Gå til innhold

På jakt etter speilrefleks - vanskelig valg


Anbefalte innlegg

Medfølgende utstyr:

Batteri-/vertikalgrep BG-E2. Inkluderer to BP-511 batterier + en skuff som man i nødstilfelle kan bruke 6 stk AA batterier i.

EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 objektiv

Sigma 70-300 f/4-5.6 APO DG objektiv m/makro

58mm UV-filter (passer til Sigma'en)

Manual, lader, USB-kabel og software følger med.

Inkluderer også en LowePro Minitrekker fotosekk.

Alt dette for 7000 kr. Men jeg lurer på objektivene. Er det noe for meg? :p

NEEEEEEI!

Styr unna de objektivene. De kan funke ganske så fint med stillesittende fotograf+motiv og minimal beskjæring/små forstørrelser. Men hvis du først skal i butikk og teste nye ting, så vil jeg utrolig nok anbefale å prøve D40 med 18-200-VR-Nikkoren. Testa både den og kitobjektivet på en D40 i dag, og hastighetsforskjellen i autofokus var veldig stor! For vesentlig mindre rekkevidde, men større skarphet og pålitelighet, er den nye 16-85-VR-normalzoomen til Nikon også noe å sjekke ut. Begge disse nevnte kan brukes som eneste objektiv ganske lenge. Jeg har aldri testa ut D40 før, og nå sitter jeg her og lurer på om ryktet om treig autofokus for en stor del kommer av objektivene den vanligvis brukes med. Med 70-300-VR-Nikkoren synes jeg den var ganske så hendig, uten at jeg rakk å prøve kombinasjonen på f.eks fugler i flukt. D40 med 16-85 og 70-300, begge VR, gir et ganske så komplett utstyr, særlig hvis det kompletteres med en Canon 500D nærlinse. Og jeg ser ikke bort fra at D40 m/ 16-85 (ny, få brukte tilgjengelig) eller 18-70 (som lett skaffes rimelig brukt) kan være raskt nok til dine behov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, nei da skal jeg ikke kjøpe den.

 

Men har lest litt om E-520, og det høres bra ut. Det skrives opp på lista.

 

Edit:

Her er en pakke med de objektivene du anbefalte og Olympus E-520 til 7000. Kjenner jeg får lyst på speilreflekskamera nå. God pris?

Endret av Wheaten
Lenke til kommentar
Haha, nei da skal jeg ikke kjøpe den.

 

Men har lest litt om E-520, og det høres bra ut. Det skrives opp på lista.

 

Edit:

Her er en pakke med de objektivene du anbefalte og Olympus E-520 til 7000. Kjenner jeg får lyst på speilreflekskamera nå. God pris?

Jeg må få rette meg selv. Jeg oppfattet at det var 7000 UTEN kamera.

 

Men 7000, mjo, det virker som en grei pris det ja. :)

Lenke til kommentar

Billigere på NetonNet da, kelkoo er en fin side ;)

 

Har veldig lyst på E-520. Grei pris og virker som et godt kamera. Får se om det går an å få prøve litt i Ålesund da, men tror fotobutikkene er relativt små.

 

Så nå googles det for harde livet etter tester o.l. Gode lenker, noen?

Lenke til kommentar
Så nå googles det for harde livet etter tester o.l. Gode lenker, noen?

Er det testa i Fotografi? Fins vel i så fall kanskje bare på papir, men testene der er gjerne ganske gode.

Jeg liker dpreview, men de bruker gjerne noen måneder på å komme med en test. Er kanskje en tendens til at grundige tester lar vente på seg..Deres E-510-review er iallfall positivt: "I've been using the E-510 for an unusually long time - the delay in publishing this review meant I ended up living with it for several months, which allowed me to really get to know it in the same way an owner would. And my overall impression, I have to say, is very positive indeed."

Lenke til kommentar

Det er lite tester av E-520 ute, men en del har testet E-420, og E-520 er et E-510 med samme oppgraderinger som E-420 (sensor, trådløs blitsstyring, kontrastbasert AF i LiveView), så om du parrer tester av E-510 med tester av E-420 får du god peiling på bildekvalitet, brukervennlighet og så videre. Grepet på E-520 og E-510 er også identisk, så du kan gjerne ta en titt på et E-510 for å finne ut om de passer hendene dine. :)

 

Og ja, Olympus produserer nydelige JPEG-filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...