Gå til innhold

Mist PSU.. klar for noen ubehagelige funn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bestemte meg i går for å kjøre service på en 500W Mist jeg kjøpte for 2år siden.

http://www.supportforum.info/ubbthreads/sh...mp;Number=31806

 

"Slike kondensatorer fant veien til mange PSUer merker, dessverre også i noen av MIST PSUene som ble produsert i 2005 og tidlig i 2006."

 

PSUen du hevder du kjøpte tidlig i 2006 er altså innenfor den perioden. Som det også står praktiserer vi 5 års reklamasjonsrett for MIST PSUer så du kunne ha sendt den tilbake til oss.

 

Mist enelukkende benytter seg av det desidert værste merket som finnes av elektrolyttkondensatorer Fuhjyyu.

Tull og tøys. Hvorfor dikter du opp dette? Det benyttes og er benyttet flere typer kondensatorer i MIST PSUer. Dog ikke japanske og vi kommer heller ikke til å bruke det. Det koster USD 4-6 ekstra, avhengig av modell, men det er vår mening penger rett ut av vinduet. Noen produsenter har dog oppdaget at de kan selge mer ved å sette inn japanske kondensatorer i ellers svært så middels strømforsyninger. Takk "ekspertene" for det.

 

At mange hardwaresites (og privatpersoner) har lært seg å åpne en PSU, sjekke kondensatorprodusent og temperaturklassen og deretter komme med bastante uttalelser om PSUen generellt sier meg en del, men ikke så mye om PSUen. "Alle" snakker om temperaturklassen, men alene forteller den tilnærmet ingenting. Den sees i sammen med hva produsenten oppgir som Load Life.....men Load Life blir ikke nevnt i det hele tatt selv om den kan variere fra noen få hundre timer til mange tusen timer.

 

http://www.niccomp.com/LoadLifeTables0604.pdf

 

Og kondensatorenes driftstemperatur, og dermed levetid, avhenger av kjølingen. Store kjøleribber tiljubles og er isolert sett bra, men ikke for kondensatorene som blir stående under dem med minimal tilførsel av kjøleluft. Også det ser ut til å gå de fleste hus forbi.

 

Japanske høykvalitets deler, personlig sværger jeg til Nippon, Rubycon og Chemicon.

Jeg tror ikke selskaper som Dell, Hewlett-Packard, Apple og Intel er ubetinget enige med deg om det med japanske høykvalitetsdeler.

 

http://www.news.com/PCs-plagued-by-bad-cap..._3-5942647.html

 

"Only HP would identify the maker of its faulty capacitors: Nichicon, of Kyoto, Japan"

 

--

mvh

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar
Jeg hører mange går god for Teapo i strømforsyninger, men jeg ville personlig ikke brukt pengene mine på en PSU med sånt inni. Levetiden er uansett begrenset ved bruk av dårlige merker og da spiller det liten rolle at en PS gir gode resultater i tester (når de er nye)

 

Vel, jeg skal ikke si med sikkerhet selv hvor pålitelige Teapoene er i PSUer, men de regnes visstnok av PSU-testerne som noen av de bedre taiwanske kondensatorene til det formålet.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Bestemte meg i går for å kjøre service på en 500W Mist jeg kjøpte for 2år siden.

http://www.supportforum.info/ubbthreads/sh...mp;Number=31806

 

"Slike kondensatorer fant veien til mange PSUer merker, dessverre også i noen av MIST PSUene som ble produsert i 2005 og tidlig i 2006."

 

PSUen du hevder du kjøpte tidlig i 2006 er altså innenfor den perioden. Som det også står praktiserer vi 5 års reklamasjonsrett for MIST PSUer så du kunne ha sendt den tilbake til oss.

 

Mist enelukkende benytter seg av det desidert værste merket som finnes av elektrolyttkondensatorer Fuhjyyu.

Tull og tøys. Hvorfor dikter du opp dette? Det benyttes og er benyttet flere typer kondensatorer i MIST PSUer. Dog ikke japanske og vi kommer heller ikke til å bruke det. Det koster USD 4-6 ekstra, avhengig av modell, men det er vår mening penger rett ut av vinduet. Noen produsenter har dog oppdaget at de kan selge mer ved å sette inn japanske kondensatorer i ellers svært så middels strømforsyninger. Takk "ekspertene" for det.

