Gå til innhold

Anmeldelse: Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (PS3)


Anbefalte innlegg

Er enig med det som sies til slutt i anmeldelsen, spill gjennom de forrige mgs spillene før du spiller mgs4! Selv om du har spilt de før kan det være godt med en oppfrisker, da en ofte (_OFTE_) får servert referanser til de forrige spillene.

 

Om mgs1 blir litt røfft i kantene for enkelte spillere kan en anbefale twin snakes remaken til gamecube i stedenfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men kjære deg da. Jeg står jo i min fulle rett til å fremstå som subjektiv, jeg er forbrukeren. Anmelderen derimot skal være objektiv så langt det lar seg gjøre. Han kan selvsagt også påpeke et og annet subjektiv syn, men da må dette understrekes.

 

Anmeldelser = subjektive, deal with it. Måte på hvor grinete enkelte er.

Lenke til kommentar
Vel, enten Gamer.no vil innrømme det selv eller ei, er de - som så veldig mange andre spillsider, kraftig påvirket av en karakterinflasjon som nå har pågått alt for lenge.

Vi ser uten tvil en karakterinflasjon nå, men jeg synes det er litt urettferdig å inkludere Gamer.no i denne trenden. Jeg vil påstå at de er blant de svært få som faktisk forsøker å gjøre noe med problemet. Anmelderne deres er usedvanlig flinke til å bruke hele skalaen. Tallet samsvarer så å si alltid godt med teksten, kanskje pluss/minus én karakter.

 

... spill som har fått mindre/ingen publisitet, gjerne får fra 7/10 og nedover, ergo blir det en form for kunstig balanse

 

Selvsagt er dette satt litt på spisen, men at vi ser tendenser til dette.

 

Joda, Gamer.no er flinke - absolutt, men, de er ikke så flinke, og det er absolutt merkbart. Jeg nevner dette fordi de stadig argumenterer med at de ikke lider av karakterinflasjon, noe som ikke stemmer helt med min oppfatning.

Har dere spilt Folklore? Det fikk 9/10.

Lenke til kommentar
Greit nok dette, men å gi MGS4 9/10, mens man gir for eksempel Super Mario Galaxy 10/10, er rett og slett et overgrep mot spillindustriens seriøse side. Det viser bare hvor stor grad av subjektivitet som råder blant anmelderne.

 

Får du et bedre gjennomført spill en MGS4? Nei …

 

Fordi din mening er da ihvertfall ikke subjektiv? ... Selvmotsigelse er vel ordet vi leter etter her.

 

Men kjære deg da. Jeg står jo i min fulle rett til å fremstå som subjektiv, jeg er forbrukeren. Anmelderen derimot skal være objektiv så langt det lar seg gjøre. Han kan selvsagt også påpeke et og annet subjektiv syn, men da må dette understrekes.

 

Problemet er at det er ifølge deg anmeldelsen ikke er objektiv nok. Som du selv skriver, har du et veldig subjektivt synspunkt. Er det derfor urimelig å tro at du lar din mening endre oppfattelsen av anmeldelsen?

 

Dessuten er ikke MGS4 et mainstreamspill som Mario, det er ikke myntet på "The casual gamer". Derfor blir det feil at det anmeldes som om det var et spill for sistenevnte.

 

Igjen, dette er din egen oppfatning. Problemet er at prøver å motargumentere objektiviteten til anmeldelsen, mens du samtidig sier at du selv har et svært subjektivt synspunkt. Ergo fastlåser du deg selv, fordi du sier det er din mening som er rett. Du sier også at det blir feil fordi spillet anmeldes på lik linje med andre spill. Ja, MGS er nesten en egen sjanger å betrakte - men det er likevel et spill.

 

Å trekke fram et bilmagasin som anmelder en Opel Vectra og en Ferrari som sammenligning, blir vel fjernt, jeg klarer ihvertfall ikke å trekke rimelige paralleller.

Lenke til kommentar

MGS4 er et kjempespill som jeg kanskje hadde litt voldsomt høye forventninger til. Gameplayet er ikke akkurat revolusjonerende og mange av cutscenene (som jeg vanligvis ELSKER) er litt vel lange for sitt eget beste. Har enda ikke hatt noen OH SNAP øyeblikker bortsett fra et par av filmene. Kjøpte en PS3 kun for dette spillet, så jeg forventer masse lekkert tilbake ;D

Lenke til kommentar
kan noen si noe om Hvofor spillet fikk 9/10: hva var de feilene/manglene som trakk ned en hel karakter?

