Gå til innhold

Fortsettelse:"Hentelappen (sms) kommer "alltid" ...."


Anbefalte innlegg

Super8 og Jankee

 

Sammenlign disse uttalelser!

Dette skriver Super8 i sitt innlegg #59:

 

"Om man er moderator, så gjelder det samme. De har bare litt flere rettigheter enn brukermoderatorer."

 

Dette skriver Jankee i sitt innlegg #61:

 

"Brukermoderator og moderator er akkurat det same, i moderatorlista så står me alle som globale moderatorer."

 

Javel, ja

 

Jankee skriver også: Om du hadde sjekka litt opp då dette er informert om opp og i mente tidlegare.

 

Mener du fx her: https://www.diskusjon.no/index.php?act=Stats&CODE=leaders, hvor man finner,

 

Moderatorteamet

Administratorer

Globale moderatorer

Forummoderatorer ...? 'Modorator'(?), brukermodorator(?)

 

(Like lett å finne rundt i som hos Posten AS, men når man vet hvordan, da er alting lett)

 

 

Til Super8 igjen: jeg er oppriktig takknemlig for all hjelpen de som står bak forumet yter, du må bare tro meg på det. Men du mener vel ikke at man skal godta alt fra deg og andre fordi dere jobber gratis?

 

Enten er en politiman på jobben eller så er han ikke. At du vil være på jobben og ikke være på jobben når det passer deg er det 'liksom' typisk norsk; ja takk, begge deler. For ikke å si, man blander epler og pærer.

 

Dere lager reglene, hva er galt med 2 brukerkonti? Har Stortinget forbudt det, kanskje? I Linux distro'ene har de forstått det. Skal man gripe inn må man være 'root'

 

Jeg har lagt merke til og kommentert at journalistene i hardware.no opptrer med det jeg kalte alias'er når de fremlegger omtalen av en artikkel i forumet .

Det var fx "skinney", som heter Robin Heggelund Hansen; men han forsto heller ikke hva jeg mente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det du altså ønsker å spørre om er:

 

"Hvorfor tar vi av og på moderatorhatten hele tiden"?

 

Nei, tror ikke det, men hvis du sier det, er det nok så. Forresten, du er vel ikke Super8 eller Jankee i forkledning?

 

Selvfølgelig har du også lest tråden: "Hentelappen (sms) kommer "alltid" rett etter stengetid" her

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=979862

 

"Hvorfor tar vi av og på moderatorhatten hele tiden?"

Skal dette være en hemmelighet, når du først bringer det på bane? Spørsmålet er ikke hvorfor dere tar hatten av og på...hele tiden, men hvorfor dere i det hele tatt har en slik hatt?

Lenke til kommentar

Å måtte logge inn med en ny brukerkonto hver gang de skal gjøre noe som moderatorer ville vært utrolig tungvindt. Jeg tror ærlig talt ikke noen ville orket ta på seg alt strevet.

 

I tillegg skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt har et problem med dette. Mest av alt virker du bitter fordi du ikke får oppføre deg akkurat som du selv vil.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Kan du være litt mer spesifikk på hva du egentlig mener?

 

1. Jeg startet denne tråden for å forsette en diskusjon som jeg mente var gått Off Topic i en annen tråd.

 

2. Jeg henvender meg til Super8 og Jankee; de har ikke reagert ... enda.

 

3. Jeg kan ikke forklare deg det du ikke er i stand til å forstå. Hvis du heller ikke vet hva en dobbelrolle er...kan jeg vel vanskelig forklare det.?

Lenke til kommentar

Jeg ser just nå at jeg har fått 2 advarsler, utdelt av Super8.

En igår alt kl 12:13 og den andre i dag kl 00:05.

(Dessverre er 'Nye meldinger' ikke noe jeg sjekker rutinemessig, men jeg tar ansvaret og beklager)

 

Super8 du hadde et innlegg i går #36, kl 12:25 ( Ingen opplysning om PM eller advarsel )

Igjen #39 - kl 20:35 ( Ingen opplysning om PM eller advarsel )

Igjen #49 - kl 23:57 ( Ingen opplysning om PM eller advarsel )

Igjen i dag # 59 - kl 11:09 ( Ingen opplysning om PM eller advarsel)

 

Ikke en aldri så liten hint om at jeg var blitt advart, i fall jeg ikke hadde sett de??

 

 

 

(?? = utrolig)

Endret av arnakke
Lenke til kommentar

Litt OT

Å samenlikne moderering med root blir feil, i den samanhengen er root forumstyret, moderatorer er brukarar på systemet med utvida rettigheiter.

