denne måten ...

 

’Booz’ medl. siden 05.08-2001 #41(oppr.t):

”Sier bare en ting arnakke les her ” er det ikke moderators oppgave?

 

’Insty’ medl. siden 19.02-2006 kan i #52 (oppr.t) bl.a. skrive dette uten advarsel:

 

”Jeg reagerer på stort sett alt du skriver, men en ting utpreget seg. Du påstår at du får melding om en forsendelse på SMS og klager over at du ikke får hentelapp (på tross av at du faktisk har pakken hos deg), og når noen responderer på dette skyver du det vekk med at du aldri har krysset av for oppdatering via SMS. Hvor i helvete fikk Posten AS ditt telefonnummer fra?”

 

(Dette innlegg etter Super8 meldte seg på diskusjonen, og igjen...i hvilken egenskap?)

 

Jankee, medl. siden 16.06-2002 og moderator i #13 (akt.t). Er dette tillatelig oppførsel av et medlem om han så er bruker eller moderator?:

 

Ironisk på]

Kanskje me bør revudere retningslinjene slik at det ikkje er lengre eit middelmåding diktatur men eit supereffektivt diktatur der all meiningmotstand blir tatt hand om iform utestengelse og gjerne avstenging av nettlinja til vedkommende.

[ironisk av]

 

Som rosinen i pølseenden, dette skrev 'orjang' i #16 (oppr.t):

 

"Jeg vet ikke hvor lenge de jobber på postkontorene, ei heller hvordan sms tjenesten fungerer. Jeg har peiling på hvordan ting fungerer på postterminalen der jeg jobber, men lite om rutinene på andre terminaler, de er sannsynligvis rimelig like da, men alikevel. Så det er uansett lite jeg kan hjelpe med, annet enn å ringe kundeservice. Det er forøvrig lite hjelp å få der, så det er ofte bortkastet." Sofapotet?

 

Svar fra Posten AS, etter jeg ’prøvde' den vanskelig tilgjengelige henvendelsesmetoden!. Mitt 'brev' står gjengitt nederst. Jeg fikk forresten ikke 'kvittering' på at mitt 'brev' var mottatt.

 

”Hei!

 

Vi har mottatt din mail. Reklamasjoner kan sendes til denne mailadressen eller til følgende postsadress:

 

Posten kundeservice Kristiansand

Serviceboks 629

4606 Kristiansand

Telefon: 810 00 710

Faks: 38179451

 

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: [email protected] [mailto:[email protected]]

Sendt: 12. juli 2008 12:59

Til: EK Kristiansand kundeservice

Emne: Kontaktskjema Posten.no - Reklamasjon/tips til forbedring

 

Følgende forespørsel er sendt inn via Posten.no kontaktskjema:

 

Gjelder: Reklamasjon/tips til forbedring

Navn: Jan Torstein Grødal

Gateadresse: Gamle Årosvei 56

Poststed: 4640 Søgne

Telefonnummer: 46 69 25 62

E-post: [email protected]

Kommentar: Dette er en test, jeg vil gjerne vite om jeg får en bekreftelse på at den er sendt og vil gjerne vite hvilken avdeling som behandler en "reklamasjon/.....

 

Kjenner dere uttrykket "...å kaste perler for svin"?

 

 

Vennlig hilsen........Jan Torstein Grødal

Lenke til kommentar

(...)Er dette tillatelig oppførsel av et medlem om han så er bruker eller moderator?: (...)

 

Ja, det synes jeg da er helt greit. Mener du at det ikke burde være lov å spøke her i det hele tatt? Da hadde det blitt fryktelig kjedelig i lengden.

Remember kids, internet is serious buisness.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

@arnakke: Hvis du reagerer på det jeg skriver til deg i den andre tråden, så blir det enklest for mods at du benytter deg av "!Rapporter" knappen, og skriver en begrunnelse på hvorfor du reagerer på det.

Slik du har limt inn innlegget mitt, så kan i alle fall ikke jeg skjønne hva det kan være, er det at jeg er en "sofapotet"?

 

Og ja, jeg svarer på innlegget ditt selv om jeg ikke er noen av de nevnte moderatorene som du egentlig henvente deg til.

Lenke til kommentar
arnakke: kan du være så snill å benytte deg av quote-funksjonen her på forumet?

Jeg klarer seriøst ikke å fatte enkelte deler om det er et sistat eller ikke, hvem som har sagt det osv.

 

Når du ber så pent, skal jeg legge meg i selene. Men alvorlig talt, kunne du ikke gi meg et eksempel på hva du ikke klarer å fatte; det er jo i min interesse å bli forstått.

