Gå til innhold

iPhone 3G og 3GS-tråden | Prat i vei ...


iPhone 3GS  

830 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe deg iPhone når 3GS blir tilgjengelig?

    • Ja, uten tvil.
      255
    • Kanskje. Pris er en faktor
      205
    • Vet ikke. Pris er ikke en faktor
      56
    • Nei, jeg har det jeg trenger.
      323
  2. 2. Har du iPhone fra før av?

    • Ja, jeg har en importert iPhone.
      82
    • Ja, en iPhone 3G.
      228
    • Nei.
      529


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er latterlig at iPhone fortsatt ikke tilbyr skikkelig multitasking uten at man må hacke den.

 

Det er ikke så ofte jeg har behov for multitasking, men de gangene jeg har det er det ekstra irriterende å ikke ha muligheten. Kan f.eks. være kjekt å kjøre et GPS-program i bakgrunnen når man er ute og går tur eller liknende, slik at programmet kan tracke hvor man har gått selv om man mottar en telefonsamtale, skriver SMS/epost, velger å høre på musikk i Spotify eller andre ting. For å ikke å snakke om muligheten til å høre på musikk fra Spotify i bakgrunnen mens Navigon kjører i forgrunnen.

 

Multitasking utgjør en av de største manglene på telefonen i dag etter min mening, sammen med den elendige A2DP-støtten på blåtann-delen som ikke tillater at man skifter låt etc vha kontrollene på blåtannenheten som er koblet til telefonen.

 

Men på toppen av min ønskeliste står faktisk en alternativ måte å vise hjem-skjermene på, f.eks. i listemodus. Har man 11 skjermbilder med opptil 16 ikoner på hver, blir det rett og slett vanskelig å finne frem i alle programmene man har på telefonen. Hadde vært mye bedre om man hadde kunnet bruke et liknende system som i f.eks. Windows/Mac OS, i form av å bruke listevisninger og kanskje også mapper man kan legge programmene i slik at man organiserer det slik man selv vil ha det.

 

Man kunne f.eks. hatt vanlig ikon-visning på homescreen nr 1, som i dag, mens man kunne hatt et valg i telefonens innstillinger for å vise resten av skjermene/programmene i en listevisning slik at man kan scrolle opp/ned i denne, velge hvordan den skal sorteres/grupperes etc. Da kan man også få tilgang til flere programmer på telefonenen enn det som er mulig i dag, uten å måtte ty til søkefunksjonen på telefonen, og uten at det blir totalt uoversiktlig.

Lenke til kommentar

Nå er det jo mulig å sortere programmene på den måten at du kan ha spill på en side, nyttefuksjoner på en annen og musikkprogram på en side f.eks. Så har man jo også søke funksjonen som er nesten like kjapp som å lete frem.

 

Så multitasking og bedre bluetooth støtte er noe som står høyere.

 

Men ser at du nevner GPS funksjonen når man er ute å går tur. Har du erfaring med slike programmer? Bruker de internett til å laste ned kart mens man er ute å går, eller kan du vente til du kommer hjem med å laste ned kart?

Lenke til kommentar

Ja, man kan til og med sortere programmene på de forskjellige skjermene i iTunes og det hjelper en god del da det er litt mer oversiktelig.

 

Men en form for mappestruktur kunne fungert helt fint. Men det må holdes oversiktelig og enkelt.

 

Eks. en mappe for hver kategori der man går inn i f.eks "Spill-mappen" kan man bla i flere skjermer der, eventuelt kategorier osv.

Lenke til kommentar
Nå er det jo mulig å sortere programmene på den måten at du kan ha spill på en side, nyttefuksjoner på en annen og musikkprogram på en side f.eks. Så har man jo også søke funksjonen som er nesten like kjapp som å lete frem.

Man kan alltids søke, men da må man gjerne huske hva programmet heter for å finne det, noe som ikke er så lett hvis det er snakk om programmer man ikke bruker så ofte.

 

Sortering av programmene mellom skjermbildene er noe man har muligheten til ja, men dette er fortsatt ikke særlig oversiktlig etter mine erfaringer. Har man f.eks. 32 spill fordelt på skjerm 2 og 3, og nytteprogrammer på skjerm 4 og 5, må man gjerne flytte om en del den dagen man legger inn spill nr 33 dersom man vil ha dette på skjermbilde nr 4, så det kreves litt vedlikehold for å holde det nogenlunde oversiktlig.

 

For min del hadde det vært genialt om de på iPhone hadde lagt inn samme type liste som den man får opp i iTunes på PC/Mac over Apps man har i biblioteket, i den delen av programmet hvor man har mulighet til å legge de inn på den homescreenen man vil på telefonen. Der kan man vise listen sortert etter navn på programmet, etter kategorien det hører til under, samt datoen programmet har blitt lagt inn i biblioteket. På den måten burde man kunne ha ganske bra orden på programmene på telefonen, selv om man tar helt av og legger inn hundrevis av programmer/spill.

 

Slenger de inn en egen kategoriknapp for "weblinker" også (de man lagrer vha "Lagre på hjem-skjerm" i Safari på iPhone), blir det bortimot helt perfekt i min bok. :)

 

Men ser at du nevner GPS funksjonen når man er ute å går tur. Har du erfaring med slike programmer? Bruker de internett til å laste ned kart mens man er ute å går, eller kan du vente til du kommer hjem med å laste ned kart?

Jeg har ikke så veldig mye erfaring med slike, men har prøvd "MotionX GPS" og "Path Tracker" litt i allefall.

 

Path Tracker er et veldig simpelt program, og man har et valg på startsiden hvor man kan slå av/på "real-time kart", med kommentaren "(lenger lastetid)", hva nå enn dette egenlig innebærer i praksis. I dette programmet kan man laste opp ruten til en egen nettside (pathtracks.com) hvor man kan sette opp en egen konto etc for deretter å se ruten tegnet opp på et kart i nettleseren på PCen.

 

MotionX GPS er langt mer avansert, der kan man få opp hastighet og masse andre ting. Man har et valg i menyen som går på å slå av/på "map data" samt "map caching", så jeg antar det går an å lagre ruten når man er ute og går/kjører uten å måtte laste ned kart underveis. Har ikke prøvd dette programmet under gåturer enda, kun i bilen, men det finnes valg angående gåturer i menyene i allefall. Med dette programmet kan man dele ruten via epost, Facebook og Twitter (litt usikker på hvordan delingen funker i praksis).

Lenke til kommentar

Slikt som Categories fra Cydia.

 

Er faktisk helt merkelig at dette ikke finnes orginalt fra Apple. Har tilogmed kjøpt CategoriesSB på Cydia og det fungerer helt rått når det er innbakt i SB på den måten. Mappene starter like fort som at man sku bladd. Pluss at man har mye mer oversikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...