/OT

 

Faktisk servere du det beste poenget for at moderatorkontoer ikkje skal vere reine adminstratorkontorer og ikkje vere deltakere i debatter o.l.

Med å spørre om alastor er meg eller super8 i forkledning. Med systemet som er no er dette personlige kontoer, ikkje administrative kontoer, dermed kan ein vere heilt sikker på at alastor er alastor og jankee er jankee.

 

Med eit fleirbrukarsystem så kunne det fort ha vore berre 1 person som hadde svart deg, berre i forskjellige forkledninger. Dette er ikkje forumet interessert i å ha og derfor er reglene på ein konto pr person satt.

 

Å det å låtte logge ut og inn kvar gong ein skal gjere ei moderatorhandling, i tillegg så vil det anonymiserer kven som gjer moderatorhandlinga. Ei klage på moderator 1 kan bli artig å nøste opp i kven av dei som har tilgangen.

 

 

 

Reglene for å ha fleire brukarar gjelder for brukarane ( det står i retingslinjene) og kvifor skal ikkje då moderatorene forholde seg til regelen då brukarane må det?

 

 

Når det gjeld dei ulike utalelsene frå meg og surper8, så var det større forskjell på dei før i 2004 då eg var først brukarmoderator og så oppgradert til moderator litt seinare så var det ein del forskjeller , men etter kva eg husker så er det oppheva.

Det kan hende at moderatorer har noko små finesser til men i praktisk bruk er det ikkje forskjell.

 

No har eg ikkje noko brukermoderatorkonto å samanlikne med så eg kan ikkje garantere at det er heilt likt. Dog her det i praktis ingen forskjell, og myndigsheitmessig sår me likt, ein moderator har ingen rett til å oppheve ein brukarmoderators avgjersle, det er berre adminene/ forumstyret som kan gjere.

 

 

I tillegg er tittelen moderator ein lite brukt tittel. Det er berre 5 av dei globale moderatorene som har denne tittelen, og alle desse har titlene då dei er medarbeidere i nettverket og ikkje vanlige brukarar slik brukermodertatorene var før det blei utnevnt til moderator.

 

 

 

Edit lagt til respons:

 

Ikkje at me skal kommentere advarsler, men loggen din seier 1 advarsel( trykk på 10-tallet så kjem heile advarselen opp og begrunnelsen står der). Om du har fått fleire advarselsmeldingr frå super8 så er dette muntlige advarsler som ikkje blir notert men kan vel betegnes som dommertilsnakk før ein får gult kort som er notert (slik du vil sjå på loggen din)

 

 

Men heilt ærleg skjønner ikkje kva problemet med at brukarar med utvida rettigheiter (brukarmoderator, moderator, administrator og medabeider) skal kunne bruke 1 konto på forumet og ikkje fleire.

Overtramp og misbruk av makt blir mykje meir åpenbar når moderatorane har kun ein konto vs 1 brukerkonto og ein moderatorkonto.

For kven vil vite at "bruker15" og "moderator1" er egentleg same person, mens alle veit at brukeren jankee og moderatoren jankee er same person.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Litt OT

Å samenlikne moderering med root blir feil, i den samanhengen er root forumstyret, moderatorer er brukarar på systemet med utvida rettigheiter.

/OT

 

Faktisk servere du det beste poenget for at moderatorkontoer ikkje skal vere reine adminstratorkontorer og ikkje vere deltakere i debatter o.l.

Med å spørre om alastor er meg eller super8 i forkledning. Med systemet som er no er dette personlige kontoer, ikkje administrative kontoer, dermed kan ein vere heilt sikker på at alastor er alastor og jankee er jankee.

 

Med eit fleirbrukarsystem så kunne det fort ha vore berre 1 person som hadde svart deg, berre i forskjellige forkledninger. Dette er ikkje forumet interessert i å ha og derfor er reglene på ein konto pr person satt.

 

Å det å låtte logge ut og inn kvar gong ein skal gjere ei moderatorhandling, i tillegg så vil det anonymiserer kven som gjer moderatorhandlinga. Ei klage på moderator 1 kan bli artig å nøste opp i kven av dei som har tilgangen.

 

 

 

Reglene for å ha fleire brukarar gjelder for brukarane ( det står i retingslinjene) og kvifor skal ikkje då moderatorene forholde seg til regelen då brukarane må det?

 

 

Når det gjeld dei ulike utalelsene frå meg og surper8, så var det større forskjell på dei før i 2004 då eg var først brukarmoderator og så oppgradert til moderator litt seinare så var det ein del forskjeller , men etter kva eg husker så er det oppheva.