 

Og kondensatorenes driftstemperatur, og dermed levetid, avhenger av kjølingen. Store kjøleribber tiljubles og er isolert sett bra, men ikke for kondensatorene som blir stående under dem med minimal tilførsel av kjøleluft. Også det ser ut til å gå de fleste hus forbi.

 

Japanske høykvalitets deler, personlig sværger jeg til Nippon, Rubycon og Chemicon.

Jeg tror ikke selskaper som Dell, Hewlett-Packard, Apple og Intel er ubetinget enige med deg om det med japanske høykvalitetsdeler.

 

http://www.news.com/PCs-plagued-by-bad-cap..._3-5942647.html

 

"Only HP would identify the maker of its faulty capacitors: Nichicon, of Kyoto, Japan"

Mist`en jeg eier og nå har reparert hadde enelukkende Fuhjyyu kondensatorer, hver eneste en av de som satt inni var av denne dritten. Jeg tuller heller ikke når jeg sier at flere av disse var defekte. Å påstå at jeg sitter å dikter dette opp virker kun som en desperat handling for å redde merkenavnet mist.

 

Jeg kan også forøvrig nevne at en av effektmotstandene var rimelig godt brent pga for dårlig luftstrøm forbi området den stod i. Greit at PSU`en var stillegående, men det kommer med en ubehagelig prislapp.

 

Du bestrider også hvor pålitelige japanske kondensatorer basert på Nichicon`s HM serie, dette er en av de få gangene japanske kondensatorer har hatt produksjonsfeil. Problemet med den serien du referer til var basert på at de var overfylte av katalyttvæske og ikke generelt dårlige materialer over hele linja som Taiwanske kondensatorer sliter med. Det er direkte latterilig å trekke fram en enkelt serie fra en enkel produsent som begrunnelse over at Japanske kondensatorer ikke holder mål.

 

Dog ikke japanske og vi kommer heller ikke til å bruke det. Det koster USD 4-6 ekstra, avhengig av modell, men det er vår mening penger rett ut av vinduet.

Fint å få vite! Lang levetid har jo ingenting å si for en strømforsyning :thumbup: Håper flere fikk med seg dette.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skuffende lesing det her, ja. Skal oppgradere den ene av maskinene med Mist PSU om ikke så lenge, så en får vel skru opp strømforsyninga for å sjekke status.

 

Kanskje hardware.no skulle utøke sin kunnskap om komponentene som blir brukt i produksjonen av de enkelte delene ? På denne måten kan en jo anta noe om forventet levetid og generell kvalitet i tester.

Lenke til kommentar
Tull og tøys. Hvorfor dikter du opp dette? Det benyttes og er benyttet flere typer kondensatorer i MIST PSUer. Dog ikke japanske og vi kommer heller ikke til å bruke det. Det koster USD 4-6 ekstra, avhengig av modell, men det er vår mening penger rett ut av vinduet. Noen produsenter har dog oppdaget at de kan selge mer ved å sette inn japanske kondensatorer i ellers svært så middels strømforsyninger. Takk "ekspertene" for det.

 

At mange hardwaresites (og privatpersoner) har lært seg å åpne en PSU, sjekke kondensatorprodusent og temperaturklassen og deretter komme med bastante uttalelser om PSUen generellt sier meg en del, men ikke så mye om PSUen. "Alle" snakker om temperaturklassen, men alene forteller den tilnærmet ingenting. Den sees i sammen med hva produsenten oppgir som Load Life.....men Load Life blir ikke nevnt i det hele tatt selv om den kan variere fra noen få hundre timer til mange tusen timer.

 

http://www.niccomp.com/LoadLifeTables0604.pdf

 

Og kondensatorenes driftstemperatur, og dermed levetid, avhenger av kjølingen. Store kjøleribber tiljubles og er isolert sett bra, men ikke for kondensatorene som blir stående under dem med minimal tilførsel av kjøleluft. Også det ser ut til å gå de fleste hus forbi.

 

Det sier meg ganske mye om produsenten når de velger å spare inn på å kjøpe billige "ymse" kondensatorer i steden for å bruke 20 til 30 kroner mer på å sørge for at produktet får den kvaliteten det bør ha. Load life er jo også irrelevant når den ikke greier å holde det som den er spesifikert til.

 

Du kommer med et godt poeng når det gjelder kjøleribbene, det er jo nettop derfor det er viktig at man har et bra design som sørger for at alle komponentene som har behov for kjøling for tilstrekkelig med det.

 

 

Japanske høykvalitets deler, personlig sværger jeg til Nippon, Rubycon og Chemicon.