Ikke så smart AI, litt for lange filmsekvenser for mange (ikke aller er enig her, men det er ikke alle som liker å sitte og se filmer som varer i gjerne over 30 minutter, hvor det eneste innholdet er to eller tre personer som snakker), og problemer med å velge riktig side i krigssoner, som er forklart ved at man kanskje med uhell skyter feil person, og med en gang har man en hel gjeng mot deg.

Lenke til kommentar
Men kjære deg da. Jeg står jo i min fulle rett til å fremstå som subjektiv, jeg er forbrukeren. Anmelderen derimot skal være objektiv så langt det lar seg gjøre. Han kan selvsagt også påpeke et og annet subjektiv syn, men da må dette understrekes.

 

Dette blir feil. En anmeldelse skal være en saklig og informativ subjektiv oppfattelse av det man anmelder. Objektiv er en stor floskel i så måte. Det hadde vært utrolig kjedelig å lese en anmeldelse som forsøkte å være "objektiv".

 

Man bør heller ikke henge seg opp i karakteren, men hva som skrives. Det er teksten og ikke karakteren som vil være avgjørende for om dette er et spill for deg eller ikke. Så lenge anmelder får frem hvorfor en karakter gis, så er jobben gjort. Om anmelder mener spillet er dårlig grunnet "faktor x", mens du mener "faktor x" er noe bra så vil du kunne tolke det dithen at spillet har noe du liker (selv om anmelder ikke liker det). Det er ikke anmelders jobb å ha samme opplevelsen av spillet som du eller andre, det er hans jobb å få frem hvorfor han har de opplevelsene han har. Om karakteren blir 1 eller 10 er i så måte irrelevant, det relevante er om det kommer klart frem hvorfor karakteren er som den er.

 

Folk må slutte å se seg helt blinde på karakterene men heller fokusere på hva som skrives. I tillegg må man slutte med en oppfattelse av at en anmeldelse skal være mest mulig objektiv, for slikt er umulig :)

Lenke til kommentar
Det plager meg at det er mange som skriver "Playstation 3" med liten s. Det skrives "PlayStation 3" :)

http://www.hardware.no/artikler/naar_ipod_faar_stor_i/51389

 

 

LOL

 

Uansett, jeg hadde gledet meg stort til MGS4, endelig et fett spill som kunne erstatte Planet Earth i Blu-ray-spilleren min (som også figurerer som spillemaskin en usedvanlig sjelden gang iblant). Jeg klarte allikevel å faktisk sovne i løpet av de første 45 minuttene. Må ha vært en kombinasjon av platt fargepalett og "holde deg i hånda"-sekvenser og filmsnutter en masse, ikke vet jeg. Har spilt det i ettertid, og synes det er ganske kult, men kjenner meg ikke igjen i halleluja-beskrivelsene jeg registrerer både her og på andre forumer (sp:fora?).

 

Jeg, som strengt tatt ikke har vært så veldig begeistret for MGS-spillene siden PSX-tiden, klarer bare ikke la meg suge inn i handlingen slik andre gjør. Jeg synes plottet er cheesy, stemmeskuespillet bærer preg av konstant horribel overspilling og selv om grafikken teknisk sett er fantastisk, synes jeg at det rent artistisk sett grenser til det direkte kjedelige. Jeg var drit glad da Infinity Wards bestemte seg for å legge bak seg grå/brune WW2-spill og sikte mot nåtiden og rikere paletter, men jeg synes MGS4 er et solid steg tilbake til disse spillene.

 

Og noen burde gi Kojima en filmjobb så han kan få det ut av systemet sitt, og spillene hans kan bli litt mer "drep denne bossen" i stedet for "sjekk her når vi viser deg en lang film hvor du sloss med en boss". Til tider lurer jeg virkelig på om jeg spiller et spill eller ser på en walkthrough.

 

 

Fanboys, sammen med haters, er som kjent de som roper høyest på internett, så jeg burde nok satt forventningene noe lavere enn hva hypen tilsa. Ikke misforstå meg; jeg liker spillet, men jeg er helt uenig at det er "the second coming of Christ" som mange vil ha det til. Uansett hyggelig å se at PS3-folket endelig har fått seg en eksklusiv kvalitetstittel, kanskje dette er et lite varsko på hva vi har i vente for konsollen i fremtiden. Hadde vært fint å få PS3 med i løpet nå snart.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...