 

Var det fx vanskellig å fatte at 'Insty' skrev "Hvor i helvete fikk Posten AS ditt telefonnummer fra?" uten å få advarsel...i den tråden du stengte?

 

Mener du man kan bruke "siteringsfunksonen" mellom forskjellig tråder? I så fall, kan du være så snill å peke meg i retning av en veiledning?

 

Takk på forhånd...Arnakke

Lenke til kommentar
Mener du man kan bruke "siteringsfunksonen" mellom forskjellig tråder? I så fall, kan du være så snill å peke meg i retning av en veiledning?

 

Takk på forhånd...Arnakke

Det er ikke så vanskelig egentlig. Bare trykk på [sitat] på alle de postene du vil sitere. Så går du inn i den tråden du ønsker å legge sitatene og trykker på svar nå-knappen. :)
Lenke til kommentar
1 stk personangrep er fjernet fra tråden. La oss holde dette på et visst nivå, eh?

 

Vær så snill å gi meg argumentasjonen for at du kan konkludere at "one's I.Q. can not be betrayed" er et personlig angrep, slik at jeg forstår hvilket nivå 'vi' skal holde oss på?

 

L4r5 skrev "Remember kids, internet is serious buisness." i #26. Hvorfor 'kids' og ikke 'people'. Jeg tør våge å påstå at L4r5 brukte 'kids' bevist, han ville ha fram det 'barnslige' og det var myntet på meg. Nei, jeg var ikke navngitt, men det var meg han siterte og det var meg hans innlegg var rettet mot.

 

Takk på forhånd

 

Arnakke

Lenke til kommentar
Mener du man kan bruke "siteringsfunksonen" mellom forskjellig tråder? I så fall, kan du være så snill å peke meg i retning av en veiledning?

 

Takk på forhånd...Arnakke

Det er ikke så vanskelig egentlig. Bare trykk på [sitat] på alle de postene du vil sitere. Så går du inn i den tråden du ønsker å legge sitatene og trykker på svar nå-knappen. :)

 

L5r5, mange takk, det var snilt av deg.

Lenke til kommentar
1 stk personangrep er fjernet fra tråden. La oss holde dette på et visst nivå, eh?

Vær så snill å gi meg argumentasjonen for at du kan konkludere at "one's I.Q. can not be betrayed" er et personlig angrep, slik at jeg forstår hvilket nivå 'vi' skal holde oss på?

Her hopper du rett til konklusjonen, nemlig at Alastor mente at folket skulle holde det hele på et visst [intellektuelt] nivå. Jeg tør satse noen tusen kroner på at han mente saklig nivå.

 

L4r5 skrev "Remember kids, internet is serious buisness." i #26. Hvorfor 'kids' og ikke 'people'. Jeg tør våge å påstå at L4r5 brukte 'kids' bevist, han ville ha fram det 'barnslige' og det var myntet på meg. Nei, jeg var ikke navngitt, men det var meg han siterte og det var meg hans innlegg var rettet mot.

Nei, det kan ikke være lett å bruke internett når du tar alt så personlig. Internett har en egen kultur, i alle fall samfunn slik som forum, tjenester som Facebook, Twitter etc. Akkurat som det er vanlig å innrette seg etter skikkene i et land du reiser til, ville det også være naturlig å ta høyde for kulturforskjellene som finnes mellom internett og den virkelige verden.

Lenke til kommentar
1 stk personangrep er fjernet fra tråden. La oss holde dette på et visst nivå, eh?

Vær så snill å gi meg argumentasjonen for at du kan konkludere at "one's I.Q. can not be betrayed" er et personlig angrep, slik at jeg forstår hvilket nivå 'vi' skal holde oss på?

Her hopper du rett til konklusjonen, nemlig at Alastor mente at folket skulle holde det hele på et visst [intellektuelt] nivå. Jeg tør satse noen tusen kroner på at han mente saklig nivå.

 

L4r5 skrev "Remember kids, internet is serious buisness." i #26. Hvorfor 'kids' og ikke 'people'. Jeg tør våge å påstå at L4r5 brukte 'kids' bevist, han ville ha fram det 'barnslige' og det var myntet på meg. Nei, jeg var ikke navngitt, men det var meg han siterte og det var meg hans innlegg var rettet mot.

