Gå til innhold

Tråden for oss som liker innvandrere og asylsøkere


Anbefalte innlegg

Å være skeptisk til innvandring, til konsekvensene av innvandring og til det ''flerkulturelle'' samfunnet betyr ikke at man misliker innvandrere, selv om trådstarter med tittelen ''for oss som liker innvandrere'' impliserer nettopp dette. Personlig går jeg ikke rundt og hverken liker eller misliker grupper, der kan jo trådstarter begynne med å se litt på seg selv siden han synes en gruppe mennesker er så mye mer fantastisk enn en annen, jeg liker eller misliker individer.

 

Hugbees har et poeng, trådstarter er minst like fordomsfull som noen han kritiserer, og grunnholdningen hans er en smule grumsete.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erfaringsmessig har jeg lite å utsette på innvandrere, snarere tvert imot. De har litt andre sosiale normer, for å generalisere, som jeg foretrekker langt mer enn de generelle normene til nordmenn. "Hyggeligere" kan det vel oppsummeres som. Er vel mer ungdommen som skiller seg ut negativt, men de er ikke verre en norsk ungdom i så måte.

 

Har et par 2. generasjonsinnvandrere på fotballaget jeg trener, de er flotte unger. Foreldrene virker utrolig greie også. Det medieskapte bildet har jeg aldri klart å forholde meg til, det blir for fiktivt, stigmatiserende og tatt ut av sin sammenheng.

 

Det er i hvert fall min personlige erfaring. Men jeg har vanskeligheter med å generalisere slik, det er så store forskjeller fra menneske til menneske. Det blir bare så unyansert å feie noen under en kam slikt. Innvandrere har alltid vært en del av livet mitt, det er ikke noe fremmed eller skummelt med det. Det er en naturlig ting og jeg håper det blir mer av det, grensene håper jeg viskes ut på globalt plan ettersom årene går.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si jeg har sagt at den er mer riktig enn din, men for min egen del er det lettere å forholde meg til verden slik jeg ser den fremfor hvordan du ser den.

 

Jeg ser ingen grunn til å stigmatisere og feie innvandrere inn under en kam og oppfatte dem deretter. De er individer som alle andre og man gjør best å ikke forhåndsdømme et menneske om man absolutt er opptatt av å dømme et menneske.

 

Jeg har ingen grunn til å skule ekstra på noen eller ha økte mistanker mot dem på bakgrunn av om de er innvandrer eller ikke. Og slik vil jeg fortsette å leve livet mitt og behandle andre mennesker.

Lenke til kommentar

Er ikke tråder som dette med på å stigmatisere innvandrere og asylsøkere og virker dermed mot sin hensikt?

 

Eneste forskjellen på innvandrere/asylsøkere og oss "nordmenn" er at de har med seg bagasje i form av kultur og opplevelser. Denne bagasjen klarer vi her i Norge ikke alltid å håndtere like bra, det er bare å se på inntegreringspolitikken de siste 20-30 åra.

 

Jeg liker for eks ikke kulturen og kvinnesynet mange av dem tar med seg, dette kombinert med et lite nyansert bilde skapt av media har vært med å forme mitt syn i en negativ retning. Asylsøkere som stikker ned uskyldige folk på åpen gate gjør ikke akkurat saken bedre. Men det er vel prisen man må betale for å ikke kunne tilby dem nok hjelp.

 

Selv om det er klart og tydelig at Norge ved nåverænde tidspunkt ikke er flinke nok til å motta asylsøkere / integrere innvandrere så er det fremdeles en liten minoritet som ønsker å åpne grensene og motta alt som kryper og går.

 

Jaja, det går vel bra til slutt får vi håpe...

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til å stigmatisere og feie innvandrere inn under en kam og oppfatte dem deretter. De er individer som alle andre og man gjør best å ikke forhåndsdømme et menneske om man absolutt er opptatt av å dømme et menneske.

 

Men du har ingen problemer med å stigmatisere og dømme de som er innvandringskritiske, uten at du vet noe som helst om hvorfor de er det.

