Gå til innhold

Tråden for oss som liker innvandrere og asylsøkere


Anbefalte innlegg

Er dritt lei av at uansett hvor jeg går, så hører jeg klaging på innvandrere, flyktninger og asylsøkere. KONSTANT. Jeg kjenner en god del innvandrere, både 1. og 2.-generasjon, kurdere, indere, pakistanere, irakere, kosovoalbanere, polakker. Stort sett veldig hyggelige folk. Selvfølgelig er det noen drittsekker blant dem, men jeg tok nettopp en kjapp brainstorming, og kom fram til at jeg kjenner omtrent akkurat like mange norske drittsekker som innvandrere.  

 

Hva har innvandrere gjort mot dere?

 

- Mange innvandrere har et forhold til både familie og venner, som man kan se langt etter hos mange nordmenn.

 

- Polakker og andre østeuropeere fyller opp arbeidsplasser som Norge TRENGER.

 

- Asylsøkere flytter ikke til Norge fordi de har lyst, men fordi de ikke har annet valg, pga. krig eller forfølgelse. Høyst sannsynlig kan de ikke norsk når de flytter hit, og det er vanskelig å etablere seg økonomisk. Det er her staten må hjelpe til, og IKKE hvor de skal bli trakassert.

 

- Norge har lenge vært et potetland, jeg tror det er viktig at også vi begynner å bli med på globaliseringen, blant annet ved å lære andre kulturer. 

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moren min er flyktningkonsulent i den kommunen jeg bor i, så jeg har på grunn av det blitt kjent med en hel del innvandrere. I tillegg jobber jeg med en del! Jeg liker mange av innvandrerne, men det er også mange jeg ikke liker. Jeg dømmer ikke mennesker utifra hvilket land de er fra, men fra hvordan de er som person.

Og om jeg liker innvandrere? Jeg stiller meg totalt likegyldig til om de er innvandrere eller ikke.

Lenke til kommentar

Det er jo mye det at det er litt for mye "mann med innvandrerbakgrunn tatt for drap" man leser om. Nå blir jo spørsmålet om tabloidene blåser opp litt vel mye at de ikke er 100% kjøttkake-norske da.

 

Men uavhengig blir det utrolig teit når Norge gir dem tillatelse til å oppholde seg i landet vårt, og de bryter den Norske Loven.

 

I min mening burde det vært nulltoleranse mtp asyl/oppholdstillatelse og lovbrudd. Og heller gitt dem bedre levekår.

 

Binko.

 

Det med at Norge må lære litt av andre land;

 

Jo. Litt usikker hva jeg mener dette her. Hvor bra er det egentlig hvis alle land blir helt like, da? Da kan vi mens vi er i gang fjerne landegrenser, og heller leve i Verden; og dette er vel kanskje ikke noen dum idè?

 

Men de fleste mennesker (les: i den moderne, rike delen av verden) er vel ikke klar for en slik omrokkering. Selvom dette ville hjulpet 50% av menneskene (ikke sikker på tallet, bare så det er sagt.) som lever i fattighet og elendighet.

Endret av Binko
Lenke til kommentar

artig hvordan det er helt greit å like innvandrere rent generellt, men misliker man dem er man rasist og må jobbe med holdninger osv for da er det plutselig feil å generalisere.

 

selv er jeg skeptisk til innvandrere pga av all driten det er med mange av dem, men møter jeg en som virker ok bryr jeg meg ikke om han er brun eller ikke.

 

btw er det mange som søker asyl her fordi de risikerer å bli straffet for FORBRYTELSER i hjemlandet, og om du synes Norge er et potetland er det helt greit. Da kan du sitte i kjelleren til ali og slenge dritt om nordmenn mens vi poteter koser oss med holdningene våres-'

Lenke til kommentar
artig hvordan det er helt greit å like innvandrere rent generellt, men misliker man dem er man rasist og må jobbe med holdninger osv for da er det plutselig feil å generalisere.

Hehe, ja veldig godt poeng. Så lenge det er positivt er alt bra, men med en gang man ytrer seg i en negativ retning blir hånden kappet av.

 

btw er det mange som søker asyl her fordi de risikerer å bli straffet for FORBRYTELSER i hjemlandet, og om du synes Norge er et potetland er det helt greit. Da kan du sitte i kjelleren til ali og slenge dritt om nordmenn mens vi poteter koser oss med holdningene våres-'

Det stemmer, bare se på Mullah Kreket....

