Gå til innhold

På jakt etter speilrefleks - vanskelig valg


Anbefalte innlegg

Etter sommeren skal jeg kjøpe meg speilrefleks, men er veldig usikker.

 

Vil gjerne ha et kamera jeg kan utvikle meg med. Har et "ultrazoomkamera" (Sony Cyber-Shot DSC-H7) og er godt vandt med å bruke manuelle innstillinger.

 

Pris må ligge på rundt 5000 - 6000,- (Jeg er 14 år og kommer nok ikke til å tjene så veldig mye i sommer :p )

 

Har tenkt som så at jeg kanskje skal satse på et ikke så veldig dyrt hus og heller kjøpe litt bedre optikk. Eller?

 

Kameraet vil bli brukt til å ta bilder av hunder i fart (viktig!), hunder i ro, ta naturbilder av fjord og fjell (man bor da ikke i Geiranger for ingenting), ta bilder av blomster og av folk.

 

Pappa har noe gammel Pentax-optikk liggende. Er vel et teleobjektiv bl. a. Det er K-fatning, så det skal ifølge Pentax sine sider fungere på de nyere husene også. Men siden det er såpass gammelt vet jeg ikke om det er noe å tenke på i forhold til mitt kjøp ...?

 

 

Jeg er jente og er 14 år, om det betyr noe.

 

Har dere hus/optikk å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du finne ut hvilken optikk det er han har?

 

Det vi er mest interessert i er hvilket merke optikken har, hvilken brennvidde det har (f.eks. 300mm) og et f-tall (f/4 f.eks.). Sistnevnte kan også være benevnt 1:4.

 

Ellers er alle dagens kamerahus gode. Det som er viktig er at kameraet er godt å holde i for deg. :)

 

Dra gjerne innom en velassortert kamerabutikk og prøv å holde i alle kamera du har råd til.

 

At du har jente og er 14 år har ingen betydning for kamerakjøp, det eneste det betyr er at du ikke er gutt, og at du ikke er hverken 13 eller 15 år. :)

 

Fint å se folk begynne tidlig, selv var jeg godt over myndighetsalderen da jeg dro seriøst i gang med foto, og jeg angrer på at jeg begynte så sent.

Lenke til kommentar
Kan du finne ut hvilken optikk det er han har?

 

Det vi er mest interessert i er hvilket merke optikken har, hvilken brennvidde det har (f.eks. 300mm) og et f-tall (f/4 f.eks.). Sistnevnte kan også være benevnt 1:4.

Tusen takk for raskt svar :)

 

 

RMC Tokina 80-200mm 1:4.5

 

Han har også diverse filtre.

Endret av Wheaten
Lenke til kommentar
Alle dagens speilrefleks vil gi deg glimrende resultater. Min generelle anbefaling er, legg minst mulig penger i huset, og mest mulig i optikken. Det er i stor grad optikken som avgjør hvilke muligheter du får.

Jo, et er jo det jeg har tenkt på. Men jeg har null peiling på optikk. Håper derfor dere kan hjelpe meg. :blush:

 

Edit: Nå har jeg sett litt nærmere på utstyret, og han har også en Soligor Teleconverter.

Endret av Wheaten
Lenke til kommentar

Utstyr og begrenset budsjett.

 

Da ville jeg gått for noe brukt på foto.no

Forslag som vil dekke inn behovet ditt og som vil holde i mange år fremover:

Canon 30D, Canon 85mmf1,8, Tamron 17-50mmf2,8.

Alternativt får du også brukt Nikon D200 til en rimelig penge i dag også med tilsvarende optikk.

Lenke til kommentar
At du har jente og er 14 år har ingen betydning for kamerakjøp, det eneste det betyr er at du ikke er gutt, og at du ikke er hverken 13 eller 15 år. :)

Hvorfor er det bra å ikke være 13 eller 15 år? :/ Er 14, hvis det spiller noen rolle.

Han mente jo bare at alder ikke har noe å si :p

 

 

Tusen takk for svar Happyday. Skal se litt nærmere på det :)

Endret av Wheaten
Lenke til kommentar

bare hyggelig det. Slik som Canon 30D (og tildels 40D) er priset i dag gir det svært mye for pengene. Den sammen med 85mm gir deg meget rask autofokus og sylskarpe bilder. Tamron17-50 er et superbillig normalobjektiv. Tror neppe du vil finne noe like bra uten og gå opp det dobbelte i pris.

