Gå til innhold

Mist PSU.. klar for noen ubehagelige funn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke akkurat imponert over MIST :

 

Kjøpte en MIST 500 for ett år siden , den døde for 2 måneder siden og tok sikringa i hele etasjen. Fikk greit ny på Netshop samme dagen.

Hadde også en Mist 1000W jeg kjøpte i januar , den greide ikke kjøre igang 8800GT kort , ett problem som aldri ble løst.

Servicen hos Microplex er ikke akkurat kjapp for å si det sånn :

http://www.supportforum.info/ubbthreads/sh...p;o=0#Post31874

 

8800GT korta har funka perfekt med andre strømforsyninger her , så jeg mener det må være noe rart med den mist`n.

Har nå gitt opp og gitt bort Mist 1000w til sønnen min , som hadde ett annet skjermkort.

Lenke til kommentar
Jeg har også lest gjennom tråden og synes det er merkelig at det ikke gis svar på hvilke deler som er brukt i Rev. 3. Samtidig synes jeg at 5 års garanti er greit nok for dem som tar det i bruk (det finnes nok av dem som ikke tar seg bryet pga all tid å krefter som går med. Kanskje det er dette Micro håper på?). Jeg for min del hadde heller spandert 2000kr på en PSU som jeg vet 100% sikkert at holder, enn å måtte sende inn PSU'en hver 4. år. Det er som nevnt tideligere et faktum at det går an å lage PSU som holder lenge (mye lenger enn 5 år). Om en tenker litt fremtidsrettet skjønner en at det er penger å spare på en slik filosofi.

 

Det skal også sies at diverse hardware sites på nettet "tester" diverse utstyr. Her vil jeg gjerne henvise til hifi bransjen hvor mange av de som tester faktisk skjønner hva de holder på med. Dvs, de kan elektronikk. Alle forsterkere benytter seg av en eller flere strømforsyninger. Hadde det vært akseptabelt og byttet strømforsyning på forsterken din hvert 4. år? I hifi verden legges det spesielt vekt på kondensatorer av god kvalitet da det også har stor innvirkning på lyden.

 

Takk for seg!

 

Hvem har sagt at en må skifte psu hvert 4 år?

Lenke til kommentar

Eneste jeg har sett som likner noe på MIST 1000W er en Sunbeam Tuniq 950W, og den brukte Nichicon (bra) og Teapo-kondensatorer (nevnt tidligere i tråden). Men hva som brukes i forskjellige merker kan variere. Uansett, ingen vet jo hva som brukes i MIST 1000W, så å spekulere i at det er dritt, tjener vel bare til å spre FUD. Hva skal f.eks til for at hardware.no kan få en slik en på testbenken?

Lenke til kommentar
Ikke akkurat imponert over MIST :

 

Kjøpte en MIST 500 for ett år siden , den døde for 2 måneder siden og tok sikringa i hele etasjen. Fikk greit ny på Netshop samme dagen.

Hadde også en Mist 1000W jeg kjøpte i januar , den greide ikke kjøre igang 8800GT kort , ett problem som aldri ble løst.

Servicen hos Microplex er ikke akkurat kjapp for å si det sånn :

http://www.supportforum.info/ubbthreads/sh...p;o=0#Post31874

 

8800GT korta har funka perfekt med andre strømforsyninger her , så jeg mener det må være noe rart med den mist`n.

Har nå gitt opp og gitt bort Mist 1000w til sønnen min , som hadde ett annet skjermkort.

 

He he det var jeg som kjøpte 8800GT kortet ditt.

 

Prøvde det sammen med Mist 1000W min,og det gikk ikke.Men går fint sammen med Mist 500W som jeg har.

 

Nå skal vi ikke svartmale Mist mer enn de fortjener.Et eksempel:For et par år siden hadde jeg et DFI Lanparty socket 939 hovedkort,som nektet å boote sammen med en Seasonic 600W psu.DFI påstod at feilen lå i psu,pga av en eller annen spenningsfall i tidelen det skulle til å boote.Alle andre psuer jeg hadde,bootet pcen greit.

 

Jeg klarer ikke å påstå at Seasonic er no dritt for det.Ei heller Mist.

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig der lucky666, er bare generelt skeptisk til Mist pga problemene som mange har hatt med de og synnes derfor at det hadde vært kjekt å vite hva som brukes av komponenter i de forskjellige psu seriene de har.

 

Men Mist har jo et par positive ting også som for eksempel :

 

*Relativt stille.

*Greie testresultater.

*Modulære.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Noen tanker/kommentarer fra meg her jeg sitter. :)

 

Jeg skjønner ArcticOC når det gjelder synspunkter om valg av komponenter i en PSU.

Er også enig i med han (og uenig med HPF) at det er *TULL* å spare noen få kroner på en så viktig komponent som kondensatorer.

*Dersom* det er slik at det virkelig er så store forskjeller i kvalitet/levetid som ArcticOC hevder(sannsynliggjort vil jeg også hevde).

 

Det er også liten tvil om at ArctiOC veit hva han prater gitt en rekke tråder/innlegg som klart viser hans kompetanse på elektronikk. :thumbup:

 

Men:

Du *bør* moderere deg litt ArcticOC både med tittel og innhold i dine innlegg for/i denne tråden.