Det kan hende at moderatorer har noko små finesser til men i praktisk bruk er det ikkje forskjell.

 

No har eg ikkje noko brukermoderatorkonto å samanlikne med så eg kan ikkje garantere at det er heilt likt. Dog her det i praktis ingen forskjell, og myndigsheitmessig sår me likt, ein moderator har ingen rett til å oppheve ein brukarmoderators avgjersle, det er berre adminene/ forumstyret som kan gjere.

 

 

I tillegg er tittelen moderator ein lite brukt tittel. Det er berre 5 av dei globale moderatorene som har denne tittelen, og alle desse har titlene då dei er medarbeidere i nettverket og ikkje vanlige brukarar slik brukermodertatorene var før det blei utnevnt til moderator.

 

Hell, I knew that! ... og... selv mot tåper kjemper gudene forgjeves!

 

Hva står det øverst i tekstfeltet i innlegg #1 i denne tråden. Innlegget var rettet til deg og Super8, det med 'forkledning' var ironsk ment. Alastor kunne i det minste ha ventet til enten du eller Super8 hadde reagert, før han deltok i/avledet 'snakken'.

 

Noen hevder det bare er 2 ting som er sikker her i livet, skatt og døden...jeg legger til middelmådighetens..diktatur.

 

Men nok om det og nå har dette vært nok for meg.

Lenke til kommentar
Til Super8 igjen: jeg er oppriktig takknemlig for all hjelpen de som står bak forumet yter, du må bare tro meg på det. Men du mener vel ikke at man skal godta alt fra deg og andre fordi dere jobber gratis?
Neida, selvsagt ikke. Om vi går til direkte personangrep på deg så kan du rapportere det eller skrive til forumstyret, og etter et par ganger ville vi mest naturlig mistet (bruker)moderatorstatusen. Samtidig kan du rapportere innlegg vi har skrevet som du mener går over streken, feilposter, dårlige emnetitler osv... Vi må følge de samme reglene som dere. Eneste jeg kan se at vi har lov til, som rene brukere ikke har, er å gå off-topic i enkeltposter for å informere om at innlegg er slettet eller komme med anmodninger om diverse. I så måte brøt jeg reglene i den aktuelle tråden da jeg svarte på flere off-topic innlegg.

 

Enten er en politiman på jobben eller så er han ikke. At du vil være på jobben og ikke være på jobben når det passer deg er det 'liksom' typisk norsk; ja takk, begge deler. For ikke å si, man blander epler og pærer.
En politimann har et privatliv, akkurat som vi med moderatorstatus kan bruke kontoen vår som en privatkonto. En politimann har all rett til å gripe inn for å stoppe lovbrudd selv om han er i sivil, og han kan prate med folk/venner om private ting om han møter dem på gata mens han patruljerer i uniform. Flere politimenn går også i sivil i arbeidstiden.
Dere lager reglene, hva er galt med 2 brukerkonti? Har Stortinget forbudt det, kanskje? I Linux distro'ene har de forstått det. Skal man gripe inn må man være 'root'
Jeg har ingenting med å lage regler, det får forumstyret og admins stå til tiltale for. Men så lenge jeg kun kan ha én konto, så følger jeg den regelen.

 

Grunnen til at det ikke er tillatt med flere konti, har vi sett eksempler på flere ganger. Folk som begynner å diskutere med seg selv, blant annet for å skape falske sannheter, fryse ut folk og lignende, er ikke heldig for forumet.

 

Jeg kunne ha opprettet en ekstra konto, men selv om det var tillatt, ville det vært uheldig å gå "undercover" og lure brukere til å tro at jeg kun er en vanlig bruker, og så logge på med moderatorkontoen når jeg har lurt brukeren til å innrømme ting eller lurt han til å komme med fremprovoserte uttalelser.

 

Samtidig kan jeg lettere slå ned på regelbrudd og slette uheldige innlegg når jeg farter rundt på forumet som moderator/bruker, enn om jeg måttet logge av privatbrukeren og på moderatorbrukeren hver gang jeg så et brudd på retningslinjene.

 

I tillegg vil en som blir moderator etter en stund ha opparbeidet seg litt respekt som privatbruker. Skulle man fått en ny bruker som moderator, ville ingen visst hvem det var, og sett personen som en nykommer uten peiling. Skulle man fått den gamle brukeren som moderator, og en ny bruker som privatbruker, så er det ikke mange som kjenner en igjen som privatbrukeren. Det blir i enkelte sammensatte deler av forumet et slags sosialt vennskap mellom flere brukere, og å starte på bar bakke... det ønsker ikke jeg ihvertfall.