Lenke til kommentar
At du har jente og er 14 år har ingen betydning for kamerakjøp, det eneste det betyr er at du ikke er gutt, og at du ikke er hverken 13 eller 15 år. :)

Hvorfor er det bra å ikke være 13 eller 15 år? :/ Er 14, hvis det spiller noen rolle.

Han mente jo bare at alder ikke har noe å si :p

 

 

Tusen takk for svar Happyday. Skal se litt nærmere på det :)

xD

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke til det Tokinaobjektivet. Noen her som har erfaring/kjennskap til det? :)
Det er nok ingen gullklump, men trolig et helt greit teleobjektiv med manuell fokus. Bedre enn intet teleobjektiv, og sikkert bedre enn de fleste billig-zoomer i 1000-kr-klassen. Jeg ville ikke valgt Pentax/Samsung på grunn av det, men selvfølgelig er det ingen grunn til å ikke vurdere Pentax/Samsung. Dersom han har noe annen OK optikk kan summen av brukbar optikk vippe i én retning.

 

Pentax K200D vil være et veldig fint begynnerhus som vil fungere med optikken du disponerer/kan få, og gir deg bla. værtetning som ingen andre kameraer i denne prisklassen vil gi deg (dvs - hvis du får tak i et Pentax K10D eller Samsung GX-10 vil de også gjøre det, men de begynner å bli vanskelige å få tak i!). Du vil uansett ikke "gå feil" med dette kameraet, men selvfølgelig bør du også vurdere de andre. Det er nok likevel det kameraet som vil føles mest solid, sammen med Canon 30D (men som er omtrent like dyrt, uten optikk). Kit-optikken til dette kameraet er absolutt brukbar. Bildestabilisering i kamerahuset gjør også at optikken du får fra din far vil kunne stabiliseres.

Lenke til kommentar

Nå må dere ikke glemme at hun er 14 år og det har sikkert en betydning nåt det gjelder grepet på huset.

Har du store eller små hender?

 

Kameraet vil bli brukt til å ta bilder av hunder i fart (viktig!)

Og det må være noe som har rask autofokus og kjapp på bildeserier...

Lenke til kommentar
Nå må dere ikke glemme at hun er 14 år og det har sikkert en betydning nåt det gjelder grepet på huset.

Har du store eller små hender?

 

Kameraet vil bli brukt til å ta bilder av hunder i fart (viktig!)

Og det må være noe som har rask autofokus og kjapp på bildeserier...

Hendene mine ja. Vet ikke hva som er store/små hender, men jeg regner med de er helt normale. Har vel kanskje ganske lange fingre, men, nei, jeg vet ikke.

 

 

 

Har hele sommeren på meg, så dette blir et gjennomtenkt kjøp :)

Lenke til kommentar
Er du ute etter noe spesielt merke, eller er du helt blank der.? :)

Er åpen for det meste.

 

Pappa har ikke særlig mye, og det at han har et gammelt telobjektiv liggende vil nok ikke ha noe effekt på mitt kjøp ;)

 

Skal forklare litt mer av hvorfor jeg foreslår canon 30D. (Alternativt 40D)

Prismessig så er det et knallkjøp. Det aner meg at du tenker å bruke kameraet til litt mer enn vanlig familiesnapshots. Siden du er på budsjett så vil bruktmarkedet være tingen. Det er så mange hobbyfotografer i dag med mye penger og de bytter utstyr hele tiden i håp om at bildene blir bedre. Bilder blir ofte ikke bedre av å bytte utstyr (hvis det ikke er spesielle egeskaper man er ute etter da). Men dette er en stor fordel når en skal handle fordi bruktmarkedet oversvømmes av svært bra ting. Ofte får man kjøpt utstyr som nesten er som nytt siden hobbyfotografer tar godt vare på utstyret sitt.

Canon er merket å kjøre på fordi det er det mest av. Ofte til svært god pris siden det er mange som selger. Nikon er litt vanskelige når du er ute etter en spesiell ting. Derfor sats på det som er tilgjengelig.

Sånn rent teknisk så spiller det mindre rolle hvilket merke du går for. Skal du ta gode bilder så avhenger det mere av deg enn av utstyret. Alle dagens kameraer leverer gode bilder.

Lenke til kommentar

Om jeg skal kjøpe det settet du forslo, Happyday, (Canon 30D, Canon 85mmf1,8, Tamron 17-50mmf2,8 ), må jeg da kjøpe det brukt hver for seg? Hva vil prisen ligge på?

 

Kjenner at 30d frister. Har sett på det før også. Og om jeg trenger litt mer penger, så kan jeg jobbe litt utover høsten også. :p

Endret av Wheaten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...