Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan skal jeg løse dette?

Har et ASUS DirectCU 2 7850 kort, som bråker fra tid til annen, pga. lageret på ene viften er ødelagt, garanti? Reklamasjon? Har demontert hele kjøleren og er sikker på at det er viften (foruten det ekstremt idiotiske designet på hele kjølesystemet).

 

Problemet er at det kun bråker av og til, og kun på rundt 27-30% hastighet. Over og under er det for det meste normal støy.

Lenke til kommentar

Funket ikke det heller. Vil ikke registreres i det heletatt, og forhindrer boot på alle disker når den er koblet til. Tror muligens den er kortsluttet internt.

 

Sånn mens vi er igang, det er ikke noen som vet hva random restart av pc spesielt under last men ikke bestandig kan skyldes? Temperatur er utelukket og alt av deler har vært byttet værtfall 1 gang.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har nevnt det før, men sier det i såfall igjen..

 

På TG i år hadde jeg problemer med min maskin. Plutselig slo maskinen min seg av. Maskinen nektet å slå seg på igjen før jeg hadde slått av bryteren på psu og ventet noen minutter. Siden jeg hadde med et hovedkort ekstra, begynte jeg med bytting av det. Like etter det nye var inne, så fikk jeg en ny psu som jeg satt inn i maskina, samtidig som jeg byttet hovedkortet. Det fungerte..

 

Jeg trodde det var hovedkortet mitt som hadde feilet, men det ble sendt inn til komplett, fikk tilbake med ingen feil i testresultater. Så når jeg tenkte på det for noen uker siden, så tenkte jeg at det kanskje kunne ha vært strømforskyningen som var problemet? Det var en Corsair AX 850. Hovedkortet jeg trodde hadde feil kjører fint i dag med en AX 1200W..

 

Siden jeg måtte slå av bryteren på psu samt vente litt, er det da den som er problemet? Testet den for noen dager siden (den har ikke blitt brukt siden tg12) i en mini itx maskin jeg hadde ståendes, og den fungerte fint der. Så jeg skjønner heller ikke hvordan psu kan ha hvert problemet.

 

Så, skal jeg sende inn psu'en til dustinhome? Eller er det bare en dum periodisk feil som de ikke får under testing?

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har nevnt det før, men sier det i såfall igjen..

 

På TG i år hadde jeg problemer med min maskin. Plutselig slo maskinen min seg av. Maskinen nektet å slå seg på igjen før jeg hadde slått av bryteren på psu og ventet noen minutter. Siden jeg hadde med et hovedkort ekstra, begynte jeg med bytting av det. Like etter det nye var inne, så fikk jeg en ny psu som jeg satt inn i maskina, samtidig som jeg byttet hovedkortet. Det fungerte..

 

Jeg trodde det var hovedkortet mitt som hadde feilet, men det ble sendt inn til komplett, fikk tilbake med ingen feil i testresultater. Så når jeg tenkte på det for noen uker siden, så tenkte jeg at det kanskje kunne ha vært strømforskyningen som var problemet? Det var en Corsair AX 850. Hovedkortet jeg trodde hadde feil kjører fint i dag med en AX 1200W..

 

Siden jeg måtte slå av bryteren på psu samt vente litt, er det da den som er problemet? Testet den for noen dager siden (den har ikke blitt brukt siden tg12) i en mini itx maskin jeg hadde ståendes, og den fungerte fint der. Så jeg skjønner heller ikke hvordan psu kan ha hvert problemet.

 

Så, skal jeg sende inn psu'en til dustinhome? Eller er det bare en dum periodisk feil som de ikke får under testing?

 

Har samme strømforskyning og omtrent samme problem, men pc'en min starter av seg selv etter en liten stund eller om jeg trykker på restart knappen. Sitter å vurderer om jeg skal låne meg en strømforskyning nå. Kan faktisk ikke huske om restarten skjedde når jeg hadde forrige strømforskyning. Skal sette pc'en min opp på benk å måle volten med multimeter rett fra strømforskyningen for å se om det hjelper.

 

Har ivertfall funnet ut at min splitter nye Crucial M4 er helt død. Får ikke kontakt med den på noen måter. Finner ikke disken verken i diskbehandling eller i bios, og pc'en vil ikke laste OS fra andre disker mens den er plugget i. Ser ut som jeg order meg et raid før flere disker tar kvelden. Er sant som de sier, man vet ikke hvor surt det er å ikke ta backup før man faktisk mister data.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har nevnt det før, men sier det i såfall igjen..