Lenke til kommentar
Moren min er flyktningkonsulent i den kommunen jeg bor i, så jeg har på grunn av det blitt kjent med en hel del innvandrere. I tillegg jobber jeg med en del! Jeg liker mange av innvandrerne, men det er også mange jeg ikke liker. Jeg dømmer ikke mennesker utifra hvilket land de er fra, men fra hvordan de er som person.

Og om jeg liker innvandrere? Jeg stiller meg totalt likegyldig til om de er innvandrere eller ikke.

Dette er et av de best velbegrunnede og konsise innleggene jeg har sett i en debatt siden Kåre Willoch sa "det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg haka".

 

Helt enig. :)

Lenke til kommentar
Jeg kjenner en god del innvandrere, både 1. og 2.-generasjon, kurdere, indere, pakistanere, irakere, kosovoalbanere, polakker

 

Halvparten av de du nevner her er flyktninger og asylsøkere, ikke innvandrere.

 

Hva har innvandrere gjort mot dere?

 

Jeg har aldri hatt noen store problemer med innvandrere. Asylsøkere og flyktninger har det derimot vært noe helvetes mye bråk med.

 

Mange innvandrere har et forhold til både familie og venner, som man kan se langt etter hos mange nordmenn.

 

Hva da? Tankeløs lojalitet helt opp til blodhevn? Det er greit at vi nordmenn ikke er det varmeste og mest familiære folkeslaget, men jeg foretrekker individualismen fremfor Afrika-tilstander, og det gjør vel mange av dem også, eller så hadde de ikke forsøkt så hardt å komme seg til vesten.

 

Polakker og andre østeuropeere fyller opp arbeidsplasser som Norge TRENGER.

 

Ja og nei. Det er svært spesifike yrkesgrupper vi trenger. Det er tull å importere 2-3000 krigsflyktninger i året til å gå på uføretrygd og attføring når vi trenger snekkere og leger.

 

Asylsøkere flytter ikke til Norge fordi de har lyst, men fordi de ikke har annet valg, pga. krig eller forfølgelse

 

Det er da åpenbart at de kommer til Norge ene og alene på grunn av økonomiske hensyn. Det er derfor FRP for en tid siden kom med forslag om at alle som ankom Norge med fly uten dokumentasjon var flyselskapets ansvar å sende tilbake.

 

Norge har lenge vært et potetland, jeg tror det er viktig at også vi begynner å bli med på globaliseringen, blant annet ved å lære andre kulturer.

 

Det er vel like mye et rasistisk utsagn som noe en innvandringsskeptiker har sagt. Det som irriterer meg verre enn alle de gammeldagse bondefolka som hører på køntrymusikk i dette landet er alle wiggerne, puddel-anarkistene og neo-raddisene som tror det er kult å hate sin egen hudfarge, bakgrunn og enhver form for nasjonal identitet og kler, oppfører seg, snakker og som om de kommer ifra ghettoen i USA.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hatt noen store problemer med innvandrere. Asylsøkere og flyktninger har det derimot vært noe helvetes mye bråk med.

Vi har asylmottak her jeg bor. Jeg laget reportasje med en gjeng flyktninger i dag. Det er lenge siden jeg har følt meg like godt mottatt og har trivdes bedre.

 

Hva da? Tankeløs lojalitet helt opp til blodhevn? Det er greit at vi nordmenn ikke er det varmeste og mest familiære folkeslaget, men jeg foretrekker individualismen fremfor Afrika-tilstander, og det gjør vel mange av dem også, eller så hadde de ikke forsøkt så hardt å komme seg til vesten.

Slikt forekommer, men er faktisk ikke så vanlig som en kan få inntrykk av.

 

Ja og nei. Det er svært spesifike yrkesgrupper vi trenger. Det er tull å importere 2-3000 krigsflyktninger i året til å gå på uføretrygd og attføring når vi trenger snekkere og leger.

Mennesker fra Sri Lanka er etterspurt i fiskeprossessindustrien, fordi de nesten uten unntak arbeider hardere og bedre enn nordmenn, på generell basis.

 

Det er da åpenbart at de kommer til Norge ene og alene på grunn av økonomiske hensyn. Det er derfor FRP for en tid siden kom med forslag om at alle som ankom Norge med fly uten dokumentasjon var flyselskapets ansvar å sende tilbake.

