Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Lite aktivitet her for øyeblikket? Mulighet for at jeg kan stille et kjapt spørsmål da?

 

Jeg har en SSD på 120 gb som begynner å bli litt liten for mitt bruk nå, så jeg vurderer å oppgradere til noe rundt den dobbelte størrelsen i stedet. Hvilken modell/produsent er best for øyeblikket?

 

Og når det gjelder den (da) gamle SSDen, burde jeg selge den, eller kan den brukes til noe som en ekstra disk? En cachedisk kanskje?

 

Om det er snakk om en stasjonær maskin med støtte for raid0 på kontrolleren kan du jo eventuelt kjøpe deg en til av samme disk? Om du ikke har kunnskapen eller ser behovet for å lære deg det er jo det å kjøpe en ny løsningen.

Selv gikk jeg for en Samsung SSD 830 Series 256GB her om dagen da jeg sitter med samme utfordring som deg, litt lite plass. Samsungen skal levere ganske jevnt over gode ytelser og har da fått noen anbefalinger rundt om. Ikke den kvasseste SSDn men er jo ikke allverden opp til de "beste" i ytelse.

Endret av aGal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om hovedkortet eller raidkontrolleren din støtter det kan du bruke den gamle SSD'en som en cachedisk ja. Om jeg ikke tar riktig feil så hadde vel Hardware.no noe om dette i en av artiklene sine for ikke så lenge siden.

 

Kunne du gitt meg en link til den artikkelen? Har prøvd å søke etter den, men finner ingenting.

 

EDIT: Og hva blir sett på som den beste SSD-produsenten? Corsair? OCZ? Intel? Kingston?

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Om hovedkortet eller raidkontrolleren din støtter det kan du bruke den gamle SSD'en som en cachedisk ja. Om jeg ikke tar riktig feil så hadde vel Hardware.no noe om dette i en av artiklene sine for ikke så lenge siden.

 

Kunne du gitt meg en link til den artikkelen? Har prøvd å søke etter den, men finner ingenting.

 

EDIT: Og hva blir sett på som den beste SSD-produsenten? Corsair? OCZ? Intel? Kingston?

Plextor, Crucial og Samsung :)

 

Mener jeg.

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har surret rundt med HW, sist jeg klokket noe særlig var C2D-prosessorene det feteste. Anyways; Nei, jeg syntes ikke det virker helt spinnvilt, såfremt viftene også kjører på lav-RPM(idle). Du har høy spenning (litt for høy, da jeg tipper du har en 920 eller 930?). Dessuten har ikke den kjøleløsningen det beste rykte, så jeg tror det er OK. Temp ved idle er uansett sjelden ett problem. Mer interessant å se hva du får ved peak-load.

 

Følger opp med et spørsmål:

 

Sitter i dag på en i5 750, som ble kjøpt høsten 2010( :ohmy: ), med et hovedkort som har defekt RJ-45 plugg, og RAM1 er også defekt. Umulig å få tak i nytt HK til en levelig pris, og dermed må HK+CPU byttes hvis jeg skal bytte ut noe. Har Sapphire 7770 OC og Antec Earthwatt 500W (Sonata III).Jeg verdsetter en stille PC, som man ser fra riggen. Lav TDP er derfor noe som gjør meg glad. Dillemaet mitt er som følger:

 

Er det på tide å bytte HW nå, eller kan jeg holde ut til Haswell? Jeg spiller i ny og ne, og klarer meg OK, enn så lenge. Tanken var å sette inn enda ett 7770 OC når behovet meldte seg. Det har flere ulemper med dagens rigg:

 

HK støtter bare x4/x4, og sliter allerede med defekter, som begrenser meg mtp. RAM

 

Når prisen på 7770 OC faller(altså når 8xxx lanseres) er det kortet elendig mtp pris/ytelse, og jeg vil sansynligvis gjøre et bedre kjøp ved å lempe ut det kortet som står i, for å sette inn et nytt singelkort, spesielt mtp. x4/x4.

 

Ser at Dustin har "tilbud" på 3820+X79 til 3600,-, det gir meg et hopp mtp. CF-ytelse, som kan gjøre 7770 i CF aktuelt igjen, og jeg får en PC som ikke har defekter. Jeg kan leve med defektene per i dag, men er det vits å vente på Haswell, eller kan jeg like gjerne gå for X79?

Lenke til kommentar

Nettopp montert Corsair H100 med 2stk Corsair AF120 vifter. Kjører 4Ghz - 1.42V. Og tempen ligger på 35-40 idle. Synest dere det er høyt?

Har Intel i7 1366

 

Når du kjører hele 1.42v så syns at jeg tempen er ganske ok. Har du prøvd å prime litt? Tror det kan bli litt varmt. Har du HT aktivert? De fleste d0 brikkene klarer 4ghz med 1.3v uten HT.

Lenke til kommentar

Skjedde en merkelig ting i dag. Satt og surfet på pcen. Vanlig stasjonær jeg har bygget selv. Bildet frøs, men jeg fikk ingen bluescreen eller reboot. Jeg rebootet maskinen men har siden ikke fått bilde. Tenkte at skjermkortet hadde tatt kvelden så jeg testet derfor med et gammelt kort jeg har liggende. Fortsatt ikke bilde. Prøvde så med en annen skjerm uten hell. Har hatt en relativt høy stabil klokk på prosessoren det siste året, men dersom den har tatt kvelden ville jeg vell fremdeles fått post-screen bilde?

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Minnet faktisk. Skal teste ut det. Takk for input

 

 

Edit-

 

 

Var faktisk rammen! Tok ut alle rammebrikkene og lot en stå inni. Får teste meg frem til hvilken(e) som er ødelagt.

Så at dram lyset på hovedkortet lyste tidligere, var ikke klar over at det var lys som indikerte defekt ram.

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Blir det store temperatur forskjeller ved at jeg blåser fra innsiden av kabinettet og ut, gjennom radiatoren enn viss jeg blåser fra utsiden og inn?

Er ikke helt fornøyd med temperaturen H100 gir. Ligger på 40 idle og rundt 70 under spilling.

Nå har jeg 2 vifter som blåser ut fra kabinettet. Er vell sikkert godt og varmt inne i kabinettet, da jeg har 5 HDD og GTX670. Har Cosair 800D så den er jo ganske stor. Vurderer også og skaffe meg push-pull, altså 4 vifter på radiatoren. Ser at det kan hjelpe med noen få grader, så jeg slipper kanskje og ha viftene på full guffe.

 

Altså om noen har testet begge deler, om det ble stor forskjell? Er også redd at kabinettet skal bli fullt av støv med en gang. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...