Lenke til kommentar

Har liten tid til å gi noen lengre innlegg akkurat nå, men sånn kort fortalt: Hugbee, tenk over hva du skriver, klarer nesten ikke å ta innleggene dine seriøse. Og i tillegg mener jeg ikke at jeg liker innvandrere bedre enn nordmenn, ikke prøv å snu dette rundt til å kalle meg rasist, det fungerer ikke, og det er en håpløs tankegang.

Lenke til kommentar

Vær så snill og forklar NØYAKTIG hvordan jeg er rasist. Jeg er hvit, jeg er norsk, jeg har ingenting imot det, og jeg er fornøyd med det, men jeg sier at innvandrere er like gode som nordmenn. Skal jeg kalles rasist mot min egen bakgrunn på grunn av det?! Jeg skjønner VIRKELIG ikke tankegangen.

 

 

Og forresten, når jeg sa at Norge har vært et potetland, da mente jeg ikke hudfargen, men et pottittland, altså et utrykk for å være litt gammeldags.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til å stigmatisere og feie innvandrere inn under en kam og oppfatte dem deretter. De er individer som alle andre og man gjør best å ikke forhåndsdømme et menneske om man absolutt er opptatt av å dømme et menneske.

 

Men du har ingen problemer med å stigmatisere og dømme de som er innvandringskritiske, uten at du vet noe som helst om hvorfor de er det.

 

Har jeg ikke problem med det? Akkurat hvor har jeg stigmatisert en "innvandringskritsk" (hva nå det enn skal være, skal ikke mye til for å falle inn under den beskrivelsen)?

 

Jeg har aldri fått noen grunn til å feie innvandrere under en kam, eller innvandring generelt som noe negativt. De negative opplevelsene jeg har hatt med noen som er innvandrere setter ingen presedens for resten av innvandrerne. Skulle jeg ført den logikken så kunne jeg konkludert med at nordmenn er noe av det verste på jord. Men det mener jeg heller ikke :)

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til å stigmatisere og feie innvandrere inn under en kam og oppfatte dem deretter. De er individer som alle andre og man gjør best å ikke forhåndsdømme et menneske om man absolutt er opptatt av å dømme et menneske.

Men du har ingen problemer med å stigmatisere og dømme de som er innvandringskritiske, uten at du vet noe som helst om hvorfor de er det.

Hehe... Der ja, de kom sannheten fram igjen. Samme gamle hver gang... :)

Lenke til kommentar

Det er veldig lite negativt å si om innvandring. Innvandring er definivt en berikelse for Norge. Å tenke på at når mennesker så folk med annen hudfarge bare for 50 år siden var det noe helt nytt og nærmeste skremmende for mange. Nå har vi kommet så langt at mange kulturer, religioner og tradisjoner kan leve ved siden av hverandre. I Oslo-området hadde halve Ruter sine t-baner, trikker og busser ikke gått uten innvandrere. Innvandrere gjør en god jobb i landet vårt som jeg får inntrykk av at mange ikke tenker på, jeg syns det er synd at mye av fokuset som er rettet mot innvandrere er negativt fordi skal man skape god integrering og et godt land for alle mennesker så er det også en del av samfunnet sitt ansvar å ha åpen og positiv holdning i steden for at partier som Frp går rundt og skaper en fremmedfrykt som definitvt er negativt for jeg får inntrykk av at innvandrere blir nesten dyttet bort fra samfunnet med all negativ fokus.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til å stigmatisere og feie innvandrere inn under en kam og oppfatte dem deretter. De er individer som alle andre og man gjør best å ikke forhåndsdømme et menneske om man absolutt er opptatt av å dømme et menneske.

 

Men du har ingen problemer med å stigmatisere og dømme de som er innvandringskritiske, uten at du vet noe som helst om hvorfor de er det.