 

Og hva har Linux i denne diskusjonen å gjøre?

Lenke til kommentar
2. Jeg henvender meg til Super8 og Jankee; de har ikke reagert ... enda.
Vi er ikke logget på 24/7. Vi har et normalt liv selv om vi er moderatorer på forumet :)

 

 

Jeg ser just nå at jeg har fått 2 advarsler, utdelt av Super8.

En igår alt kl 12:13 og den andre i dag kl 00:05.

(Dessverre er 'Nye meldinger' ikke noe jeg sjekker rutinemessig, men jeg tar ansvaret og beklager)

 

Super8 du hadde et innlegg i går #36, kl 12:25 ( Ingen opplysning om PM eller advarsel )

Igjen #39 - kl 20:35 ( Ingen opplysning om PM eller advarsel )

Igjen #49 - kl 23:57 ( Ingen opplysning om PM eller advarsel )

Igjen i dag # 59 - kl 11:09 ( Ingen opplysning om PM eller advarsel)

 

Ikke en aldri så liten hint om at jeg var blitt advart, i fall jeg ikke hadde sett de??

 

 

 

(?? = utrolig)

Du har fått én advarsel. Sjekk advarselshistorikken din. Den er bare på 10%.

 

Du får automatisk tilsendt en PM hver gang du får en advarsel. Vi hinter ikke om advarsler i forumet da vi ikke ønsker å henge ut personer. Hvordan vi da kan gjøre det tydeligere enn å sende en PM skjønner jeg ikke.

 

Du kan slå på en funksjon som sender en en e-post når du får en PM, og/eller en funksjon som lager et pop-upvindu i forumet når du får en PM (eller neste gang du logger deg på om PM'en kommer mens du er logget av).

 

Jeg svarer deg her om at du har fått advarsel, da du selv bringer det på bane.

Lenke til kommentar

[ironisk på]

Kanskje me bør revudere retningslinjene slik at det ikkje er lengre eit middelmåding diktatur men eit supereffektivt diktatur der all meiningmotstand blir tatt hand om iform utestengelse og gjerne avstenging av nettlinja til vedkommende.

[ironisk av]

 

Føler at dette er feil for deg uansett korleis me svarer, her tilbyr alastor å prøve å svare likevel så avfeirer du han. og er det berre eg og super8 som kunne svare på det så er det noko som heiter pm, skal ein ha svar på enkeltting/saker frå ein bestemt person så er det normalt å ta det direkte med personen, ikkje lesarbrev i aftenposten.

 

 

Generelt sett så er forumet eit tilbud, ikkje ein rett så viss ein godtar ikkje/ uenig i retningslinjene og nettiketten som ligger til grunn for forumet så trenger du ikkje å benytte deg av tilbudet. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Hell, I knew that! ... og... selv mot tåper kjemper gudene forgjeves!

 

Hva står det øverst i tekstfeltet i innlegg #1 i denne tråden. Innlegget var rettet til deg og Super8, det med 'forkledning' var ironsk ment. Alastor kunne i det minste ha ventet til enten du eller Super8 hadde reagert, før han deltok i/avledet 'snakken'.

 

Noen hevder det bare er 2 ting som er sikker her i livet, skatt og døden...jeg legger til middelmådighetens..diktatur.

 

Men nok om det og nå har dette vært nok for meg.

Jeg ser fremdeles ikke hva du ville fram til med denne tråden, kan du være litt mer spesifikk?

 

Sidepoeng: Du har godtatt et sett med retningslinjer når du fikk lov til å bli medlem her. Hersketeknikker, skriveformer og annet lar deg ikke vri deg rundt dette, og om du ikke lenger ønsker å godta de retningslinjene du godtok når du fikk lov til å bli medlem her, så er du selvfølgelig velkommen til å slutte å poste :). Så trekker vi tilbake privilegiet vårt vi.

 

Men jeg ser ikke hvorfor det skulle være noe lurt heller egentlig.

 

Så, kom til poenget nå.

Lenke til kommentar

Du kan ikke forvente arnakke, når du oppretter en tråd i denne kategorien, "Tilbakemeldinger til forumet", at du skal få lov til å den for deg selv inntil de "tiltalte" har kommet seg på plass. Om du starter en diskusjon i offentligheten skal offentligheten og få lov til å komme med innspill til den, uavhengig av hvem de er. Om du kun ønsket å diskutere det med Super8 og Jankee kunne du sendt dem meldinger.

