Gå til innhold

Oppgradering av søkemotoren - Ønsker?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi skal oppgradere dagens søkemotor og vi planlegger da blant annet støtte for søk på en brukes innlegg, søk i spesifikke fora etc.

Planen er at vi kommer til å pensjonere dagens avanserte søk siden funksjonaliteten fra den vil bli overført til det nye søket.

 

Er det noe funksjonalitet dere kunne tenke dere i søket som ikke finnes i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glimrende Tor! Dette faller vel litt utenom, men er det en ting jeg har irritert meg over er det at stilen på hvertfall det enkle søket er, vel.. Det har ingen stil ;) Greit nok at dere evt. mener søket skal være enkelt og kjapt. Men det er ikke særlig smart å ikke ha en stil på f.eks sitat i søket.

 

Har tidligere kommet med ønske om at dere pynter opp det enkle søket og hvordan dere evt. kan gjøre det her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=894636

Lenke til kommentar

Når man søker på et brukernavn i dag så får man opp alle poster der dette navnet er med, inkludert postene denne brukeren har skrevet selv. Jeg kunne godt tenkt meg muligheten til å søke på brukernavn som kun er nevnt i selve posten. Da kan man for eksempel lett finne ut hva som blir sagt om deg av andre her på forumet.

Lenke til kommentar
Når man søker på et brukernavn i dag så får man opp alle poster der dette navnet er med, inkludert postene denne brukeren har skrevet selv. Jeg kunne godt tenkt meg muligheten til å søke på brukernavn som kun er nevnt i selve posten. Da kan man for eksempel lett finne ut hva som blir sagt om deg av andre her på forumet.
Det hadde vært strålende! ;)

 

Greit å vite hvorvidt jeg blir baksnakket i enkelte tråder eller ikke :p

Lenke til kommentar

Søke på ord på tre bokstaver hadde vært fint.. Ganske fornuftig på et forum som i utgangspunktet er it relatert. ;)

 

Ellers synes jeg det er ganske logisk at når man søker på: eple kaffe f.eks så vil jeg faktisk ha opp treff med både eple og kaffe i samme post. Ikke enten eple eller kaffe. Er ganske 1994 og lite logisk å måtte skrive +eple +kaffe..

 

Avansert søk som standard er jo også noe de fleste ønsker seg tror jeg. Enkel søk er jo ubrukelig i mine øyne.

Lenke til kommentar
Ellers synes jeg det er ganske logisk at når man søker på: eple kaffe f.eks så vil jeg faktisk ha opp treff med både eple og kaffe i samme post. Ikke enten eple eller kaffe. Er ganske 1994 og lite logisk å måtte skrive +eple +kaffe..

 

La oss ta Google som eksempel. De har 'AND' som standard mellom ord du skriver, noe som gjør at du kan søke på begge ord. '+' derimot er ikke integrert. Du har kanskje lagt merke til at hvis du søker på en setning på Google så får du ikke kun opp resultater som inneholder alle ord.

Endret av Leeroymonster
Lenke til kommentar

Om jeg bare søker i titler (jeg vet ikke om det gjelder ellers også, men der jeg la merke til det), og skriver +eple +kaffe, så får jeg fremdeles opp de med bare kaffe, eller bare eple.

 

Og ja, det hadde vært nyttig om jeg ikke hadde fått opp alle poster som er quots av mine, om jeg søkte på Pusur1993. Som nevnt.

Lenke til kommentar
Avansert søk som standard? Bruker aldri enkelt søk, og er bare irriterende å trykke seg til avansert hele tiden. Vet ikke hvordan det er med andre.

 

Dette ble ønsket som standard da forrige forumversjon var gjeldende, og slik ble det.

 

 

Hvorfor ikke diskusjon har gjort dette standard i nåværende versjon, er meg et mysterium.

 

 

 

Søk på ord som er 3 bokstaver, og avansert søk som standard er mine to ønsker mao. :)

Lenke til kommentar
Avansert søk som standard er jo også noe de fleste ønsker seg tror jeg. Enkel søk er jo ubrukelig i mine øyne.

Da blir jo spørsmålet hvorfor den er ubrukelig.

 

Ozelot: Grunnen er veldig enkel, folk flest vil ha et enkelt søk uten noe ekstra funksjonalitet, derfor bygger vi heller inn den funksjonaliteten fra det avanserte inn i det enkle søket. (som forøvrig allerede støtter søk på bla 3 tegn)

Lenke til kommentar
Da blir jo spørsmålet hvorfor den er ubrukelig.

Bare personlige meninger. Finner "aldri" det jeg leter etter med det enkle søket. Så ender det opp med at man må inn på avansert søk uansett og snevre det inn for å finne relevante treff. Søkemotoren er sikkert fin nok, men synes og treffene man får på enkel søk fremstår som rotete og uoversiktelig.

 

Grunnen er veldig enkel, folk flest vil ha et enkelt søk uten noe ekstra funksjonalitet

Nå er det jo flere som har nevnt at de ønsker det motsatte her.. Men hva med å la brukeren velge selv hva de ønsker som standard? Burde jo være mulig og velge i kontrollpanelet f.eks.

Lenke til kommentar
Ozelot: Grunnen er veldig enkel, folk flest vil ha et enkelt søk uten noe ekstra funksjonalitet, derfor bygger vi heller inn den funksjonaliteten fra det avanserte inn i det enkle søket. (som forøvrig allerede støtter søk på bla 3 tegn)

 

Jaha?

 

Når sa folk flest at de ville ha en enkel søkemotor?

 

Ifølge denne tråden, så var det nesten enstemnig enighet om at folket ville ha avansert søk.

 

Men greit nok, det er over 2 år siden den gang folket kom til urnene, men vi kan gjerne lage en lignende undersøkelse i dag:).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...