Jeg synes det et symptomatisk at man tilsynelatende mener etnisk bakgrunn er like relevant i å vurdere personer som deres politiske standpunkt. Ut av politiske posisjoner kan man i det minste avlede visse momenter. Det samme kan ikke sies om etnisk bakgrunn med mindre man bruker et meget "spesielt" prisme til å se det gjennom - et irrasjonalt prisme færre og færre har noe til overs for.

Lenke til kommentar
Hva har innvandrere gjort mot dere?

 

Tja, jeg kan bare snakke for meg selv - så her kommer det.

 

Jeg har ikke noe mot innvandrere generelt, på ingen som helst måte. Det jeg har noe mot er kriminelle innvandrere, get it? Innvandrere er overrepresentert på voldtektsstatistikken. I den siste tiden så var det en serie med ran i Trondheim, gjetter du det? De var begått av innvandrere. Få disse ut av landet og folk generelt vil få ett bedre inntrykk av innvandrere. Jeg kjøper kebab på den lokale sjappa ca 1 gang i uka, har alltid en hyggelig prat med personalet der, nettopp fordi at de oppfører seg som folk. Selv om de snakker litt gebrokkent så drar de ikke rundt å raner eller voldtar. De har skaffet seg ett ærlig levebrød.

 

Ta de store gjengene i Oslo, er det rart at innvandrere har ett dårlig rykte? :nei: Dessverre så er det slik at de få ødelegger for de mange - slik er det fordi vi lar det skje ved at vi lar kriminelle innvandrere få fortsette å være her, fremfor å sende dem hjem igjen.

Lenke til kommentar
Det er vel like mye et rasistisk utsagn som noe en innvandringsskeptiker har sagt. Det som irriterer meg verre enn alle de gammeldagse bondefolka som hører på køntrymusikk i dette landet er alle wiggerne, puddel-anarkistene og neo-raddisene som tror det er kult å hate sin egen hudfarge, bakgrunn og enhver form for nasjonal identitet og kler, oppfører seg, snakker og som om de kommer ifra ghettoen i USA.

 

Haha, morro at du er like generaliserende mot de som er uenige med deg som de du ikke liker. Jeg og de fleste jeg kjenner har ikke noe imot innvandrer og synes problemet overdrives sterkt i media. Vi er for det mest plassert rundt sentrum politisk, kler oss helt vanlig, gir egentlig faen i hudfarge verken eller, misliker rasestolthet og nasjonalisme, men liker norge. Jeg er grafisk designer, dama mi studerer historie på NTNU, har venner som er elektrikere, snekkere, butikkansatte, biblotekarer, sosialarbeidere, biokjemikere, trykkere, industriarbeidere, osv. Men, men, generaliser i vei :p

 

Jeg har ingenting i mot verken innvandring eller asylsøkere. Det jeg har noe imot er norges system for å behandle disse folkene. Man trenger et mye bedre integreringsystem og en mer klar og streng linje mot de som faktisk kommer hit og er kriminelle. Det burde være lettere å komme hit og bo og jobbe, men også lettere å bli kastet ut om man gjør grove kriminelle handlinger.

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til å stigmatisere og feie innvandrere inn under en kam og oppfatte dem deretter. De er individer som alle andre og man gjør best å ikke forhåndsdømme et menneske om man absolutt er opptatt av å dømme et menneske.

 

Men du har ingen problemer med å stigmatisere og dømme de som er innvandringskritiske, uten at du vet noe som helst om hvorfor de er det.

Jeg synes det et symptomatisk at man tilsynelatende mener etnisk bakgrunn er like relevant i å vurdere personer som deres politiske standpunkt. Ut av politiske posisjoner kan man i det minste avlede visse momenter. Det samme kan ikke sies om etnisk bakgrunn med mindre man bruker et meget "spesielt" prisme til å se det gjennom - et irrasjonalt prisme færre og færre har noe til overs for.

