Gå til innhold

Mist PSU.. klar for noen ubehagelige funn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som folk har litt peiling her, hva bruker Zalman i sine PSU'r?

 

Bare drit, eller kvalitet? Tenker da på den stive prisen jeg balte for 850w.

 

hentet fra en review:

 

Teapo capacitors have a somewhat "legendary" status as one of the more "volatile" capacitors. Terrible capacitor. Ughh.

 

Fortunately, that was only one little capacitor. The majority of the capacitors onboard were CapXon capacitors.

 

Although they have a rather terrible reputation as well, CapXon has bumped up their quality control and replaced their old faulty electrolytic formula with a new, superior formula. In addition, it appears that the CapXon capacitors used here are from their higher-performance range, namely the GF and KF series.

Endret av Zelkin
Lenke til kommentar

At Nipon er en av verdens beste produsenter når det kommer til elektro komponenter kan vel neppe bestrides, uansett om fabrikken dems ligger i Japan eller ikke.

 

Jeg må si meg fullstendig enig i med trådstarter at Mist rett og slett er en middelmådig psu, de har allerede hatt frynsete rykte en del år når det kommer til holdbarheten. Skulle vært veldig morsomt å se hva en Mist psu egentlig yter etter ett halvt års tid, tydeligvis faller ytelsen betraktlig hvis det nå er så at komponentene er av heller laber kvalitet og lekkende kondensatorer er vanlig.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har aldri hatt en MIST, men jeg har hatt to strømforsyninger med Fuhjyuu-kondensatorer og de levde et kort liv. Den første døde tvert etter et halvt år og den andre virker tildels enda (sluttet å bruke den etter halvannet år), men spenningene gikk som sprettballer under tyngre last. Begge kom høyt anbefalt, men som sagt, alt kan være bra til å begynne med og så faller korthuset sammen til slutt.

Lenke til kommentar
Alt den linken forteller meg er hvor få klager det er på strømforsyningene på et verdensomspennende forum, samt hvor vanvittig bra kundeservice corsair har. Men om du sier de er overhypede, er de nok helt sikkert det :thumbup:

 

La meg si det slik at det ikke vil forundre meg om det viser seg at Corsair har "forskrevet seg" med sitt inntog i PSU-markedet og sin rigorøse garanti/RMA. Tror til og med jeg skal våge meg frempå med en spådom om at innen 3 år har de trukket seg ut av denne businessen igjen.

 

Tja, om resultatet av å bruke langt bedre kvalitetskomponenter og design er at de får en langt mindre returratio, så vil ikke det ha så utrolig mye for dem å si om de kjører 3 eller 5 år på sine psu.

 

Jeg glemte å utdype/underbygge "spådommen" med hvordan jeg resonnerer om dette.

 

Selvsagt er Corsair strømforsyningene noe av det beste som er å oppdrive for mainstream markedet. De har også sannsynlig lavere feilrate på produktene enn andre, no doubt.

 

Men det er trossalt business alt handler om, dvs. kroner & øre. Cluet innen den bransjen er vel å finne en balansert bruk av komponentvalg/kostnad pr. unit VS utsalgspris/garantilengde.

 

Er der jeg mistenker Corsair har "forskrevet seg", dvs. at de muligens ikke tjener nok penger på produktene vs. kostnad pr.unit. Og da skal det kanskje ikke så mange garantisaker/RMA selv om de er få i antall(dog tror jeg de vil øke etterhvert fordi folk worldwide vil vite å benytte seg av den gunstige ordninga) til at det ikke er "god butikk" lengre over tid. F.eks. så gir Seasonic "kun" 3 års garanti.

 

Å lage "verdens beste psu" er jo ikke vanskelig(det kan også Corsairs konkurrenter hvis de ønsker), er bare å gi fabrikken ordre om å benytte det beste av komponenter som finnes der ute. Vi snakker jo heller ikke om "måne-rakkett teknologi" akuratt, som liksom bare Corsair kjenner til, men bruk av velkjent teknologi som følger oppgåtte kjente stier, dvs. common knowlegde som alle produsenter kjenner til. (og vet hva koster)

 

Så hvis det er slik jeg "mistenker", vil kanskje aksje-eierne bak Corsair etthvert finne ut at de kan tjene mer penger på å investere i "pizza-restauranter,kosmetikk eller hva som helst annet". De kommer ikke til "å gidde" holde på i dennne psu-businessen hvis det ikke gir brukbar avkasting.

 

En annet annet scenario (enn at de kutter ut) kan være at de greier å satse/selge i stoore volumer, som kan oppveie for lav inntjening pr.unit. Ulempen med det, er at ved "å henvende seg" til andre kjøpergrupper enn entusiastene(som vet å behandle produktet riktig), er at da vil antall RMA også øke.

 

Det tredje scenario (som vel er lite sansynlig), er at de går over til å bruke billigere komponenter. Noe som neppe vil fungere, tatt i betraktning at PSU er den enheten som stadig må tåle mer og mer "juling" fremover p.g.a. krevende hardware og mye fokus. Og de vil tape det gode ryktet.

 

Jeg håper at Corsair fortsatt lager strømforsyninger "om 3 år", men jeg er ikke overbevist om at så vil være tilfelle. Men quote/bump meg gjerne når den tiden kommer, å gi meg pepper fordi jeg evt. tok feil. :p (eller motsatt, da vil jeg koste på meg en "hva var det jeg sa") :D

 

btw, og on topic; hvis det er slik at Corsair benytter "for dyre komponenter", gjelder kanskje det motsatte med MIST.. En ting midt i mellom hadde vært fint :innocent:

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar

Skal innrømme at jeg ikke har lest alle postene, men jeg fyrer løs..

