Gå til innhold

Anmeldelse: Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det en ting jeg kan skrive under på i denne verdenen så er det at Herr. Furevik denne gangen har latt seg påvirke av frykten for sin egen intergritet. Det er egentlig litt synd, spesielt med tanke på at hele magien bak hans omtaler har vært den sterke entusiasmen og gleden som danser seg rundt ordene. Du kan nesten se for deg en Øystein som sitter der å gliser med en kontroll mellom hendene.

 

Bare trist han ikke turte å være seg selv denne gangen :(

 

EDIT:

 

Sånn forresten. Det der med å identifisere hvem som er hvem når man blander seg inn i de PMC-konfliktene.

 

Er det virkelig bare jeg som tror at det er gjort med vilje? Herr. Kojima er jo kjent for å ofte forsøke å lufte sine budskap, og akkurat det er jo et flott eksempel. Når alt kommer til alt, i krig også, så er vi ganske like -- for å ikke snakke om at det gjør hele afæren ganske mye mer realistisk.

Endret av Leks
Lenke til kommentar
Det plager meg at det er mange som skriver "Playstation 3" med liten s. Det skrives "PlayStation 3" :)

 

Du tar feil. Sony skriver "Playstation" med store bokstaver nå. I allefall når det gjelder Playstation 3. PLAYSTATION3 er vel det som er offesielt i fra Sony.

 

Ellers så må jeg bare si at omtalen var lik min oppfattelse av spillet. Et fantastisk spill med flere muligheter. Det eneste jeg ikke likte er at det på mange måter er blitt enklere å snike. Dessuten synst jeg det var dårlig at det stortsett bare var roboter mot slutten av spillet. Mennesker er morsomere å snike seg forbi/ta knekken på.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Greit nok dette, men å gi MGS4 9/10, mens man gir for eksempel Super Mario Galaxy 10/10, er rett og slett et overgrep mot spillindustriens seriøse side. Det viser bare hvor stor grad av subjektivitet som råder blant anmelderne.

 

Får du et bedre gjennomført spill en MGS4? Nei …

Lenke til kommentar

God omtale! Må si jeg aldri hadde det minste problem med å se forskjell på de ulike sidene i kampene som foregikk. Tenkte ikke over at det kunne være et problem en gang.

 

MGS4 er det beste spillet jeg har prøvd på lenge. Utvilsomt det beste jeg har prøvd på denne generasjonens konsoller. Det er helt oppe sammen med mine favorittspill.

 

Uten tvil 10/10 fra meg.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Lineært spill med opptil 2/3 film... uff. Det kan være så gjennomført det bare vil, det blir allikevel dårlig i mine øyne.

 

Omtalen var forøvrig fin.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Greit nok dette, men å gi MGS4 9/10, mens man gir for eksempel Super Mario Galaxy 10/10, er rett og slett et overgrep mot spillindustriens seriøse side. Det viser bare hvor stor grad av subjektivitet som råder blant anmelderne.

 

Får du et bedre gjennomført spill en MGS4? Nei …

 

Fordi din mening er da ihvertfall ikke subjektiv? ... Selvmotsigelse er vel ordet vi leter etter her.

Lenke til kommentar
Greit nok dette, men å gi MGS4 9/10, mens man gir for eksempel Super Mario Galaxy 10/10, er rett og slett et overgrep mot spillindustriens seriøse side. Det viser bare hvor stor grad av subjektivitet som råder blant anmelderne.

 

Får du et bedre gjennomført spill en MGS4? Nei …

Ingenting å bry seg om, Jorchi. Både du og jeg, og alle andre MGS-fans (jamfør MGS-tråden som du opprettet) vet at dette spillet er tidløst. :) Synes rett og slett at karaktergivning på spill blir overflødig, fordi dette har med hva man liker og setter pris på - som alt annet. Metal Gear-sagaen er noe som alltid har fascinert meg, og MGS4 er så gjennomført, at Hideo Kojima måtte til slutt krype til korset og komprimere det meste av innholdet i spillet for å få plass til det på en dobbellayer Blu-ray-disk.

 

MGS4 = årets spillopplevelse. Metal Gear-sagaen = tidløs. :)

Lenke til kommentar

Sier meg enig med de to innleggene over. MGS serien har alltid trollbundet meg noe til de grader. Helt fra første gangen jeg fikk lov til å teste demoen inne på en liten platebutikk. Fra første sekund på Metal Gear Solid får man inntrykk av at dette er noe helt spesielt.

