Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

Skal starte på informatikk (sannsynligvis 5 årig Systemutvikling) linja på UiO til høsten jeg også. Blir gøy=)

 

Tenker å forberede meg litt også så jeg kjøper nok den boka dere anbefaler: "Head First Java".

Er det noen andre forberedelser som jeg også burde gjøre til studiet eller?

også eventuelt hvor godt forberedt bør man være i java til studiestart?

 

+ har spørsmål angående planen og selvvalgte emner.

http://www.uio.no/studier/program/inf-prof...ennomforing.xml

Skal man endre eventuelt legge til/fjerne emner som man vil eller kan man ikke endre de fagene som står der nå og kan bare legge til egne der det står "valgfrie emner" (altså ikke før i 4. semester)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er jo å lære seg mest mogleg før ein starter på det studiet. Mattefagene hugse eg var rimeleg vanskelege, spessielt sidan eg bare hadde studert 2 matte på VGS.

Men nyt sommeren om den blir fin, ein greier seg heilt fint å vente med å starte til hausten. Det blir nok litt meir intensiv jobbing.

 

Inf1000 går veldig treigt i starten, men etter 1-2 måneder så skyter det skikkeleg fart og då er det lett å dette av lasset. Etter 2 måneder så er det forventa at ein kan lage objekter, bruke konstruktører og lage metoder.

 

Du må også innan den tida være i stand til å forklare kva public static void main(String args[]) betyr. Men hugs at det også er lov å bruke forumet til hjelp og er det noko ein lurer på så er det jo bare å spør ;)

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

Fordelen med å kunne litt java før du kommer er at du kan bruke mer tid på å sosialisere, tenke mer på livet rundt studiene.

 

For min del virker det som om jeg egentlig helst burde forberedt meg mer på matte fremfor programmering, men gidder ikke..

Lenke til kommentar

Jeg synes Rett på Java boka er genial for folk som ikke har vært borti programmering før. Har ei venninne som skulle ha Java første semester og som hadde blitt henvist til Deitil - How to program Java, men denne er liksom en svææær murstein av en bok, og innholder waaaaay mye mer enn hun hadde behov for.

 

Det er akkurat slike ting som tar motet fra mange. Og her synes jeg Rett på Java scorer råbra. Den er på norsk, og den forklarer de enkleste tingene. Om man kan det som står i den boka ut og inn, så står man første semester javaprogrammering, og etter det er man såpass flink at man kan finne ut ting på egenhånd på nett, eller ved å slå opp i en mursteinsbok uten at det er altfor ille.

 

Jeg ga Rett på Java boka til venninna mi siden hu sleit en del, og hu bare.. "Hvorfor har jeg ikke visst om denne før?" Den har hvertfall hjulpet henne til å skjønne en hel del mer :)

Lenke til kommentar

Det finnes mange drittbøker der ute, og fleire bøker er meir referansebøker enn lærebøker. Rett på Java gjør det elendigt på begge måter.

 

Head First Java inneholder meir teikninger og historier om forskjellige problemstillinger enn faktisk Javakode, boka har eit fokus og det er å gjøre det enklast mogleg å lære ein person om Java. At den er på engelsk gjør ingenting fordi Rett på Java har veldig liten grad teikininger som er med og forenkler læreprosessen, ergo det har ingen fordel av å være på norsk. Bileter forteller meir enn 1000 ord!

 

Ein liten introduksjon av kapittel 2 er lagt ut gratis. Dette er kanskje allereie litt komplisert for nybegynnere, men ein kan sjå kor annerledes boka er bygd opp i forhald til andre bøker

 

http://oreilly.com/catalog/hfjava2/chapter/ch02.pdf

 

Når ein er ferdig med denne boka så kjøper ein meir avansert bok og utvikler seg videre :)

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

hehe ok nice. Kommer til å prøve meg litt på det men ikke så altfor mye ;)

 

Hvordan er matteemnene a? Hva er i fokus og hva er det jeg kan relatere det til i 2mx og 3mx?

 

Hva med bærbar pc? Er det veldig lurt å ha eller ikke særlig nødvendig? Har man liksom pc tilgang alltid når man trenger det?

