Gå til innhold

På jakt etter speilrefleks - vanskelig valg


Anbefalte innlegg

Har dere glemt å lese første post?

 

- Kameraet vil bli brukt til å ta bilder av hunder i fart (viktig!), hunder i ro, ta naturbilder av fjord og fjell (man bor da ikke i Geiranger for ingenting), ta bilder av blomster og av folk.

 

 

Det er ikke bare hundefoto hun sier at hun skal ta.. Blomster, folk, hunder, naturbilder osv...

 

Siden hun ikke har alt for god råd, er det ikke bedre med et "Altmulig-objektiv" ?

 

 

Ettervert som du utvikler deg, så går det jo ann å kjøpe et objektiv som du merker passer deg best...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har dere glemt å lese første post?

 

- Kameraet vil bli brukt til å ta bilder av hunder i fart (viktig!), hunder i ro, ta naturbilder av fjord og fjell (man bor da ikke i Geiranger for ingenting), ta bilder av blomster og av folk.

 

 

Det er ikke bare hundefoto hun sier at hun skal ta.. Blomster, folk, hunder, naturbilder osv...

 

Siden hun ikke har alt for god råd, er det ikke bedre med et "Altmulig-objektiv" ?

 

 

Ettervert som du utvikler deg, så går det jo ann å kjøpe et objektiv som du merker passer deg best...

Jeg skulle akkurat til å påpeke det samme. Selv om kameraet vil bli brukt mye til å ta bilder av hunden min, så skal dette kameraet bli brukt til å ta bilder av mye annet også.

 

Natur, landskap, folk, fossefall og mye annet gøy :p

Endret av Wheaten
Lenke til kommentar
Har dere glemt å lese første post?

 

- Kameraet vil bli brukt til å ta bilder av hunder i fart (viktig!), hunder i ro, ta naturbilder av fjord og fjell (man bor da ikke i Geiranger for ingenting), ta bilder av blomster og av folk.

 

 

Det er ikke bare hundefoto hun sier at hun skal ta.. Blomster, folk, hunder, naturbilder osv...

 

Siden hun ikke har alt for god råd, er det ikke bedre med et "Altmulig-objektiv" ?

 

 

Ettervert som du utvikler deg, så går det jo ann å kjøpe et objektiv som du merker passer deg best...

Jeg skulle akkurat til å påpeke det samme. Selv om kameraet vil bli brukt mye til å ta bilder av hunden min, så skal dette kameraet bli brukt til å ta bilder av mye annet også.

 

Natur, landskap, folk, fossefall og mye annet gøy :p

 

Jeg har absolutt ikke glemt det, men ettersom hunder i fart er betegnet som viktig og dette krever spesielle egenskaper i utstyret synes jeg at man må fokusere litt på det.

 

En normal zoom med største blender på 3.5 vil gjøre det vanskeligere å få tatt slike action bilder (uansett om man har bildestabilisator), mens en raskere linse ikke vil ha noen negativ effekt på de andre områdene.

 

Som flere andre har vært inne på vil en Tamron 17-50 f/2.8 være et fornuftig valg av objektiv, og vil i stor grad dekke behovet med unntak av nærbilder. Selvsag kunne man ønske seg mer tele og enda raskere fokus, men da stiger prisene ganske raskt.

 

Så gjelder det å finne en kamera kombinasjon som passer både hender og budsjett.

 

En kombinasjon med Canon 400D eller Nikon D40X vil koste ca 7.000. Med Nikon D40 blir det nærmere 6.000. Dersom det finnes andre merker som f.eks. gir stabilisering i huset eller andre fordeler i samme prisklasse, bør man selvsagt vurdere det. Selv har jeg nok med å holde noenlunde oversikt over Nikon og Canon.

 

edit>

Et annet alternativ kan være å gå for en kit pakke, og i tillegg kjøpe en 50mm f/1.8 til action. Den har selvsagt sine begrensninger, men den er billig og vil redde dagen når kit objektivet ikke klarer å løse oppgaven, og kan også brukes til en del andre ting.

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Har dere glemt å lese første post?

 

- Kameraet vil bli brukt til å ta bilder av hunder i fart (viktig!), hunder i ro, ta naturbilder av fjord og fjell (man bor da ikke i Geiranger for ingenting), ta bilder av blomster og av folk.

 

 

Det er ikke bare hundefoto hun sier at hun skal ta.. Blomster, folk, hunder, naturbilder osv...

 

Siden hun ikke har alt for god råd, er det ikke bedre med et "Altmulig-objektiv" ?

 

 

Ettervert som du utvikler deg, så går det jo ann å kjøpe et objektiv som du merker passer deg best...