 

På TG i år hadde jeg problemer med min maskin. Plutselig slo maskinen min seg av. Maskinen nektet å slå seg på igjen før jeg hadde slått av bryteren på psu og ventet noen minutter. Siden jeg hadde med et hovedkort ekstra, begynte jeg med bytting av det. Like etter det nye var inne, så fikk jeg en ny psu som jeg satt inn i maskina, samtidig som jeg byttet hovedkortet. Det fungerte..

 

Jeg trodde det var hovedkortet mitt som hadde feilet, men det ble sendt inn til komplett, fikk tilbake med ingen feil i testresultater. Så når jeg tenkte på det for noen uker siden, så tenkte jeg at det kanskje kunne ha vært strømforskyningen som var problemet? Det var en Corsair AX 850. Hovedkortet jeg trodde hadde feil kjører fint i dag med en AX 1200W..

 

Siden jeg måtte slå av bryteren på psu samt vente litt, er det da den som er problemet? Testet den for noen dager siden (den har ikke blitt brukt siden tg12) i en mini itx maskin jeg hadde ståendes, og den fungerte fint der. Så jeg skjønner heller ikke hvordan psu kan ha hvert problemet.

 

Så, skal jeg sende inn psu'en til dustinhome? Eller er det bare en dum periodisk feil som de ikke får under testing?

 

Høres veldig ut som en overarbeidet PSU som har rundet i alle fall 1 år. Maks effekten til en PSU går ned over tid, og man bør beregne at en PSU kun vil yte ca 50% av spec når den er blitt gammel. Spesielt hvis den arbeider i varme miljøer (>25c) kan dette gå ganske fort. Samtidig bør man sjekke PFC og Sertifiseringen til PSU. AX850 fra Corsair er en rimelig bra PSU som er 80 PLUS GOLD Certified. Du må ha ligget ganske nærme maks last når PC'en ble bygget, og til slutt ble det nok? ;-)

 

Det kan jo også tenkes at det er en produksjonsfeil på PSU som har manifistert seg (lavere ytelse en den skal ha?)

 

Det at du måtte slå av PSU med fysisk bryter for å få den på igjen høres ut som PG (Power Good) på ett eller annet tidspunkt falt lav. Og det kan selvfølgelig også være hovedkort som forårsaket det. Har bare mine tvil om det hvis du ikke har bedrevet mye overklokking når det skjedde ;-)

 

Edit: Kom til å tenke på at det antakelig *ikke* er PG som har gått lav, men en strømbeskyttelseskrets som har slått ut PSU'en.

Endret av Rakessh
Lenke til kommentar

For å si det slik, psu,en var kjøpt EN måned før tg. Fikk den i slutten av februar, starten av mars, maskina var ikke overklokka, trakk ca 400-500W fra veggen under max load. Fungerte fint frem til den på tg streiket.

 

Tenkte kanskje litt på om det kunne vere fas-jord spenninga da den er forskjellig mellom 230v anlegg og 400v som det var på tg. Men tror neppe det skal ha noe å si egnetlig..

Lenke til kommentar

Meh, koblet simpelt hen av ene viften (den som bråker på idle speed.) Dessverre bråker den andre på andre hastigheter, og har like dårlig lager. Tåpelig kvalitet.

 

Edit: Nå er kjøleren helt ubrukelig da, kjernen er kjempevarm, og viften må gå på relativt sett høy hastighet hele tiden. Må bli retur.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Noen som har litt peiling på Nvidia Surround her? 2D that is. Prøvde ut surround igjen for noen dager siden. Det fungerte da helt supert og oppløsningen var der den skulle være. Jeg går fra pcen litt for så og returnere litt senere. Da hadde oppløsningen låst seg på 1024x768 og alt var helt klikk. Prøvde en restart på maskina, men det hjalp ingenting. Plugget så ut de to ekstra skjermene og fikk startet pcen igjen på vanlig måte. Etter dette skjedde vil ikke surround fungere igjen. Pcen klikker helt og jeg må starte pcen på nytt uten de to ekstra skjermene i. Hva er det som kan være galt? Klarer ikke finne noen løsning på problemet.

Lenke til kommentar

Det tror jeg nok du kommer til å slite med å finne, da kun USB-headsett fungerer direkte med Playstation 3.

 

Hvis du derimot har konsollen koblet til et lydanlegg kan du spleise utlyden fra anlegget sammen med utlyden fra PC-en, og sende de begge til headsettet ditt, og kjøre mikrofonen til headsettet på siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...