Nei, det kan ikke være lett å bruke internett når du tar alt så personlig. Internett har en egen kultur, i alle fall samfunn slik som forum, tjenester som Facebook, Twitter etc. Akkurat som det er vanlig å innrette seg etter skikkene i et land du reiser til, ville det også være naturlig å ta høyde for kulturforskjellene som finnes mellom internett og den virkelige verden.

 

 

Jeg fikk fjernet et innlegg, fordi det ble påstått det inneholdt et personligt angrep. Synes det er litt personlig, jeg da.

På engelsk sier man om å anta = assume: it makes an 'ass' of 'u' and 'me'. Du antar ganske mye,synes jeg, men det står jo selvfølgelig for din regning. Nivå har noe med høyde å gjøre (eller tar jeg feil?) Jeg ba om et eksempel for å vite hvor høyt eller -lavt for den saks skyld- saklighetslisten skulle ligge. (Jeg hadde satt pris på høre fra Alastor sjøl)

Lenke til kommentar
@arnakke: Hvis du reagerer på det jeg skriver til deg i den andre tråden, så blir det enklest for mods at du benytter deg av "!Rapporter" knappen, og skriver en begrunnelse på hvorfor du reagerer på det.

Slik du har limt inn innlegget mitt, så kan i alle fall ikke jeg skjønne hva det kan være, er det at jeg er en "sofapotet"?

 

Og ja, jeg svarer på innlegget ditt selv om jeg ikke er noen av de nevnte moderatorene som du egentlig henvente deg til.

 

Hvor får du "Sofapotet" i forbindelse med deg fra? Det ble nevnt til slutt i en helt annen forbindelse.

Er det noe her om "sofapotet":

’Insty’ medl. siden 19.02-2006 kan i #52 (oppr.t) bl.a. skrive dette uten advarsel:

 

”Jeg reagerer på stort sett alt du skriver, men en ting utpreget seg. Du påstår at du får melding om en forsendelse på SMS og klager over at du ikke får hentelapp (på tross av at du faktisk har pakken hos deg), og når noen responderer på dette skyver du det vekk med at du aldri har krysset av for oppdatering via SMS. Hvor i helvete fikk Posten AS ditt telefonnummer fra?

Lenke til kommentar
Hvor får du "Sofapotet" i forbindelse med deg fra? Det ble nevnt til slutt i en helt annen forbindelse.

Det fikk jeg fra et par paragrafer over der du siterte mitt innlegg. Det var eneste jeg fant som kunne være en grunn til at du tok med mitt innlegg siden jeg beveget meg noe off-topic.

Resten av innlegget ditt har forøvrig ikke noe med meg å gjøre, jeg er ikke Insty

 

Edit:leif

Endret av tZar
Lenke til kommentar

Nå har jeg lest tråden 2 ganger, og kan fortsatt ikke forstå hva den handler om, noen andre som kan utbedre?

 

Er det at mods skriver innlegg som vanlig dødelige i tillegg til å leke mods, eller er det at OP fikk innlegg slettet mens andre ikke fikk det selv om de skrev "helvette"?

 

/me lost

 

 

Edit: Og ja, jeg har lest hele original tråden OP ser ut til å sirkulere rundt også. Ser ikke helt hva som er galt der, utenom hans egen holdning til de andre i tråden.

Endret av lain
Lenke til kommentar

Denne tråden ble startet fordi du mente det var feil av (bruker)moderatorer å kunne skrive som privatpersoner på forumet, evt. ønsket et bedre skille mellom når vi skrev som privatpersoner og moderatorer. Det er et helt fair ønske, og vi har forklart hvorfor det er som det er. Du gikk mer og mer tom for argumenter (veldig mange gode svar det ikke virker som du tar til følge), og nå synes jeg dette virker mer og mer som en klage fra deg på at du føler deg urettferdig behandlet. Eller så kan det være et forsøk på en videre diskusjon fra den nå stengte tråden. Jeg vet ikke... du blander emner om hverandre, så jeg skjønner ikke lenger hva du egentlig snakker om/klager på.

 

Det virker som du endrer emne etter eget ønske, og da vanligvis i forbindelse med at du ikke svarer på andres forsøk på å forklare ting. Du kan ikke bare endre emnet når du ikke lenger har argumenter, og forvente at du kommer unna med det.

 

Hvis vi nå går tilbake til emnet, så ville jeg satt stor pris på det. For dette virker for meg mer og mer å dreie seg om at vi moderatorer behandler deg dårlig, og at vi av en eller annen grunn har bestemt oss for å bedrive heksejakt på deg, noe som verken har rot i virkeligheten, eller har noe med det opprinnelige emnet i denne tråden å gjøre.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...