 

En annen ting er at det har vært en enorm inflasjon i karakterene som spillene får. 8 av 10 i dag er f.eks. ofte ganske så dårlig. 5 av 10 er jo det som burde være en middels karakter.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
Ikke 10/10? :hm::p

 

Jeg mener egentlig ikke å begynne å klage på 9/10, men jeg hadde virkelig Gamer kunne spandere en tier på det som må være en av de beste spillopplevelsene noen sinne. I nyere tid har Gamer gitt 10/10 til spill som Gears Of War, Halo 2, Galaxy, Oblivion og Lost Odyssey. 9/10 er jo det samme de gav Ninja Gaiden 2..

Jeg synes det snart må bli slutt på at folk sammenligner anmeldelser på denne måten. Altfor ofte ser jeg kommentarer som: "Spill A fikk bedre karakter enn spill B? Dette er useriøst! Alle vet jo at spill A er langt bedre enn spill B..." Det er fullt mulig å like Gears of War, Halo 2, Super Mario Galaxy, Oblivion, Lost Odyssey og Ninja Gaiden 2 bedre enn eller like godt som Metal Gear Solid 4. Tar man lanseringsdato med i betraktning, blir det enda enklere å forstå karaktersettingen. Selv er jeg rimelig sikker på at jeg foretrekker de to sistnevnte, da jeg er total fanboy av begge disse seriene. :) Likevel ser jeg av videoene at de lider av flere av de samme problemene som plaget de forrige spillene (bl.a. for stort fokus på ultimate teknikker i NG2 og valg av fremgangsmåte lite betydningsfull utover preferanse i MGS4). Dette kan gi grunnlag for trekk.

 

Vel, enten Gamer.no vil innrømme det selv eller ei, er de - som så veldig mange andre spillsider, kraftig påvirket av en karakterinflasjon som nå har pågått alt for lenge.

Vi ser uten tvil en karakterinflasjon nå, men jeg synes det er litt urettferdig å inkludere Gamer.no i denne trenden. Jeg vil påstå at de er blant de svært få som faktisk forsøker å gjøre noe med problemet. Anmelderne deres er usedvanlig flinke til å bruke hele skalaen. Tallet samsvarer så å si alltid godt med teksten, kanskje pluss/minus én karakter.

Lenke til kommentar
Jeg hadde helt klart gitt spillet 10/10, pga det er den mest perfekte spillet ute nå spørr du meg. Har ikke lagt merke til noe som helst bugg. Historien er fantastisk, game playet er fantastisk, og repeterer seg aldri (I motsetning til gta4 som fikk samme karakter).

 

 

Virker som det er en del småpirk, og langt ifra perfekt, men så er det da et spørsmål om opplevelsen blir overveldende eller ikke.. á la Lost Odyssey (som hadde sine feil, men større styrker)

Lenke til kommentar
Vel, enten Gamer.no vil innrømme det selv eller ei, er de - som så veldig mange andre spillsider, kraftig påvirket av en karakterinflasjon som nå har pågått alt for lenge.

Vi ser uten tvil en karakterinflasjon nå, men jeg synes det er litt urettferdig å inkludere Gamer.no i denne trenden. Jeg vil påstå at de er blant de svært få som faktisk forsøker å gjøre noe med problemet. Anmelderne deres er usedvanlig flinke til å bruke hele skalaen. Tallet samsvarer så å si alltid godt med teksten, kanskje pluss/minus én karakter.

 

... spill som har fått mindre/ingen publisitet, gjerne får fra 7/10 og nedover, ergo blir det en form for kunstig balanse

 

Selvsagt er dette satt litt på spisen, men at vi ser tendenser til dette.

 

Joda, Gamer.no er flinke - absolutt, men, de er ikke så flinke, og det er absolutt merkbart. Jeg nevner dette fordi de stadig argumenterer med at de ikke lider av karakterinflasjon, noe som ikke stemmer helt med min oppfatning.

Endret av the Stig
Lenke til kommentar
... spill som har fått mindre/ingen publisitet, gjerne får fra 7/10 og nedover, ergo blir det en form for kunstig balanse

 

Selvsagt er dette satt litt på spisen, men at vi ser tendenser til dette.

 

Joda, Gamer.no er flinke - absolutt, men, de er ikke så flinke, og det er absolutt merkbart. Jeg nevner dette fordi de stadig argumenterer med at de ikke lider av karakterinflasjon, noe som ikke stemmer helt med min oppfatning.

Dette kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt. Gamer.no gir stadig vekk både åtte og ni til mindre omtalte spill. Dessuten har det ingenting med karakterinflasjon å gjøre.

