Gå til innhold

Inntak til universitet...er dere spente?


cira11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gikk du ett år på NHH? Må jeg regne med veldig mye lesing og pugging (som i historie, religion, norsk, biologi), eller går det mest på forståelse (som i matte, fysikk, bedriftsøkonomi)?

 

Gikk halvannet år. Første semester er bare tullefag, introduksjon til etikk, intro til øk-adm analyse, databehandling for økonomer (veldig, veldig basic) osv. Etter det er markedsføringsfagene og psykologi/ledelse-fagene mye pugging mens bedøk og finans-fagene mest forståelse. I de tre første semesterene er det bare ett av disse lese/pugge-fagene du kommer borti og det er marketing. Alt i alt går det mye mer på forståelse av ulike prinsipper synes jeg.

Lenke til kommentar
Er det logisk å anta at poenggrensen for medisin (UiO) går ned fra i fjor, ettersom antall søkere også har gått ned?

 

Det er ikke lett å si. Selvom det er færre søkere så kan det jo være sånn at de som har søkt, har veldig gode karakterer. Og alle de 210 plassene har blitt fyllt av dem allerede. Men færre søkere betyr jo også at det er færre personer å konkurrere med, så det kan bety at poenggrensa går ned. Poenggrensa kan også bli værende.

Lenke til kommentar
on topic: Har søkt NHH, og har 60,1 poeng. Føler meg nokså trygg på å komme inn. Skal uansett i militæret først, så er ikke så forferdelig spent..

 

Har søkt NHH jeg også, men har bare 59 poeng i ordinærkvota, så veldig redd for at jeg ikke kommer inn gitt. Er jo bare 0,3 poeng høyere enn hva grensa var i fjor..... :(

 

men ett lite spørsmål: karakterer fra høyskole (f. eks. årsstudium) teller altså absolutely ingenting i opptaket til nye skoler?

Lenke til kommentar
on topic: Har søkt NHH, og har 60,1 poeng. Føler meg nokså trygg på å komme inn. Skal uansett i militæret først, så er ikke så forferdelig spent..

 

Har søkt NHH jeg også, men har bare 59 poeng i ordinærkvota, så veldig redd for at jeg ikke kommer inn gitt. Er jo bare 0,3 poeng høyere enn hva grensa var i fjor..... :(

 

men ett lite spørsmål: karakterer fra høyskole (f. eks. årsstudium) teller altså absolutely ingenting i opptaket til nye skoler?

Riktig riktig. Ikke for opptaket til et nytt førsteår, iallfal. Dog kan du være heldig og få fortsette på en bachelorgrad, og snike deg inn i systemet på den måten.

Lenke til kommentar
on topic: Har søkt NHH, og har 60,1 poeng. Føler meg nokså trygg på å komme inn. Skal uansett i militæret først, så er ikke så forferdelig spent..

 

Har søkt NHH jeg også, men har bare 59 poeng i ordinærkvota, så veldig redd for at jeg ikke kommer inn gitt. Er jo bare 0,3 poeng høyere enn hva grensa var i fjor..... :(

 

men ett lite spørsmål: karakterer fra høyskole (f. eks. årsstudium) teller altså absolutely ingenting i opptaket til nye skoler?

Riktig riktig. Ikke for opptaket til et nytt førsteår, iallfal. Dog kan du være heldig og få fortsette på en bachelorgrad, og snike deg inn i systemet på den måten.

 

Æsjda.. joa, men greia er at jeg vil inn på nhh nå liksom.. ;) jeje..

Lenke til kommentar
Har søkt medisin i bergen men jeg aner ikke om jeg kommer inn eller ikke.... :ermm:

Har nemlig 62,3 poeng; nøyaktig det som var grensa ifjor.... noen som har noen synspunkter på om poengrensa vil gå opp eller ned??

 

Ikke for å knuse håpet ditt, men min erfaring er at samme poengsum fra i fjor ikke vil holde. Hvis karaktergrensene følger trenden den veien de har de siste 6-7 årene vil de gå opp og jeg ser overhodet ikke noen grunn til at de plutselig skulle snu. Heller tvert imot, til neste år forandres reglene så for mange som samler poeng er dette siste året de har sjans, til neste år er spillereglene totalt forandret.

 

Mitt tips er en relativt stort stigning i år, kanskje den største hittil. Tror det er veldig mange av de som har samlet gjennom flere år nå som virkelig har satt inn sluttspurten for å komme inn før reglene endres.

Lenke til kommentar

jg synes ik du burde knuse håpet til en når u ik selv er klar over d u prater om.

Samle poeng? vi snakr her om primær og ikke ordinærkvote. Dessuten har bergen hatt 62,3 i to år nå. Sier ikke at d blir sånn i år også, men finnes da håp :)

Lenke til kommentar

Er da ikke vanskelig å samle poeng i primær, om man f.eks har allmenn med 2+3mx, og 2+3fy, så kan man samle flere poeng ved å ta 2+3 bi og 2+3kj (i dette tilfellet har man samlet 3 ekstra realfagspoeng, og 2 ekstra fordypningspoeng).

 

Primærkvoten gjelder så lenge man ikke har tatt opp fag man allerede har karakter i og ikke fyller mer enn 21 i søknadsåret

 

(såklart endres alt dette til neste år)

Lenke til kommentar
Reipar: Hvordan samler du poeng til primærkvota? :)

 

Her tråkket jeg litt i salaten ja, beklager :)

 

Det er selvfølgelig ordinærkvote jeg mener, der tror jeg nok vi kommer til å få en stor stigning.

 

Dessuten er det ikke snakk om å knuse håpet til folk, det er snakk om å være realistisk. Nå rota jeg det heldigvis til her, så da ser det vel muligens lysere ut. Men jeg står fremdeles på mitt at det normale er en stigning i alle kvoter hvert eneste år, om Bergen sto stille i fjor er isåfall det uvanlig.

Og det er som nevnt over fremdeles mulig å forbedre primærvitnemålet, så du skal ikke se bort ifra at det kommer en stiging der også i år.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Btw, kva søren er forskjell på ordniær/primærkvotene? Kven går under kva?

 

On: eg har søkt på NTNU siv.ing innan Datateknikk. Grensa i fjor var 49,0 poeng. I år er det 5 færre plassar og ein del fleir søkjarar, eg har 53,2 poeng. Så eg lev VELDIG i uvisse atm. Eg er meir eller mindre innstilt på å ikkje kome inn =/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...