Jeg skulle akkurat til å påpeke det samme. Selv om kameraet vil bli brukt mye til å ta bilder av hunden min, så skal dette kameraet bli brukt til å ta bilder av mye annet også.

 

Natur, landskap, folk, fossefall og mye annet gøy :p

- Og nettopp derfor synes jeg de er bedre å komplettere en rimelig normalzoom med et mer spesialisert annet objektiv, som kan endel av det som normalzoomen ikke kan, enn å kjøpe en dyrere, mer lyssterk normalzoom. Et macro-objektiv er noe av det nærmeste i så måte, når en er interessert i naturfotografering, og derfor foreslår jeg at trådstarter prøver å få testa ut f.eks Tamron 90/2.8, som fås brukt i glimrende tilstand. Kanskje funker det ikke på den typen bevegelse som skal "fryses", som Napoleon var inne på her (og jeg er absolutt ingen "proff" nå for tida, sjøl om jeg har levert sportsbilder i gamle dager), men min erfaring er at en ikke skal avskrive løsninger på forhånd. Jeg trakk fram 90mm mye fordi 85/1.8 var nevnt som et alternativ, jeg mener et macro-objektiv er vesentlig mer nyttig i et sånt tilfelle. Og jeg har brukt alle disse objektivtypene.

 

Det er _enorm_ forskjell på kravene til utstyr for skikkelig bevegelse og mer "stillbilder", og jeg synes AF-mekanismene i kamerahuset har blitt vektlagt for lite her. Det hjelper ikke hvor raskt objektivet fokuserer, hvis huset ikke følger med. For bevegelse kan også seriebildehastighet være av betydning, det har vel omtrent ikke vært nevnt her.

 

Hadde jeg vært trådstarter, hadde jeg iallfall testa ut en 30d m/grei, rimelig, normalzoom, og så sett på noen lengre brennvidder, først macro. Deretter, hvis lysstyrken blir en betydelig begrensning, sett hvor mye en vinner med f/2.8-normalzoomer.

Lenke til kommentar
Som flere andre har vært inne på vil en Tamron 17-50 f/2.8 være et fornuftig valg av objektiv, og vil i stor grad dekke behovet med unntak av nærbilder. Selvsag kunne man ønske seg mer tele og enda raskere fokus, men da stiger prisene ganske raskt.

 

Så gjelder det å finne en kamera kombinasjon som passer både hender og budsjett.

 

En kombinasjon med Canon 400D eller Nikon D40X vil koste ca 7.000. Med Nikon D40 blir det nærmere 6.000. Dersom det finnes andre merker som f.eks. gir stabilisering i huset eller andre fordeler i samme prisklasse, bør man selvsagt vurdere det. Selv har jeg nok med å holde noenlunde oversikt over Nikon og Canon.

 

Har Tamron 17-50mm kommet med innbygd autofokus motor som fungerer med Nikon D40/D40x/D60? Evt når kommer den?

 

En annen alternativ pakke til omtrent samme pris:

Sony A200 ca 3200,-

Tamron SP AF 17-50mm Di 3200,-

 

Igjen vil jeg sitere Fotografis faste tester Toralf Sandåker

Men paradosksalt nok opplever vi også at Sonys siste kameraer, selv med fokusmotor i kameraet (Sony har forelpig få objektiver med innebygd fokusmotor) kjører fletta av de aller fleste kamera/obejktivkombinasjoner når det gjelder AF. Ikke bråker den noe særlig, heller.
Lenke til kommentar
I følge akam skulle Tamron 17-50 bli tilgjenglig med fokusmotor i mars.

 

http://www.akam.no/artikler/etterlengtede_...ra_tamron/47832

 

Da er det vel bare for bruker å sjekke at det er den nyeste Nikon-versjonen man får.

Sjekket litt rundt, og jeg kan ikke se noen indikasjoner på at den faktisk er kommet enda. Den skal vel hete noe med NII (stedet for NI), mener jeg på. Websiden til Tamron er det ikke noe hjelp i.

Lenke til kommentar
Tusen takk for veldig mange svar! Jeg har mye å sette meg inn i fremover ser jeg :p

 

Men jeg har et spørsmål: Nå som D700 er kommet, vil det komme flere D200 på bruktmarkedet da, og er det noe å se på for meg? Vil det synke i pris?

Eller er jeg på bærtur?

Du er absolutt ikke på bærtur. D700 vil temmelig snart dytte en god slump D300-hus ut på bruktmarkedet (har kanskje allerede begynt..), noe som vil skyve D200 enda lenger ned i pris - det handler bare om hvor fort folk tar det inn over seg, og hvor mange som velger å sitte på huset når de får såpass lite for det. Det som kan være særlig interessant, er å se etter D200 med en bra kit-zoom, f.eks 18-70-Nikkoren. De eneste to svakhetene jeg kan se for deg med en sånn løsning, er at D200 ikke er det minst krevende huset, teknisk sett, og at høy-ISO-egenskapene er et godt stykke fra dagens toppnivå. 5500 for D200 m/18-70 mener jeg vil være et bra kjøp, i dag er et hus annonsert på "dotten" (foto.no) til 4900. Det går an å se på annonser som blir liggende ei stund der, by litt under prisen og høre på reaksjonen.

