Gå til innhold

Lagrer 1,5 TB på en harddisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis ikke EFI erstatter BIOS i stor skala snart kommer tårespruten til å stå i taket om 12-18 måneder, når diskstørrelser bikker over 2 TB. Why? Fordi MBR kun støtter opp til 2 TB diskstørrelse, og Windows-operativsystemer kun lar seg installere på GPT-partisjoner dersom maskinen har EFI.

2TB er ikke en BIOS-begrensning. Det er en filsystem-begrensning (MBR, Master Boot Record, er en del av filsystemet). Noe som indirekte blir en OS-begrensning. Det er ikke noe problem å ha større disker eller partisjoner enn 2TB så lenge man bruker et OS som støtter det. F.eks Sun Solaris med ZFS filsystem eller Linux med ext4. (ext3 støtter også over 2TB men krever spesiell konfigurasjon)

Lenke til kommentar

Noen som vet når de andre nettbutikkene får disse inn på lager? Best-Buy er ikke akkurat førstevalget med tanke på at jeg skal ha noe annet dill i tillegg som de ikke har. Håper det ikke er alt for lenge til komplett og netshop osv får det inn i nettbutikkene. Hvor mange plater er det i denne? Søkte litt men fant alt annet enn det.

Lenke til kommentar
Hvis ikke EFI erstatter BIOS i stor skala snart kommer tårespruten til å stå i taket om 12-18 måneder, når diskstørrelser bikker over 2 TB. Why? Fordi MBR kun støtter opp til 2 TB diskstørrelse, og Windows-operativsystemer kun lar seg installere på GPT-partisjoner dersom maskinen har EFI.

2TB er ikke en BIOS-begrensning. Det er en filsystem-begrensning (MBR, Master Boot Record, er en del av filsystemet). Noe som indirekte blir en OS-begrensning. Det er ikke noe problem å ha større disker eller partisjoner enn 2TB så lenge man bruker et OS som støtter det. F.eks Sun Solaris med ZFS filsystem eller Linux med ext4. (ext3 støtter også over 2TB men krever spesiell konfigurasjon)

 

Jeg burde kanskje ha spesifisert at jeg tenkte på desktop-oppsett, hvor Windows fortsatt er mest utbredt. Windows XP x64-edition og nyere støtter også partisjonsstørrelser over 2TB, begrensningen ligger i at EFI (afaik) ikke finnes på desktop-hovedkort enda.

Lenke til kommentar
Jeg burde kanskje ha spesifisert at jeg tenkte på desktop-oppsett, hvor Windows fortsatt er mest utbredt. Windows XP x64-edition og nyere støtter også partisjonsstørrelser over 2TB, begrensningen ligger i at EFI (afaik) ikke finnes på desktop-hovedkort enda.

 

Begrensningen er vel at windows av en elelr annen grunn krever EFI for å botte av disker på over 2 TB, om det ikke er et itanium-system. Siden andre systemer får det til (?) uten å kreve EFI, så vil jeg som simen1 si det er en OS-begrensing, men en måte å komme seg rundt denne er jo som du sier å skaffe EFI.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hei. Gidder ikke å lese i gjennom hele tråden.

 

Jeg vurderer å kjøpe en sånn disk.

 

Har ikke erfaring fra Seagates Barracuda. Tror dere denne disken er noe å satse på? Ser at ingen har den på lager enda. Hvor lenge tror dere det er før vi får se 1.5TB disker fra andre produsenter som f.eks WD og Samsung? Og hor lang tid tror dere det tar før de første diskene på over 2TB kommer?

Lenke til kommentar

- Ja, jeg tror den er noe å satse på så fremt du trenger en disk i den klassen.

- Det er så liten forskjell på disker av samme størrelse at jeg ikke ser noen grunn til å betale mer eller vente lengre på tilsvarende disker fra andre produsenter.

- Jeg tror WD og Samsung kommer med 1,5TB-disker før nyttår.

- De første diskene over 2 TB tror jeg blir 2,5 TB. De tror jeg kommer i løpet av 1. halvår 2010.

Lenke til kommentar
Jeg burde kanskje ha spesifisert at jeg tenkte på desktop-oppsett, hvor Windows fortsatt er mest utbredt. Windows XP x64-edition og nyere støtter også partisjonsstørrelser over 2TB, begrensningen ligger i at EFI (afaik) ikke finnes på desktop-hovedkort enda.

 

Begrensningen er vel at windows av en elelr annen grunn krever EFI for å botte av disker på over 2 TB, om det ikke er et itanium-system. Siden andre systemer får det til (?) uten å kreve EFI, så vil jeg som simen1 si det er en OS-begrensing, men en måte å komme seg rundt denne er jo som du sier å skaffe EFI.

 

AtW

Itanium systemer er EFI basert, så begrensningen er i så fall at en må ha EFI. Itanium eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Glad jeg kjøpte to stk 1tb disker i stedet for å vente på denne, hadde kommet til å klikke for meg etterhvert. :p

 

Jeg har sittet å ventet på disse siden lansering. Begynner å bli lei av ventingen ja. Skal ha meg 4stk slik at jeg kan ta backup av alt jeg har. Mange harddisker som begynner å bli sliten hos meg:-S Come on Seagate!

 

Edit:

Jeg planlegger å kjøre 4stk på mitt kontrollerkort i Raid5, vil dette funke? ( ser noen tidligere poster snakker om 2TB- begrensning.) Jeg kjører XP 32bit på serveren. Hvis dette ikke lar seg gjøre, hvilket OS ville vært å foretrekke?

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar
Glad jeg kjøpte to stk 1tb disker i stedet for å vente på denne, hadde kommet til å klikke for meg etterhvert. :p

 

Jeg har sittet å ventet på disse siden lansering. Begynner å bli lei av ventingen ja. Skal ha meg 4stk slik at jeg kan ta backup av alt jeg har. Mange harddisker som begynner å bli sliten hos meg:-S Come on Seagate!

 

Edit:

Jeg planlegger å kjøre 4stk på mitt kontrollerkort i Raid5, vil dette funke? ( ser noen tidligere poster snakker om 2TB- begrensning.) Jeg kjører XP 32bit på serveren. Hvis dette ikke lar seg gjøre, hvilket OS ville vært å foretrekke?

 

Du må ha oset på en partisjon under 2TB, så setter du arrayet til å bruke GPT (guild partition table eller noe), så kan arrayet ha over 2 TB.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du må ha oset på en partisjon under 2TB, så setter du arrayet til å bruke GPT (guild partition table eller noe), så kan arrayet ha over 2 TB.

 

AtW

 

Tusen takk for svar. Jeg skal lese litt om GPT, og regner med at alt ordner seg. Arrayet skal kun brukes til lagring. Regner med at windows XP ikke trenger 4,5TB for å kjøre knirkefritt :-P

Lenke til kommentar
Edit:

Jeg planlegger å kjøre 4stk på mitt kontrollerkort i Raid5, vil dette funke? ( ser noen tidligere poster snakker om 2TB- begrensning.) Jeg kjører XP 32bit på serveren. Hvis dette ikke lar seg gjøre, hvilket OS ville vært å foretrekke?

 

Nei. Det vil imidlertid funke med alle versjoner av Windows 2003 server, Vista (også 32-bit) og selvfølgelig alle 64-bits windows-OS. Kanskje Windows XP x64 Edition er noe for deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...