Nuvel. At de foretrekker å være flyktninger i et trygt land heller enn et utrygt land kan man vel egentlig ikke klandre dem. Grunnen til at FRP foreslo det er at de ikke bryr seg så alt for mye om flyktninger.

 

Det er vel like mye et rasistisk utsagn som noe en innvandringsskeptiker har sagt. Det som irriterer meg verre enn alle de gammeldagse bondefolka som hører på køntrymusikk i dette landet er alle wiggerne, puddel-anarkistene og neo-raddisene som tror det er kult å hate sin egen hudfarge, bakgrunn og enhver form for nasjonal identitet og kler, oppfører seg, snakker og som om de kommer ifra ghettoen i USA.

Jeg er helt enig i det meste trådstarter skriver.

 

Jeg kan love deg en ting, jeg passer ikke inn i den tåpelige stereotype fremtoningen du nettopp beskrev.

 

:)

Lenke til kommentar
- Mange innvandrere har et forhold til både familie og venner, som man kan se langt etter hos mange nordmenn.

 

Jeg har et godt og nært forhold til både venner og familie, noen av familieverdiene en del innvandrere har er ikke positive som andre har nevnt allerde.

 

- Polakker og andre østeuropeere fyller opp arbeidsplasser som Norge TRENGER.

 

Jeg er ikke imot arbeidsinnvandring av utdannet arbeidskraft og denne får vi fra Europa.

 

- Norge har lenge vært et potetland, jeg tror det er viktig at også vi begynner å bli med på globaliseringen, blant annet ved å lære andre kulturer.

 

Middelaldermoral og tilhørende religion er ikke noe vi trenger å lære, de kristne i dette landet har desverre fylt kvoten for oss alle de siste århundrene.

 

- Asylsøkere flytter ikke til Norge fordi de har lyst, men fordi de ikke har annet valg, pga. krig eller forfølgelse.

 

De økonomiske årsakene er vel de som egentlig gjelder i de fleste tilfeller, men men.

 

Høyst sannsynlig kan de ikke norsk når de flytter hit, og det er vanskelig å etablere seg økonomisk. Det er her staten må hjelpe til, og IKKE hvor de skal bli trakassert.

 

Det er deres eget ansvar å lære seg norsk, man lærer ikke norsk ved å sitte hjemme å snakke morsmålet. Staten kan sikkert hjelpe litt her ja, men når alt kommer til alt er det innvandrerenes eget ansvar å være villige til å lære seg språket.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

For et flåsete og fordomsfullt åpningsinnlegg.

 

Noen ganger er jeg dritt lei innvandrere. Fordi jeg hele tiden får høre hvor fortreffelige de er og hvor mye som er galt med oss nordmenn, og jeg er jo nordmann så da må det være meg de mener, hver gang et eller annet ikke fungerer helt som det skal. Får ikke en innvandrer jobb er det min feil, hvis en gruppe innvandrere gjengvoldtar en jente er det min feil det også. At en del innvandrere ikke vil integrere seg og heller myrder sine egne døtre enn å se dem gifte seg med nordmenn, sånne som meg, er selvfølgelig min feil det også. For bare nordmenn kan jo være rasister og fordomsfulle, det er jo bare oss det er noe galt med. Men jeg prøver å huske at det først og fremst er selvgode og selvforherligende nordmenn som liker å sette seg selv på pidestall som fremstiller innvandrerbefolkningen som en form for ''noble savages'' som trenger deres hjelp, og ikke innvandrere selv i så stor grad.

 

Men i fullt alvor bør innvandrere of flyktninger være glad for én liten ting ved nordmenn. At nordmenn ikke behandler innvandrere som andre innvandrere blir behandlet i innvandrernes opprinnelsesland.

Endret av SheikFyFazan
Lenke til kommentar
artig hvordan det er helt greit å like innvandrere rent generellt, men misliker man dem er man rasist og må jobbe med holdninger osv for da er det plutselig feil å generalisere.
Du kan jo ikke sammenligne på den måten. Som sagt liker jeg mange utlendinger, men misliker også noen, AKKURAT som jeg gjør med alle andre nordmenn. På samme måte som Ustedalen skriver her.

 

selv er jeg skeptisk til innvandrere pga av all driten det er med mange av dem, men møter jeg en som virker ok bryr jeg meg ikke om han er brun eller ikke.
For en FLOTT "jeg liker ikke utlendinger men jeg er ikke rasist"-holdning du har!