 

Jeg tror ikke selskaper som Dell, Hewlett-Packard, Apple og Intel er ubetinget enige med deg om det med japanske høykvalitetsdeler.

 

http://www.news.com/PCs-plagued-by-bad-cap..._3-5942647.html

 

"Only HP would identify the maker of its faulty capacitors: Nichicon, of Kyoto, Japan"

Vell, man kan jo fort si at verdens beste biler produseres i Italia fordi man har Ferrari der, men man må jo ikke glemme at Italia også har produsert Fiat Multipla en av de dårligste... Ergo, selv om Japan har gode kondensatorere så betyr det ikke at alt er bra heller...

Hovesakelig så tror jeg nok at AC mener Japanske kvalitetskondensatorer fra kjente merker som har levert høy kvalitet.

 

Personlig så har jeg liten tilit til Mist Psu'er, men så er det jo slik at jeg er også ekstremt kresen til en slik kritisk komponent og det I min mening så greier bare ikke Mist å heve seg opp til den standaren jeg personlig forventer av en psu.

Lenke til kommentar

Åpnet min MIST 600W, ATX 2.2 etter å ha lest denne posten,fikk over meg at det var tide å rengjøre den for støv,da tiden høyst sansynlig er inne for det,så kunne jeg se over kondensatorene samtidig.

Ingen som vil ha en branbombe stående på 24/7 noe min maskin gjør.

 

Skrudde av dekselet på den og fyrte opp kompressoren og blåste vekk det som var,det var ikke så veldig gale,men nødvendig.

 

Ved nermere ettersyn så ser jeg en kondensator som buler og lekket fra toppen og en annen buler.

 

Kan ikke si at jeg har opplevd noen problemer med PCen,men hva bør jeg gjøre?kvalifiserer dette til å få den fixet/byttet av netshop eller vil den fungere i lang tid enda?

 

Min er levert fra netshop 18.10.2006

Det står Fuhjyyu i denne og av det jeg kunne se.

 

post-16269-1211299921_thumb.jpg

 

#edit TYPO#

Endret av taz
Lenke til kommentar
Åpnet min MIST 600W, ATX 2.2 etter å ha lest denne posten,fikk over meg at det var tide å rengjøre den for støv,da tiden høyst sansynlig er inne for det,så kunne jeg se over kondensatorene samtidig.

Ingen som vil ha en branbombe stående på 24/7 noe min maskin gjør.

 

Skrudde av dekselet på den og fyrte opp kompressoren og blåste vekk det som var,det var ikke så veldig gale,men nødvendig.

 

Ved nermere ettersyn så ser jeg en kondensator som buler og lekket fra toppen og en annen buler.

 

Kan ikke si at jeg har opplevd noen problemer med PCen,men hva bør jeg gjøre?kvalifiserer dette til å få den fixet/byttet av netshop eller vil den fungere i lang tid enda?

 

Min er levert fra netshop 18.10.2006

Det står Fuhjyyu i denne og av det jeg kunne se.

 

post-16269-1211299921_thumb.jpg

 

#edit TYPO#

Velkommen i klubben!

 

Strømforsyningen kan ikke regnes som stabil lengere med så ødelagte kondensatorer. Den er etter min mening defekt.

 

Som man ser på bildet er kondensatoren begynt å "vent`e", eller ventilere som man sier på norsk, dette fordi det er begynt å dannes hydrogen inni den. det blir et høyt overtrykk og katalytten begynner å sive ut av toppen. Kondensatoren kan ikke lengere oppfylle sin misjon.

De kan også ventilere i bunnen og dette kan man se om det er begynt å komme brunt gørr ut i bunn også, Selv om de andre kan se bra ut tipper jeg alle er begynt å degraderes kraftig.

Lenke til kommentar
Har sendt netshop retur medlding,får høre hva di sier..

Du har en ganske så klar reklamasjonsak, men nå blir de bare å si at garantien ikke er gyldig lengere siden du åpnet den for å gjøre den ren.

 

Men mister man virkelig garantien om man åpner psu?? dette virker litt søkt når man tenker på at man bør gjøre de reine en gang i blant

Lenke til kommentar

Noen som vet om den nyere 1000Wattern til MIST har de samme dårlige kondensatorene? Eller noen som har en slik og som har lyst til å åpne å sjekke? Den er på timesalg hos Netshop og vurderes sterkt av meg. Men etter å ha lest dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...