Lenke til kommentar

Head First Java er sikkert en fin bok, tviler ikke.. Men at Rett på Java er en drittbok, det er jeg sterkt uenig i. Den er ikke perfekt, langt fra, men jeg synes den har en fin innføring for folk som ikke har peiling fra før. Godt mulig Head First Java gjør det mye bedre, men det gjør ikke Rett på Java til en drittbok likevel. (Det er nå min mening)

 

Det beste oppslagsverket jeg har hatt for programmering generelt er rett og slett Google. Mursteinsbøker har man kun for å ha med på eksamen :whistle:

Lenke til kommentar
Hva med bærbar pc? Er det veldig lurt å ha eller ikke særlig nødvendig? Har man liksom pc tilgang alltid når man trenger det?

 

Du har god tilgang på datamaskiner. Det finnes 3 betjente, og 1/2 ubetjente terminalstuer. Åpningstidene varierer litt, men det er å finne her: http://termstue.ifi.uio.no/ På de betjente stuene kan man også få litt hjelp til faglige ting hvis det skulle være nødvendig. Masterstudenter har døgntilgang på Institutt for Informatikk, bachelor har såvidt jeg husker tilgang fram til 21:00.

 

Ang bærbar pc så kan de ha både fordeler og ulemper. Stort sett hele campus er dekket av trådløst nettverk, fungerer ypperlig. Det fine med de oppsatte maskinene er at de har ferdig lagt inn en del programvare, du har tilgang på feks Photoshop osv. Snedig...

Lenke til kommentar
Hva med bærbar pc? Er det veldig lurt å ha eller ikke særlig nødvendig? Har man liksom pc tilgang alltid når man trenger det?

 

På bachelornivå, ikke særlig nødvendig, termstuene gir deg alt du trenger pluss flere hundre tusen kroner i annen lisensiert programvare. Pluss at det er incentiv for å komme seg på termstuene.

 

På masternivå og til relevant sommerjobb er det helt nødvendig.

Lenke til kommentar

Det er jo klart nyttig med egen bærbar, da man har flere muligheter enn maskinene på termstuen. Men det er veldig kjekt å lære seg f.eks Linux og hvordan man jobber på det.

 

Blåbær: Ja og nei. Man får bare bruk for noe av det, men det spørs selvfølgelig hva man velger.

 

Førsteinntrykket av Head First Java var at det var en humorbok med mange unødvendige bilder, men det kan godt bare ha vært introduksjonen. Ikke det at Rett på Java er så fantastisk heller. Men jeg klarte meg riktignok med Rett på Java førsteutgaven og Sun sin Java dokumentasjon på internett.

Lenke til kommentar

Diskrete matte tar for seg mye om bits&shit som er nyttig å få med seg, og som jeg har hatt mye bruk for i senere fag (som feks datamaskinarkitektur).

 

Lineær algebra har en del nyttig om matriser, men nå har jeg brukt pent lite matriser ellers i studiet.. Eneste var kanskje noe i datasikkerhet agående access level greier. Men alt varierer etter hva man velger å ta..

Lenke til kommentar

Hvis du har lyst til å holde på med (3D) grafikk, visualisering eller hpc vil lineær algebra være et must.

 

Dessverre har de lagt om innholdet i fagene, så mens du før kunne ta MAT1120 Lineær algebra, og få nesten alt du trengte i det kurset har de nå flyttet over starten på lineær algebra til MAT1110 Kalkulus og Lineær algebra, så man må nå ta 2 kurs.

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg må kjøre på med matte :)

 

Fikk boka "Rett på Java" for et par dager siden. Hva jeg personlig synes om boka etter jobbing gjennom to kapitler:

Det første jeg fikk inntrykk av var at den var veldig svart-hvitt. Det meste blir forklart grundig, og ofte blir det vist til java.sun.com/... for ytterligere informasjon/hjelp.

Det er lite eller ingen illustrasjoner i boka, noe jeg savna enkelte ganger.

 

+ Forklarer selv den enkleste ting (+for nybegynnere, som boka er retta mot.)

+ Oversiktlig

 

- Kjedelig layout

- Noen ganger ville det passet bedre å satt inn ett bilde, i stedet for å forklare alt i tekstform.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

sureup:

Det blir en del enklere hvis du aldri har programmert eller brukt Linux før. Da spesielt første/to første ukene. Har du aldri brukt Linux før lærer du noen få, ganske praktiske ting om Linux som helt klart kommer godt med resten av semesteret. Ellers er det jo selvsagt det sosiale. Du kommer raskere inn i en gjeng ved å starte studiene en uke før, noe som kan komme godt med i forhold til å starte i et auditorium med 2-300 andre ukjente. Har du derimot alle de tre tingene i boks ser jeg ingen grunn til å dra på forkurset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...