 

Du prøver forresten å sammenligne moderatorer med politimenn og antydet i tråden du referer til at du mente moderatorer ikke kunne involvere seg i diskusjoner og har i tillegg stilt spørsmål rundt hvorfor de "har en hatt å ta av og på hele tiden" i det hele tatt. Dette blir en helt gal sammenligning, som Super8 og påpeker. Det å være en politimann vil ikke si at en ikke kan involvere seg i samfunnet ellers og stemme ved storting- og kommunevalg.

 

Å være en moderator (og dette gjelder alle de som håndhever retningslinjer, brukermoderatorer, moderatorer, administratorer etc.) handler om å være en person i samfunnet som har tatt på seg oppgaven å passe ekstra på og sørge for at eventuelle lovbrytere får en straff eller passe på at nye og usikre medlemmer finner frem og er trygge, men på samme måte kan vanlige brukere gjøre mye av det samme. Selv om jeg ikke er en politimann (moderator) har jeg lov til å avverge konflikter, jeg ville ikke blitt politi av den grunn, jeg ville kun vært en person i samfunnet som tok på seg ekstra ansvar der og da for å opprettholde fred og orden. Politiet har dette som jobb og det er derfor naturlig at de vil ta ekstra ansvar utover det, men det vil ikke si at de ikke kan involvere seg i diskusjoner.

 

Siden du forresten virker å være særdeles interessert i å vite jobbtitlene til folk, kan jeg jo avslutte med at jeg for tiden er telefonselger. Det er vel relevant for deg å vite i denne diskusjonen, mine meninger her nå, har vel av den grunn ikke noe å si for deg, siden du sikkert har inntrykket av at telefonselgere bare prøver å lure folk.

 

Samtidig vil jeg avslutte med å si at jeg ikke uttaler meg på vegne av telefonselgere. :)

 

Hva er det du egentlig vil ha svar på?

Lenke til kommentar

Ang. det med dobbeltrolle. Det burde være mulig å implimentere slik at man ikke kan svare/behandle på rapporter om seg selv som moderator. Om en moderator blir rapportert for regelbrudd synes jeg det er naturlig at en annen moderator tar seg av den rapporten og ser på saken. På den måten blir det ingen dobbeltrolle.

Forøvrig så kjenner jeg ikke til noen tilfeller der det er snakk om misbruk av moderatormakten. Hvertfall ikke i mine øyne. Hadde det funnet sted tror jeg at vedkommende hadde mistet sin status ganske så fort.

Lenke til kommentar
Ang. det med dobbeltrolle. Det burde være mulig å implimentere slik at man ikke kan svare/behandle på rapporter om seg selv som moderator.

Hadde nok vært litt uheldig med tanke på oppfølging av saker. Blant annet så oppfordres brukere til å rapportere meldinger fra moderator ang. dårlige emnetitler når tittelen er endret.

 

Mtp. arnakkes siste innlegg og at han senere har vært innlogget uten å svare (i følge profilen som for øvrig er tilgjengelig for alle), så ser det ut som han etterhvert har forstått poenget vårt og kanskje til og med er enig. Selv om han avsluttet med å kalle seg selv for "Gud", alle oss som er uenige med han for "tåper" og forumet i seg selv som et "middemådighetens diktatur" :)

Lenke til kommentar
Ang. det med dobbeltrolle. Det burde være mulig å implimentere slik at man ikke kan svare/behandle på rapporter om seg selv som moderator.
Hadde nok vært litt uheldig med tanke på oppfølging av saker. Blant annet så oppfordres brukere til å rapportere meldinger fra moderator ang. dårlige emnetitler når tittelen er endret.
Jeg skal innrømme at jeg ikke tenkte på akkurat det. Der har du selvsagt helt rett.
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hva som er tema for denne tilbakemeldingen. Men for å svare angående rolleblanding/hatteproblematikk så er det slik at moderatorene er både brukere og moderatorer. Hatten går av og på. Fordelen med dette er mange, det ble diskutert tidligere (ha to kontoer, evt forholde seg nøytrale) og den gang begrunnet jeg det slik (det var før jeg ble admin):

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=7990363

 

Det finnes selvfølgelig ulemper. En moderator skal være forsiktig med å moderere i en diskusjon man er aktiv i som bruker. Det må også komme klarr frem når man snakker som bruker og når man snakker som moderator. Moderatorene er ikke nektet retten til å si sin mening på forumet :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...