 

 

 

 

 

Jeg kjenner en god del innvandrere, både 1. og 2.-generasjon, kurdere, indere, pakistanere, irakere, kosovoalbanere, polakker
Halvparten av de du nevner her er flyktninger og asylsøkere, ikke innvandrere.
Ok, jeg kunne kanskje ha utdypet meg bedre, jeg mener altså innvandrere, flyktninger og asylsøkere. Endrer navnet på tråden nå.
Mange innvandrere har et forhold til både familie og venner, som man kan se langt etter hos mange nordmenn.
Hva da? Tankeløs lojalitet helt opp til blodhevn? Det er greit at vi nordmenn ikke er det varmeste og mest familiære folkeslaget, men jeg foretrekker individualismen fremfor Afrika-tilstander, og det gjør vel mange av dem også, eller så hadde de ikke forsøkt så hardt å komme seg til vesten.

Det finnes da en grense her, jeg snakket om at veldig mange utlendinger vet hvordan de skal ta vare på familie og venner Tror du alle handler etter "blodhevn", da må du tro om igjen.

 

 

Polakker og andre østeuropeere fyller opp arbeidsplasser som Norge TRENGER.
Ja og nei. Det er svært spesifike yrkesgrupper vi trenger. Det er tull å importere 2-3000 krigsflyktninger i året til å gå på uføretrygd og attføring når vi trenger snekkere og leger.
Nå må du bare bryte inn om jeg tar feil, men Norge importerer da ingen krigsflyktninger?! Og polakker som kommer til Norge for å jobbe er jo ikke flyktninger

 

 

Asylsøkere flytter ikke til Norge fordi de har lyst, men fordi de ikke har annet valg, pga. krig eller forfølgelse
Det er da åpenbart at de kommer til Norge ene og alene på grunn av økonomiske hensyn.

 Tull. Tror du det er tilfeldig at alle asylsøkere kommer fra krigsherjede land? Det bor f.eks. mange fattige i Kina, Norge mottar nok ikke mange asylsøkere derifra. ;)

 

 

Norge har lenge vært et potetland, jeg tror det er viktig at også vi begynner å bli med på globaliseringen, blant annet ved å lære andre kulturer.

 

Det er vel like mye et rasistisk utsagn som noe en innvandringsskeptiker har sagt. Det som irriterer meg verre enn alle de gammeldagse bondefolka som hører på køntrymusikk i dette landet er alle wiggerne, puddel-anarkistene og neo-raddisene som tror det er kult å hate sin egen hudfarge, bakgrunn og enhver form for nasjonal identitet og kler, oppfører seg, snakker og som om de kommer ifra ghettoen i USA.

Nordmenn hadde vel ikke sett en utlending før på 1970-tallet, derfor har vi mye å lære fra mange andre land som takler kulturelle forskjeller bedre. Jeg sier ikke at Norge er så altfor dårlig på dette punktet, det finnes nok mange andre land som er mye verre, men det kunne klart blitt forbedret. 

 

Og HVEM har sagt at jeg hater min egen hudfarge og bakgrunn?! Jeg er så norsk som det går, og jeg er STOLT av det. Du har vel klart å snappe opp at jeg hører på hip hop, og derfor tror du vel automatisk at jeg er en wigga? Jeg kler meg og oppfører meg vel stort sett som alle andre ungdommer, selv om jeg ikke ser hva det har med dette å gjøre?! 

 

 

 

For et flåsete og fordomsfullt åpningsinnlegg.
Hvordan du får innlegget mitt til å bli fordomsfullt, det skjønner jeg ikke. Fordomsfullt ovenfor nordmenn? Jeg sier ikke at nordmenn er et dårlig folkeslag, men som nordmenn selv foreslår jeg at folk kan prøve å oppføre seg litt bedre :)

 

Noen ganger er jeg dritt lei innvandrere. Fordi jeg hele tiden får høre hvor fortreffelige de er og hvor mye som er galt med oss nordmenn, og jeg er jo nordmann så da må det være meg de mener, hver gang et eller annet ikke fungerer helt som det skal. Får ikke en innvandrer jobb er det min feil, hvis en gruppe innvandrere gjengvoldtar en jente er det min feil det også. At en del innvandrere ikke vil integrere seg og heller myrder sine egne døtre enn å se dem gifte seg med nordmenn, sånne som meg, er selvfølgelig min feil det også.
Jeg vet ikke hvem som har beskyldt deg for å ha gjort alt det her, jeg har ihvertfall ikke gjort det. Sikker på at du ikke vrir, vender og innbiller deg ting? Igjen, man burde ikke dømme etter bakgrunnen til noen, men etter personen selv.
Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at nordmenn er et dårlig folkeslag, men som nordmenn selv foreslår jeg at folk kan prøve å oppføre seg litt bedre :)

