Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Vist jeg kobler HDMI fra skjermkortet til recieveren min (Som har 5.1) får jeg da surround / Dolby Digital?

Sånn som jeg har det nå, så er HDMI fra PCen rett til TVen og coax fra PCen til recieveren og nå har jeg kun stereo sound.

Har nVidia GTX 670.

 

EDIT: nvm, Etter litt googling fant jeg ut at det ikke går, og må ha et eksternt lydkort.

SÅ hva anbefaler dere? :p Tenker på å få surround i spill.

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta bildet av skjermen med kamera, da om du også bruker forskjellige maskiner så vil de se den forskjellen på bildene også noe som vil styrke dine bevis.

I tillegg får du teste kortet ekstra hardt, er mulig at kortet funker når det er kaldt for eksempel for å så bryte sammen en time senere, noe Komplett sjeldent har tid til å teste etter.

Lenke til kommentar

De skrev at de testet det over natta med heaven benchmark. Såvidt jeg vet har ikke heaven noen måte å logge artifacts på, så med mindre de har hatt noen som har kikket på skjermen hele natten har de neppe fått feilen med seg. Synes det hele virker litt amatør aktig fra komplett sin side. Har jo testet selv med heaven og fått samme feilen flere ganger.

Endret av Mr. A
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De skrev at de testet det over natta med heaven benchmark. Såvidt jeg vet har ikke heaven noen måte å logge artifacts på, så med mindre de har hatt noen som har kikket på skjermen hele natten har de neppe fått feilen med seg. Synes det hele virker litt amatør aktig fra komplett sin side. Har jo testet selv med heaven og fått samme feilen flere ganger.

Nå må det også nevnes at Heaven har kameravinkler som kan feiltolkes som artifakter i tillegg.

Lenke til kommentar

Vist jeg kobler HDMI fra skjermkortet til recieveren min (Som har 5.1) får jeg da surround / Dolby Digital?

Sånn som jeg har det nå, så er HDMI fra PCen rett til TVen og coax fra PCen til recieveren og nå har jeg kun stereo sound.

Har nVidia GTX 670.

 

EDIT: nvm, Etter litt googling fant jeg ut at det ikke går, og må ha et eksternt lydkort.

SÅ hva anbefaler dere? :p Tenker på å få surround i spill.

 

Eneste måten å få surround fra spill på er enten analoge kabler, tenker da på de jackplug kablene fra lydkortet til forsterker.

Eller Hdmi fra skjermkortet.

Coax, optisk og alt det der støtt IKKE 5.1 lyd fra de fleste spill. Har med båndbredde begrensninger å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ikke direkte hardware spørsmål men software. Gidder ikke å lage ny tråd da jeg tipper noen av dere vet hva problemet er.

 

Hos meg og dama har vi ofte problemer med Java når vi skal logge inn i nettbanken. Jeg har uinstallert og installert Java 1000 ganger, men får det ikke til å fungere.

Har testet Chrome, firefox og IE, men ingenting fungerer. Av og til får jeg det til å fungere. Sist da installerte jeg 32-bit istede for 64 og da funket det, men nå funker ingen av delene.

 

Noen som vet hva jeg skal gjøre? Bruker Firefox som standar nettleser. Får ikke handlet online da jeg må innom nettbanken. :p

Lenke til kommentar

Hvordan er det med retur av hardware hos dustinhome? Kom på å tenke på at jeg hadde et problem med maskina mi på tg. Jeg bytta hovedkort og psu på stedet der, og maskina funka igjen. Jeg trodde hovedkortet hadde streika, men det sendte jeg inn til komplett like etter tg og fikk vite at det ikke var noe problemer. Hovedkortet fungerer fint den dag i dag. Så jeg lurer på om det kankje var den strømforskyninga jeg brukte den gang som var problemet? Er en Corsair AX 850W.

 

Noen som har erfaring med retur hos de? Tror dere jeg får igjen noe? Maskina slo seg av etter noen min, og nektet å slå seg på før etter en 5 mins pause med strømledningen ute..

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt en PCI viftekontroller/viftestyring?

 

Har 3x4pin (PWM) vifter av typen Arctic F12. Disse kan kobles sammen og også med vifteledningen til CPU-vifta og deretter bruke CPU-fan inngangen på hovedkortet. Problemet er da at alle vil kjøre på unødvendig høy rpm (1000), trenger ikke mer enn 400 rpm.

 

Er samma om den støtter 3pin/4pin.

Tenker på en slik:

fan-controller.jpg

 

 

Jeg er ikke veldig interessert i å bruke en 3.5"/5.25" viftestyring i front da jeg har lyst å bruke denne plassen til en disk etterhvert. Kabinettet er Silverstone GD06. Det kan hende jeg kan få plass til både disk og en liten kontroller, men det vil bli rotete.

 

642_32_full.jpg

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du ha en viftekontroller i pci sporet på pcen? Eneste grunnen til å ha det er om du ha en enkel måte å endre viftehastigheten på. Enkleste fiksen er å putte på en motstand i siste leddet før CPU-vifte inngangen eller på de leddene der du vil senke hastigheten.

 

 

Om du skal ta i bruk PWM I/O på viftene kan dette enkelt lages med en Andrino eller en hvilken som helst anen microprosessor (Picaxe f.eks). Jeg ville vurdert å teste viftene på lav hastighet, da enkelte PWM vifter har en tendens til å lage ulyder på lave PWM verdier.

 

Løsningene jeg ville gått for er:

 

http://www.netshop.n...0000097945.aspx

 

eller

 

http://www.netshop.n...0000104667.aspx

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du ha en viftekontroller i pci sporet på pcen? Eneste grunnen til å ha det er om du ha en enkel måte å endre viftehastigheten på. Enkleste fiksen er å putte på en motstand i siste leddet før CPU-vifte inngangen eller på de leddene der du vil senke hastigheten.

 

 

Om du skal ta i bruk PWM I/O på viftene kan dette enkelt lages med en Andrino eller en hvilken som helst anen microprosessor (Picaxe f.eks). Jeg ville vurdert å teste viftene på lav hastighet, da enkelte PWM vifter har en tendens til å lage ulyder på lave PWM verdier.

Jeg vet ikke hvor mye kjøling jeg vil trenge, da kan det være greit å ha muligheten til å justere. Etter all sannsynlighet vil det ikke bli nødvendig, så kan sikkert prøve en permanent løsning først.

 

Driter egentlig litt i PWM, var ikke derfor jeg kjøpte viftene, men pga. mulighet for ganske lav rpm, pris og utseende. Kjenner en som har samme vifter på en viftekontroller (den som følger med fractal r3), så det tror jeg går bra. Om ikke annet putter jeg inn standardviftene igjen. Å tukle med speeden på CPU-vifta er jeg i utgangspunktet ikke så interessert i, må nesten sjekke hvor mye lyd den lager alene først.

 

Men som Rudde spør så lurer jeg på hvilken hastighet en slik løsning vil gi meg. F12 har rpm på mellom 400-1350.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Operating voltage på Artic F12 er 6-12 volt. Det står ikke noe sted hvor mye amp vifta bruker, men regner med den er 0.2A.

 

Rask utregnet for å nå 6 volt eller 400RPM blir da:

 

R på vifte: 12/0.2 = 60ohm

 

Amp som må nås for 6 volt: 6/60 = 0.1A

 

Resistans som må brukes: 6/0.1 = 60ohm

 

60ohm vil da gjøre at vifta vil bli forsynt 6V. Uten mer spesifikasjoner fra Arctic så burde vita gå på 400RPM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...