Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan måler du spenningen med multimeter (altså ved hvilket punkt)?

Målemessig så ville jeg heller stolt på hva CPUen måler, da den faktisk kan måle spenningen fra innsiden, spesielt om den viser lavere så kan det godt hende den er mer pålitelig (jeg sier ikke at den er det), men siden du alltid få en feilkilde som viser høyere spenning enn reel om du måler utenfor CPUen, som f.eks på hovedkortet. Og jo mer strøm som går gjennom CPUen, jo større feilkilde. :dremel:

 

Og med tanke på at vi snakker om sikkert noe ala 100-150 Ampere, så er 0,009V spenningstap i lederene ganske sannsynlig. :)

(1,35W som hørtes ut som et meget realistisk tall)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ca samme som jeg betalte for 3960X, jo :p

 

JA! :)

Wow, såpass god deal ja. :) Nå spørs det bare å se hvor bra chip du har fått da. ;)

I'll be damned om den ikke yter skikkelig. Men har hengt i så mange måneder med å finne en selger av disse 3930K chippene at jeg ikke orket vente på gjerdet noe lengre. Og selv ikke 4930k syntes jeg gjorde for mye med markedet. :(

 

Dog er det nesten latterlig å betale så mye som 75% av fullpris for en gammal CPU... jeg er enig i det.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Wow, såpass god deal ja. :) Nå spørs det bare å se hvor bra chip du har fått da. ;)

I'll be damned om den ikke yter skikkelig. Men har hengt i så mange måneder med å finne en selger av disse 3930K chippene at jeg ikke orket vente på gjerdet noe lengre. Og selv ikke 4930k syntes jeg gjorde for mye med markedet. :(

 

Dog er det nesten latterlig å betale så mye som 75% av fullpris for en gammal CPU... jeg er enig i det.

Jepp, det er problemet med det lille PC-entusiast markedet vi har her i Norge...

Dersom man kjøper fra andre steder derimot :wee:

Lenke til kommentar

Hvordan måler du spenningen med multimeter (altså ved hvilket punkt)?

Målemessig så ville jeg heller stolt på hva CPUen måler, da den faktisk kan måle spenningen fra innsiden, spesielt om den viser lavere så kan det godt hende den er mer pålitelig (jeg sier ikke at den er det), men siden du alltid få en feilkilde som viser høyere spenning enn reel om du måler utenfor CPUen, som f.eks på hovedkortet. Og jo mer strøm som går gjennom CPUen, jo større feilkilde. :dremel:

 

Og med tanke på at vi snakker om sikkert noe ala 100-150 Ampere, så er 0,009V spenningstap i lederene ganske sannsynlig. :)

(1,35W som hørtes ut som et meget realistisk tall)

På asus rampage 4 extreme kortet så er det punkter hvor man kan måle med multimeter.

http://content.hwigroup.net/images/products_larges/130989/4/asus-rampage-iv-extremebf3.jpg

Lenke til kommentar

Skjønner. Ja, da er nok sannsynligvis målepunktet utenfor et sted mellom sokkelen og etter filterene til MOSFETENE, og spenningen vil da vises noe høyere enn den faktisk spenningen CPUen får. :)

 

Ettersom dette er en hovedkort-feature, og kun en spenningsmåling (ikke digitale signaler hentet fra CPU-VID osv..) så kan det ikke være hentet fra CPUen, og målepunktet MÅ befinne seg et sted på HKet.

 

Det som er kjedelig at du ikke kan beregne ca hvor stor feilmarginen vil være, da denne forskjellen vil endre seg i takt med høyere strømstyrke. Ved lave laster så bør spenningen du måler og CPUen måler være tilnærmet identiske. Ja, og det er jo lett å måle:

 

Altså, se om spenningen fra CPU-Z matcher godt med multimeteret når CPUen kjører IDLE (så IDLE som overhode mulig), og så se om denne forskjellen øker en del ved LOAD. :)

Lenke til kommentar

Vel, teorien tilsier at den digitale verdien du kan avlese fra CPU-Z, vil være mer korrekt (spesielt ved tung last) da det i alle praktiske sammenhenger er umulig å lese av helt riktig resultat ved måling på HKet.

 

Men det kan selvsagt hende at sensoren er høyst unøyaktig, selv om jeg tror det er lite sannsynlig, da de tvilsomt ville benyttet en slik "høy" oppløsning på resultatene, og det er jo ganske viktig for å ha god levetid med forholdsvis nøyaktig avlesning.

 

Men det viktigste poenget er at teorien ser ut til å stemme på en prikk i den lille praktiske testen vår i hvert fall. :)

 

FOr at du ikke skal få en del tap i ledningene (som skaper måledifferansen) så ville hovedkortet ditt vært kjølt ned til flere hundre minusgrader, og vært av superledende materialer. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja det kan nok variere, og med de resultatene du kom med så vil jeg tro CPU-Z treffer veldig godt, da jeg også ville kalkulert med at multimeteret minst leste 0,009V for mye.

 

Det vil nok kunne variere etter hva slags prosessor og hovedkort man har, inkludert at det også vil være noen små individuelle forskjeller. :)

 

Hehe, en morsom tanke, og hade vært gøy å se hva som skjer. :p

 

Men egentlig tenkte jeg faktisk på enda lavere temperaturer. Nærmere tempen av flytende helium, som ikke er langt fra absolutte nullpunkt, og materialet kan ikke være typiske ledere som kobber/sølv/gull, da det er helt andre egenskaper som gir en god superleder. Aluminium vil dog bli superledene om du kjøler det ned til 1,2 grader kelvin (altså 1,2 grader over det aboslutt nullpunkt), så ganske kaldt kan du si ja. ^^

 

Men det blir mye kvantefysikk. :p

(selv om jeg mener at de har funnet noen materialer som klarer å bli superleder ved så høy temperatur som -180 grader elns, slik at flytende nitrogen kunne funket. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja, men så var det å stole på de.

 

Har blitt svindlet for flere tusen kroner før ved kjøp av maskinvare. :(

Ja, det er alltid trist når sånt skjer, ble selv forsøkt svindlet av Håvard Haugland (han er i Norke IT geeks gruppa), men det ordnet seg da jeg tok kontakt med faren hans :D

Jeg foretrekker paypal, siden da har man en sjanse til å få igjen pengene :)

Lenke til kommentar

Har MSI kort selv, har blitt så innvikla BIOS der nå. Fuck click-bios, var mye bedre med gamle award og phoenix :D

Jeg måtte sette på "OC-genie mode"

Så var det en liten meny du gikk inn på der var det settings for MP og voltage osv. Uten denne modusen aktivert får du ikke sett denne menyen, er litt skjult.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...