Gå til innhold

Hundekjøtt - Burde det bli lovlig?


Søte delikatesser, eller avskyelig matvane - Å spise eller ikke spise.  

127 stemmer

  1. 1. Bør det bli lovlig i Norge å spise hund?

    • Ja
      55
    • Nei
      58
    • Vet ikke/ingen formening
      14


Anbefalte innlegg

Så akkurat på BBCs Cooking in the Danger Zone, hvor de har laget laget en liten serie om tabu mat. Dette innslaget handlet om det Koreanske hundekjøtt.

 

I Norge er kjøtt fra bl.a. hund forbudt å konsumeres. Dette forbudet mener jeg bude fjernes umiddelbart, siden det ikke finnes noen gode argumenter for dets eksistens. Søthet er ikke et reelt argument.

 

Hva mener du? Er det OK å spise Fido?

 

 

EDIT: Angående kannibalisme:

Av den grunn at det er svært få sykdommer som smitter på tvers av arter, kan ikke konsum av samme art sammenlignes med konsum av andre arter. Siden sykdommene som rammer gris, hund, høns, osv. ikke rammer oss (foruten noen få), vil vi trygt greie å konsumere syke eksemplarer av disse uten særlig risiko for selv å bli smittet.

Endret av Otth
Poll lagt til
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snart spiser svenskene hund... men i Taiwan blir det forbudt

 

I Sverige finnes det ingen lov som forbyr hund som menneskemat. Det gjør det heller ikke i EU. Derfor ser ikke Stenson på det som en umulighet at svenske spisesteder kan ha hund på menyen.

 

Sverige har tydligvis ingen lov mot dette, heller ikke EU. For meg så er det egentlig det samme,tror ikke jeg kommer til å lage meg en "hundebiff" med det første. Men andre folk bør gjerne få lov til det.

Lenke til kommentar

Husker et innslag for noen år tilbake som omhandlet slakterier i Sveits hvor folk tok med hunder og fikk lagd kjøtt av dem, og for en furore det skapte i EU og resten av Europa.

 

Men slik er det jo med all mat. Dyrevernerne vil jo stort sett bare verne hunder, katter, kaniner, marsvin, pingviner, isbjørner, selunger osv. altså det som kan sies å være "søtt".

 

Samtidig synes jeg personlig at både griser, kyllinger osv. er søte.

Lenke til kommentar

Sikkeret feil lov, men strengt tatt kan den brukes.

 

Forskrift om velferd for produksjonsdyr.

 

§ 3. Forbud mot hold av dyr

 

Dyr skal ikke holdes for produksjonsformål med mindre dyrets arveanlegg (genotype) eller egenskaper (fenotype) tilsier at dette kan skje uten skadevirkninger på dyrets fysiske eller psykiske helse eller velferd.

 

Lovdata

Lenke til kommentar
Det er et bra nok argument at hunden i vår kultur holdes utelukkende som kjæledyr. I tillegg er hunden avlet med det formålet i årtusener, og egner seg ikke til kjøttproduksjon.

 

Ingen hunder er avlet med det formål å utelukkende være et kjeledyr. Det har bestandig blitt avlet for å gjøre en jobb. Historisk har det også vært ganske vanlig å spise hunder siden man ikke har vært i en posisjon til å la godt kjøtt gå til spille.

 

Egentlig er vel ikke kyr heller egnet til kjøttproduksjon. Faktisk er det vel rotter som best egnet til kjøttproduksjon, samt noen typer larver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Husker et innslag for noen år tilbake som omhandlet slakterier i Sveits hvor folk tok med hunder og fikk lagd kjøtt av dem, og for en furore det skapte i EU og resten av Europa.

 

Men slik er det jo med all mat. Dyrevernerne vil jo stort sett bare verne hunder, katter, kaniner, marsvin, pingviner, isbjørner, selunger osv. altså det som kan sies å være "søtt".

 

Samtidig synes jeg personlig at både griser, kyllinger osv. er søte.

Isbjørn og Pingviner er vel fredet så det kan jeg jo skjønne. Sel kjøtt derimot burde bli vanligere i Norge da vi har fjorden full.

 

Selv tror jeg aldri jeg ville spist hund hvis det sto på menyen, mest fordi jeg forbinder det med noe helt annet enn mat. Ser det for meg: "Skal du ha Schäfer, Pitbull eller Chiuaua?" :hmm:

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...