 

Thermaltake Toughpower 750W modulær er virkelig kvalitet folkens! :p

Ehh.. Kan ikke si meg helt enig der :ph34r:

 

var venta dette,betalte 1100 spenn for 600wattern fordi jeg ville ha kvalitet og stillegående,etter en mnd så bråker det helt for jævli,alt for opphypa det merket..skulle ha kjøpt corsair el be quiet!

Flink gutt :love:

 

@ArcticOC, jeg tenkte mest på hvor mye en strømforsynings produsent kan spare pr. strømforsyning ;)

De sparer ca. 3-4$ = 20kr. (max) ved bruk av dårlige kondensatorer, ikke noe mere etter det jeg skulle tippe.

De vil spare mye mer enn det da de vil få mindre PSUer i retur ;)

 

Er det høy returratio på Mist psuer?

Jeg vet ingenting om Mist, men det ser ikke akkurat positivt ut.

Det jeg vet, er at PCStyling jeg sender tilbake en 4-5 hvert kvartal av beQuiet!, kan ikke akkurat si at det er så ille :fun:

Lenke til kommentar
(Forkortet quoten litt)

 

Tja, nå har det jo seg sånn at Corsair har livtidsgaranti på mange av produktene sine, så de har nok gjort de beregningene som skal til for å få til balanse mellom inntekter og utgifter (inkludert RMA).

 

Det sies også at PSU markedet er noe av det mest lukrative innen pc industrien faktisk, noe som kan ha en god sammenheng med useriøse aktører som bruker billige komponenter og det at det vistnok ikke skal koste så utrolig mye å bygge en Psu. Nåja, personlig så vet jeg ikke helt om dette stemmer så du får ta det med en klype salt, men det finnes sikkert noen der ute som kan komme med en ca riktig produksjonspris.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det sies også at PSU markedet er noe av det mest lukrative innen pc industrien faktisk...

 

Det er "lukrativt" på grunn av lav utviklingsterskel og ikke på grunn av produksjonen. Sammen med kabinett utgjør PSU'en de "enkleste" delene. Går med en del mer ingeniørtimer og "knowhow" til et skjermkort eller selve GPU'en. Dessuten har du 0,- kr. i lisens ved produksjon av disse tingene, noe som er en stor del av produksjonskostnaden på f.eks hovedkort.

Lenke til kommentar

Jeg har også lest gjennom tråden og synes det er merkelig at det ikke gis svar på hvilke deler som er brukt i Rev. 3. Samtidig synes jeg at 5 års garanti er greit nok for dem som tar det i bruk (det finnes nok av dem som ikke tar seg bryet pga all tid å krefter som går med. Kanskje det er dette Micro håper på?). Jeg for min del hadde heller spandert 2000kr på en PSU som jeg vet 100% sikkert at holder, enn å måtte sende inn PSU'en hver 4. år. Det er som nevnt tideligere et faktum at det går an å lage PSU som holder lenge (mye lenger enn 5 år). Om en tenker litt fremtidsrettet skjønner en at det er penger å spare på en slik filosofi.

 

Det skal også sies at diverse hardware sites på nettet "tester" diverse utstyr. Her vil jeg gjerne henvise til hifi bransjen hvor mange av de som tester faktisk skjønner hva de holder på med. Dvs, de kan elektronikk. Alle forsterkere benytter seg av en eller flere strømforsyninger. Hadde det vært akseptabelt og byttet strømforsyning på forsterken din hvert 4. år? I hifi verden legges det spesielt vekt på kondensatorer av god kvalitet da det også har stor innvirkning på lyden.

 

Takk for seg!

Lenke til kommentar
Nemlig. MIST har lært leksa si. Strømforsyningen min har 5 års garanti. Tviler på at de putter kondensatorer av dårlig kvalitet i PSU`en, da de garanterer for 5 år :p

 

Rev 3.3 bruker sannsynligvis Cs og Teapo : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...p;#entry9569590

 

 

Digresjon : Åpnet nettop min eldre NorthQ som jeg hadde parkert som reserve psu, inne i den fant jeg flere Teapo og United kondensatorer der flere hadde tatt kvelden... Ikke rart at X800 skjermkortet fikk en plutselig død og jeg forstod ikke hva som hadde skjedd.

Lenke til kommentar
Nemlig. MIST har lært leksa si. Strømforsyningen min har 5 års garanti. Tviler på at de putter kondensatorer av dårlig kvalitet i PSU`en, da de garanterer for 5 år :p

 

Rev 3.3 bruker sannsynligvis Cs og Teapo : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...p;#entry9569590

 

 

Digresjon : Åpnet nettop min eldre NorthQ som jeg hadde parkert som reserve psu, inne i den fant jeg flere Teapo og United kondensatorer der flere hadde tatt kvelden... Ikke rart at X800 skjermkortet fikk en plutselig død og jeg forstod ikke hva som hadde skjedd.

 

500W modellen ja. Men hva slags kondensatorer har 1000watten min??? er tross alt snakk om 100% mer effekt.

Endret av snik1
Lenke til kommentar

Det er vel egentlig vanskelig å si om den ryker eller ei, men tipper på at en webshop kommer til å argumentere med at den har gått når du har åpnet den.

 

Uansett så blir det jo litt feil, i mange tilfeller så må man jo åpne psu for å se om det er den som har ført til ustabilitet i systemet da ikke alle kan måle rippels eller unormale spenninger under drift og da er jo sprengte kapasitorer det enkleste man kan se i tillegg til eventuelle svidde komponenter. Når man da kun fjerner det fysiske skallet og ikke gjør noe annet så synnes jeg personlig at det likestiller seg med å åpne et kabinett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...