Gå til innhold

Hundekjøtt - Burde det bli lovlig?


Søte delikatesser, eller avskyelig matvane - Å spise eller ikke spise.  

127 stemmer

  1. 1. Bør det bli lovlig i Norge å spise hund?

    • Ja
      55
    • Nei
      58
    • Vet ikke/ingen formening
      14


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aksepterer det, men tror flere er på min side. Derfor blir nok ikke hundekjött noen hit.

 

Respekterer du meg så mye at du slutter å spise de dyrene jeg har ett forhold til da? Nei, det gjør du ikke vet du. Hvorfor skal jeg respektere deg når du helt klart ikke respekterer meg? :) Flertallet har ikke alltid rett, det trodde jeg voksne folk var klar over.

Lenke til kommentar
Aksepterer det, men tror flere er på min side. Derfor blir nok ikke hundekjött noen hit.

Om jeg har lyst til å spise hund, så er jo ikke det deres sak, det er min sak. (så lenge den slaktes humant)

Hvorfor skal andre bestemme hva jeg skal ha lov til å spise, så lenge det ikke går utover andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aksepterer det, men tror flere er på min side. Derfor blir nok ikke hundekjött noen hit.

Det er sant. Grunnen til at det ikke kommer hundekjøtt er fordi mange, som deg, ikke er interesserte i å spise det. Derfor er det et lite marked for hundekjøtt. Likevel er ikke det et argument for at det ikke skulle bli lovlig.

Lenke til kommentar
I tillegg har også temaet om kannibalisme blitt brukt i løpet av de siste sidene i tråden, og debatten har rast om hvorvidt dette også er rasjonelt (helsemessig) eller kulturelt/etisk betinget. Jeg merker meg at "Forskrift om forbud mot bruk av animalske proteiner i fôr til produksjonsdyr" har blitt brukt som argument i denne sammenhengen. Jeg stiller meg selv (og dere andre selvfølgelig) derfor spørsmålet; er denne loven det eneste som regulerer kannibalisme i Norge? Hvis ikke ville jeg blitt svært takknemlig om en jurist kunne fremskaffet relevant lovtekst om dette emnet også, slik at vi også her kan slippe for mye synsing.

 

Nja? kanskje denne loven kan anvendes?

http://www.regjeringen.no/nn/dep/jd/Dokume....html?id=488285

Lenke til kommentar

Till mange av dere som quotet meg:

Hvis fåtall vill spise det, så er det ganske opplagt at ikke mange kommer å servere, avle eller lignende?

 

Aksepterer det, men tror flere er på min side. Derfor blir nok ikke hundekjött noen hit.

 

Respekterer du meg så mye at du slutter å spise de dyrene jeg har ett forhold til da? Nei, det gjør du ikke vet du. Hvorfor skal jeg respektere deg når du helt klart ikke respekterer meg? :) Flertallet har ikke alltid rett, det trodde jeg voksne folk var klar over.

I et demokrati bestemmer nok flertallet ganske så mye.

Nei men dette hinter ganske godt til det over, flertallet bestemmer hva som blir hit og ikke. Jeg tror hvis hundekjött blir lovlig, kommer uansett ikke mange å produsere dette fordi jeg tror få i Norge vill spise noe som ligner ens beste venn.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

 

Ja, det tror jeg du har rett i. Det står jo egentlig ganske klart:

 

Departementet viser til at bestemmelsen først og fremst tjener til å verne vår felles interesse i at døde personer behandles med verdighet og respekt. Som uttalt av Høyesterett i Rt. 2004 side 610 (612) må dette ses som en grunnleggende oppfatning i vår kultur. Departementet slutter seg derfor til kommisjonens forslag om å videreføre straffeloven 1902 § 143 om likskjending.

 

Takker og bukker for linken. Nå savner jeg bare en link til loven om at hundekjøtt er forbudt å konsumere i Norge. :)

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Vell hvis bloggere og kokker begynner å spise/servere det så blir det nok en stor trend, samme hvis det blir skrevet at du lever lengre, at det er sunt osv. Bare se på sushi.

 

Jeg har selv smakt hund, stekt, kokt osv. Ganske mye fett i det kjøttet, det smaker veldig likt som svin, bare litt "søtere". Og det er ikke hvilken som helst hunde rase asiaterne spiser, det er kun en type, de spiser feks. ikke en mastiff eller en collie. Det startet for lenge siden, mye fattig dom.. så de var jo sultne på kjøtt så hvorfor ikke spise hunden? De har selvfølgelig ikke råd til å kjøpe en rotweiler eller en husky også spise den, men de spiste den typiske hunden du kan se over alt i asia, ligner litt på shiba inu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...