Lenke til kommentar
Ikke 10/10? :hm::p

 

Jeg mener egentlig ikke å begynne å klage på 9/10, men jeg hadde virkelig Gamer kunne spandere en tier på det som må være en av de beste spillopplevelsene noen sinne. I nyere tid har Gamer gitt 10/10 til spill som Gears Of War, Halo 2, Galaxy, Oblivion og Lost Odyssey. 9/10 er jo det samme de gav Ninja Gaiden 2..

 

Visste det ville komme. Har du prøvd spillet? Det kan hende, men det kan også hende at denne uttalelsen kommer fra deg fordi du ser at flere andre sider gir dette spillet en tier.

 

Jeg syntes 9/10 er akkurat det spillet fortjener. Filmsekvensene kan som sagt bli i det lengste laget av og til, og det er ikke bare sniking lengre, det er også litt (som også forfatter skriver) åpne kamper, som ikke er det som MGS var ment for, i tillegg til at AIen er rar her.

 

9/10 er fortjent til dette spillet. Jeg mener imidlertid kanskje at ikke alle spillene som du har listet opp, fortjener 10/10. Men så er dette bare mine meninger, som garantert ikke er helt lik dine meninger eller forfatters meninger.

Lenke til kommentar
Greit nok dette, men å gi MGS4 9/10, mens man gir for eksempel Super Mario Galaxy 10/10, er rett og slett et overgrep mot spillindustriens seriøse side. Det viser bare hvor stor grad av subjektivitet som råder blant anmelderne.

 

Får du et bedre gjennomført spill en MGS4? Nei …

 

Fordi din mening er da ihvertfall ikke subjektiv? ... Selvmotsigelse er vel ordet vi leter etter her.

 

Men kjære deg da. Jeg står jo i min fulle rett til å fremstå som subjektiv, jeg er forbrukeren. Anmelderen derimot skal være objektiv så langt det lar seg gjøre. Han kan selvsagt også påpeke et og annet subjektiv syn, men da må dette understrekes.

 

Dessuten er ikke MGS4 et mainstreamspill som Mario, det er ikke myntet på "The casual gamer". Derfor blir det feil at det anmeldes som om det var et spill for sistenevnte.

 

Et seriøst bilblad ville ikke testet en Ferrari, med samme premisser lagt til grunn for vurdering, som når de tester en familiebil.

Lenke til kommentar

Jeg har selvfølgelig spilt spillet. Filmsekvensene er litt i "lengste laget" for noen kanskje, men du kan hoppe over dem hvis du vil. Dersom du er manisk i mot spill med filmsekvenser burde du uansett ikke ha kjøpt Metal Gear.

 

Ta Oblivion for eksempel. Jeg har spilt oblivion et stykke, men jeg syntes raskt at det ble kjedelig. Jeg syntes folk snakket alt for mye, jeg gikk for mye frem og tilbake, kampsystemet var kjedelig, da jeg foretrekker å skyte folk i hodet, og jeg syntes ikke historier som involverer magi og middelalderen er særdeles interessant. Burde jeg her konkludere med at Oblivion var dårlig eller burde jeg konkludere med at rollespill overhodet ikke er noe for meg?

 

og det er ikke bare sniking lengre, det er også litt (som også forfatter skriver) åpne kamper, som ikke er det som MGS var ment for,

 

Hvem er det som bestemmer hva spillet er ment for? Den eneste gangen utenom bossene hvor man gå ut i kamp er, så vidt jeg kan huske, én gang i første akt og det virket for meg mer som en erstatning for manglende boss i den akten. Problematisk AI er ikke noe kan huske å ha opplevd, men det betyr ikke at det ikke kan eksistere. Kan noen forresten peke på et spill som ikke har ett eneste problem med AI-en??

 

Jeg syntes egentlig ikke at spill skal vurderes med ett tall, men skal man først gjøre det så burde man vise tydelig vise hvordan man kom frem til tallet. Man gjør dette på de fleste andre spillsider, så jeg vet ikke hvorfor Gamer har valgt å gjøre det slik de gjør det.

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar
Er det en ting jeg kan skrive under på i denne verdenen så er det at Herr. Furevik denne gangen har latt seg påvirke av frykten for sin egen intergritet. Det er egentlig litt synd, spesielt med tanke på at hele magien bak hans omtaler har vært den sterke entusiasmen og gleden som danser seg rundt ordene. Du kan nesten se for deg en Øystein som sitter der å gliser med en kontroll mellom hendene.

 

Bare trist han ikke turte å være seg selv denne gangen :(

 

No trur eg du må forklare deg litt :)

Korleis fryktar eg min eigen integritet, og korleis har eg ikkje turt å vere meg sjølv?

 

Meiner du eg er for snill? Eller for streng?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...