Gå til innhold

Oppgradering av søkemotoren - Ønsker?


Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at begge er greie å ha. Så det er ikke utenkelig at dagens enkle søkemotor ikke får utvidet funksjoanlitet, og at man heller f.eks kan velge hvilken søkemotor man skal ha som standard.

 

Det som blir hovedjobben nå er å endre søkealgoritmene i begge søkemotorene, dette vil medføre blant annet:

1) En god del av timeoutene/treghetene på forumet bør forsvinne

2) At den avanserte søkemotoren kan søke på 3 tegn (og 2 om jeg ikke tar feil)

 

Ozelot: Hvilken søkemotor man foretrekker kan nok og relateres til fartstid her, jo lengre man har vært aktiv her jo mer foretrekker man nok et avansert søk.:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mening er at dersom det enkle søket skal være brukendes til noe bør det ha mulighet til å spesifisere hvilke kategorier det søker i. Litt tankespinn angående hvordan dette kan implementeres vha nøkkelord kat: evt kategori:

 

nisse kat: OT

returnerer poster som inneholder ordet nisse fra kategorier med OT i tittelen.

Abit kat: prosessor, hovedkort

returnerer poster som inneholder Abit både fra kategorier som har hovedkort i tittel og kategorier som har prossesor i tittel

 

Ideelt sett burde disse følge forumstrukturen, slik at jeg kan skrive:

Abit kat: data

Og få poster som inneholder Abit fra alle kategoriene som sorterer under data

 

Operanden ! kan brukes for å denotere "ikke". Feks:

Abit !kat: offtopic

gir poster som inneholder Abit fra alle kategorier unntatt de som sorterer under offtopic.

 

Strenger bør kunne spesifiseres med " " (bør gjelde overalt). Generelt sett mener jeg også at søkene ikke bør være case-sensitive. Tilsvarende nøkkelord kan man ha for emne og bruke (kanskje også noe mer?).

 

For å finne ut hvem som baksnakker meg kan jeg da skrive:

"northwave" !bruker: "northwave"

 

Og når det nye søker er oppe, bør det hele selvfølgelig dokumenteres i wikien.

 

EDIT: Ok, grusomt rotete post, men jeg håper at folk skjønner hva jeg mener

Det hele er egentlig ganske likt google sitt oppsett.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Jeg vil ha nøyaktig samme funksjonalitet som er i den avanserte bare også at søket bare returnerer de trådene jeg har lyst på. :fun:

 

Men seriøst,

-Søking mot brukernavn

-Søking mot kategori

-Søking med tidsbegrensning

-Søking med flere ord: "fisk katt" og ikke ( fisk || katt )

-Vis som poster eller vis som tråder

-Søk i bare topic eller også i body

-Vis antall treff i tråden når det søkes i body

Lenke til kommentar
Ellers synes jeg det er ganske logisk at når man søker på: eple kaffe f.eks så vil jeg faktisk ha opp treff med både eple og kaffe i samme post. Ikke enten eple eller kaffe. Er ganske 1994 og lite logisk å måtte skrive +eple +kaffe..

 

La oss ta Google som eksempel. De har 'AND' som standard mellom ord du skriver, noe som gjør at du kan søke på begge ord. '+' derimot er ikke integrert. Du har kanskje lagt merke til at hvis du søker på en setning på Google så får du ikke kun opp resultater som inneholder alle ord.

AND er lenger ikke i bruk. Alle søkeord blir automatisk tatt med.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Vi skal oppgradere dagens søkemotor og vi planlegger da blant annet støtte for søk på en brukes innlegg, søk i spesifikke fora etc.

Planen er at vi kommer til å pensjonere dagens avanserte søk siden funksjonaliteten fra den vil bli overført til det nye søket.

 

Er det noe funksjonalitet dere kunne tenke dere i søket som ikke finnes i dag?

Kanskje ikke dette hører inn under "søk", men jeg har savnet en funksjon på dette Forumet som jeg har på et par andre fora jeg frekventerer: nemlig å kunne "klikke" på en funksjon " Nye innlegg siden sist du var her", eller noe i den dur. Da får man orientert seg mye raskere på de emnene man abonerer på, slipper å bla og lete altfor mye.

RandiA

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg er at alle instillingene forsvinner hvis jeg søker på noe, og går tilbake for å søke på nytt.

Bruker du Opera slipper du det.

 

Kanskje ikke dette hører inn under "søk", men jeg har savnet en funksjon på dette Forumet som jeg har på et par andre fora jeg frekventerer: nemlig å kunne "klikke" på en funksjon " Nye innlegg siden sist du var her", eller noe i den dur. Da får man orientert seg mye raskere på de emnene man abonerer på, slipper å bla og lete altfor mye.

RandiA

Mener du denne newpost.gif ?

Lenke til kommentar
Mener du denne newpost.gif ?

:) Har ikke vært helt oppmerksom på den der, den er litt bortgjemt. Men den fungerer ikke helt som jeg hadde tenkt. Det er jo egentlig flere underforum her, det er hovedsaklig Foto jeg er på...da kunne jeg tenke meg å klikke på ett eller annet som viste: "Innlegg siden sist du var pålogget", eller noe i den dur...(Vet det går an å få til det, har det på tre andre forum jeg er på)

RandiA

Lenke til kommentar

Ah, jeg forstår. Innlegg totalt sett og ikke en tråd.

 

Den funksjonen var linket til rett under "mine innlegg" i mange år helt frem til én eller to oppgraderinger siden, men funksjonen er fortsatt tilgjengelig:

 

http://forum.hardware.no/index.php?act=Sea...amp;CODE=getnew

 

EDIT: Ueland kan sikkert fortelle hvordan du får kun enkeltkategorier der og da kan du bookmarke den.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

- Søk etter søkeord hos enkeltbrukere.

Har flere ganger opplevd å huske at en person sa noe, men ikke helt huske når. Da hadde det vært mye lettere å søke kun på den personen.

 

- "Hvem har sitert meg?"

 

- Mulighet til å utelukke seg selv, eller andre enkeltbrukere, fra søket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...