 

Vi nordmenn kan sikkert oppføre oss bedre, rom for forbedringer finner man hos de fleste. Men som jeg var inne på tidligere, ser man på hvordan innvandrere og flyktninger blir behandlet i de fleste ikke-vestlige land burde vi kanskje ikke lære så mye av dem på dette området. Problemet ditt er at du skjønnmaler innvandrerne, selv om mange har en kulturell ballast som er mer enn kritikkverdig, og legger alt ansvar for integrering på nordmenn.

 

Alle kulturer er ikke like bra, et utsagn som i følge enkelte er nok til å stemple meg som rasist, men hvis vi skal vurdere alle etter et kulturrelativistisk perspektiv skal man vel strengt tatt vurdere det norske samfunnet etter de samme kriterier som alle andre og ikke kritisere fordommer og rasisme hos nordmenn heller, i så fall driver vi enten forskjellsbehandling eller ser på oss selv som overlegne mennesker. Og hvis vi skal drive forskjellsbehandling og vurdere andre kulturer etter andre standarder enn vår egen kultur, hvem skal da bestemme hva som er kritikkverdig eller ikke? Marte Michelet? Den eneste løsningen som er fornuftig på lang sikt er å behandle alle etter samme standard, men da kommer man også til den konklusjonen at noen kulturer er konserverende og lite fremskrittsvennlige. Du kan sikkert sette spørsmålstegn ved hvordan jeg kan være så sikker på at mine verdier, som jeg bruker som grunnlag for mine vurderinger, er bedre enn andres verdier, og jeg kan ikke svare deg at jeg er sikker heller. Men jeg har mine verdier, som forøvrig ikke er spesielt kontroversielle eller nødvendigvis skiller seg ut fra for eksempel dine, og jeg kan bare vurdere ut fra hva jeg tror er riktig her og nå. Men jeg kan vurdere alle, mennesker og kulturer, etter samme standard.

Lenke til kommentar
Er en grunn til at mennesker er skeptiske til innvandrere og speiselt ikke vestlige... Har du lest avisen, eller sett på Dagsrevyen?

når de sprenger noe her i norge skal jeg begynne å tenke på å vurdere å kansje være litt skeptisk...

 

Et menneske er et menneske enten det er en nordmann eller en pakistaner.

Den eneste relevante forskjellen på oss er kulturen.

Og religionen. Glem ikke den. Mange aspekter i kulturen er også påvirket av religion.

du sier noe der.. de burde ikke ha lov til å ha bønne rop i gatene.. har de det nå?

Lenke til kommentar
artig hvordan det er helt greit å like innvandrere rent generellt, men misliker man dem er man rasist og må jobbe med holdninger osv for da er det plutselig feil å generalisere.
Du kan jo ikke sammenligne på den måten. Som sagt liker jeg mange utlendinger, men misliker også noen, AKKURAT som jeg gjør med alle andre nordmenn. På samme måte som Ustedalen skriver her.

 

selv er jeg skeptisk til innvandrere pga av all driten det er med mange av dem, men møter jeg en som virker ok bryr jeg meg ikke om han er brun eller ikke.
For en FLOTT "jeg liker ikke utlendinger men jeg er ikke rasist"-holdning du har!

 

 

hvorfor kan jeg ikke sammenlikne på den måten? værsåsnill å utdyp

 

jeg har ingen "jeg liker ikke utlendinger men jeg er ikke rasist holdning", som sagt er jeg i utgangspunktet skeptisk til innvandrere, så det bor en liten rasist i meg. Du liker generellt innvandrere, det gjør deg til en akkurat likestor rasist. Du har hatt mest positive erfaringer, jeg har hatt mest negative...

 

første problemet ditt er at du ikke vet hva ordet rasist betyr, andre er at du ikke skjønner at du er en selv.

 

btw. ved å kalle nordmenn for poteter melder du deg inn i wiggaklubben, samme hva du sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...