I det minste bør du nå kjøpe inn x antall PSU'er fra x antall leverandører og vise til hva slags kondensatorer som er brukt i disse.

Ellers er dette å anse som *FUD* og rimelig uakseptabelt mot *en* leverandør.

Dersom dette er en personlig vendetta mot Microplex/HPF så er dette en svært ufin måte å gjøre det på-

Det er så mange *limere* som tar alt som enkelte sier som god fisk, uten å tenke sjøl.

Mao:

Denne tråden medfører at ingen "limere" som leser denne tråden tør å kjøpe MIST.

Men det var kanskje intensjonen med tråden?

 

PS/Edit:

Jeg har et helt avslappet forhold til hvilket merke min PSU har, bare pris vs. kvalitet er rett. Og PSU'en har fått gode reviews.

Og alt av hw har (dessverre) begrenset levetid.

Særlig det som lages nå for tiden.

Noe virker ikke engang "stock"/nytt (visse nForce Intel hk). :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Men:

Du *bør* moderere deg litt ArcticOC både med tittel og innhold i dine innlegg for/i denne tråden.

I det minste bør du nå kjøpe inn x antall PSU'er fra x antall leverandører og vise til hva slags kondensatorer som er brukt i disse.

Ellers er dette å anse som *FUD* og rimelig uakseptabelt mot *en* leverandør.

Dersom dette er en personlig vendetta mot Microplex/HPF så er dette en svært ufin måte å gjøre det på-

Det er så mange *limere* som tar alt som enkelte sier som god fisk, uten å tenke sjøl.

Mao:

Denne tråden medfører at ingen "limere" som leser denne tråden tør å kjøpe MIST.

Men det var kanskje intensjonen med tråden?

Joda, jeg er helt enig med at jeg kanskje gikk litt hardt ut mot Mist! Men som nevnt tildligere nevner jeg igjen at produsenten selv mener de har et ùber bra produkt som er overlegent de fleste andre merker.

 

Etter den første testen som hw.no utførte av 500W versjonen fikk den status som et produkt totalt overlegent konkurentene (gudelig status), testene viste jo klart at den kunne levere varene og det er jo ikke så rart heller da den er veldig strømsterk og også har voldsomt store kondensatorer på sekundærsiden, det er svært sjelden jeg ser så store kondensatorer som 4700uf/16V i andre PSU`er...

 

...men hva hjelper det når kvaliteten på disse er langt under middels? Dette går jo på bekostning av levetiden og også i perioden før den eventuelt "slukker" helt ved at den ikke lengere kan regnes som stabil.

 

At "halve" forumet eier eller har eid en Mist skyldes det gode testresultatet hw.no ga den. Men som er viktig å tenke på i den testen er jo at den da var ubrukt. Jeg mener Mist PSU har et alt for godt rykte enn de fortjener, det er jo en grei PSU på mange måter, men etter min vurdering kun middels.

 

Jeg mener at hardware.no journalistene bør vurdere kvaiteten på en strømforsyning ved å kjøre tester på den samme PSU`en etter et halvårs bruk også, noen vil vel mene dette vil være vanskelig å gjennomføre, men det er ikke vanskeligere enn å låne ut PSU`en som ble testet til en "gamer"/spiller som gjør hele stresstestingen gratis.

 

Om man ikke gjør dette på alle PSU`ene som hw.no tester, så hva med noen stikkprøver med flere produsenter parralelt for å finne uet hvor stort problemene er i PSU markedet generelt. For å ikke skade en spesifikk produsent med dårlig rykte kan man jo omså gi de forskjellige som var med i testen navn som PSU A, PSU B o.s.v For til og med jeg er klar over at selv de gode også kan ha en dårlig dag ;)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Man kan jo få en feilstatestikk fra de forskjellige Nettbutikker for å finne ut hvilken strømforsyning som er den mest stabile basert på reklamasjoner for da å kunne sammenligne. Er enig med ArticOC på det overnevnte innlegget siden det er forbrukerene som er de store taperene for at produsentene skal kunne tjene store penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takker for svar ArcticOC.

 

Interessant tråd er det uansett.

 

Har blandet erfaring med flere PSU-merker, inkludert MIST.

 

@ATWindsor:

MIST PSU'er er vel ikke billige?

Det er vel heller at enkelte PSU'er er *ekstremt* dyre.

Uten at vi har fått sjekket/verifisert hvilke kondensatorer de bruker. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
@ATWindsor:

MIST PSU'er er vel ikke billige?

Det er vel heller at enkelte PSU'er er *ekstremt* dyre.

Uten at vi har fått sjekket/verifisert hvilke kondensatorer de bruker. :)

 

Jeg vil vel heller si at samtlige PSU-er beregnet for pc er relativt billige sammenlignet med PSU-er beregnet for andre produkter. Delvis fordi oppsettet er relativt enkelt uten at brukeren skal kunne regulere spenninger, masseproduksjon samt at levetiden for annnen hardware sannynligvis går ut før PSU-en begynner å skrante.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...