Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm. Så du tror jeg kanskje vil få den opp i Windows hvis jeg skrur den opp og kobler til med sata kabel? Dette vil jo gå utover en eventuelt reklamasjonssak så vil nok høre med Komplett først hvordan de vil behandle saken da disken er i overkant av 2 år gammel nå. Med mindre du er helt sikker på at det vil fungere? ;)

 

Har forresten snart fått reddet ut alle filene, gjenstår i overkant av 400GB så ligger alt trygt på en splitter ny disk som ble satt inn i maskinen i går.

 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner. Som sagt så er alle filene snart trygge så kan like så godt prøve ut tipset ditt da det mer eller mindre ikke er verdt bryderiet og styre med en reklamasjonssak på en sådan filleting. Kommer med en oppdatering så fort alle filene er lagt over som forhåpentligvis blir i løpet av dagen :)

 

Edit: Problemet kan vel ikke være strømmen når jeg får den opp i Ubuntu?

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Får du den opp i ubuntu så kan det være trøbbel med softwaren/firmwaren og/eller driveren til eksterne boksen som svikter.

 

Det er selvsagt ikke en umulighet at disken holder på å dø, men av erfaring, som War nevnte, så er det den eksterne enheten det desidert svakeste leddet, og mange ganger er det bare snakk om en skrue eller to, pluss noen klips.

Noen ganger er det ikke noe klistremerke/forsegling du bryter heller, og da kan man jo alltids åpne den opp uten at de legger merke til det. Gitt at du klarer å sette den sammen igjen. :p

For butikken sin del, så vil en færre reklamasjonssak være en stor fordel.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Noen som har vært borti gamle maskiner som ikke vil gå ut av sleep? Min har fungert knirkefritt med sleep siden 2009, men etter sommeren i år har den vært kranglete etter sleep. Den starter tilsynelatende opp (lys går på, harddisker spinner opp, vifter går, osv.), men tastatur, skjerm, mus og alt annet er dødt. Ikke engang reset-knappen reagerer. Så den eneste måten er svenskeknappen og vanlig oppstart. Dette skjer hver forbanna gang jeg prøver. Samme oppførsel i Windows, Ubuntu og fra Live-USB (Ubuntu). Siden det ikke fungerer med Live-USB heller, så utelukker jeg harddiskene/SSDene (de var ikke tilkoblet). Da gjenstår PSU, HK, GPU, RAM og CPU. BIOS har blitt både oppgradert og nedgradert uten hell.

 

Asus P5Q SE (P45)

Intel C2D E8500

4 GB Kingston PC2-8500

Gigabyte HD4650 1GB

Mist 650 W

Lenke til kommentar

S3 sleep statene er ett helvetes til lappeteppe så det er mulig at du nå har snublet over en bug for første gang.

Jeg har 2x bærbare av forskjellig kaliber og disse sliter med å våkne, nr 1 glemmer tilstanden og må starte ferskt hver gang.

Nr 2 med Intel skjermkort husker tilstanden, men grafikkdriveren går berserk så dette funker ikke.

Og jeg ser stadig BIOS oppdateringer til hovedkort hvor det står "Fix S3 sleep state" eller "Fix sleep state" av en eller annen årsak.

 

For morro's skyld kan du prøve å resete BIOS, evt se om det er en oppdatering, denne typen problemer har en tendens til å dukke opp på de merkeligste steder.

Lenke til kommentar

Bruk den som intern. Da går ting langt raskere, mindre problemer osv...

 

Da har jeg prøvd å koble disken opp internt fremfor eksternt uten at det hjalp. Fikk ikke en gang startet maskinen når den var tilkoblet - Bildet sto bare å jobbet med Windows logoen oppe (bildet før man kommer til innlogging) og hvis jeg da skrudde maskinen av og koblet disken ut så gikk alt som normalt igjen så kan vel konkludere med at disken er død, dessverre. Heldigvis fikk jeg reddet ut alt gjennom Ubuntu :)

Lenke til kommentar

Obs! Det kan virke som om disken har problemer. Har dog erfaring at noen disker som holder på å dø, burde først kobles til etter at PCen booter OSet eller senere (krever AHCI er aktivert for hotswap mulighet). Dette har jeg flere ganger måtte gjøre for å hente ut info fra døende disker.

 

At PCen ikke starter med HDDen koble. Til er nok fordi den ikke klarer å aksessere disken elns.

Lenke til kommentar

S3 sleep statene er ett helvetes til lappeteppe så det er mulig at du nå har snublet over en bug for første gang.

Jeg har 2x bærbare av forskjellig kaliber og disse sliter med å våkne, nr 1 glemmer tilstanden og må starte ferskt hver gang.

Nr 2 med Intel skjermkort husker tilstanden, men grafikkdriveren går berserk så dette funker ikke.

Og jeg ser stadig BIOS oppdateringer til hovedkort hvor det står "Fix S3 sleep state" eller "Fix sleep state" av en eller annen årsak.

 

For morro's skyld kan du prøve å resete BIOS, evt se om det er en oppdatering, denne typen problemer har en tendens til å dukke opp på de merkeligste steder.

Jeg har allerede prøvd litt forskjellige BIOS-versjoner, uten suksess. Og har resatt BIOS hvert forsøk.

 

Det som er så merkelig er at det har fungert helt fint tidligere, og at det har sluttet å fungere uten at jeg har gjort noen hardware-endringer (og ikke noen software-endringer av betydning heller). Og problemet er tydeligvis software-uavhengig siden det er samme feil i flere OS.

Så jeg mistenker at noe HW begynner å feile. Problemet er bare i hvilken ende man skal begynne. Ikke har jeg noen passende bytte-deler liggende og slenge heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...