Lenke til kommentar
Ja, i går ble det lagt ut fire D300 og tre D200 for salg på foto.no :!:

 

Jeg så den annonsen jeg også. Det var med minnekort også.

 

Det er vanskelig å bestemme seg ...

Ta det med ro, om du orker! Tida jobber flittig for deg nå.. Og, om mulig prøv ut det du jakter på. D80'er begynner også å komme dryppende nå, men de er fortsatt litt dyre i forhold til bruktkvaliteten, synes jeg. /D200 er bygd for mye lengre varighet)

Lenke til kommentar

Ja, jeg vil vente så lenge jeg klarer, men det er vanskelig :p Men akkurat nå har jeg jo ikke nok penger uansett.

 

D80 ja. Har sett litt på den også.

 

Jeg skal til Ålesund neste uke en gang tror jeg, så da får jeg ta meg en tur innom forskjellige butikker. Tror ikke det er så mange fotobutikker på MOA at det gjør noe, men kanskje det er mulig å kikke litt på Elkjøp?

 

Tror jeg må lage en liste over alle de aktuelle kameraene.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er klar over det, men jeg aner ikke hvor stort utvalget er.

 

De har vel mest sannsynlig ikke 30d og D200 i alle fall, men er det nyere kamera med liknende grep jeg kan prøve i stedet? 40d og D300?

 

Håper jeg får tid til å se litt på kamera.

 

 

Edit:

Har sett på et tilbud på finn, 30d med følgende utstyr:

 

Medfølgende utstyr:

 

Batteri-/vertikalgrep BG-E2. Inkluderer to BP-511 batterier + en skuff som man i nødstilfelle kan bruke 6 stk AA batterier i.

 

EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 objektiv

 

Sigma 70-300 f/4-5.6 APO DG objektiv m/makro

 

58mm UV-filter (passer til Sigma'en)

 

Manual, lader, USB-kabel og software følger med.

 

Inkluderer også en LowePro Minitrekker fotosekk.

 

Alt dette for 7000 kr. Men jeg lurer på objektivene. Er det noe for meg? :p

Endret av Wheaten
Lenke til kommentar

De dekker i alle fall de fleste brennviddene en vanlig fotograf trenger, men 18-55 uten IS er en undermåler, og 30D fortjener mye bedre. Det er en synd og skam å kombinere et flott semipro/entusiasthus med det som beviselig er markedets dårligste normalzoom. Jo da, det er beviselig både mht tilgjengelige eksempelbilder og seriøse MTF-målinger.

 

Jeg ser på 18-55 som gratis "bonus", og en dårlig sådan. Derfor er det altså en 30D med en telezoom, som du faktisk kan få nytt til samme prisen (hvis jeg ikke tar helt feil). Så det man får med ekstra er vertikalgrep, ekstra batteri og fotosekk. Det er i alle fall ikke billig. Men skulle du kjøpe det, og synes at vertikalgrepet er litt i det meste laget mht størrelse og vekt, så kan du selge det.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Personlig har jeg aldri vært flink til å kjøpe brukt, og det er nok en del ting man bør passe på da (uten at jeg har erfaring med det). Hvis du ikke kjøper brukt, så synes jeg denne debatten har noen litt for dyre alternativer, og du vil lett komme opp i 10000. Det er imidlertid fullt mulig å få et nytt, godt kamera og linse innenfor ditt budsjett. Her er noen forslag:

 

Canon EOS 1000, 400 eller 450D.

Nikon D40x.

Olympus 420, 510 eller 520.

 

Det ble nevnt tidligere i diskusjonen at man bør kjøpe et billig hus og dyrere objektiv. Jeg er delvis enig; Man bør gjøre en helhetsvurdering. Jeg mener at for din del, med mindre du får et godt brukttilbud, så bruker du for mye penger på huset om du går for 30D eller D60/80. Det fornuftige er sannsynligvis å heller gå under budsjett, så du har råd til en ekstra linse, blits eller stativ etter du blir bedre kjent med kit-objektivet og merker hva bruksbehovene dine er.

 

Når det gjelder pentax-kameraer, så er de greie, men en test på akam av ett av disse sa at bildene krevde raw-opptak og etterbehandling for å få god bildekvalitet, noe som kanskje er en turn-off for en nybegynner? De andre pentax-modellene har også hatt dårlig hvitbalanse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...