 

Det eneste som er symptomatisk for noe her er tendensen til stråmannsargumentasjon fra din side, jeg går utfra at du egentlig er inteligent nok til å skjønne at min retorikk var rettet mot Dotten's og andres stigmatisering av de som er kritiske til innvandring og ellers ikke var noen sammenligning i forhold til etnisitet. Med stråmannsargumentasjonen din bekrefter du vel egentlig bare poenget mitt.

Lenke til kommentar
Vær så snill og forklar NØYAKTIG hvordan jeg er rasist. Jeg er hvit, jeg er norsk, jeg har ingenting imot det, og jeg er fornøyd med det, men jeg sier at innvandrere er like gode som nordmenn. Skal jeg kalles rasist mot min egen bakgrunn på grunn av det?! Jeg skjønner VIRKELIG ikke tankegangen.

 

 

Og forresten, når jeg sa at Norge har vært et potetland, da mente jeg ikke hudfargen, men et pottittland, altså et utrykk for å være litt gammeldags.

 

Hvis du mener at diskriminering på bakgrunn av etnisitet er rasisme, noe det per definisjon er, så er diskriminering av nordmenn også rasisme. Det er helt greit etter min oppfatning å være kritisk til en kultur, for eksempel den norske, men da får man tillate kritikk av andre kulturer også, for eksempel såkalte innvandrerkulturer. Hvis du mener at alle kulturer er like gode, så er norsk kultur like bra som noen annen også og du har ikke noe å kritisere ved den. Hvis du mener at jeg ikke kan si hva jeg mener om for eksempel pakistansk kultur, som jeg mener er undertrykkende, rasistisk og etnosentrisk, så bør du være konsekvent nok til å ikke si noe om norsk kultur heller.

 

Hvem bryr seg om hudfarge lenger? De eneste som snakker om hudfarge er de som prøver å gjøre de som er kritiske til dagen innvandringspolitikk til rasister. Personlig gir jeg blanke i om norges befolkning er brune om hundre år, inkludert mine egne etterkommere, men jeg gir ikke blanke i hva slags kultur og hvilke verdier som preger Norge om hundre år. Du er preget av en arkaisk og grunnleggende rasistisk tankegang, skjønt jeg vil ikke kalle deg en rasist, når du beskytter visse kulturer mot kritikk, noe som fremgår av at du ikke kan behandle andre kulturer med samme kritiske perspektiv som din egen kultur.

Lenke til kommentar

Fy faen så flink du er til å vri og vende på ting til det passer med tankegangen i den lille bobla di. Jeg har sagt mitt, og du forstår det ikke, jeg bruker ikke mer tid på å forklare meg for deg. Dotten har skjønt det.

 

Ved å kalle meg wigga, var det vel faktisk du som startet med hudfargesnakket her.

Lenke til kommentar
Fy faen så flink du er til å vri og vende på ting til det passer med tankegangen i den lille bobla di. Jeg har sagt mitt, og du forstår det ikke, jeg bruker ikke mer tid på å forklare meg for deg. Dotten har skjønt det.

 

Ved å kalle meg wigga, var det vel faktisk du som startet med hudfargesnakket her.

 

Jeg har ikke kalt deg ''wigga'', jeg vet ikke en gang hva det er. Jeg har heller ikke nevnt noe som helst om hudfarge tidligere. At du nå går over til ren løgn heller enn å finne motargumenter viser vel egentlig bare hvor svakt du står.

Lenke til kommentar
Hva har innvandrere gjort mot dere?

Jeg kjøper kebab på den lokale sjappa ca 1 gang i uka, har alltid en hyggelig prat med personalet der, nettopp fordi at de oppfører seg som folk. Selv om de snakker litt gebrokkent så drar de ikke rundt å raner eller voldtar. De har skaffet seg ett ærlig levebrød.

Og det er det som er poenget, ingen her har sagt (selv ikke undertegnede) at ærlige og redlige innvadrere kan oppholde seg i Norge, men når det engag er slik at alt for mange av de nettopp ikke oppfører seg slik, blir det også problemer for resten. Oppskriften: Steng grensene til vi har "ryddet" opp i landet, det tjener selv innvadrene på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...