Gå til innhold

Inntak til universitet...er dere spente?


cira11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Primærvitnemålskvoten er for kvalifiserte søkere som

 

* ikke fyller mer enn 21 år i søknadsåret og har et vitnemål der alle fagene er tatt for første gang (uten forbedringer)

* har fullført og bestått innenfor den normerte opplæringstiden på 3 år (for noen utdanningsløp 4 år)

 

Det kan gjøres følgende unntak fra kravet om normert opplæringstid:

 

* inntil ett år med internasjonal utveksling, folkehøgskole, verneplikt eller omsorgsarbeid

* inntil ett år ved omvalg av grunnkurs eller VKI

* inntil to års sykdomsavbrudd

 

kilde:www.samordnaopptak.no

Lenke til kommentar

Jeg er spent på å starte på universitet, utsatt utdanningen fordi jeg skulle fullføre førstegangstjenesten. Nå som jeg har hatt et "friår" fra skolen skal det bli interessant å hoppe rett på studiene. Klarer jeg å gå på ski med pakning opp og ned fjell i ei uke på andre enden av Norge så skal jeg nok klare dette. ^_^

 

Gleder meg til det meste, bare ikke Kalkulus 1 og Diskret matematikk 1 som jeg må gjennom det første året, men får se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Det blir forhåpentligvis medisinstudiet på meg også. Hyggelig å se at det er flere av oss. :) Jeg endte på 65,0 poeng etter full fordypning i alle realfagene fra videregående (jeg hadde ikke plass til biologi på timeplanen og tok det derfor som privatist både i andre- og tredjeklasse) og håper at det holder til en plass på høstopptaket i Oslo. Nå gikk jo både søkertallet og poenggrensa ned i fjor - fra 64,5 til 64,3 i primærkvoten, hvis jeg ikke husker feil - og det skal jo være enda færre søkere i år. Vi får se om trenden fortsetter. Dere får uansett ha lykke til, alle sammen. Nå er det under en uke til vi får svar. :D

Lenke til kommentar

50% primær og 50% ordinær på medisin ja, hhv 40% og 60% på alle andre studier (neste år erstattes primærvitnemål av "førstegangsvitnemål" og kvotene blir 50/50 for alle studier).

 

edit: men alle i primær konkurrerer jo også i ordinær, så det er ikke som at bare 50/40% av plassene er ledige for primærsøkere... er rettere sagt bare 50/60% som er tilgjengelig for ordinærsøkere

Endret av kbogart
Lenke til kommentar
Jeg er iallefall meget spent! Har 62,6 poeng under prim.kvota og er en av de 499 som har søkt på veterinærstudiet. I fjor var grensa 61,4 og i 2006 var grensa oppe i 61,7 poeng.

 

Tror dere jeg kommer inn?

Uten å kunne si dette 100 % sikkert, forståelig nok, mener jeg at du har en veldig god sjanse. Jeg tror du kommer inn, og jeg håper du kommer inn om du har lyst til å begynne der! Lykke til! ;)

 

Jeg har søkt medisin og er bombesikker på at jeg kommer inn. Søren..

Lenke til kommentar
Skulle ønske jeg var like sikker som deg. Jeg har også søkt på medisin, men har bare 64,5 poeng. Håper på at poengene ikke øker noe voldsomt i år.

 

Med 64,5 vil du jo være sikret plass i Norge uansett, det eneste som kan bli vanskelig er Oslo.

 

Hvorfor ikke Trondheim, Bergen eller Tromsø?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...